Schade door schimmel in huurhuis.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:54

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik huur nu zo'n 6 maand een huis in Groningen. Al vrij snel had ik last van schimmel achter het bed. Aangezien het om een oud huis gaat met enkel glas en geen ventilatie heb ik hier vaker last van. Eigenlijk moet ik elke week a 2 weken een keertje schrobben bij het bed. Sinds kort is er ook schimmel in de badkamer, en in de gang. Ik heb hier nu al een paar keer (sinds 3 maand) over geklaagd dat er niet tegen te poetsen valt.

Mijn vriendin wilde vorige week de kussens van de loungeset van buiten naar binnen brengen en daarvoor hebben we een klein opbergplekje op de slaapkamer. Je raad het al, een hele grote schimmelinfectie was hier te vinden. Dus toen heeft mijn vriendin eens goed geklaagd en de verhuurder is langs geweest en heeft geconstateerd dat er inderdaad teveel schimmel aanwezig is, dit was vorige week woensdag. Natuurlijk niets gehoord want die lui nemen nooit zelf contact op. Hij was in ieder geval van plan om te kijken of dubbelglas mogelijk was en wellicht in combinatie met filters bij de ramen om wat luchtdoorstroming te krijgen. Ook hebben we aan de buren boven gevraagd of er ooit waterschade/last is geweest, en die bevestigden dat er een paar maand voordat wij in het huis kwamen er van boven waterschade was geweest.

Maar goed, nu is het zo dat ik al een jas heb weg kunnen gooien die in de gang hing omdat er van binnen allemaal schimmel was gevonden (lekker begin van de winter). Mijn vriendin heeft een paar schoenen weggedaan. Kleine dingetjes, de jas was toch oud en de schoenen niet zo mooi meer.

Maar nu is er ook schimmel aan de onderkant van het matras gevonden. Ik weet niet of dat te behandelen is met een schimmelreiniger (die we met succes gebruiken bij de muren), maar de vraag is nu een beetje. In hoeverre is de eigenaar verantwoordelijk voor schade opgelopen door schimmel waar zij niets aan doen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 00:26
Ik zou beginnen met het monitoren van de temperatuur en de luchtvochtigheid. Hier kun je meestal snel problemen herkennen over het onstaan van schimmel in de woning. In jouw geval zal waarschijnlijk de lucht erg vochtig zijn en ook de temperatuur op lekker warm niveau staan (20+ C). Mogelijk heeft het gebouw al een langere tijd problemen met vocht waardoor het nu ook in de muren zit.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:38
Jas, schoenen, kussens, matras, zit die schimmel door een groot deel van het huis? Is het eigenlijk uberhaupt wel veilig om daar te wonen? Schimmel is ook een risico voor je gezondheid.

Of je hem aansprakelijk kan stellen voor schade weet ik niet. Je moet hem in ieder geval tijd geven om het probleem op te lossen, gebeurt dat niet dan kan je minder huur gaan betalen, maar ik zou hem denk ik gewoon smeren (dat mag ook zonder opzegtermijn dan voor zover ik weet).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ventileren, ventileren, ventileren... Is er mechanische ventilatie aanwezig?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als je zoekt op internet kan je ook via de gemeente, denk aan gezondheids risico inderdaad laten controleren.

Kan je bewijzen dat je een redelijke tijd hebt gegeven om het probleem op te lossen ?
- als je om de x tijd moet schrobben had je ook kunnen weten dat je extra waakzaam moet zijn.

Hoe ventileer je ? zijn er ventilatie mogelijkheden.

Als deze vragen positief zijn, en je hebt een huurcontract kan je langs de huurcommissie ofzo en gewoon de huur opschorten totdat hij of jij het gefixt hebt.. op zijn kosten.

Schade gaat via de inboedelverzekering, gewoon rekening met bonnen sturen.

Overgens moet het wel zo zijn dat jij hem toegang verleent, hij mag niet zomaar in je huis om het te fixen,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
MrAngry schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:19:
Jas, schoenen, kussens, matras, zit die schimmel door een groot deel van het huis? Is het eigenlijk uberhaupt wel veilig om daar te wonen? Schimmel is ook een risico voor je gezondheid.
MrAngry schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:19:

Of je hem aansprakelijk kan stellen voor schade weet ik niet. Je moet hem in ieder geval tijd geven om het probleem op te lossen, gebeurt dat niet dan kan je minder huur gaan betalen, maar ik zou hem denk ik gewoon smeren (dat mag ook zonder opzegtermijn dan voor zover ik weet).
Of het veilig is om te wonen is lastig te beantwoorden. Ik en mijn vriendin hebben in de 6 maand dat we er wonen nog geen problemen in gezondheid gehad, nog nooit ziek geweest of andere problemen.

Hem "smeren" is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. We wonen er net pas, alle meubels etc. staan er, het is een prima woning met een grote tuin in het centrum van Groningen. Dat vinden we niet weer. En zelfs zouden wij weg, het was zo'n drama om wat te vinden in Groningen dat we daar niet weer aan willen beginnen.
Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:18:
Ik zou beginnen met het monitoren van de temperatuur en de luchtvochtigheid. Hier kun je meestal snel problemen herkennen over het onstaan van schimmel in de woning. In jouw geval zal waarschijnlijk de lucht erg vochtig zijn en ook de temperatuur op lekker warm niveau staan (20+ C). Mogelijk heeft het gebouw al een langere tijd problemen met vocht waardoor het nu ook in de muren zit.
De lucht is inderdaad erg vochtig. We hebben een aantal luchtfilters staan en die zijn binnen een weekje gevuld met water.
Señor Sjon schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:23:
Ventileren, ventileren, ventileren... Is er mechanische ventilatie aanwezig?
Ventileren gaat wel wat lastig met 1 raampje op de slaapkamer die we liever niet open hebben als wij beide niet thuis zijn.
vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:27:
Als je zoekt op internet kan je ook via de gemeente, denk aan gezondheids risico inderdaad laten controleren.

Kan je bewijzen dat je een redelijke tijd hebt gegeven om het probleem op te lossen ?
- als je om de x tijd moet schrobben had je ook kunnen weten dat je extra waakzaam moet zijn.

Hoe ventileer je ? zijn er ventilatie mogelijkheden.

Als deze vragen positief zijn, en je hebt een huurcontract kan je langs de huurcommissie ofzo en gewoon de huur opschorten totdat hij of jij het gefixt hebt.. op zijn kosten.

Schade gaat via de inboedelverzekering, gewoon rekening met bonnen sturen.

Overgens moet het wel zo zijn dat jij hem toegang verleent, hij mag niet zomaar in je huis om het te fixen,
Extra waakzaam? Wie kijkt er nou onder zijn matrassen :p. Dat zijn van die dingen die leer je gaan de weg ;). Schade via de inboedelverzekering, da's een goeie. Bedankt voor de tip dat gaan we proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door MrVegeta op 07-11-2016 11:31 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik woon zelf ook in een oud huis met vochtproblemen. Nadat ik de boel een beetje in kaart ben gaan brengen op basis van temp / vochtigheid bleek de woning toch te vochtig te zijn. Ben nog meer gaan ventileren en heb een ontvochtiger (machine) gekocht. In de woonruimte heb ik nu alles goed onder controle en hoef ik de ontvochtiger maar zelden te gebruiken. In de badkamer springt de vochtigheid vaak weer snel tegen de 70% aan. Meestal zakt deze een tijdje terug naar 50% als ik goed heb geventileerd maar als ik dan ook maar eventjes een beetje warm water gebruik staat hij binnen no time weer bij de 70%. Na het douchen tik ik zelfs bijna 90% aan. Wat ik dus doe is eerst goed ventileren en als ik dan nog niet tevrede ben met het bereikte resultaat smijt ik de machine aan om hem nog lager te krijgen.

