Telefoonproviders willen bij afsluiten van een abonnement vaak veel informatie ontvangen. Veel dingen zijn logisch, zoals je oude simkaartnummer, vervaldatum contract.
Ik citeer even coolblue:
Hoe zit het met kopieen van ID-kaart? Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je deze tegenwoordig mag weigeren. Is dit nu zo?
Een bankpasnummer voorkomt bijvoorbeeld geen fraude. Sterker nog, het kan kans op fraude zelfs vergroten. Immers voorkomt het gebruik van een gestolen pas niet. Als het om fraude gaat, dan moeten ze vragen om een betaling van bijvoorbeeld 1 cent.
Dit vond ik bij de authoriteit persoonsgegevens terug:
Ik ben benieuwd of er straks ook kopie van id-kaart gevraagd gaat worden en wat er dan gebeurd als je dit weigert.
Goed wie weet er iets over? En wat moet je doen als het tegen de wet in gaat? BEN ik de enige die dit te ver vind gaan?
Ik zie op https://autoriteitpersoonsgegevens.nl dat je wel kunt tippen, maar dat klinkt toch aardig vrijblijvend.
Edit: Na info van BEN te hebben ontvangen, kan ik maar 1 conclusie trekken: Coolblue is de enige die zich niet aan de wet wenst te houden.
Ik citeer even coolblue:
Zijn de twee dikgedrukte zaken nu echt verplicht?Heb je een abonnement afgesloten bij Coolblue? Dan mag je binnen 4 uur een belletje van ons verwachten. We hebben namelijk nog wat gegevens van je nodig om je aanvraag bij de provider goed te laten keuren.
Ben je een particuliere klant? Dan hebben we ook onderstaande informatie nog nodig:
Je volledige naam en geboortedatum.
Het documentnummer van een geldig identiteitsbewijs (rijbewijs/paspoort/ID-kaart) op naam van de contractant.
Het bankrekeningnummer, bankpasnummer en de geldigheidsduur van de bankpas op naam van de contractant.
De einddatum van je huidige abonnement.
Wil je je oude telefoonnummer meenemen naar een andere provider? Dan hebben wij nog nodig:
Het telefoonnummer dat je mee wilt nemen.
Bij welke provider dit telefoonnummer geregistreerd staat.
De einddatum van je huidige contract.
Het simkaartnummer van je huidige simkaart (deze staat op de simkaart).
Hoe zit het met kopieen van ID-kaart? Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je deze tegenwoordig mag weigeren. Is dit nu zo?
Een bankpasnummer voorkomt bijvoorbeeld geen fraude. Sterker nog, het kan kans op fraude zelfs vergroten. Immers voorkomt het gebruik van een gestolen pas niet. Als het om fraude gaat, dan moeten ze vragen om een betaling van bijvoorbeeld 1 cent.
Dit vond ik bij de authoriteit persoonsgegevens terug:
Coolblue eist bankpasnummer en vervaldatum, anders geen abonnement. Dit moet volgens hun van BEN. Ik lees soortgelijke verhalen over moederbedrijf T-mobile.Kopiëren van identiteitsdocumenten door telecom- en internetbedrijven
Om enige zekerheid te hebben over de betaling van abonnementsgelden, kan een telecomaanbieder een kredietwaardigheidsonderzoek doen naar een potentiële nieuwe klant. Daarvoor heeft de ondernemer enkele persoonsgegevens nodig – zoals NAW-gegevens en de leeftijd van de klant in geval van een minderjarige – en kan hij de klant vragen om een geldig identiteitsdocument te tonen om diens identiteit deugdelijk vast te stellen. Zo nodig kan de ondernemer de aard van het identiteitsdocument en het documentnummer noteren. Het maken van een kopie of scan van zo’n document is echter niet toegestaan; het BSN mag niet door een telecomaanbieder worden verwerkt en ook de pasfoto en andere gegevens op het document zijn voor zo’n kredietwaardigheidsonderzoek niet noodzakelijk. In plaats van een kredietwaardigheidsonderzoek wordt ook wel de bankpas gecontroleerd en gevraagd om € 0.01 te pinnen om aan te tonen dat de betaalrekening van de nieuwe klant actief is. Het kopiëren of scannen van de bankpas is niet noodzakelijk; door de betaling beschikt de ondernemer immers al over de nodige betaalgegevens, zoals het rekeningnummer en de tenaamstelling van de betaalrekening.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan sprake zijn van het overnemen van gegevens van een identiteitsdocument of het kopiëren of scannen ervan. Een bedrijf of organisatie moet de noodzaak daartoe dan wel gedocumenteerd kunnen onderbouwen. In de praktijk zal een dergelijke situatie zich niet vaak voordoen, omdat bij een behoefte aan legitimatie het tonen van een identiteitsdocument in beginsel voldoende is.
Ik ben benieuwd of er straks ook kopie van id-kaart gevraagd gaat worden en wat er dan gebeurd als je dit weigert.
Goed wie weet er iets over? En wat moet je doen als het tegen de wet in gaat? BEN ik de enige die dit te ver vind gaan?
Ik zie op https://autoriteitpersoonsgegevens.nl dat je wel kunt tippen, maar dat klinkt toch aardig vrijblijvend.
Edit: Na info van BEN te hebben ontvangen, kan ik maar 1 conclusie trekken: Coolblue is de enige die zich niet aan de wet wenst te houden.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit