Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
In de horecagelegenheid waar ik werk zijn we steeds meer 'afhankelijk' van internet.
Waarvan pinnen met 2 vaste pinautomaten het meest belangrijke is.

Nu hebben wij afgelopen week-end ondervonden wat voor overlast het geeft als er niet gepind kan worden omdat het internet instabiel was ( dit wordt oplost door de ziggo ) Maar we willen eigenlijk van deze SPOF af.

De huidige netwerk situatie bestaat uit een Ziggo Internet verbinding ( 5 fixed IP's ), een Egde Lite router, en 2 Managed Switches, geplitst in verschillende Vlannen.

Nu ben ik opzoek naar een goede Fail-over oplossing voor als de ziggo verbinding wegvalt.
Dit voornamelijk voor de pinautomaten, maar als het data-limiet het toe laat is het ook fijn om de domotica via de fail-over verbinding te kunnen bedienen

Ik heb naar mijn idee 4 opties.

ADSL aanvragen via de vaste telefoonlijn
De telefoonlijn is al actief via KPN voor onze vaste telefoonlijn

Voordelen:
- Bedrade verbinding
- Geen Datalimiet/Kosten per verbruik
- Prive verbinding

Nadelen:
- 22.50 euro per maand

Wifi van de buren
Wifi van de bovenburen gebruiken ( die maken gebruik van KPN ziggo )

Voordelen:
- Geen datalimit / Kosten per verbruik
- Lage / Geen kosten

Nadelen:
- Kan alleen via Wifi ( minder betrouwbaar )
- Zit op een Gedeeld netwerk
- Router / aanpassingen zelf niet in de hand

Internet via 3G (prepaid)

Voordelen:
- Lage maandelijke/Jaarlijkse kosten
- Vrij hoge betrouwbaarheid
- Prive verbinding

Nadelen:
- Betalen per MB
- Opwaarderen, Interactie vereist voor onderhoud.
- Aanschaf van 3G modem

Internet via 3G (Abbo)

Voordelen:
- Vrij hoge betrouwbaarheid
- Eigen verbinding

Nadelen:
- Hogere maandelijkse kosten
- Aanschaf van 3G modem

Nu ben ik alleen er zelf nog niet over uit wat nou de 'beste' keuze is, als deze er al is.
En of ik nog Voordelen/Nadelen over het hoofd zie.

Hoe denken jullie hier over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 14:02

Nox

Noxiuz

4G dongeltje is een prima alternatief. 2GB op zetten en dat blijft een naar goed?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
ADSL lijntje zou mijn voorkeur zijn. Geen ftth mogelijk? Dan kun je die samen met een Ziggo lijntje doen.

22,50 x 12 = minder dan de ellende van 1 dag. Pin is voor de horeca essentieel tegenwoordig.

Bijkomend voordeel is dat je bv een gastenwifi ook meteen over dat lijntje kan laten lopen en je 'core business' over de UPC. Als er dan wat misgaat (een abuse melding ofzo en je isp sluit het af) dan zit je niet meteen te klooien.

Alternatief is, als de pin dat kan, (1) automaat via 3g te doen. Dan kun je die ook flexibel inzetten op een terras (als je geen wifi dekking hebt) of bv bij een (promotie)evenement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
DJSmiley schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:35:
ADSL lijntje zou mijn voorkeur zijn.....[and more]
Glas is hier helaas nog niet mogelijk.

Het gast-wifi netwerk loopt al over een Los IP, dus dat stukje is al wel redelijk gescheiden ( complete Shutdown helpt het natuurlijk niet tegen 0

De automaten kunnen helaas niet via 3G, er is bewust voor gekozen voor vaste automaten, dit i.v.m de gevoeligheid van de mobiele automaten (Vocht, er is een hoop achter de bar ! ) en Val en stoot schade.

In elke Situatie wil ik dan ook eigenlijk alleen de 'core' apparaten bij uitval over de backuplijn laten lopen, (PIN, Domotica remote & Monitoring ), dat de klanten geen Wifi hebben is dan voor mij echt een bijzaak.

Gelukkig lopen de dingen over losse VLANS en moet de fail-over alleen op die VLANS geen probleem zijn met een Edge Lite Router

Ik ga deze optie ook zeker voorleggen !

[ Voor 21% gewijzigd door _trickster_ op 07-11-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Hoe "lang" kan jij een outage permitteren? Één dag, twee? Kijk even of een 4G dongle voor rond de 7 á 10 euro per maand een mogelijkheid is.

Waarom wireless?

Omdat als er een aannemer gaat graven dan is de kans groot dat én Ziggo én ADSL kapot gaan. Heb je niets aan je failover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Anoniem: 203842 schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:01:
Hoe "lang" kan jij een outage permitteren? Één dag, twee? Kijk even of een 4G dongle voor rond de 7 á 10 euro per maand een mogelijkheid is.
Hoe "lang" is best lastig om te zeggen.
Omdat wij voornamelijk de Nacht Horeca draaien ( Vrijdag en Zaterdag avond 500 Mensen in de zaak ).
Die Betalen per cosumptie, waarvan een steeds groter deel gepint wordt, en zelf 3 bier pinnen, en een half uur later weer 3 bier.

Het is nu weer ten sprake gekomen omdat wij afgelopen weekend in de topdrukte ( van 00:30 tot 03:30 ) een uptime van ziggo hadden van ongeveer 60%. (3 min up, 2 min down ) dit is erg vervelend met > 4 transacties per minuut, en nu sinds de NFC automaten worden dit er alleen maar meer.
Het is niet alleen financieel maar ook voornamelijk naar de klant toe erg vervelend die gewoon zijn consumptie niet kan betalen en daar wel vanuit gaat.

Als het maandag ( zijn we dicht ) 24 uur down zijn hebben we er daar eigenlijk geen last van.

