Toon posts:

Universele communicatie app voor toegankelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik bezig met wat 'ideeën' uitwerken voor een Universele communicatie app voor toegankelijkheid. Hierbij kan je denken aan een losstaande app in eerste instantie voor iOS (programmeren met Swift) waarmee personen met een beperking kunnen communiceren met de buitenwereld.

Ik doel hier specifiek op personen die slechthorend of totaal doof zijn, autistisch of mensen die juist alleen kunnen communiceren in gebarentaal. Er zijn enkele apps beschikbaar op dit platform maar die zijn echt bedoeld voor alleen 1 functie, het uitspreken van woorden of plaatjes.

Met mijn Universele communicatie app voor toegankelijkheid wil ik verder gaan. Er kan gecommuniceerd woorden met het handalfabet, het Amerikaanse ASL en eventueel toevoegingen van meer officiële gebarentalen en door middel van zelf getypte woorden of zinnen die daarna uitgesproken worden door de app via bijvoorbeeld een tablet. Ook ruisonderdrukkende muziek afspelen via de app naar bijvoorbeeld de koptelefoon voor mensen die autistisch zijn.

Heb op dit moment enkele basale functies als ruwe schets op papier en wil vanaf hier veder werken.
Ik hier als onderstaand enkele afbeeldingen van vergelijkbare app's maar niks wat gaat bieden wat ik in gedachte heb.

Voorbeeld 1:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1611/196384/oosy4wQ7.jpg

Voorbeeld 2:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1611/196385/xqvxPWR1.jpg

De twee bovenstaande wil ik soort van gaan bundelen in 1 app, met tabbladen zoals:

| Toetsenbord| Spreken met plaatjes | Gebarentaal | Ruisonderdrukking |

Omdat ik graag wat feedback wil ontvangen met jullie bedenkingen of dit eventueel een leuk gat in de markt is, en/of iemand ervaring hierin in heb met eventuele verbeterpunten dan hoor ik dit graag. Ik wil dit puur eerst als hobby uitwerken om eventueel later te kijken naar een verdienmodel en/of samenwerking met andere programmeurs om het bereik te vergroten.

p.s. weet niet of dit de juiste sectie is anders hoor ik dit uiteraard zich graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het is volgens mij niet altijd toegestaan om feedback te vragen op eigen projecten op T.net (hoe goed/doel het project ook is). Hopelijk blijft je topic open, maar wees dus voorzichtig.

Je project lijkt erg goed in elkaar te zetten, misschien moet je het idee nog voor jezelf houden en eerst verder uitwerken? :)
Ben totaal niet op de hoogte van wat te markt is in deze, maar misschien is dit wel een gat in de markt.

I.d.g.v. succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naja het is namelijk zo dat ik uiteraard nog veel en veel meer dingen op papier heb, dit is echt slechts 1%. Omdat het best ingewikkeld is zou het leuk zijn voor iemand met 'dezelfde' visie eventueel met mij te kijken wat de mogelijkheden zijn om samen ermee aan de slag te gaan :)

Maar bedankt voor je leuke reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Dit soort mega-projecten hebben 2 problemen: ten eerste zijn ze teveel werk voor een enkele programmeiur, en ten tweede heeft niemand er behoefte aan. Dat laatste verdient toelichting: de individuele functies hebben waarde, maar de combinatie niet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En waarom zou het compleet niet goed zijn? En losstaand wel. Als de UI perfect is dan zou alles toch geen belemmering moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
Je hebt duidelijk geen enkele ervaring met professioneel UI design, als je dat serieus schrijft.

Meer in het bijzonder, je hebt ook geen enkele ervaring met de verschillende soorten gebruikers voor je " universele" applicatie. Een fundamenteel probleem met UI design is dat niet alle gebruikers hetzelfde zijn, en andere eisen aan de UI hebben . Alleen al daarom is een UI nooit perfect.