Dat ding van mij trekt in de woonruimte makkelijk dagelijks 2,5L uit de lucht als ik op 't werk ben. In de badkamer meestal maar 0,7L daar in tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:31:
Ik woon zelf ook in een oud huis met vochtproblemen. Nadat ik de boel een beetje in kaart ben gaan brengen op basis van temp / vochtigheid bleek de woning toch te vochtig te zijn. Ben nog meer gaan ventileren en heb een ontvochtiger (machine) gekocht. In de woonruimte heb ik nu alles goed onder controle en hoef ik de ontvochtiger maar zelden te gebruiken. In de badkamer springt de vochtigheid vaak weer snel tegen de 70% aan. Meestal zakt deze een tijdje terug naar 50% als ik goed heb geventileerd maar als ik dan ook maar eventjes een beetje warm water gebruik staat hij binnen no time weer bij de 70%. Na het douchen tik ik zelfs bijna 90% aan. Wat ik dus doe is eerst goed ventileren en als ik dan nog niet tevrede ben met het bereikte resultaat smijt ik de machine aan om hem nog lager te krijgen.

Dat ding van mij trekt in de woonruimte makkelijk dagelijks 2,5L uit de lucht als ik op 't werk ben. In de badkamer meestal maar 0,7L daar in tegen.
Heb je dubbelglas? Wij in de slaapkamer/badkamer niet en daar zit altijd veel condens op. Bij het dubbelglas in de woonkamer nooit. Een luchtontvochtiger, eens kijken of dat wat is en te verhalen op de verhuurder. Bedankt voor de tips.

[ Voor 4% gewijzigd door MrVegeta op 07-11-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:32:
[...]

Heb je dubbelglas? Wij in de slaapkamer/badkamer niet en daar zit altijd veel condens op. Bij het dubbelglas in de woonkamer nooit.
Gelukkig zit hier wel dubbelglas ja. Er zit vooral veel vocht in de muren. Eigenlijk zou ik de machine eens een lange tijd non stop moeten laten draaien maar ik heb geen zin om al die stroomkosten te moeten ophoesten. Hij vreet namelijk 300w per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:35:
[...]

Gelukkig zit hier wel dubbelglas ja. Er zit vooral veel vocht in de muren. Eigenlijk zou ik de machine eens een lange tijd non stop moeten laten draaien maar ik heb geen zin om al die stroomkosten te moeten ophoesten. Hij vreet namelijk 300w per uur.
Hoe groot is die unit die je hebt dan wel niet? Lijkt mij ook behoorlijk in de weg te staan. Kan je eventueel niet huurverlaging krijgen om je energiekosten te compenseren?

[ Voor 7% gewijzigd door MrVegeta op 07-11-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Het is de Aktobis WDH-520HB. Goede machine maar is niet de stilste (de ventilator vibreert best veel). Direct gekocht bij Aktobis zelf via hun ebay pagina:
http://www.ebay.de/itm/Ak...13e920:g:HKoAAOSwibJTyNQZ

Ben wel tevrede over het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Goed ventileren. Maar het ligt voor het grootste deel aan de woning denk ik.

Ik heb het ook in een huurappartement. Alles is wel geïsoleerd, maar ventalatiemogelijkheden zijn er weinig. Het keukenraam is een kantelraam die staat bijna altijd open.

Ik heb zelf zo'n weerstation gekocht van de aldi en de buitensensor in de slaapkamer gelegd. Zo kan ik in twee ruimtes de luchtvochtigheid in de gaten houden. De luchtvochtigheid hoort tussen de 50 en 60 te zitten, boven de 65 krijg je schimmel en dergelijke. In de slaapkamer kan ik de luchtvochtigheid met moeite onder de 65 krijgen. Er liggen twee van die bakken met vochtopnemers en ik heb een electrische luchtontvochtiger die ik neerzet waar die het hardste nodig is. Na het douchen in de badkamer (geen ramen), soms staat hij een half dagje te draaien in de slaapkamer etc. Ook de was moeten we binnen uithangen (appartement) en we zijn met twee mensen en dan de douche. Dat is een hoop vocht en dan is een kantelraampje in de keuken voor een appartement met redelijke huiskamer en twee slaapkamers niet voldoende. S'morgens zet ik vaak de balkondeur even op een kiertje de luchtvochtigheid in de huiskamer is dan al snel goed. De slaapkamer is een stuk lastiger, het is daar ook kouder omdat die dichter tegen het dak zit, met een kantelraam in het dak (wij zitten in het bovenste appartement). Het kantelraam heeft wel een ventilatiestand maar dit is onvoldoende. Voor ik al die onzinnige (in mijn ogen, in vorige woningen had ik dit probleem niet) dingen deed moest ik ook jaarlijks of halfjaarlijks aan de slag om schimmel te verwijderen.
Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:41:
Het is de Aktobis WDH-520HB. Goede machine maar is niet de stilste (de ventilator vibreert best veel). Direct gekocht bij Aktobis zelf via hun ebay pagina:

Dat zal beter werken als wat ik heb :) Ik heb er eentje van 20/30 euro van de Lidl. Hij zou kamers tot 25 m3 moeten kunnen ontvochtigen en het is maar een klein dingetje. Ik heb hem vooral gekocht voor de doucheruimte die misschien 4 m3 is. Ik laat hem altijd draaien tot in elk geval het vocht van de muren en dergelijke weg is na het douchen. Op de slaapkamer werkt het ook wel (die is groter dan 25 m3 maar er staat een hele grote kast in en wat over blijft is denk ik ongeveer dat. De luchtvochtigheid zakt wel heel langzaam. Het stroomverbruik is wel dermate laag dat ik hem makkelijk 24/7 kan laten draaien (alleen wil mijn vrouw dat niet :p )

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 07-11-2016 11:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:41:

Dus op zich is het een idee om zo'n unit te kopen in combinatie met een hygrometer en te gebruiken als een kamer over 65% vocht heeft? Wat volgens mij hebben die vochtvreters vrijwel geen effect omdat er teveel vocht is. En ventileren is helaas ook vrijwel niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:32:
[...]
Heb je dubbelglas? Wij in de slaapkamer/badkamer niet en daar zit altijd veel condens op. Bij het dubbelglas in de woonkamer nooit.
Als je al aangeeft dat je 1 raam hebt die niet openzet wegens .. zit er geen ventilatie rooster ?

je kan "vechten" met de verhuurder, maar je wint er meer mee als je oplossing(en) zoekt voor je vocht probleem. zoals bv anti-inbraak oplossing zodat je het raam open kan zetten.
De muren/vloer/zolder isoleren. en voorzien van dampremmende/werende folie(s), je kan bv huurverlaging afspreken voor de aanschaf en arbeid die je verricht, winst voor jou en voor hem. Natuurlijk ga je niet meer betalen nadat het afgerond is .. dat is voor de volgende huur(der) ,, of nadat je er een x jaar in heb gewoont mag hij dit in de prijs mee gaan rekenen ..

