Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
/me Poef, daar ging de kamermeerderheid van het kabinet in de Tweede Kamer (in de Eerste Kamer had het kabinet er al geen):
Monasch stapt uit PvdA-fractie, coalitie verliest meerderheid

Jacques Monasch stapt uit de PvdA. Hij zal ook niet langer deel uitmaken van de fractie. Monasch kan zich niet langer vinden in de koers van de partij. Hij blijft voorlopig wel lid van de Tweede Kamer.

Door het vertrek van Monasch heeft de coalitie van VVD en PvdA geen meerderheid meer in de Tweede Kamer. De partijen beschikken nu samen nog over 75 zetels, precies de helft.
'Gelukkig' komen er al verkiezingen aan, dus er zullen waarschijnlijk geen vervroegde verkiezingen uitgeschreven worden of een nieuw kabinet geformeerd te worden (lijkt me, anders wordt Rutte-3 zo mogelijk een korter kabinet dan Balkenende-1 :+ ).

Maar tot maart is dit kabinet wel vleugellam. Niet dat ze nog veel van plan waren.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19

Jiffy

God, you're ugly!

Nou ja, vleugellam... Ze hebben natuurlijk al ruime ervaring in het bij elkaar sprokkelen van steun bij de oppositie in de Eerste Kamer.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jiffy schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:52:
Nou ja, vleugellam... Ze hebben natuurlijk al ruime ervaring in het bij elkaar sprokkelen van steun bij de oppositie in de Eerste Kamer.
Uiteraard, maar nu zouden ze nog meer water bij de wijn moeten doen.
In principe is de Tweede Kamer politieker ingesteld dan de Eerste Kamer.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Ach, steun van D66 en/of CDA was er toch altijd wel nodig in de praktijk. Dus het maakt nauwelijks uit, alleen dat D66 en/of CDA even een puntje meer wil scoren als er wet doorheen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Het maakt niet uit. Die twee weggelopen VVD-ers stemmen toch altijd met de VVD mee.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zeker nu de verkiezingen in de lucht zitten. De tijd voor nuances is wel voorbij.

En dit is natuurlijk gewoon weer een grote smet op de PvdA, ik betwijfel of zij nog de grootste linkse partij zullen zijn over een half jaartje.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19

Jiffy

God, you're ugly!

arsimo schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:57:
Ach, steun van D66 en/of CDA was er toch altijd wel nodig in de praktijk. Dus het maakt nauwelijks uit, alleen dat D66 en/of CDA even een puntje meer wil scoren als er wet doorheen moet.
Als (vermoedelijke) D66-stemmer kan ik daar wel mee leven. ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 12:51

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

Heeft hij nog lang over gedaan. Die links-rechts constructie heb ik altijd al een rare gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Had hij niet gewoon de rit uit kunnen zitten?
Een beetje onkies om je partij zo de afgrond in te trappen, waar hij volgens eigen zeggen vanaf zijn 16e al bij betrokken is, en zelf ook wel wat aan te danken heeft vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 15:42
Het is ook wel op een lekker 'veilig' moment gekozen. Over 4 maanden zijn er verkiezingen en Rutte-II was ook wel uitgeregeerd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Señor Sjon schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:07:
Het is ook wel op een lekker 'veilig' moment gekozen. Over 4 maanden zijn er verkiezingen en Rutte-II was ook wel uitgeregeerd.
Nou... hij weet in elk geval zeker dat hij zijn baan kwijt is over vier maanden. Zo veilig is die keus niet lijkt me. Goed, hij heeft recht op wachtgeld, maar zijn politieke carrière is voorbij.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De timing is nagenoeg perfect voor het traditionele verloop van de gebruikelijke selecties en voorverkiezingen binnen de politieke arena zelf.

De enig interessante vraag komt neer op een oefening in toepassing van cui bono.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vier maanden + een onbekende tijd formeren dat dit kabinet de touwtjes nog in handen heeft.
En zoals de peilingen er nu naar uit zien weer een onmogelijke opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Wat me ik me nu afvraag: zitten we nu op een all-time record met 17 fracties?