In dit geval heb je een meerdere groepen gebruikers, met nog veel meer variatie in UI wensen en eisen, Ik betwijfel of je uberhaupt een acceptabele UI kunt maken.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
MSalters schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:34:
Dit soort mega-projecten hebben 2 problemen: ten eerste zijn ze teveel werk voor een enkele programmeiur, en ten tweede heeft niemand er behoefte aan. Dat laatste verdient toelichting: de individuele functies hebben waarde, maar de combinatie niet.
MSalters schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:27:
[...]

Je hebt duidelijk geen enkele ervaring met professioneel UI design, als je dat serieus schrijft.

Meer in het bijzonder, je hebt ook geen enkele ervaring met de verschillende soorten gebruikers voor je " universele" applicatie. Een fundamenteel probleem met UI design is dat niet alle gebruikers hetzelfde zijn, en andere eisen aan de UI hebben . Alleen al daarom is een UI nooit perfect.

In dit geval heb je een meerdere groepen gebruikers, met nog veel meer variatie in UI wensen en eisen, Ik betwijfel of je uberhaupt een acceptabele UI kunt maken.
Vind je comments wel erg kort door te bocht. Leg dan uit wat fout is aan de UI en waarom de combinatie niet bij elkaar past. Met je eerste punt ben ik het overigens eens, echter kan je tegenwoordig al heel ver zelfs komen. Inhuren van mensen voor je project kan tegenwoordig prima online tegen een redelijke vergoeding.

Een perfecte GUI bestaat niet; zie alleen al de hoeveelheid aan Android launchers, desktop-omgevingen op Linux, etc. Misschien is de UI voor jou inderdaad onoverzichtelijk (het gaat hier btw. om een draft), maar voor andere mogelijk niet. Er zijn zelfs mensen die de nieuwe omgeving van MacOS lelijk/onoverzichtelijk durven te noemen. :9
Of bedoel je de bewoording van TS? :)

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 08-11-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig heb ik er wel professioneel ervaring mee ondanks hoe ik erover schrijf. Maar bedankt alles is nu iets duidelijker met andermans visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:04:
Gelukkig heb ik er wel professioneel ervaring mee ondanks hoe ik erover schrijf. Maar bedankt alles is nu iets duidelijker met andermans visie.
Niet je zo snel uit het veld laten slaan. :)
Misschien kun je het voorleggen iemand die met deze groep(en) werken?

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 08-11-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
HollowGamer schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:03:
Inhuren van mensen voor je project kan tegenwoordig prima online tegen een redelijke vergoeding.
Programmeurs zijn redelijk goed betaalbaar. Daar ga je niet op lek, dat hoeft geen ton per jaar te kosten. Het probleem is dat je UI ontwerp experts nodig hebt, die bovendien ervaring hebben met communicatie-beperkte personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:03:
Vind je comments wel erg kort door te bocht. Leg dan uit wat fout is aan de UI en waarom de combinatie niet bij elkaar past. Met je eerste punt ben ik het overigens eens, echter kan je tegenwoordig al heel ver zelfs komen. Inhuren van mensen voor je project kan tegenwoordig prima online tegen een redelijke vergoeding.
Ik snap denk ik wel waar hij op doelt. De doelgroep van TS is "mensen met een beperking", aangezien er vele soorten beperkingen zijn zal voor niemand uiteindelijk de UI perfect zijn. Zelfs voor de groep mensen zonder beperking is het al nagenoeg onmogelijk een goede UI te maken, en dan hebben die mensen wat 'beperking' betreft dezelfde nullijn. (dus alle persoonlijke voorkeuren nog daargelaten)