Je staat versteld wat water produceert
- je lichaam
- oude gaskachel(s)
- koken

Dubbelglas wil niet veel zeggen over aan/afwezigheid van vocht, zoek anders even op google waarom condens ontstaat vast bij YouTube prachtige filmpjes ;)

Een lucht ontvochtiger is daarom niet zo'n stom idee, hoewel je daarmee niet de oorzaak weghaalt. je remt alleen enorm de groei mogelijkheid. zie het als met een borrelglasje .. bad leegscheppen,, ;)
goedkoper is met vul middel kiertjes ongewenste tocht plekken te dichten.
in de kruipruimte (als je er in kan) .. een folie leggen dat er geen optrekkend vocht is ..)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Je zou met de verhuurder inderdaad kunnen overleggen of hij het oke vind dat jij een machine koopt en dat hij de energie kosten ervan betaald. Het zorgt namelijk dat zijn gebouw uiteindelijk er 'gezonder' van wordt. Al dat water moet gewoon uit de muren getrokken worden en dat kost helaas veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Wij zijn niet van plan om hier heel lang te wonen. Over 18 maand willen we gaan kijken of het mogelijk wordt om ergens anders wat te kopen. Dus wij willen hier natuurlijk (ook omdat het een huurhuis is) geen geld in steken en ik kan begrijpen dat de verhuurder dat ook niet ziet zitten.

Dus ik ga hem voorstellen om een ontvochtiger/meter te financieren en kleine verlagen in huurkosten om te compenseren voor de hogere energierekening. Denk dat wij daar beiden wel tevreden mee zijn mocht dat de grootste problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hier staat de kelder ook vaak vol met water, geen idee of dat ik hier verder last van kan hebben echter. Ik zit bovenin op de 3e verdieping. Maar de eigenaar weet dit, het wordt zelfs verhuurd met gratis pallets in de kelder (en een waarschuwing bij de rondleiding) zodat je spullen niet meteen in het water liggen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Voor woningen die echt veel problemen hebben is die Aktobis van mij wel handig omdat hij een ingebouwde hygrometer heeft. Als de ruimte boven de 50% gaat springt hij automatisch aan en als het weer op 50% of lager staat schakeld hij weer af. Deze functie gebruik ik zelf nooit en laat hem gewoon op continue stand draaien zo lang ik zelf wil. Hij kan trouwens tot 40% omlaag trekken. Lager is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:27:
Waar heb je dat gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Het grootste probleem is dat het huis te koop stond, maar begrijpelijk niet voor 160k + verkocht werd :'). Dus toen via heeft de eigenaar het via een makelaar verhuurd. Elke keer als er iets is (toen we er net woonden was er ergens kortsluiting in een groep waardoor we 1/3e van onze kamers enzo niet fatsoenlijk konden gebruiken) wij daar over klagen bij de verhuurder, en die moet het dan met de eigenaar bespreken voordat er actie wordt ondernomen.
Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:57:
Voor woningen die echt veel problemen hebben is die Aktobis van mij wel handig omdat hij een ingebouwde hygrometer heeft. Als de ruimte boven de 50% gaat springt hij automatisch aan en als het weer op 50% of lager staat schakeld hij weer af. Deze functie gebruik ik zelf nooit en laat hem gewoon op continue stand draaien zo lang ik zelf wil. Hij kan trouwens tot 40% omlaag trekken. Lager is niet mogelijk.
Is dat ding wat te verplaatsen? Of is't echt een joekel van een apparaat?

[ Voor 40% gewijzigd door MrVegeta op 07-11-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:52:
Je zou met de verhuurder inderdaad kunnen overleggen of hij het oke vind dat jij een machine koopt en dat hij de energie kosten ervan betaald. Het zorgt namelijk dat zijn gebouw uiteindelijk er 'gezonder' van wordt. Al dat water moet gewoon uit de muren getrokken worden en dat kost helaas veel tijd.
Maar is dan de oorzaak wel weg ???

Hoewel ik geen expert ben, lijkt het me sterk dat je maanden bezig bent met vocht verwijderen ..
Het kan erg simpel zijn zoals lekke goot ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 16:04
* Carpento heeft ook weleens ellende met schimmel gehad in een huurhuis

Gelukkig niet in deze mate maar dat bleek veroorzaakt te worden door een lekkage in de badkamer. Afvoer van de douchebak zat niet goed, liep dan over en het vocht trok in de (kennelijk vrij poreuze) muren. Daar kwam vervolgens de verf vanaf zetten en het hele huis was niet droog te krijgen.

TL;DR: heb je niet ergens lekkage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:57:
Kun je hem ook op 60 instellen?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gezondheids inspectie v.d gemeente

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Marzman schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:01:
[...]

Helaas niet. Je hebt maar twee standen:
- Auto 50%
- Continue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Carpento schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:00:
* Carpento heeft ook weleens ellende met schimmel gehad in een huurhuis

Gelukkig niet in deze mate maar dat bleek veroorzaakt te worden door een lekkage in de badkamer. Afvoer van de douchebak zat niet goed, liep dan over en het vocht trok in de (kennelijk vrij poreuze) muren. Daar kwam vervolgens de verf vanaf zetten en het hele huis was niet droog te krijgen.

TL;DR: heb je niet ergens lekkage ?
Geen idee. Hoe ben jij daar zo achter gekomen en hoe heb je het dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat vraag ik me ook af, hoe kom je daar achter in een huurhuis? Ik denk dat dit alleen kan als de huisbaas actief meewerkt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:18:
Ik zou beginnen met het monitoren van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Koop bij conrad een paar luchtvochtigheidsmeters en zet die in alle ruimtes. Meten is weten.

Overigens is schimmel niet per se een aangelegenheid van de verhuurder. Ventillatie (en verwarming!) is een verantwoordelijkheid van de huurder en de invloed daarvan is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of zo'n weerstation van de Aldi. Heb je twee meters, een voor binnen en een voor buiten (die je ook gewoon binnen kan leggen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gezondheid treed niet 1-2-3 op in 6mnd, nu de tijd van het jaar anders is kan dat wel. zet er eens warmtekanonnen in en zet een raam open. Veel mensen luchten slecht en sluiten alles toe.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:58:
[...]

Is dat ding wat te verplaatsen? Of is't echt een joekel van een apparaat?
Hij weegt denk ik 10kg en staat op wieltjes. Tevens heeft hij een handvat als je hem moet gaan tillen.
Rukapul schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:06:
[...]

Koop bij conrad een paar luchtvochtigheidsmeters en zet die in alle ruimtes. Meten is weten.

Overigens is schimmel niet per se een aangelegenheid van de verhuurder. Ventillatie (en verwarming!) is een verantwoordelijkheid van de huurder en de invloed daarvan is enorm.
Gelukkig heb ik mijn problemen wel verholpen. Alleen vind ik het jammer dat in de badkamer hij toch al snel tussen de 65 en 70 loopt te hangen. Ik ben zelf begonnen met een zooi hygrometers uit China. Die kosten geen drol en bleken redelijk accuraat te zijn (afwijking van minder dan 5% voor hygro en afwijking van minder dan 2c voor temp).

Dit zijn ze:
http://www.ebay.de/itm/In...ede4a9:g:IVgAAOSwPCVX6Sj9

Ik had er 4 stuks gehaald en door de hele woning gezet. Nu staat er een weerstation met draadloze ontvangers voor in de plaats maar geven vrijwel dezelfde waardes als mijn oude speeltjes uit China.

[ Voor 12% gewijzigd door Sir_Hendro op 07-11-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 16:04
MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:03:
[...]