Edit: Als ik dit lees wel. Met 16 zaten we gelijk aan het record van 1976, en nu zijn we bij 17... :|

[ Voor 57% gewijzigd door ATS op 07-11-2016 17:17 . Reden: Zelf info gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Soldaatje schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:09:
[...]

Vier maanden + een onbekende tijd formeren dat dit kabinet de touwtjes nog in handen heeft.
Nope, de Kamer wordt snel na de verkiezingen geïnstalleerd. Het kabinet blijft nog wel aan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Soldaatje schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:09:
[...]

Nee, in die tijd zit het nieuwe parlement er al. De regering blijft nog even zitten, maar het parlement wisselt wel gewoon, die wachten niet op de formatie. Wel wijzigt de samenstelling van het parlement meestal, omdat gekozen kamerleden van de fracties die de regering gaan vormen vaak doorstromen als minister of staatssecretaris. Die vertrekken dan weer uit het parlement om dan vervangen te worden door kandidaten die lager op de lijst stonden.

Ik weet niet hoe het zit met huidige bewindspersonen die ook kandidaat zijn voor de TK eigenlijk. Hebben die in de demissionaire periode een soort van dubbelrol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 12:51

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

ATS schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:10:
Dat zal best wel. Die wildgroei is de laatste jaren bijna hip te noemen.

Ik zou bijna aan een kiesdrempel gaan denken. Al is dat democratisch oneerlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door -BaJo- op 07-11-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

anandus schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:50:
Maar tot maart is dit kabinet wel vleugellam. Niet dat ze nog veel van plan waren.
Het beperkt in elk geval hun mogelijkheden om "snoepjes" aan de kiezer te geven voor de verkiezingen, wat ik op zich niet eens zo'n slechte ontwikkeling vind.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NMe schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:16:
[...]

Het beperkt in elk geval hun mogelijkheden om "snoepjes" aan de kiezer te geven voor de verkiezingen, wat ik op zich niet eens zo'n slechte ontwikkeling vind.
Men kan mensen genoeg snoepjes voorhouden. Het is niet relevant om mensen ze ook krijgen, dat is het eigenlijk ook maar zelden ooit geweest.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Virtuozzo schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:17:
[...]

Men kan mensen genoeg snoepjes voorhouden. Het is niet relevant om mensen ze ook krijgen, dat is het eigenlijk ook maar zelden ooit geweest.
Het verschil is dat de oppositie dát ook kan. Maar de snoepjes ook echt géven kan alleen het kabinet, waardoor ze eigenlijk wat oneerlijke mogelijkheden hebben om de kiezer te paaien vlak voor de verkiezingen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:37
ATS schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:10:
http://www.datagraver.com...in-tweede-kamer-op-record

Jup, je hebt gelijk.

En ik weet overigens niet of dit "zelfmoord" is van Monasch. Als hij slim is, richt hij een nieuwe partij op. Met een beetje geluk kan hij wat zeteltjes snoepen uit de PvdA zelf als hij Samson en co wegzet als elitaire politici die niet naar het volk luisteren. Er liggen in ieder geval kansen op links voor o.a. de SP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
De VVD en de PvdA kunnen natuurlijk nu ook streven om met voorstellen te komen die breder worden gedragen in de Tweede Kamer (en dus de samenleving, althans, in theorie), zodat een deel van de oppositie meestemt. Ik hoop vooral dat dit de machtsverhouding tussen VVD en PvdA wat meer herstelt :) maar goed, dat blijft hopen natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Coffeemonster op 07-11-2016 17:21 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 15:42
NMe schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:19:
[...]

Het verschil is dat de oppositie dát ook kan. Maar de snoepjes ook echt géven kan alleen het kabinet, waardoor ze eigenlijk wat oneerlijke mogelijkheden hebben om de kiezer te paaien vlak voor de verkiezingen.
Dat werkt de laatste 20 jaar ook niet. ;) Paars-1 was de laatste die de rit heeft uitgezeten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Robkazoe schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:20:
[...]

http://www.datagraver.com...in-tweede-kamer-op-record

Jup, je hebt gelijk.