Het idee vind ik overigens wel interessant maar ik denk dat het, zonder bergen vooronderzoek in de wereld van beperkingen, onbegonnen werk is. Het uitdokteren van programmeerwerk of UI design is daarmee vergeleken peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:42:
Ik doel hier specifiek op personen die slechthorend of totaal doof zijn, autistisch of mensen die juist alleen kunnen communiceren in gebarentaal. Er zijn enkele apps beschikbaar op dit platform maar die zijn echt bedoeld voor alleen 1 functie, het uitspreken van woorden of plaatjes.
Maar hoeveel functies heeft 1 zo'n persoon nodig in zo'n app? Ik vermoed dat er per persoon ook maar 1 functie benodigd is.
Met mijn Universele communicatie app voor toegankelijkheid wil ik verder gaan. Er kan gecommuniceerd woorden met het handalfabet, het Amerikaanse ASL en eventueel toevoegingen van meer officiële gebarentalen en door middel van zelf getypte woorden of zinnen die daarna uitgesproken worden door de app via bijvoorbeeld een tablet. Ook ruisonderdrukkende muziek afspelen via de app naar bijvoorbeeld de koptelefoon voor mensen die autistisch zijn.
Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk alles tegelijk nodig uit jouw app? Hoe groot schat je dat die doelgroep is? Ik schat ongeveer nul maar ik zit niet in die sector / richting.
De twee bovenstaande wil ik soort van gaan bundelen in 1 app, met tabbladen zoals:

| Toetsenbord| Spreken met plaatjes | Gebarentaal | Ruisonderdrukking |
Tja, ik denk dat je je in het begin moet concentreren op 1 van die dingen en dat je daarmee dan groep x afdekt. Als dat gedaan is dan kan je beginnen aan functie 2 en die kan je of in dezelfde app of in een aparte app zetten en daarmee groep y afdekken etc. etc.

Ik zie in ieder geval de samenhang niet tussen de tabbladen qua functies en ook niet qua doelgroep waardoor het een grote kans heeft om mega-project te worden waarbij je van hot naar her schiet en eigenlijk nooit iets afmaakt.
Omkader je doelstelling goed voor 1 klantengroep en houdt je daarbinnen, als je dat afhebt kan je doorgaan naar groep 2 maar niet tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat moet je app precies gaan doen? Hou er rekening mee dat mensen met een beperking vaak al beschikken over hulpmiddelen om bij hun specifieke situatie te ondersteunen. De kans dat iets generieks waar jij mee komt daadwerkelijk praktisch toepasbaar is lijkt mij (op basis van wat je hier schrijft) niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties!

@dropthebomb
Het is meer gericht op mensen die 'doof' zijn en toch willen communiceren naar de buitenwereld.
Bijvoorbeeld in een winkel, bij boodschappen. Niet iedereen kan gebarentaal.

Laatst kwam ik iemand tegen die dus echt 'doof' was en vroeg via zijn notitie app op de telefoon waar hij een product kon vinden. Zulke doelgroepen probeer ik te vinden en aan te spreken.

@Gomez12
Bedankt! ik zal eens verder uitwerken welke functies belangrijk zijn en voor welke doelgroep deze het beste uitkomt.

@Nathuran
Ik ga inderdaad even onderscheid maken welke doelgroep ik wil bereiken, en welke functies ik als eerste kan maken en uit kan laten proberen bij onze wijkcentrum waar veel mensen zijn met beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:19:
Laatst kwam ik iemand tegen die dus echt 'doof' was en vroeg via zijn notitie app op de telefoon waar hij een product kon vinden. Zulke doelgroepen probeer ik te vinden en aan te spreken.
Maar dit is een extreem simplistisch voorbeeld, waarbij ik zelf het nut van een app al niet echt inzie boven een normaal notitieblok.

Dit is in wezen 1 vraag die overgebracht moet worden en het antwoord kan met richting aanwijzen etc gebeuren. Oftewel het is 1-richtings verkeer. Maar het is aan de andere kant wel tricky 1-richtingsverkeer.

Onderschat namelijk niet hoe snel mensen kunnen schrijven en hoe slecht apps zijn.
Jouw voorbeeld 2 kan je bijv leuke zinnen mee maken, maar als die persoon naar de pindakaas zoekt dan valt pindakaas niet meer in een lijstje te vatten (of je moet het heel fancy gaan doen en met gps bepalen waar iemand is, alle assortimenten van alle winkels in kaart brengen en dan met de gps-locatie enkel het assortiment van die winkel tonen).