Hoorden was achteraf, toen wij naar een 'fatsoenlijk' huis verkast waren en de eigenaar van het pand het klaar ging maken voor de volgende bewoners :p

offtopic:
We huurden particulier, een zelfstandig gedeelte van een dorpsboerderijtje. In dat gedeelte hadden eerder de ouders van de huisbaas gewoond. We woonden daar 'tijdelijk' zolang we op de wachtlijst stonden voor een huurhuis van de woningbouwvereniging.

[ Voor 5% gewijzigd door Carpento op 07-11-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Dan moet die mogelijkheid er wel zijn. Als er geen mechanische ventilatie is en er nergens een raam open kan (zonder dat je een groot uithangbord bent voor inbrekers) dan wordt dat toch wat lastiger.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stoney3K schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:22:
[...]

Dan moet die mogelijkheid er wel zijn. Als er geen mechanische ventilatie is en er nergens een raam open kan (zonder dat je een groot uithangbord bent voor inbrekers) dan wordt dat toch wat lastiger.
Wil niet en kan niet liggen naast elkaar in het graf.

Er zijn altijd oplossingen, in dit geval verhuizen of fixen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:33:
[...]

Wil niet en kan niet liggen naast elkaar in het graf.

Er zijn altijd oplossingen, in dit geval verhuizen of fixen
Fixen is dus in dit geval iets wat de verhuurder/eigenaar moet doen. Desnoods onder druk van de huurcommissie of via rechtsbijstand, want gebrekkige ventilatie betekent ook dat de woning niet aan bouwbesluit voldoet en dus in feite niet als woning verhuurbaar is.

Als huurder zelf gaan knutselen levert je gegarandeerd heibel en een dikke schadeclaim op omdat je dan de woning sloopt.

Verhuizen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
[...]

Wat als er vrijwel geen ventilatiemogelijkheid is in het huis? Of slechte isolering? Dat zijn toch zaken voor de verhuurder? Op zich begrijpelijk dat je niet overdag de ramen dicht moet hebben en de kachel aan, da's vragen om problemen. Maar wij hadden sowieso in de zomer s'nachts het raam op de slaapkamer open maar dat hielp verder niet zoveel. En nu moeten we toch 's avonds wel stoken omdat het allemaal enkel glas is (behalve woonkamer het grote raam), maar 's nachts natuurlijk de kachel uit.

Maar wel een aantal goede ideeën opgedaan hier, ik ga vanmiddag even bellen met de vraag wat hun plan is op korte termijn. (lees deze week aangezien we het al een paar weken terug hebben aangegeven) of dat het mogelijk is dat zij ons vergoeden in het aanschaffen van benodigde machines.

Zelf gaan fixen is niet toepasbaar, ten eerste ben ik onhandig :p ten tweede wil ik er geen verantwoordelijkheid voor nemen.

[ Voor 44% gewijzigd door MrVegeta op 07-11-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:01:
gezondheids inspectie v.d gemeente
Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:03:
[...]

Controle.
Klinkt ongelooflijk simpel, maar dat is wel de enigste manier.

Bij excessief vocht moet je oa het dak goed controleren. Bij veel huizen is het zo dat je een buiten en een binnenmuur met daartussen een spouwruimte. Moment dat daar iets mis mee kan er veel vocht/water naar binnen lopen.

Ook iets om op te letten zijn ventilatiegaten tbv die spouwruimte. Soms worden die onterecht helemaal afgesloten ivm muizen of ander ongedierte.

Enkel glas en ventilatie is overigens een pleonasme. Oudere huizen zijn soms net gatenkaas. Probleem dat kan spelen zijn te grote temperatuurverschillen met condens als gevolg, ook op muren. Als daarbij ook nog eens verkeerde muurverf is gebruikt ben je nog verder van huis. Sommige verf is als het ware luchtdicht waardoor je net zon soort effect als op ramen hebt.

Probeer eerst zoveel mogelijk kiertjes en gaatjes op te zoeken en af te sluiten om grote temperatuurverschillen op te vangen. Dan pas kun effectief stoken.

Een thermo-camera kan mogelijk een oplossing zijn om een aantal problemen (zelf) te adresseren. Gros van de problemen zal wel gewoon door de verhuurder moeten worden opgelost en laat je zeker niet wegzetten met het idee ventileren-verwarmen.

Je gaat stoken voor de kat ze k*t als alles verdwijnt of 100den liters in de muren verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stoney3K schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:36:
Fixen is dus in dit geval iets wat de verhuurder/eigenaar moet doen. Desnoods onder druk van de huurcommissie of via rechtsbijstand, want gebrekkige ventilatie betekent ook dat de woning niet aan bouwbesluit voldoet en dus in feite niet als woning verhuurbaar is.

Als huurder zelf gaan knutselen levert je gegarandeerd heibel en een dikke schadeclaim op omdat je dan de woning sloopt.

Verhuizen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Nee er zijn veel zaken die je zelf kan doen, een raakhekwerk plaatsen,
(zwarte)folie voor de ramen, kiertjes dichten.

1 van mijn verhuurder (ik was dus de huurder) sliep onder mijn woonkamer .. en na 2x met iets tegen haar plafond getik te hebben ..sprong 3x van de bank op de grond .. Nooit meer getik gehad ;) >:)

Knappe verhuurder die aan mij die dikke schadeclaim toegewezen krijgt, hoe lang woon je er (nog) en bewijs maar eens dat de schade gevolg is van mij .. en moet willig!
Als het voor jou het probleem oplost (tijdelijk) en je het gedaan hebt in afwachting van een permanente fix .. en je hebt bewijs dat je het gemeld hebt .. tja dan staat je verhuurder erg zwak. Hij verzaakt immers het op te lossen.
Nee --> ik vind dat je daar enige moeite voor moet doen,
Iblies schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:55:
[...]
Controle.
Klinkt ongelooflijk simpel, maar dat is wel de enigste manier.
+1

* Ga je huis eens visueel controleren, (overal waar je bij kan zonder slopen)
ps1 .. je kan met een rookmachine ook veel ontdekken (elektronisch roker met veel rook vermogen ;)
* Maak foto's van binnen/buiten .. vochtplekken etc..
* schrijf je "ervaring" op .. (ergenis) liefst in tijdlijn vorm "ontdekking" schoonmaak cyclys etc..
* stoken helpt niet ..
* kan niet ventileren
ps2 heb je je huis gecontroleerd op "punten" dit kan je via huurcommissie downloaden .. of je huur te hoog is
en je stook kosten zijn die hoger/lager dan gemiddelde(n)

Ga hiermee in overleg met je verhuurder, geef eventuele oplossingen aan waarmee jou leefgenot verhoogd word. Zo kan het aanbrengen van mechanische ventilatie of voorzetwanden het voor jou verbeteren.
geef alles wat je ziet/merkt/uitgevonden hebt als "feiten" weer .. en niet als "aanval" dus laat hem hier na 2 weken met een reactie komen. (niet meteen oplossing) maar een voorstel tot is al prettig.

[ Voor 38% gewijzigd door vso op 07-11-2016 13:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sir_Hendro schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:12:
[...]
Gelukkig heb ik mijn problemen wel verholpen. Alleen vind ik het jammer dat in de badkamer hij toch al snel tussen de 65 en 70 loopt te hangen. Ik ben zelf begonnen met een zooi hygrometers uit China. Die kosten geen drol en bleken redelijk accuraat te zijn (afwijking van minder dan 5% voor hygro en afwijking van minder dan 2c voor temp).

