USB formatteren voor Windows.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:10
Beste,

In het verleden heb ik vaker USB's geformatteerd in Mac OSX.
De USB moet zowel te gebruiken zijn in Windows 10 als in Mac OS Sierra.
Nu gaat het wissen in Mac OS Sierra prima, maar als ik het eenmaal in mijn windows pc stop moet er eerst geformatteerd worden. (Zowel voor ExFat als voor MS-DOS. Ik kies voor GUID-partitie.)

Probleem is dat hij dan maar 200MB van de 8GB ziet?!
Wat ik ook probeer, alles lijkt niet te werken.
Heb zelfs het geformatteerd naar Mac en dan in windows geprobeerd te herformateren, maar dat werkt ook niet.

Ik werk nog niet zo heel lang op Windows 10. Ligt het aan Windows 10?
Mijn USB is prima, die heb ik in het verleden vaker geformatteerd en doet het nu ook gewoon goed.

Mvg
Kx22

Beste antwoord (via kx22 op 08-11-2016 15:11)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:39:
Dat is een EFI partitie. Start een cd op met gparted en wis alle partities of download even easeus partition master home edition.
In Windows met Diskpart gaat een stuk makkelijker en sneller. In die link van mij staat het nog zeer uitgebreid. Als je precies weet welke disk je moet hebben is het via Diskpart binnen 15 seconden gedaan.

CMD als admin uitvoeren. Diskpart. Select disk *. Clean. Sneller dan een CD moeten downloaden, branden en laden :)

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 07-11-2016 22:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waarom niet gewoon FAT32 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Omdat je dan met een max. filesize zit van 4GB?

Met een Windows 10 PC kun je ook gewoon het exFAT filesystem gebruiken als je een USB disk formatteert (HELL: exFAT is een Microsoft uitvinding waar andere OS bouwers een licentie op kunnen nemen).

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 07-11-2016 18:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:08:
[...]

Omdat je dan met een max. filesize zit van 4GB?
Als er grote bestanden op komen inderdaad, maar de vraag is of zulke bestanden op een stick van maar 8GB gezet gaan worden. Bij een 64GB stick kan mij voorstellen dat het geen optie is, maar bij deze mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PilatuS schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:11:
[...]

Als er grote bestanden op komen inderdaad, maar de vraag is of zulke bestanden op een stick van maar 8GB gezet gaan worden. Bij een 64GB stick kan mij voorstellen dat het geen optie is, maar bij deze mogelijk wel.
Afhankelijk van 't type data wil ik wel eens een .RAR archive aanmaken op zo'n ding en er vervolgens te pas en te onpas data bij in "sleuren". Je hebt dat één file van max. disksize welke véél meer compressed data bevat (vooral handig met log back-ups).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
FAT32 ook geprobeerd, maar Windows herkent hoe dan ook de USB niet als 8GB, maar alleen als 200MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 07 november 2016 @ 19:33:
FAT32 ook geprobeerd, maar Windows herkent hoe dan ook de USB niet als 8GB, maar alleen als 200MB
Dat is heel raar. Probeer het onderstaande eens en daarna formatteren als FAT32.

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/005929en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is het toevallig zo'n USB stick met een "eigen" security system er op waarbij je eerst een applicatie moet installeren om de rest toegankelijk te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:38
Typ eens diskutil list in de terminal, en plaats hier de uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:50:
Is het toevallig zo'n USB stick met een "eigen" security system er op waarbij je eerst een applicatie moet installeren om de rest toegankelijk te krijgen?
Er is iets met die stick inderdaad, dat moet bijna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 836845

Probeer eens te formatteren in Windows, werkt hij dan niet gelijk visa versa in macOS zonder melding van formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat is een EFI partitie. Start een cd op met gparted en wis alle partities of download even easeus partition master home edition.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:36
Het schijnt zo te zijn dat ex-fat partioneren in osx af en toe niet helemaal lekker gaat. Ik gebruik een usb stick tussen osx en windows via exfat geformatteerd op windows. Wat nog wel eens helpt is via cmd en diskpart een clean commando uit te voeren.

Dan is alle meuk er af en kan je 'm prima formatteren in windows als exfat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:39:
In Windows met Diskpart gaat een stuk makkelijker en sneller. In die link van mij staat het nog zeer uitgebreid. Als je precies weet welke disk je moet hebben is het via Diskpart binnen 15 seconden gedaan.

CMD als admin uitvoeren. Diskpart. Select disk *. Clean. Sneller dan een CD moeten downloaden, branden en laden :)

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 07-11-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:11

nelizmastr

Goed wies kapot

PilatuS schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:03:
[...]

Eens :)

Ik heb toevallig altijd zulke utils in een tools map staan, dus er hoeft geen commandline aan te pas te komen in mijn geval, maar goeie ouwe diskpart fixt het bijna altijd :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Het is opgelost.
Inderdaad via Windows met CMD de disk geselecteerd en vervolgens ge"cleaned" :D

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 15:55
Ah top. Ik zit met exact hetzelfde ding alleen dan met een 64GB stick. Nogal knullig geregeld in windows aangezien exFAT nauwelijks herkent wordt en het wel een MSft ding is.
Pagina: 1