Ketel pendelt, aangesloten op vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 07:02
De ketel is een Remeha Avanta 28C. Deze is aangesloten op een vloerverwarmingsverdeler met een pomp. Uiteraard zo dat deze 'mengt'.

De verdeler heeft 5 groepen waarvan er 4 geregeld worden met een NC-motor. Eén groep heb ik open gelaten om ervoor te zorgen dat er direct flow is bij vraag (de NC-motoren zijn vrij traag). De motoren zijn aangesloten op een controller welke input van 3 thermostaten krijgt.

Alle 5 de groepen zijn tevens voorzien van een debietregelaar (drukgecompenseerde regelafsluiter).

De vloer is voorzien van parket planken.

Nu ben ik begonnen met een lage aanvoertemperatuur van de ketel en heb dit langzaam opgestookt. De aanvoerbalk wordt mooi warm en de retourbalk beduidend koeler. Nu staat de ketel ingesteld op 35 graden aanvoer (loopt op tot 40).

Eigenlijk heb ik in iedere situatie wel dat de ketel niet lang blijft branden voordat hij in anti-pendel schiet (code 5). De aanvoer temperatuur loopt op, maar vervolgens komt de retour ook op. Dan gaat de ketel uiteraard de aanvoer te hoog opwarmen en schiet hij af. In sommige gevallen blijft hij 5 minuten branden, maar soms maar 1 minuut. Als de vloerverwarming heel lang uit heeft gestaan en de leidingen zijn afgekoeld dan blijft hij wel minuten lang branden.

Blijkbaar kan de ketel zijn vermogen niet kwijt. Kan dit een flow probleem zijn? Er stonden net 2 groepen open (samen ca. 3 l/min) en hij blijft dan 1 minuut branden. De ruimten zijn net aan niet op temperatuur (0,5 te laag).

Op is de afgifte van de vloer te laag en moet ik gewoonweg de aanvoer nog hoger instellen? Mijn vloerverwarming is ingefreesd, dus ben voorzichtig met het opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Welkom in de wereld van de te zware cv-ketels. Weinig aan te doen, kans is groot dat meer flow het probleem niet verhelpt, dat was hier ook niet het geval. Gelukkig at mijn vloer genoeg warmte op om de aanvoertemp op een 35 graden te houden met min vermogen, met een hoog genoeg ingestelde toegelaten temperatuur. Ketel op min vermogen forceren en dan de aanvoertemp hoog genoeg zetten dat 'ie er niet vlot doorheen loopt. Wel oppassen dat het geen 50 graden wordt met de verdeler vol open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
neographikal schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:09:
Welkom in de wereld van de te zware cv-ketels. Weinig aan te doen, kans is groot dat meer flow het probleem niet verhelpt, dat was hier ook niet het geval. Gelukkig at mijn vloer genoeg warmte op om de aanvoertemp op een 35 graden te houden met min vermogen, met een hoog genoeg ingestelde toegelaten temperatuur. Ketel op min vermogen forceren en dan de aanvoertemp hoog genoeg zetten dat 'ie er niet vlot doorheen loopt. Wel oppassen dat het geen 50 graden wordt met de verdeler vol open :)
Ja de ketel modulerend zelf al terug naar het minimale vermogen. Heb jij de pomp van de ketel nog omlaag gehaald? Misschien vertraagd dat nog. Erg lastige situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Worden de vertrekken zoals gewenst warm? Indien ja:

Waarschijnlijk is het laagste ketelvermogen van ca. 6,2 kW bij de 35-40°C te groot voor
de mogelijke warmteafgifte van de vloeren bij de gewenste kamertemperatuur.
Tenminste bij de huidige buitentemperaturen.

Zoals reeds hierboven benoemd:
Normaal geval van overdimensionering van de ketel voor cv-bedrijf, zeker in herfst en in het voorjaar.
Van dat pendelen kom je vermoedelijk niet af (heb ik bij mij ook geprobeerd).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
dunklefaser schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:19:
Worden de vertrekken zoals gewenst warm? Indien ja:
Indien nee of traag?
Hij heeft vandaag de gehele dag aangestaan en 2 van de 4 zijn op temperatuur. Hij pendelt nog meer doordat er waarschijnlijk minder flow is.

Vinden jullie dit pendelen slecht voor de ketel of is dit wel acceptabel?