Dit zijn ze:
http://www.ebay.de/itm/In...ede4a9:g:IVgAAOSwPCVX6Sj9

Ik had er 4 stuks gehaald en door de hele woning gezet. Nu staat er een weerstation met draadloze ontvangers voor in de plaats maar geven vrijwel dezelfde waardes als mijn oude speeltjes uit China.
Dat is wel heel goedkoop. Die haal ik ook een paar :) Ik heb ook een weerstation dat op twee plaatsen kan meten, maar deze dingen kun je inderdaad voor een paar euro in elke ruimte leggen ipv dat ik een van die ontvangers af en toe verplaats :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:52
Stoney3K schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:36:
[...]

Begin '2000 in een sociale huurflat (uit 1949 met enkelsteens muren) in Utrecht heb ik ook geklaagd over gebrekkige ventilatie en schimmel in de badkamer. De oplossing van de woningbouw: een rond gat in de buitenmuur 20cm diameter met wit plastic roostertje tegen de duiven. Het vocht was idd minder een probleem, alleen het was jammer dat het in de badkamer niet warmer werd dan buiten. En da's niet fijn douchen met een open keukengeiser als enige warmwaterbron...

Het pand stond trouwens op de nominatie voor sloop en de woningbouw was duidelijk niet bereid om iets te doen aan comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:56:
Nee --> ik vind dat je daar enige moeite voor moet doen,
Ik zou er niet om vragen als ik dat niet al gedaan had :) De pagina's die ik tegenkom gaan over dezelfde materie, maar verwijzen niet naar een partij die dit zou komen controleren. Ik wil het topic verder niet kapen, maar wij hebben zelf momenteel ook met schimmel te maken en zo'n meting zou uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Marzman schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:42:

Dat zal beter werken als wat ik heb :) Ik heb er eentje van 20/30 euro van de Lidl. Hij zou kamers tot 25 m3 moeten kunnen ontvochtigen en het is maar een klein dingetje. Ik heb hem vooral gekocht voor de doucheruimte die misschien 4 m3 is. Ik laat hem altijd draaien tot in elk geval het vocht van de muren en dergelijke weg is na het douchen. Op de slaapkamer werkt het ook wel (die is groter dan 25 m3 maar er staat een hele grote kast in en wat over blijft is denk ik ongeveer dat. De luchtvochtigheid zakt wel heel langzaam. Het stroomverbruik is wel dermate laag dat ik hem makkelijk 24/7 kan laten draaien (alleen wil mijn vrouw dat niet :p )
4m3 badkamer? Ik hoop het niet zeg :P Bedoel je 4m2?

Afbeeldingslocatie: https://ridleyminiskips.com.au/wp-content/uploads/2015/02/4m3-skip-bins.jpg

EDIT: Ik lees weer eens niet goed, doucheruimte alleen. Niet badkamer. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 07-11-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nee je hebt wel gelijk, ik bedoel m2 :), ik vraag me nu af of ik diezelfde denkfout heb gemaakt over de capaciteit van de droger. Toch de specs nog maar eens opzoeken ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Marzman op 07-11-2016 14:29 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:09:
[...]

Ik zou er niet om vragen als ik dat niet al gedaan had :) De pagina's die ik tegenkom gaan over dezelfde materie, maar verwijzen niet naar een partij die dit zou komen controleren. Ik wil het topic verder niet kapen, maar wij hebben zelf momenteel ook met schimmel te maken en zo'n meting zou uitkomst kunnen bieden.
ik zocht op "gezondheidsinspectie woningen"

http://www.rivm.nl/Docume...ochtproblemen_in_woningen

https://www.huurcommissie...en/onderhoud-en-gebreken/

Bij je gemeente vragen naar --> bouw-en woningtoezicht

Het ligt niet altijd voor de hand, wat je zoekt overgens topic kapen vind ik persoonlijk niet aan de orde .. het is geen gesloten discussie en je hebt het niet over een ander onderwerp. Dat is het mooie van een forum

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 07-11-2016 14:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Volgens mij heeft iedereen die een soortgelijk probleem heeft daar wel wat aan. Eerst maar proberen de boel samen met de verhuurder op te lossen, mocht het deze maand nog niet opschieten dan inderdaad stappen gaan ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 13:37

LankHoar

Langharig tuig

MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:36:
Eerst maar proberen de boel samen met de verhuurder op te lossen, mocht het deze maand nog niet opschieten dan inderdaad stappen gaan ondernemen.
Zorg ervoor dat je of je telefoongesprekken opneemt (heb je gratis apps voor, erg simpel, ik gebruk bijvoorbeeld Call Recorder, is voor Android), of alles per mail doet. Dan heb je later iets om mee aan te tonen dat dit al langere tijd loopt, mocht je er niet uitkomen met je huisbaas.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:36:
Volgens mij heeft iedereen die een soortgelijk probleem heeft daar wel wat aan. Eerst maar proberen de boel samen met de verhuurder op te lossen, mocht het deze maand nog niet opschieten dan inderdaad stappen gaan ondernemen.
Heb je het ooit gemeld bij de verhuurder ?
je kan namelijk het volgende doen:

datum <vandaag> te <adres>

Beste verhuurder:

op de volgende weg wil ik u wederom kenbaar maken dat:
- we nog steeds last hebben van schimmelvorming in u pand te ...<adres>
- zoals vermeld bij u op <datum> en <datum> dit was mondeling, van uitgaande dat u spoeding zou reageren en de situatie zou verhelpen. DIt is is nog niet gebeurd
- we kunnen het pand niet voldoende luchten
- we hebben de volgende "mogelijk oorzaken" gevonden maar we zijn geen experts
- we krijgen het niet droog gestookt
- onze eigendomen zijn aangetast en beschadigd, waar we niet vrolijk van worden.

Gezien dat dit een gezondheidsrisico is dringen we op een zeer spoedig verloop aan.

We maken nu veel kosten en zijn in onze tijd veel tijd kwijt met het overtollig onderhoud.

graag gaan we in overleg, hoe we de problementiek op kunnen lossen
- beschadigde eigendommen kunnen vergoeden (verzkering?)
- gemaakte kosten (overtollig onderhoud)

We informeren u op deze wijze dat we tevens bij diverse instanties en commissies informatie aan het inwinnen zijn hoe deze situatie het beste kunnen oplossen.

Graag vernemen we van u een zeer spoedige reactie, wederom graag aandacht voor onze gezondheid.
hierom vinden we het redelijk binnen 1 week van u een reactie te verwachten.
Hierbij op de komende koude periode die in aantocht is in acht nemend.

bijgesloten vind u een kopie van de foto's die gemaakt zijn en tevens opgestuurd zijn

Met vriendelijke groet
<de huurders>

Hiermee leg je vast wat je besproken hebt met datum (en tijd bij voorkeur) en bouw je een dossier op.
je moet redelijk blijven maar wil niet zeggen dat je eindeloos moet blijven wachten, let wel 1 week reactie tijd kan alleen als je aan kan tonen dat je gezondheid in redelijke maten in het geding zijn, je tevens eerder gemeld hebt ..
Tevens is een reactie geen oplossing, maar je mag wel uiten dat je het niet erger wilt maken dan nodig is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Bedankt beiden. Wij proberen zoveel mogelijk via de mail te doen om een paper-trail te hebben, maar op zich nog wel een goed idee om gesprekken nu te gaan opnemen als we serieus dingen willen afspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LankHoar schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:57:
Zorg ervoor dat je of je telefoongesprekken opneemt (heb je gratis apps voor, erg simpel, ik gebruk bijvoorbeeld Call Recorder, is voor Android), of alles per mail doet. Dan heb je later iets om mee aan te tonen dat dit al langere tijd loopt, mocht je er niet uitkomen met je huisbaas.
In bredere zin is het aanleggen van een dossier één van de beste tips in dit soort zaken. Dan kan je later laten zien wat er gebeurd is, in plaats van nietes wellus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LankHoar schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:57:
[...]
ik vind dit wel erg "laag", als je zo met je medemens omgaat.
oftewel dat je zo met elkaar om moet gaan geeft al aan dat je een verstoorde relatie hebt.