Onderschat ook niet hoe vindingrijk mensen zijn en hoe slecht dat in apps te vatten is. Ik ben ook wel eens een doof persoon tegengekomen (in een supermarkt) die had gewoon een stuk of 20 kaartjes, die tikte je op je schouder en toonde dan een kaartje met daarop :"Waar is" waarna hij op zijn telefoon had gegoogled op pindakaas.

De kracht van dat systeem was juist de ontkoppeling van de vragen en de producten. Hij kon in wezen een sexshop binnen lopen en net zo makkelijk als dat hij mij om pindakaas vroeg kon hij daar vragen om een giga-dildo XXL.
Ga jij een icoontje maken voor een giga-dildo XXL zodat hij dat kan gebruiken in een sexshop? Of moet hij zich dan behelpen met een icoontje van een banaan en wat gebarentaal?

En dan heb je het alleen maar over 1-richtingsverkeer. Je hebt ook nog een groep doven die nog niet kunnen liplezen, daar moet de antwoorder dus ook het antwoord intypen in de app terwijl de antwoorder de hele app niet kent. Notitieblokje kent iedereen wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt inderdaad een punt en zeker goed om in overweging te nemen voor de toekomstige uitwerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:01
Nog even over het concept
Er kan gecommuniceerd woorden met het handalfabet, het Amerikaanse ASL en eventueel toevoegingen van meer officiële gebarentalen en [...]
Ik heb geen idee hoe je dit in gedachten had, maar op mij komt het over alsof je deze 3 als invoermethoden naast de "traditionele toetsenbord" voor ogen hebt (wat zeker nuttig kan zijn voor de beoogde doelgroep, daar er zeker mensen zitten die vaardiger zijn met de gebarentaal die zij praktiseren dan met de gangbare gesproken c.q. geschreven talen). Er zitten echter ogen en haken hieraan (constructief bedoeld, niet om alleen maar beren op de weg te zien):
  • Ingetypte teksten naar gesproken teksten vertalen is veel onderzoek naar gedaan, en zijn tegenwoordig mooie tools voor beschikbaar. Dit is ook doordat de invoer grotendeels correct binnenkomt (toetsenbord) waardoor het omzetten eenvoudig is. Echter, gebarentaal of vingerspellen als input is niet zo eenvoudig.
    • Ten eerste doordat het visueel in een 3D ruimte is, wat door een camera moet worden opgepikt, geanalyseerd en omgezet worden in de bijbehorende "geschreven taal"-constructies. Er zijn al talloze van producten geweest a la handschoenen die gebarentaal zogenaamd zou moeten kunnen omzetten naar gesproken taal, naar mijn weten is daarvan nog geen enkel product daadwerkelijk aangeslagen (de redenen waarom laat ik maar even in het midden, gezien het feit dat ik geen directe ervaringen met deze producten heb).
      Hierbij ga ik er ook van uit dat je daadwerkelijk voor ogen hebt dat je die persoon daadwerkelijk wilt laten gebaren en via de camera wilt laten opnemen. Indien je intentie was dat je een gebaar zou uitzoeken en daarmee een zin te opbouwen, verwijs ik bij voorbaat al naar het volgende punt, gezien het feit dat net zoals gesproken taal gebruik maakt van de dynamische bereik van je stem om extra informatie te overbrengen, gebarentaal op vergelijkbare manier het visuele 3D aspect gebruikt.
    • Ten tweede is gebarentaal grammaticaal anders opgebouwd dan gesproken c.q. geschreven talen (denk aan andere grammatica e.d. voor correct gebarentaal, of aan het feit dat gebarentaal visueel is i.t.t. gesproken taal, zoals bijvoorbeeld wijzen naar personen i.p.v. persoonlijke voornaamwoorden als "jij"/"hij"/"zij"/"jullie"/"wij" etc). Dit moet je ook nog eens zien te overbruggen. Laat staan "dialecten", varianten e.d.
