Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsoda
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-10-2017
Mijn vraag

Mijn pc loopt plotseling random vast, tijdens gamen of zelfs tijdens browsen. Temperaturen lopen niet bijzonder hoog op..

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: MSI 970 Gaming
CPU: AMD FX 8350
Voeding: Corsair RM550x
Grafische kaart: Nvidia GTX 960 2g
SSD: Samsung ssd 550 EVO 250gb
RAM: G.Skill Ripjaws-X F3-17000CL11D-8GBXL - DDR3 - 8 GB
Behuizing: hCorsair Carbide Spec 01
CPU Koeler: Cooler master Hyper TX EVO
Koelpasta: Arctic Silver 5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bios is up to date, stekkers etc nagekeken. Ik hou de temperatuur bij. Bij Battlefield 1 is de Noord bridge erg hoog geweest (90 graden) CPU is tot max 70 geweest, draait zonder stress 30 graden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk de vrm's die te warm worden. De 970 Gaming is niet echt geschikt voor een 8 core FX en met de towerkoeler ontneem je ook nog eens de nodige airflow rondom het socket. Als je de AMD boxed koeler nog hebt zou je die kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:10:
Waarschijnlijk de vrm's die te warm worden. De 970 Gaming is niet echt geschikt voor een 8 core FX en met de towerkoeler ontneem je ook nog eens de nodige airflow rondom het socket. Als je de AMD boxed koeler nog hebt zou je die kunnen proberen.
dan zou hij zich terug moeten klokken, en niet vastslaan

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLBUURMAN schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:40:
[...]

dan zou hij zich terug moeten klokken, en niet vastslaan
Alleen als die beveiliging aanwezig is op het moederbord. Er zijn wel MSI borden waarbij dat niet gebeurt en het bord daardoor overbelast raakt. Of dat bij dit bord specifiek zo is weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsoda
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-10-2017
Ik heb de originele cpu fan er op gezet. Meeste van de koelpasta was weg.. Nieuwe er op gedaan. Hij is nog niet gecrashed maar ingame draait mijn CPU rond 66 (piek van 72) graden... Is dat te veel? Daarnaast zijn de moederbord temps:

1. 48
2. 56
3. 33

GPU draait 27 graden en is niet boven de 40 gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Is te hoog.
Een fx-8 vind het fijn om rond de 55 te blijven en 60 echt max....
bij 72 staat ie flink te throttelen.
En dan nog, een 970 is niet geschikt voor een monster als een 8350 dus zou kijken voor een ander moederbord of dit setje verkopen en een intel setje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Elmo_b schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:18:
Is te hoog.
En dan nog, een 970 is niet geschikt voor een monster als een 8350 dus zou kijken voor een ander moederbord of dit setje verkopen en een intel setje kopen.
AMD CPU's zijn gemaakt om temperaturen te weerstaan van rond de 105 graden.
Ze beginnen pas later met thermal throttlen. Rond de 80 beginnen ze echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Elmo_b schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:18:
Is te hoog.
het heeft 0.0 met de chipset te maken, een 970 kan prima een 8350 aan.
Het gaat meer om het aantal fases, waarbij de MSI er al wel 6+2 heeft ipv de 4+1 phases van goedkopere moederborden. Ook zijn de VRM's nog met koelribben uitgerust. Je zou als dit toch wel het probleem is de TX3 Evo er weer op kunnen proppen en dan houtje touwtje een ventilatortje richten op die VRM's.

op wat voor kloksnelheden loopt de CPU tijdens het gamen? zakken die bijvoorbeeld ook in na een tijdje?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:41

Nemesizz

Untouchable

Ik zie bij de specs van het moederbord weer een Killer NIC staan.

De drivers daarvan zijn soms nogal buggy en kunnen een memoryleak hebben, wat kan verklaren waarom je PC uiteindelijk (zelfs bij browsen) vast loopt.

Kijk eens bij taakbeheer > prestaties, wat je geheugen gebruik is en of die ook steeds verder oploopt.

Overigens, is 70ºC best wel hoog voor een FX, (uit m'n hoofd) is de aanbevolen max iets van 64ºC ofzo.
Moet er wel bij zeggen, dat niet alle programma's even goed omgaan met temperatuur sensoren in AMD CPU's (metname bij de APU's gaat het vaak mis qua uitlezing). Bij de ene moet je naar package temperatuur kijken, en bij een andere weer naar de individuele cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhapsoda schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:37:
Ik heb de originele cpu fan er op gezet. Meeste van de koelpasta was weg.. Nieuwe er op gedaan. Hij is nog niet gecrashed maar ingame draait mijn CPU rond 66 (piek van 72) graden... Is dat te veel? Daarnaast zijn de moederbord temps:

1. 48
2. 56
3. 33

GPU draait 27 graden en is niet boven de 40 gekomen.
Kijk het zo eens een tijdje aan. Krijg je weer een crash dan zien we wel weer een post verschijnen in dit topic.

Verwijderd

fx83xx cpu's beginnen pas bij 80 graden meestal te throtlen bij 85-90+ slaat de beveiling meestal in.

Tot 75 graden is het prima natuurlijk lager helpt wat met de levensduur maar daar hoef je niet zo'n zorgen om te maken want dan ben je toch al aan een upgrade toe.

BF1 singleplayer vraagt niet teveel van een pc maar als je multiplayer doet ( vooral 64 mensen ) lopen zelfs de i7 6700K's en hoger te huilen ( mede doordat er nog wat fouten zijn in bf1 ze moeten nog meer optimaliseren )

Zorg dat je airflow in de kast goed is alle kabeltjes mooi wegwerken.
Maak even je kast goed grondig schoon alle hoekjes en gaatjes mooi een paar cans of compressed air gebruiken.
Mischien een extra case fan in de (ergens) voorkant wat voornaamlijk meer richting de cpu en omringend gebied van de moederbord blaast

Kijk bij task manager -> Processes en wat voor apps/progams er allemaal wat cpu/memory etc etc vreten
Kijk bij task manager -> startup -> right click en disable zogoed als alle app's die niet van belang zijn.
Pagina: 1