En ik weet overigens niet of dit "zelfmoord" is van Monasch. Als hij slim is, richt hij een nieuwe partij op. Met een beetje geluk kan hij wat zeteltjes snoepen uit de PvdA zelf als hij Samson en co wegzet als elitaire politici die niet naar het volk luisteren. Er liggen in ieder geval kansen op links voor o.a. de SP.
Ik wel. Het is nu te kort dag om nog een partijorganisatie op te zetten om mee te gaan doen met de verkiezingen en dan ook nog een kans te maken op zetels... Ik denk echt niet dat hij dat gaat redden. Hij kan zich dan wellicht beter aansluiten bij een andere partij, bijvoorbeeld de SP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NMe schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:19:
[...]

Oh zeker, maar dat is een oefening in perceptieproblematiek. Wat regeert kan handelen, wat niet regeert kan enkele bedelen of onderhandelen. Dat is niets nieuws. Je snijdt wel een punt aan waar nooit echt veel naar gekeken of over gesproken wordt.

Het gevolg is dat mensen vrij instinctief kijken naar de smaak van het snoepje en op redelijk onbewuste wijze zich oriënteren in het aannemen (als waar) daarvan op basis van wat redelijkerwijze garant staat voor continuïteit van stabiliteit. Beetje een oefening in groeps- versus individuele dynamiek.

Een snoepje van een partij waarvan verwacht wordt dat het (opnieuw) in een regering zal zitten heeft meer smaak en oogt aantrekkelijker dan een snoepje van iemand waarvan je niet weet of het wel of niet invloed gaat hebben op zaken die van dieper belang zijn dan spellen van marketing en overtuigingen. Dus ja, daar zit een specifiek voordeel van positie.

Saillant punt, laat dat nu precies de reden zijn waarom oppositiepartijen altijd zo sterk de focus leggen op de redelijkheid van hun te verwachten aandeel in stabiliteit. Dat is een noodzakelijke oefening, maar niet zonder risico's. De SP is in dat opzicht een prachtig punt van studie voor falen in het maken van de vereiste balans, de PvDA is interessante verkenning voor het ontstaan van kwetsbaarheden voor beïnvloeding en overcompensatie in compromisgedrag. Hier zit een tweede, vaak onopgemerkt, voordeel voor de regeringspartij in een overlegmodel en/of compromis van consensuscultuur (met een scheut regentisme à la Nederland in de vorm van sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog). De meest haalbare scenario's van opbouw van gewicht voor oppositiepartijen liggen in het zoeken van een relatie van compromis met de dominante partij(en). Dat is een schoolvoorbeeld van afhankelijkheidspositie. Extreem moeilijk om daar consistent weerstand aan te bieden naarmate de investering en de participatie naderhand groeit. Schoolvoorbeelden in deze zijn klassiek, PvDA en D'66, sinds de val ook het CDA opnieuw. Let wel op het verschil tussen beeldvorming gepresenteerd en het daadwerkelijke handelen van een partij binnen het bestel.

Dit soort interactie neemt altijd plaats op de weg naar verkiezingen, in tegenstelling tot wat veel mensen aannemen is het geen kwestie van uitwisseling na de verkiezingen. Het zou dan ook aandacht verdienen om meer te letten op deze processen voorafgaand aan de campagnes, en ons minder af te laten leiden door beeld en smaak van die campagnes zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel dapper van Monasch dat hij de partij z'n rug toekeert. Lijkt nog 1 van de weinige politici te zijn die nog opkomt waarvoor hij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het was niet alsof hij terug zou komen op een verkiesbare positie na het gedoe van vandaag. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:38:
Heel dapper van Monasch dat hij de partij z'n rug toekeert. Lijkt nog 1 van de weinige politici te zijn die nog opkomt waarvoor hij staat.
En waar staat de PvdA voor dan ?

Vrijwel alle partijen kibbelen over details waardoor politiek in grote lijnen achterwege blijft. Mooi voorbeeld is de zorg, gaat een berg geld naartoe maar niemand die doorpakt en een keer duidelijk aangeeft wat anders moet.