ter info

Het is niet strafbaar je eigen gesprekken op te nemen, ook niet als je het de wederpartij niet vertelt. De wet verbiedt het stiekem maken van opnames van gesprekken waaraan je geen deelnemer bent (art. 139a Strafrecht). Als je dus wél deelnemer bent, overtreed je deze wet niet. Een dergelijke stiekeme opname mag als bewijs worden gebruikt. Maar publiceren van zo'n opname is in principe niet toegestaan.

ik zou het op schrift sturen, uit gesprek x begreep ik Y .. maar goed. ieder zijn meug

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
"Erg laag" is natuurlijk dat zo'n verhuurder verzwijgt dat het appartement ooit waterschade heeft geleden en vervolgens (na een aantal keer contact daar over te hebben gehad) het niet serieus neemt. Waarom het "erg laag" is afspraken die van beide kanten worden gemaakt vast te leggen is mij wel een raadsel. Als hij iets toezegt waarvan hij vooraf weet het niet waar te maken, da's pas laag.

En dit is een zakelijk relatie, geen persoonlijke. Als je zakelijk bent moet je emoties er buiten laten en je gewoon aan beloftes houden. Dat je persoonlijke gesprekken gaat opnemen om met derden te delen is over het algemeen vrij laag.

Maar goed, dat dwaalt nogal van het topic af.

Ik heb hier een aantal goeie ideeën opgedaan om verder te gaan. Alhoewel op de originele vraag "in hoeverre is de verhuurder verantwoordelijk voor opgelopen schade" geen duidelijk antwoord is gekomen. Behalve dat het wellicht via de inboedelverzekering te doen is.

[ Voor 43% gewijzigd door MrVegeta op 07-11-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
GGD, deze komt gratis langs.
Heb ik ook gedaan, echter doen ze verder vrij weinig.
Ik ben om die reden ook verhuist (huurwoning) Woningbouw gaf mij een fles HG.
En verder niks.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:28:
...
Ik heb hier een aantal goeie ideeën opgedaan om verder te gaan. Alhoewel op de originele vraag "in hoeverre is de verhuurder verantwoordelijk voor opgelopen schade" geen duidelijk antwoord is gekomen. Behalve dat het wellicht via de inboedelverzekering te doen is.
Als er duidelijk sprake is van een gebrek en de verhuurder is daarvan op de hoogte gesteld en heeft de kans gekregen om er serieus werk van te maken, en het wordt niet opgelost,
dan kun je zelf verbeteringen maken en die in mindering brengen op de huur.

Normaliter volgt er rechtszaak om daar de juistheid daarvan te controleren.

In deze casus zie ik niet gebeuren dat je fatsoenlijk de verhuurder in gebreke kunt stellen voordat de winter voorbij is. Enigste wat rest is fatsoenlijk blijven en zelf een fatsoenlijk dossier opzetten zodat je later eventueel sterker staat.

Maar geef de verhuurder wel altijd een fatsoenlijke kans om zelf te kijken. Voor hetzelfde geld is het iets simpels als een verstopte regenpijp waardoor water deels je muren instroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 17:30
Marzman schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:01:
[...]

Ik heb zelf twee apparaten van Qlima, om in mijn 100 jaar oude huis met wat bouwkundig slecht uitgevoerde aanpassingen in de afgelopen eeuw, het vocht onder controle te houden.

Eén daarvan kan je instellen op 40% tot 70%, in stappen van 5%. De andere, specifiek geschikt voor koudere ruimtes, kan dat niet.

Zelf gebruik ik overigens die hygrometer functie niet, maar alleen de timer functie, omdat ik weet dat hij met een paar keer per week een paar uur draaien de boel onder controle heeft. Dat kunnen beide machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:20:
[...]

ik vind dit wel erg "laag", als je zo met je medemens omgaat.
[...]
Tja... je hebt gelijk, iemand die zo goed is om je willens en wetens een schimmelparadijs te verhuren als woning verdient dit niet.

Tegenwoordig hebben mensen minder medeleven met ondernemers.... die naaien jou immers net zo makkelijk.

Ik zou zeggen.... neem de gesprekken op en back-up deze....

De schoft is de verhuurder die het als goedkoop beleggingspand zonder lasten ziet.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:58:
Het grootste probleem is dat het huis te koop stond, maar begrijpelijk niet voor 160k + verkocht werd :'). Dus toen via heeft de eigenaar het via een makelaar verhuurd. Elke keer als er iets is (toen we er net woonden was er ergens kortsluiting in een groep waardoor we 1/3e van onze kamers enzo niet fatsoenlijk konden gebruiken) wij daar over klagen bij de verhuurder, en die moet het dan met de eigenaar bespreken voordat er actie wordt ondernomen.
Dat is juist goed nieuws.

Die kerel wil vroeg of laat deze woning verkopen. Dat betekent dat het in verkoopbare staat moet zijn. Als de boel wegrot met jullie erin, worden jullie daar niet vrolijk van maar wat denk je dat het doet met de verkoopbaarheid ervan?

Ik heb gevolg daarvan zelf gezien, was twee jaar terug op zoek naar grote maar betaalbare koopwoning in/om A'dam. Uhuh. Mag duidelijk zijn dat je dat niet voor EUR 160k vond, maar de dingen die je vond in die in de buurt kwamen... in Zaandam een huis dat al vier jaar te koop stond en al die tijd via exact zo'n constructie verschillende kamerhuurers erin had. Die lui hadden de boel dermate uitgewoond dat je eigenlijk (gek genoeg muv de best mooie keuken) alles tot casco had moeten strippen en volledig opnieuw moeten beginnen. Maar dat was nog niet het ergste, dat was de aanbouw. Ooit een garage, maar ivm kwakkelende gezondheid vorige bewoner omgebouwd tot slaapkamer op begane grond, maar zonder daarbij fatsoenlijk aan vocht te denken. Er groeiden letterlijk paddenstoelen uit een secundaire meterkast daar, en ik heb psychedelische muziek gehoord met minder kleuren dan wat op plafond van het badkamertje daar groeide. Ze waren al EUR 35k in vraagprijs gezakt sinds de eigenaars (erfgenamen van degene wiens gezondheid uiteindelijk ophield) door kregen hoe dramatisch het was, maar dan nog ondanks veel kijkers niemand die een bod uitbracht. Wij ook niet, naast dat het een meerjarenplan zou zijn om dat ding geheel bewoonbaar te krijgen zou alleen al dat aanbouw in fatsoenlijke toestand krijgen tientallen duizenden EUR kosten :X

TLDR: structurele problemen icm tijdelijke huurders = volstrekt onverkoopbare woning.