[ Voor 5% gewijzigd door _trickster_ op 07-11-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03:59
Anoniem: 203842 schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:01:

Waarom wireless?

Omdat als er een aannemer gaat graven dan is de kans groot dat én Ziggo én ADSL kapot gaan. Heb je niets aan je failover.
Was mijn gedacht ook. Een failover mag niet over hetzelfde medium gaan. Dus niet xDSL bij firma A en bij firma B. Wel xDSL via firma A en via coaxkabel (of fiber als het beschikbaar is) via firma B. Of om de aannemers buitenspel te zetten, 3/4G zoals hierboven gemeld. Eventueel kan je met je provider praten over een combi-abbo ofzo.
Wireless bij de buren lijkt me ook niet echt aan te raden. Als de kabel in de straat is overgetrokken, hebben zij waarschijnlijk ook last. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 07-11-2016 23:19 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
Ziggo en DSL tegelijk down is een kleine kans, dat zijn compleet verschillende infra's.

En dat is meteen ook de handigste optie, om de kans op storingen te beperken. 4G is idd ook een prima optie, maar dan moet je wel zeker zijn van voldoende dekking, ook op de drukke momenten. Je hebt niets aan een 4G die platligt bij een evenement in de buurt..

Graafwerkzaamheden zal wel meevallen. Voor de horeca zijn de avonden/nachten de meeste omzet en dan wordt er weinig gegraven. (Geplanned) onderhoud is veel meer voor de hand liggend. De meeste bedrijven plannen de werkzaamheden op zaterdagnacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Arator schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:18:
[...]
Was mijn gedacht ook. Een failover mag niet over hetzelfde medium gaan. Dus niet xDSL bij firma A en bij firma B. Wel xDSL via firma A en via coaxkabel (of fiber als het beschikbaar is) via firma B. Of om de aannemers buitenspel te zetten, 3/4G zoals hierboven gemeld. Eventueel kan je met je provider praten over een combi-abbo ofzo.
Wireless bij de buren lijkt me ook niet echt aan te raden. Als de kabel in de straat is overgetrokken, hebben zij waarschijnlijk ook last. :P
Voor de Main-feed Gebruiken wij een Ziggo Connect-MKB lijn over Coax.
Zowel de Buren, als de KPN lijn lopen via KPN / xDSL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

En als je iets gekozen hebt, ingeregeld etc.... test het dan ook live regelmatig. Bv. trek letterlijk de coax uit de Ziggo modem, en zie of en hoe het overschakelt. Wat blijft er werken, wat niet?

Je kan het beter nu doen, dan op een drukke zaterdag avond onder de toonbank gaan rommelen met stekkertjes en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Zojuist is de Keuze gemaakt om de Huidige Analoge telefoonlijn een Upgrade te geven met ADSL erop.
Anoniem: 203842 schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:36:
En als je iets gekozen hebt, ingeregeld etc.... test het dan ook live regelmatig. Bv. trek letterlijk de coax uit de Ziggo modem, en zie of en hoe het overschakelt. Wat blijft er werken, wat niet?

Je kan het beter nu doen, dan op een drukke zaterdag avond onder de toonbank gaan rommelen met stekkertjes en zo.
Dat is zeker een goed idee om dit regelmatig te testen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je het goed doet, kan je bijvoorbeeld twee Mikrotik routers inzetten (redelijk goedkoop), en dan OSPF aanzetten. Zodoende worden de routeringstabellen automatisch aangepast indien één provider eruit ligt (dus dat er geen pings mogelijk zijn via bv. ziggo lijn).

Maar er zijn verschillende methodes om een automatische fail over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:20
Beide aansluiten op je edge router, en daar de failover configureren, iets zoals : https://community.ubnt.co...dgerouter-POE/td-p/714073

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Mijn idee is ook om hiervoor de Edgerouter in te zetten, van de 3 poorten heb ik er nu 2 gebruikt ( 1: WAN Ziggo, 2: LAN ) en straks wordt 3: WAN ADSL.
Deze swap moet dan alleen gaan gelden voor bepaalde VLANS dus daar moet ik mij nog even in gaan verdiepen, @kosz bedankt voor de link !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Beetjuh laat...maar toch even mijn input:

Samen delen (en kabeltjes trekken)? Biedt de bovenburen ook een Fail-Over aan.
Hebben jullie er wederzijds de lusten van....en een kabel moet ergens dan wel te trekken zijn....

Regel jij alle voor ze in, kan je ook de beveiliging inregelen.

In het slechtse geval kost het je een extra managed switch of router om extra bij de bovenburen te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door kwakzalver op 09-11-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

pizza/shoarma bezorgers hebben een mobiel + BT pinding ofzo ..

Waarom gewoon niet op mobiele gsm(s) overstappen bij storing 99% van het personeel heeft er 1
ik weet niet hoeveel data het verstookt maar lijkt me goedkoper/eenvoudiger dan met routers en andere meuk aan de slag te gaan.

Desnoodsbied je een vergoeding aan je personeel, zet dat tegenover je gemiste inkomen of extra kosten/onderhoud van een extra lijn .. ik vermoed dat mobiel pinnen dan vele malen goedkoper is,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat is wel een ontzettende houtje touwtje oplossing waar mogelijk ten tijde van het probleem nog handelingen voor nodig zijn.
Deze fail-over is bedoelt om naadloos over te schakelen wanneer de main WAN even pauze neemt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bonthouse op 09-11-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En zodat de gebruiker (lees: personeel) niet eens in de gaten heeft dat er een failure is. Uiteraard, kan bv. de Mikrotik en andere merken een mailtje sturen naar de beheerder, dat er iets mis is, maar normaliter moet et niets aan de hand zijn.
Pagina: 1