Dezelfde retoriek komt daarbij om de hoek kijken,
te weinig geld en te veel management.

Milieu houdt de tweede kamer ook intensief bezig,
dat het gros van het geld de algemene middelen ingaat om andere gaten te dichten wordt geen woord aan vuil gemaakt.

Monasch houdt een emotioneel verhaal maar er is verder weinig inhoud. Gezien het aantal partijen zou een redelijke kans moeten zijn waar hij zich mee kan identificeren, maar altijd denken ze dat het weer helemaal anders moet.

Gezien het salaris en extra vergoeding als fractie speelt er naar mijn mening meer dan idealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:06
Ik vind het wel jammer dat hij weg is en niet mee doet met de lijsttrekker verkiezingen van de PvdA. Ik kon me wel vinden in de koers die hij wilde varen met de partij. Het is jammer dat er geen serieuze koerswijziging gaat plaatsvinden in de partij. Immers is verschil tussen Lodewijk en Diederik niet van dien proporties dat de partij een geheel andere koers gaat varen. En dat is nu juist nodig, de huidige koers is verre van succesvol gebleken gezien de huidige peilingen als ook het verlies in de grote gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij Monasch altijd het gevoel had van 'en wie ben jij precies?'. Nu kan dat bias zijn, en in volg de PvdA minder sinds de kans klein is dat ik op ze stem, maar mijns inziens had hij wat zichtbaarder mogen zijn als hij die functie ambieerde...

Ik ben met al die eenmansfracties overigens langzamerhand van mening dat tenzij je inderdaad genoeg daadwerkelijk persoonlijke voorkeursstemmen gekozen bent, je zetel van de partij zou moeten zijn, en niet op persoonlijke titel.

[ Voor 35% gewijzigd door ijdod op 07-11-2016 19:16 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Monash was juist relatief zichtbaar. Hij heeft het vaakst van alle huidige parlementariërs tegen de eigen regering en fractie in gestemd. Hij had ook een duidelijke mening over de consequenties van het referendum. Dus je kan veel over hem zeggen, maar het is geen kleurloze backbencher.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
  • Laatst online: 14-11-2020
Monasch, dat is toch de man die de beslissende en laatste stem had indertijd over de invoering van de verhuurderheffing? De man die de huurders aan het lijntje hield en ze keihard liet vallen door voor de verhuurderheffing te stemmen? Wat de huurder intussen miljarden gekost heeft.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iblies schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:10:
[...]

Vrijwel alle partijen kibbelen over details waardoor politiek in grote lijnen achterwege blijft. Mooi voorbeeld is de zorg, gaat een berg geld naartoe maar niemand die doorpakt en een keer duidelijk aangeeft wat anders moet.

Dezelfde retoriek komt daarbij om de hoek kijken,
te weinig geld en te veel management.

Milieu houdt de tweede kamer ook intensief bezig,
dat het gros van het geld de algemene middelen ingaat om andere gaten te dichten wordt geen woord aan vuil gemaakt.

Monasch houdt een emotioneel verhaal maar er is verder weinig inhoud. Gezien het aantal partijen zou een redelijke kans moeten zijn waar hij zich mee kan identificeren, maar altijd denken ze dat het weer helemaal anders moet.

Gezien het salaris en extra vergoeding als fractie speelt er naar mijn mening meer dan idealen.
De PvdA staat naar mijn mening voor niets meer dan plucheplakken en slaafs doen wat de VVD hen opdraagt. En het maakt op dat punt niet uit of het om de zorg gaat, of om het Oekraïne referendum.

Wat betreft de zorg: minder management en meer (geschikte) verpleegkundigen zou veel op kunnen lossen. Voor mij komt dat helaas een paar jaar te laat. Soms heb ik echt het idee dat deze regering het geen probleem vindt dat dit zorgstelsel mensen arbeidsongeschikt maakt.