Dat wil die verkoper echt niet. Zet hem eens voor het blok. Geef aan dat de schimmelproblemen niet alleen jullie woongenot aantasten maar de verkoopbaarheid van z'n woning om zeep helpen, en dat hij er alle belang bij heeft om een duurzame oplossing te zoeken zodat als jullie eruit zijn hij nog een kans heeft om z'n krot kwijt te raken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27
In dat soort situaties leg ik altijd de bal bij een ander neer.

Ik zou foto's maken van matras, jas, etc. Die tezamen met een brief opsturen naar de huurbaas en vragen om binnen een zeer korte termijn een oplossing aan te dragen omdat het woongenot ernstig bederft wordt.

Bij geen gehoor binnen 8 werkdagen zou ik een brief schrijven dat ik per direct de huur opschort omdat het huis geen enkel woongenot biedt en dat ik betwist dat dit goed is voor mijn gezondheid

En van daaruit zou ik lekker afwachten. Denk als een rechter foto's ziet van schimmel in matrassen en jassen dat hij ook wel begrijpt dat van woongenot geen sprake is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 13:37

LankHoar

Langharig tuig

MrVegeta schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:28:
Ik zou zeggen, win eens wat juridisch advies in bij het Juridisch Loket, die hebben altijd inloopuurtjes. Er zal er vast ook een in Groningen zitten waar je terecht kunt. Zij kunnen je dan ook meer vertellen over de rest van dit schimmelverhaal.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Even een recap.

Je klaagt nu 3 maanden tegen de verhuurder? Is dat gewoon een keer simpel belletje met: 'er is schimmel' geweest? Afgelopen woensdag is er iemand langs geweest en je hebt de maandag erop NOG steeds geen reactie... Misschien moeten sommige mensen even door de reality check heen dat dat maar 2 werkdagen zijn. Als iemand er 3 maanden over doet om een klacht te formuleren kan je moeilijk verwachten dat een uur na het melden een aannemer voor de deur staat.

Is de verhuurder een organisatie of een particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:54:
Even een recap.

Je klaagt nu 3 maanden tegen de verhuurder? Is dat gewoon een keer simpel belletje met: 'er is schimmel' geweest? Afgelopen woensdag is er iemand langs geweest en je hebt de maandag erop NOG steeds geen reactie... Misschien moeten sommige mensen even door de reality check heen dat dat maar 2 werkdagen zijn. Als iemand er 3 maanden over doet om een klacht te formuleren kan je moeilijk verwachten dat een uur na het melden een aannemer voor de deur staat.

Is de verhuurder een organisatie of een particulier?
Toen het begon was het inderdaad een belletje, paar weken later foto's met schade door de schimmel en nu dus een mail (gevolgd door telefonisch contact) met foto's van andere ruimtes waar de schimmel ook zit. Daardoor is de baas van het makelaarsbedrijf ook langsgekomen en die vond het nu toch ook wel een serieus probleem.

Het gaat om een makelaar, dus organisatie. En ik verwacht ook niet dat er binnen een uur een aannemer voor de deur staat, maar het zou hun wel sieren als zij vrijdag contact opnemen met een kleine update dat er bijvoorbeeld contact is opgenomen met de eigenaar en dat zij volgende week dinsdag/woensdag weer contact opnemen. Maar dat gebeurd dus niet en elke keer (want er is onderhand vrij vaak contact opgenomen) moeten wij contact opnemen en horen hoe het zit. Het is alsof zij denken dat zij hun ons een dienst doen terwijl wij ~900 euro overtikken elke maand.

[ Voor 3% gewijzigd door MrVegeta op 08-11-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MrVegeta schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:58:
[...]
Het is alsof zij denken dat zij hun ons een dienst doen terwijl wij ~900 euro overtikken elke maand.
Daar heb je een leuke stok achter de deur, lees het stuk eerder eens over het opschorten van de huurbetaling.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Freee!! schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:04:
[...]

Daar heb je een leuke stok achter de deur, lees het stuk eerder eens over het opschorten van de huurbetaling.
Is gelezen :) maar ik vermoed dat het meer onkunde of onderschatting van de situatie is dan moedwillig. Dus ik doe mijn best om samen tot een goeie oplossing te komen. Mocht dat inderdaad niet lukken dan is het goed om te weten dat er bepaalde stappen zijn die we kunnen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hier is het ook lastig hoor, gisterenavond was de vochtigheid 62 procent in de slaapkamer. Bij het wakker worden 70 procent met beslagen ramen. De ventilatie is gewoon niet genoeg en het is de koudste ruimte van het appartement. Als ik er niets aan doe en het bij alleen die ventilatie laat zit ik met een paar dagen boven de 80 procent. En dat is met twee van die kristalzakken onder het bed van beiden een kilo.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MrVegeta schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:58:
[...]

Toen het begon was het inderdaad een belletje, paar weken later foto's met schade door de schimmel en nu dus een mail (gevolgd door telefonisch contact) met foto's van andere ruimtes waar de schimmel ook zit. Daardoor is de baas van het makelaarsbedrijf ook langsgekomen en die vond het nu toch ook wel een serieus probleem.

Het gaat om een makelaar, dus organisatie. En ik verwacht ook niet dat er binnen een uur een aannemer voor de deur staat, maar het zou hun wel sieren als zij vrijdag contact opnemen met een kleine update dat er bijvoorbeeld contact is opgenomen met de eigenaar en dat zij volgende week dinsdag/woensdag weer contact opnemen. Maar dat gebeurd dus niet en elke keer (want er is onderhand vrij vaak contact opgenomen) moeten wij contact opnemen en horen hoe het zit. Het is alsof zij denken dat zij hun ons een dienst doen terwijl wij ~900 euro overtikken elke maand.
Een makelaar is vrijwel nooit de eigenaar. Waarom niet rechtstreeks met de eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat hij betaald aan de makelaar? Hier in Belgie zit er ook vaak een immo-kantoor tussen. Dat is niet de eigenaar (bij mij toevallig wel :p )

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 08-11-2016 13:29 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrVegeta schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:11:
[...]
Is gelezen :) maar ik vermoed dat het meer onkunde of onderschatting van de situatie is dan moedwillig. Dus ik doe mijn best om samen tot een goeie oplossing te komen. Mocht dat inderdaad niet lukken dan is het goed om te weten dat er bepaalde stappen zijn die we kunnen ondernemen.
Het is leuk om minder huur te betalen (niet betalen = reden om je eruit te zetten) maar dat is vervelend, dat heeft beperkt nut.
Stel dat het pand onverkoopbaar is dan "wint" de eigenaar nog geld ermee, waarom zou hij dan haast ermee maken ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:20:
[...]

Een makelaar is vrijwel nooit de eigenaar. Waarom niet rechtstreeks met de eigenaar?
We hebben de gegevens van de eigenaar niet en wij betalen de makelaar dus naar mijn idee ligt de verantwoordelijk voor het huis dan ook bij hun. Verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Makelaar is een tussenpersoon en werkt blijkbaar als incassokantoor voor de eigenaar. Dat is een vrij ongewenst filter voor je problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:08:
Het is leuk om minder huur te betalen (niet betalen = reden om je eruit te zetten) maar dat is vervelend, dat heeft beperkt nut.
Minder betalen is zonder zorgvuldige juridische aanloop ook niet handig. Zoals je al een beetje aangeeft is je huurbescherming vrijwel volledig afhankelijk van al dan niet betalen. Betaal je, dan ben je enorm goed beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Meet je zelf het vochtgehalte al MrVegeta? Als je met twee personen een hele nacht ligt te slapen dan komt er ook best wat vocht in de lucht. Dat is bij ons ook, s'morgens het raam even open scheelt al enorm. Normaal gedurende de dag loopt het vochtniveau niet heel erg op dus het komt gewoon gedurende de nacht van ons en dan de ventilatie die niet goed genoeg is en de kou. Het is in de slaapkamer 2 of 3 graden kouder als in de woonkamer. En luchtontvochtigers (electrisch en van die zakken) helpen ook wel. Ik denk dat ik net 1 of 1,5 liter water heb weggekiept wat in een week is opgevangen.