[ Voor 10% gewijzigd door FerdiV op 07-11-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01
Draai de dichtstbijzijnde radiator(bij de ketel) dicht, en vervolgens twee kleine slagen open. Mocht je merken dat de ketel minder gaat pendelen en de andere ruimten wel beter verwarmd worden, dan is de installatie niet goed ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
badboynova schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:30:
Draai de dichtstbijzijnde radiator(bij de ketel) dicht, en vervolgens twee kleine slagen open. Mocht je merken dat de ketel minder gaat pendelen en de andere ruimten wel beter verwarmd worden, dan is de installatie niet goed ingeregeld.
Nee de ruimtes gaan gelijk op. Dit is berekent en op de groepen zitten debietregelaars die dus drukcompenserend werken. Enkel de liters instellen is dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01
FerdiV schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:32:
[...]

Nee de ruimtes gaan gelijk op. Dit is berekent en op de groepen zitten debietregelaars die dus drukcompenserend werken. Enkel de liters instellen is dan voldoende.
Als die liters niet juist zijn ingesteld(ingeregeld) kan het zijn dat de retour te snel terug komt bij de ketel waardoor de deltaT tussen de aanvoer en retour te klein wordt waardoor de ketel gaat pendelen. Het komt heel vaak voor dat de persoon die gestuurd is voor het instellen dit niet echt goed heeft gedaan, het kan een paar uur duren voor een installatie optimaal is ingeregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FerdiV
badboynova schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:47:
[...]

Als die liters niet juist zijn ingesteld(ingeregeld) kan het zijn dat de retour te snel terug komt bij de ketel waardoor de deltaT tussen de aanvoer en retour te klein wordt waardoor de ketel gaat pendelen. Het komt heel vaak voor dat de persoon die gestuurd is voor het instellen dit niet echt goed heeft gedaan, het kan een paar uur duren voor een installatie optimaal is ingeregeld.
Iemand die een paar uur bezig is voor het instellen van drukgecompenseerde ventielen 8)7

Maar goed. Ik ga de debieten wel wat verhogen, maar twijfel nog een beetje over de maximale aanvoer van de ketel. Zal de vloer denk moeten meten.

[ Voor 10% gewijzigd door FerdiV op 07-11-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:20
Hoe weet je hoeveel l./min je per groep kunt aanhouden?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Kijk ook eens in de topicstart van Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Misschien kun je daar nog e.e.a. van gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FerdiV
Damn hij pendelt naar schatting 15x per uur. Echt te veel naar mijn idee. Iemand een idee hoe ik mijn vermogen van de ketel nog meer kan verlagen?

Edit: Ah mod, ik ga er naar kijken :)

[ Voor 12% gewijzigd door FerdiV op 08-11-2016 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
ThinkPadd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:19:
Kijk ook eens in de topicstart van Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Misschien kun je daar nog e.e.a. van gebruiken.
Ik heb dat doorgelezen. De ketel is van zichzelf modulerend en gaat naar een minimaal ventilator vermogen.

Denk jij dat ik de pomp terug moet toeren en dat dat zou kunnen helpen? Ik weet niet of dat risico's heeft. Hij staat standaard op 68% en kan naar de 60% toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
In jouw geval zou ik de snelheid niet verlagen, maar misschien zelfs verhogen. Dan kan de ketel meer vermogen afgeven aan de vloer.

Feit blijft echter dat je een te zware ketel hebt hangen, dus het blijft aanmodderen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
ThinkPadd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:24:
In jouw geval zou ik de snelheid niet verlagen, maar misschien zelfs verhogen. Dan kan de ketel meer vermogen afgeven aan de vloer.

Feit blijft echter dat je een te zware ketel hebt hangen, dus het blijft aanmodderen :-(
Mmm... verhogen? Het is een menginrichting. Wordt de stroming van de ketel dan niet dominanter en komt het warme water niet nog sneller terug?

Ik heb het over de pomp van de ketel.

[ Voor 4% gewijzigd door FerdiV op 08-11-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-11-2023
Hoe staat het nu met je ketel?

Heb je al geprobeerd de modulatiestand aan te passen?

Remeha ketels werken allemaal met een delta T van 20 graden, daar wilt die ketel ook naartoe werken, als je alleen vloerverwarming hebt zou je dit ook kunnen verlagen zodat ie rustiger regelt.
Pagina: 1