En dat er meer speelt dan idealen in de politiek... Tja, dat is geloof ik dat aloude gezegde: "macht corrumpeert." En dat doet geld helaas bij veel mensen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat een aparte ruzie moet dat geweest zijn. Zo ben je in de race voor partijleider en na wat afstemming van het partijbureau stap je met zetel en al op.
De gevolgen voor de coalitie zijn 1 ding; het niveau van de slangenkuil die de PvdA nu is lijkt me wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik denk dat er nu maar plek is voor 2 linkse partijen: sociaal conservatief en sociaal progressief. De tijd dat je als linkse partij een vleugelpartij kon zijn zoals vroeger lijkt definitief voorbij. Linkse partijen hebben hierdoor een behoefte aan een sterker profiel. Nu vertegenwoordigde Monasch met z'n standpunten een sociaal conservatief geluid, terwijl de rest van PvdA eigenlijk geheel in sociaal progressieve hoek zit, daarin was hij kansloos.

Ik kan tevens niet begrijpen waarom er toch zoveel steun is voor afsplitsen van zetels, zeker nu partijen steeds kleiner worden. Tevens zijn er maar weinig kamerleden met voorkeurszetels gekozen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Kort gezegd: "links" heeft identiteit noch kader. Dat wekt vertrouwen bij de kiezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 01-10 15:02
Virtuozzo schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:09:
[...]

De enig interessante vraag komt neer op een oefening in toepassing van cui bono.
Daar zit ik dus een beetje mee, want Monasch lijkt zijn tegenstanders te helpen door ze een nieuw excuus toe te schuiven.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47
Van mij mogen ze echt heel snel gaan invoeren dat je je zetel alleen mag meenemen als je voldoende voorkeursstemmen had.
Op deze manier ontstaan er alleen maar splinters. en in het huidige politieke klimaat kunnen die door net de drempel te zijn ineens veel te veel macht krijgen.
Een zetel zonder voorkeursstemmen is niet meer dan een baan. Baan opzeggen is zetel afstaan.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Iblies schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:10:
[...]
Net zoals veel partijen toch?

Niet luisteren naar de burger, valse beloftes en grote ego's. En dan huilen als ze er op aangesproken worden, en het racisme noemen (zie Denk).

PVDA stond vroeger klaar voor de gewone burger, de arbeider. De midden/lage klasse. Tegenwoordig allang niet meer, je telt pas mee als je een hoog inkomen hebt. Daaronder ben je gewoon te negeren.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Misschien zal het er toe leiden dat de PvdA de screening van haar kandidaten wat beter zal doen. Geen populistische figuren als de DENK haantjes, etc.

In het NL kiesstelsel lijkt me de voorkeursstemenregel wel goed: niet verkozen daarop is de kamer uit.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Virtuozzo schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:09:
Kort gezegd: "links" heeft identiteit noch kader. Dat wekt vertrouwen bij de kiezer.
Ik geloof niet in de termen links, rechts, voor, achter, onder of boven.

Een goed idee is een goed idee. Is niets links of rechts aan. Soms moeten er maatregelen worden genomen die niet populair zijn, maar de alternatieven zijn (op het moment) niet realistisch, die afweging en beslissing moet je durven en kunnen maken als politicus.