De eigenaar weet er wel van (heb hem al eens laten zien dat het hout van het raam veel te lang nat blijft) maar die gaat er weinig aan doen. Het is ook niet mogelijk denk ik, de badkamer zit in het midden dus daar zijn geen ramen mogelijk, de slaapkamer heeft een raam en die heeft al ventilatie en voldoet aan alle eisen wbt isolatie, een andere slaapkamer heeft niks aan isolatie maar daar staat een zak rijst van 25 KG die veel vocht kan opnemen (en er slaapt niemand) en in de huiskamer en keuken samen is een kantelraampje ;), (de eigenaar is ook de architect, er zitten wel meer fouten in de woning die niet te herstellen zijn. Zo komt de keldertrap niet uit (zou een tree extra moeten hebben) maar is een cemente trap dus onmogelijk te veranderen maar wel supergevaarlijk voor meteropnemers enzo. Ook hebben we in de kelder eenafvoer voor het water, maar ook een aavoer van het water van de parking. En die afvoer zit op een andere plek met een muurtje er omheen. Belachelijk bedacht want bij elke regenbui loopt de kelder vol en dat water kan niet over een muurtje. Maar dat zal Belgische architectuur zijn (alle woningen zijn hier wel anders als in Nederland).

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 08-11-2016 14:48 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Zojuist door de makelaar gebeld en die heeft een klusjesman/aannemer geregeld die contact met ons gaat opnemen om het huis te bekijken wat de problemen zijn. Hij verwacht dat het inderdaad ventilatie is en wil daarom kijken naar een mechanische oplossing. Maar het hangt een beetje af van wat de aannemer straks vindt.

Wij meten nog niet, we waren nog even aan het afwachten of de makelaar zo'n unit wilde vergoeden. Maar ik heb een paar kleine units besteld, die worden ergens volgende week geleverd.

We proberen wel zoveel mogelijk te ventileren, s'nachts hebben we het slaapkamer raam op een kiertje en als we thuis zijn/wakker worden gaat die helemaal open net als de raampje in de badkamer. Maar die gaan natuurlijk dicht als we naar het werk gaan.

[ Voor 41% gewijzigd door MrVegeta op 08-11-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrVegeta schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:05:
Zojuist door de makelaar gebeld en die heeft een klusjesman/aannemer geregeld die contact met ons gaat opnemen om het huis te bekijken wat de problemen zijn. Hij verwacht dat het inderdaad ventilatie is en wil daarom kijken naar een mechanische oplossing. Maar het hangt een beetje af van wat de aannemer straks vindt.

Wij meten nog niet, we waren nog even aan het afwachten of de makelaar zo'n unit wilde vergoeden. Maar ik heb een paar kleine units besteld, die worden ergens volgende week geleverd.

We proberen wel zoveel mogelijk te ventileren, s'nachts hebben we het slaapkamer raam op een kiertje en als we thuis zijn/wakker worden gaat die helemaal open net als de raampje in de badkamer. Maar die gaan natuurlijk dicht als we naar het werk gaan.
heb je geen mechanische ventilatie in huis (lees een afzuig installatie ?) anders zou ik een badkamer ventilator monteren, het is niet de kosten en "geforceerd" lucht afzuigen zorgt iedergeval dat je de vocht uit huis trekt .. ook als je wegbent.
Daarnaast is ook wat veiliger dan de ramen op een kier zetten,

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/705/331/97/DV_8_4118656_01_4c_NL_20141030164257.jpg
securebar 40 tot 50 euro bij dhz zaak, en als je daardoor prettiger slaapt/weg bent zou ik het zeker kopen en je kan het meenemen bij verhuizen..

ik heb
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4674536/Clipboard05.jpg
van het raam afgehaald, je mag me een DM sturen mocht je intresse hebben .. (verstelbaar) ..
maar persoonlijk bovenraam + securebar lijkt me toch wenselijker ;)

Meetapparatuur is eigen gebruik ik zou dat niet vergoeden als eigenaar .. net alsof je een zaag eist v.d makelaar ..er zijn grenzen .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

vso schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 17:47:
[...]

heb je geen mechanische ventilatie in huis (lees een afzuig installatie ?) anders zou ik een badkamer ventilator monteren, het is niet de kosten en "geforceerd" lucht afzuigen zorgt iedergeval dat je de vocht uit huis trekt .. ook als je wegbent.
Daarnaast is ook wat veiliger dan de ramen op een kier zetten,
Zou dat mogen in een huurhuis? Ik mag ook geen condensdroger aansluiten op de ventilatieschacht.
[afbeelding]
securebar 40 tot 50 euro bij dhz zaak, en als je daardoor prettiger slaapt/weg bent zou ik het zeker kopen en je kan het meenemen bij verhuizen..

ik heb
[afbeelding]
van het raam afgehaald, je mag me een DM sturen mocht je intresse hebben .. (verstelbaar) ..
maar persoonlijk bovenraam + securebar lijkt me toch wenselijker ;)

Meetapparatuur is eigen gebruik ik zou dat niet vergoeden als eigenaar .. net alsof je een zaag eist v.d makelaar ..er zijn grenzen .. ;)
Meetapparatuur zijn ook de kosten niet, en je beschermd ook je eigen spullen ermee (kleding, meubels).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Marzman schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:30:
[...]
Zou dat mogen in een huurhuis? Ik mag ook geen condensdroger aansluiten op de ventilatieschacht.

[...]

Meetapparatuur zijn ook de kosten niet, en je beschermd ook je eigen spullen ermee (kleding, meubels).
Je mag niks destructiefs doen, maar ik heb er weinig moeite mee om zelf een beetje ventilatie te forceren als dit mijn leef genot verhoogd. (lees schimmel verminderd)
Daarnaast is de afweging nog makkelijker als ik mijn veiligheid niet in het geding breng.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-05 15:59
Ik denk dat je vraag over de spullen die je hebt weggegooid pas gesteld kan worden zodra de oorzaak bekend is. De spullen vallen dan volgens mij onder de noemer "gevolgschade".

Je zou evt. navraag kunnen doen bij je eigen inboedelverzekeraar over wie de schade moet vergoeden. Sommige verzekeraars vergoeden in zo'n geval ook zelf de schade en proberen dan dit te verhalen bij de verantwoordelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Marzman schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:30:
[...]

[...]
Dat komt meestal doordat het om een gedeelde ventilatieschacht gaat en als je daar een droger op aansluit, blaas je de zeiknatte lucht direct bij de (boven of beneden) buren naar binnen. Idem met een afzuigkap, dat zorgt er alleen maar voor dat de buren last krijgen van jouw vet en kookgeurtjes.

Ventileren ten behoeve van de natuurlijke vochtafvoer lijkt me een heel ander verhaal.

Anoniem: 97348

kan het niet zo zijn dat in de kruipkelder, of leidingen lek zijn en deze schimmel veroorzaken?
Pagina: 1