    • Ten derde heb je ook nog eens te maken met het feit dat gebarentaal (vaak) geen directe gesproken of geschreven component heeft. Wat in tekst->stem of stem->tekst vertalingen niet direct een probleem hoeft te zijn (maar zonder woordenboek eventueel opgelost kan worden door fonetische notatie), doordat er een geïndexeerd woordenboek is van alle officiële woorden van de taal, meestal met de phonetic codering erbij. Zulke woordenboeken kunnen daarnaast ook makkelijk aangevuld worden. Hierdoor is de uitdaging hoofdzakelijk het verwerken van de input c.q. het produceren van de output, terwijl bij gebarentaal je nog de tussenstap van de conversie van verwerkte input naar de te produceren output zal moeten bouwen, voorzien van een "woordenboek" (wat al een beste uitdaging zal zijn, gezien de beperktere investeringen in het opbouwen van deze verzamelingen).
  • Vervolgens zul je voor de doelgroep ook alle promotie, informatie en handleiding in hun gewenste taal moeten aanbieden, wil je ze überhaupt overhalen om de app te gebruiken. Immers, er zijn relatief weinig mensen die een doof persoon tegen het lijf zullen lopen en een taalbarrière ervaren, die dan ook nog eens van je app zullen weten. Je zult het dus moeten hebben van de mensen die het zelf moeten gebruiken, maar de hele reden dat je zo'n app gaat maken is omdat de geschreven taal (notities app) al niet toereikend is voor ze. Het zou zo zonde (en enigszins ironisch) zijn als je de perfecte app hebt, maar door de manier waarop je de doelgroep probeert te benaderen ze toch niet te bereiken.
  • En dan heb je ook nog eens de huidige beschikbare aanbod voor deze doelgroepen... Granted, er is zeker een deel van de doelgroep die niet weet welke ondersteuningen en regelingen er allemaal beschikbaar zijn voor ze. Maar voor deze mensen is "Yet Another Invention" niet de oplossing (het wijzen op de bestaande mogelijkheden echter wel). Wat er vaak gebeurt is dat wanneer er een alternatief makkelijk voor handen is die een beetje (lijkt te) doet wat nodig is (zie bijvoorbeeld ringleiding, wat vaak kwalitatief onder de maat is), wordt door men niet verder gekeken naar betere alternatieven. Het gevaar is dus dat je met een inferieure oplossing mogelijk kwalitatief betere aanbod wegdrukt (welk dan onderbelicht of duurder is, wat normaal gesproken een non-issue hoort te zijn voor je, maar in deze situatie wel een ethische afweging behoeft). Wat ik dus wil zeggen, kijk zeer goed waar je product uiteindelijk op de markt komt, welke producten er allemaal daadwerkelijk zijn gekomen en welke veel hype heeft opgeleverd maar hedendaags vergeten zijn... (Google Glass en de beloftes over automatische ondertiteling?)
  • Tenslote nog iets wat ook best klote is, is het feit dat er een significant genoeg deel van de doelgroep helemaal geen behoefte heeft aan "contact met de buitenwereld zoeken". Iets wat zeker in de dovenwereld nog actueel is c.q. leeft, maar dat is een discussie die hier niet thuis hoort (voor TS wel iets om in achterhoofd te houden).
Rest mij nog te vragen... Voordat je verder gaat met het uitwerken van deze concepten, heb je überhaupt wel contact gezocht met je doelgroepen, ermee geconverseerd en je ideeën uitgebreid toegelicht? Immers, je kan nog wel de beste, meest bling-bling app maken, maar als zelfs je doelgroep het nut er niet van inziet, gooi je alleen maar parels naar de zwijnen (niet dat ik je doelgroep zwijnen wil noemen...)
Pagina: 1