In de media worden bepaalde discussies/vergaderingen uitvergroot waarbij partijen uitgebreid de ruimte krijgen om hun 'uniek' partijpunt uit te leggen wat niet meer is dan een stuk goedkope retoriek is waar ze langzaamaan in zijn gaan geloven en dat is triest.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen
Dat moet je eens een keer als alternatief doorbladeren ipv een programma als nieuwsuur/pauw/Volkskrant/telegraaf/etc en de standpunten van de partijen eens doornemen. Je ziet dat bepaalde partijen er een kunst van proberen te maken om precies het tegenovergestelde te stemmen waarbij er niet eens altijd sprake is van een fatsoenlijke onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Jacques Monasch overweegt nieuwe partij met 'sociaal hart en gezond verstand'
Zoals verwacht. Maar ongeacht de persoon en de manier, heeft hij het wel goed gezien waar het mis gaat op links en dat er ruimte is voor een sociaal conservatieve koers. Zoals Martin Sommer ook vandaag zegt in de VK:
Martin Sommer: Juist in Nederland had Trump geen verrassing moeten zijn
Maar kijk je alleen naar autochtonen, dan blijkt de fysieke scheiding tussen blanke hoger en lager opgeleiden scherp. Ga eens op bezoek in Almere Haven, Limburg, West-Brabant of Purmerend. Onlangs vroeg hoogleraar gender en etniciteit Gloria Wekker haar Volkskrant-interviewers of zij wel iemand 'van kleur' kenden; welnu, statistisch is de kans daarop veel groter dan dat ze bevriend zijn met een PVV-kiezer. Deze krant publiceert wekelijks een interview met iemand 'van kleur'; wordt het geen tijd dit af te wisselen met iemand van 'ons soort mensen'?
Mijn geliefde PvdA gaat hierbij voorop. Van oudsher was ze trots op haar verbindende functie tussen hoger en lager opgeleiden. Niet meer. Onlangs liet de partij weten dat ze liefst zou meedrijven op het succes van de keurige bakfietsjongens en -meisjes van GroenLinks. Meer immigratie en meer globalisering, dat is de richting van de geschiedenis. Wie er anders over denkt, heeft de boot gemist. Ook al wint hij de verkiezingen.
De linkse partijen zijn steeds meer de partijen van uitruil geworden: economisch sociaal beleid is onlosmakelijk verbonden met het accepteren een sociaal progressieve koers door de lagere klassen. Het komt erop bijvoorbeeld op neer dat de onderklasse de lasten van een falend migratie/integratie beleid behoort te slikken terwijl de hogere klassen juist steeds meer afstand nemen. Ondertussen wordt in Amsterdam en Hilversum eenzijdig een sociaal culturele verandering opgelegd zonder een echte maatschappelijke discussie buiten de eigen bubbel.

Als globalisering/integratie gewerkt had volgens 'de belofte die gedaan is' dan hadden we deze ontwikkelingen helemaal niet gehad en zou de samenleving een toonbeeld zijn van stabiliteit, progressie en welvaart. De realiteit is anders, ook hier op tweakers zie je genoeg mensen zeggen dat je een ontslag globalisering/automatisering niet kan tegenhouden en daarom als werknemer ook niet kan verwachten. Deze mensen denken dan terug aan het feit dat het beleid is ingezet met de belofte dat 'iedereen' zou profiteren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:57
ATS schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:08:
[...]

Nou... hij weet in elk geval zeker dat hij zijn baan kwijt is over vier maanden. Zo veilig is die keus niet lijkt me. Goed, hij heeft recht op wachtgeld, maar zijn politieke carrière is voorbij.
Maar ik denk dat hij bij de PvdA uitgerangeerd zou gaan worden. Ik verwacht niet dat hij de lijsttrekkersverkiezing daadwerkelijk zou gaan winnen en hij is toch een beetje opstandig en gaat regelmatig tegen de partijdiscipline in. Het zou mij dan ook niet verbazen als ze hem op een onverkiesbare plek zouden zetten (als hij nog op de kieslijst zou komen).

Als hij daadwerkelijk met een eigen partij komt, schat ik de kans wel redelijk hoog in dat hij daadwerkelijk een zetel weet te behalen. De onvrede onder PvdA-stemmers is voor zover ik dat kan beoordelen enorm, maar zowel GroenLinks als SP weten dat onvoldoende binnen te halen, dus ik zie voor hem wel mogelijkheden daar iets uit te halen.
-BaJo- schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:13:
Ik zou bijna aan een kiesdrempel gaan denken. Al is dat democratisch oneerlijk.
We hebben al een kiesdrempel, namelijk het aantal stemmen dat benodigd is om 1 zetel te behalen. En dat vind ik een prima systeem, het geeft nieuwe partijen ook een redelijke kans om zich te vestigen.

Het idee dat hier geopperd wordt om dan te verplichten dat iemand zijn zetel af moet staan als die niet met genoeg voorkeursstemmen is gekozen lijkt mij dan redelijker, maar ook daar zullen wel wat haken en ogen aan zitten.
Pagina: 1