Vraag

Verwijderd

Topicstarter
2 dagen terug heb ik een ongelukje gehad met mijn PC. Ik liet een glas water op m'n bureau omvallen waardoor het water door een gleuf, in mijn ventilatiegaatjes terecht kwam. Dit leidde tot het crashen van mijn PC. Vervolgens heb ik gelijk de stroom eraf gehaald en de videokaart proberen te drogen met een fohn.

Ik heb al veel gehoord over het feit dat de kans groot is dat 'ie kapot is en dat je hem slechts kan drogen. Ik weet dat het een aantal dagen kan duren, en dus geef ik nog niet op. Tot nu toe heb ik de computer 2x opgestart met de videokaart erin om te testen (1e keer was na nacht en halve dag en de 2e keer was vandaag). De resultaten: Beide keren gingen alle onderdelen (ook de videokaart) voor een halve seconde aan en vervolgens gelijk weer uit. De rest van mijn computer functioneert nog wel, dus zodra ik de videokaart uitplug kan ik gewoon op de computer.

Nu is mijn vraag: Kan ik nog iets betekenen buiten 't te laten drogen? En aangezien de videokaart toch nog oplicht (ook al is het maar voor een halve seconde), maakt dat de kans groter dat hij nog wel werkt?

De garantie is nog niet verlopen, al ben ik er niet zo zeker van of ze waterschaden vergoeden.

Als er onduidelijkheden zijn, laat het a.u.b. weten.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Een paar specificaties (indien van belang):
MSI Z97 Gaming 5
Intel i7 4790KProcessor

Mvg,

Kay van Driel :)

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Er zal kortsluiting zijn opgetreden. Misschien dat je kan zien waar (achterkant en geen blackplate?). Aan die zijde zitten veel kleine componentjes, misschien dat je die kan vervangen (smd weerstandje is bijvoorbeeld vrij klein en lastig te doen maar goedkoop).

Waterschade valt niet onder de garantie inderdaad. Dus oorzaak vaststellen en kijken wie het kan en wil fixen.

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 07-11-2016 17:06 ]

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
In een zakje afsluiten met wat van die buideltjes silica gel, zoals je wel eens bij elektronica krijgt. Dat onttrekt vocht effectiever dan gewoon laten drogen doet.

Nooit weggooien, die dingen - je kan ze na gebruik op graden of 60-70 in de oven gewoon weer 'oppiepen'/activeren.

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:06:
Er zal kortsluiting zijn opgetreden. Misschien dat je kan zien waar (achterkant en geen blackplate?). Aan die zijde zitten veel kleine componentjes, misschien dat je die kan vervangen (smd weerstandje is bijvoorbeeld vrij klein en lastig te doen maar goedkoop).

Waterschade valt niet onder de garantie inderdaad. Dus oorzaak vaststellen en kijken wie het kan en wil fixen.
Bedankt voor de reactie, ik zal eens goed kijken of ik eventuele sporen van kortsluiting kan vinden. Zo ja, dan zal ik daarvoor een oplossing proberen te vinden. :D
Twam schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:17:
In een zakje afsluiten met wat van die buideltjes silica gel, zoals je wel eens bij elektronica krijgt. Dat onttrekt vocht effectiever dan gewoon laten drogen doet.

Nooit weggooien, die dingen - je kan ze na gebruik op graden of 60-70 in de oven gewoon weer 'oppiepen'/activeren.
Ook wil ik jou bedanken voor het reageren, ik ben zojuist bij de winkel geweest en heb de buideltjes silica gel gekocht. Hopelijk heeft het effect! _/-\o_