Vreemd graphics probleem

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Hey,

Ik heb sinds enkele maanden vreemde probs met mijn beeld.

Mijn config is de volgende:
GPU: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen
LCD: Dell Ultrasharp U2410 Zwart
MOBO: Gigabyte GA-X58A-UD7
CPU: Intel Core i7 920 Boxed @ 3,8Ghz
Power settings:
Turn off display --> 15 min
Put the computer to sleep --> never

Het probleem is het volgende:
Als mijn computer na 15 min het display uitzet, gebeurt het regelmatig dat hij het niet meer fatsoenlijk aangezet krijgt.

Als ik dan met de muis beweeg, dan springt het display wel uit standby (van knipperend oranje naar blauw), maar het beeld blijft zwart. Meestal druk ik dan op de power knop, zodat hij afsluit en als ik hem vervolgens weer aanzet, werkt alles terug normaal.
Ik heb ook al met teamviewer geconnecteerd terwijl hij dit probleem had. In Windows zie je niets vreemd op het 1e gezicht (geen melding van gecrashte display driver ofzo). Windows werkt eigenlijk normaal.

Het gebeurt ook vrij onregelmatig. Soms heel vaak en soms bijna niet.
Eerst dacht ik dat het een driver issue was en want toen ik op een gegeven moment de driver upgrade, leek het een tijd lang opgelost te zijn. Maar sinds een tijdje is het terug en laatste tijd zelfs enorm vaak.

Het lijkt me ook geen GPU / CPU oververhittingsissue te zijn, want deze morgen heb ik bv mijn pc aangezet (niet ingelogd), gedoucht en vervolgens had hij het al.

Iemand enig idee waar ik moet gaan kijken om dit wat beter uit te zoeken?

Alvast bedankt!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
wellicht is je scherm gewoon defect?
als je met teamviewer wel beeld krijgt terwijl je scherm zwart blijft zou ik die eerst onderzoeken.

eventueel kan je ook eerst even een andere displaykabel gebruiken.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Verwijderd

Verander '' turn off display ->15min naar -> never

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:27
En met wat voor kabel heb je het display aangesloten? En toevallig al een andere kabel geprobeerd?

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sommige Dell monitoren hebben in het menu 'overige' een extra setting voor sleepmode, misschien kun je een soortgelijke optie vinden in je monitor osd en deze disabelen.

[ Voor 6% gewijzigd door _XipHiaS_ op 07-11-2016 17:06 ]

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:07
Mastakilla schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:20:
Hey,

Ik heb sinds enkele maanden vreemde probs met mijn beeld.

Mijn config is de volgende:
GPU: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen
LCD: Dell Ultrasharp U2410 Zwart
MOBO: Gigabyte GA-X58A-UD7
CPU: Intel Core i7 920 Boxed @ 3,8Ghz
Power settings:
Turn off display --> 15 min
Put the computer to sleep --> never

Het probleem is het volgende:
Als mijn computer na 15 min het display uitzet, gebeurt het regelmatig dat hij het niet meer fatsoenlijk aangezet krijgt.

Als ik dan met de muis beweeg, dan springt het display wel uit standby (van knipperend oranje naar blauw), maar het beeld blijft zwart. Meestal druk ik dan op de power knop, zodat hij afsluit en als ik hem vervolgens weer aanzet, werkt alles terug normaal.
Ik heb ook al met teamviewer geconnecteerd terwijl hij dit probleem had. In Windows zie je niets vreemd op het 1e gezicht (geen melding van gecrashte display driver ofzo). Windows werkt eigenlijk normaal.

Het gebeurt ook vrij onregelmatig. Soms heel vaak en soms bijna niet.
Eerst dacht ik dat het een driver issue was en want toen ik op een gegeven moment de driver upgrade, leek het een tijd lang opgelost te zijn. Maar sinds een tijdje is het terug en laatste tijd zelfs enorm vaak.

Het lijkt me ook geen GPU / CPU oververhittingsissue te zijn, want deze morgen heb ik bv mijn pc aangezet (niet ingelogd), gedoucht en vervolgens had hij het al.

Iemand enig idee waar ik moet gaan kijken om dit wat beter uit te zoeken?

Alvast bedankt!
Ik heb geen idee wat dit veroorzaakt, maar ik heb last van hetzelfde euvel sinds ik kortgeleden ben overgestapt naar een R9 280X. Meestal heb ik nergens last van, maar soms blijft ook mijn scherm zwart. Mijn monitor registreert wel een inputsignaal, maar laat enkel een zwart scherm zien. Ik volg deze thread met interesse!

• Mastakilla
Hij is aangesloten met een 1m20 DVI kabel aan de 1e DVI aansluiting.
Ik zal de kabel eens wisselen met de DVI kabel van mijn laptop dockingstation.
Vind in het menu van de monitor niets ivm sleep.
Aangezien mijn computer vaak heel de dag en soms meerdere dagen aanstaat, ga ik "turn off display" niet op "never" zetten, want dan denk ik dat ie niet lang gaat meegaan ;)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Mastakilla schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:34:
Hij is aangesloten met een 1m20 DVI kabel aan de 1e DVI aansluiting.
Ik zal de kabel eens wisselen met de DVI kabel van mijn laptop dockingstation.
Vind in het menu van de monitor niets ivm sleep.
Aangezien mijn computer vaak heel de dag en soms meerdere dagen aanstaat, ga ik "turn off display" niet op "never" zetten, want dan denk ik dat ie niet lang gaat meegaan ;)
Ik denk dat er bedoeld wordt dat je dat wel op never zet en dat als je eens wat langer weggaat je je monitor gewoon uitzet via de powerknop. Oké, dat kan je een keer vergeten, je zal er even aan moeten wennen en iets aan gemakkelijkheid moeten inleveren. Maar valt mee te leven nietwaar ? (voor als je het probleem niet opgelost krijgt).

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:44
Het enige wat ik zo snel kan vinden..

Kan een beschadigde kabel zijn: http://www.tomshardware.c...en-turn-turn-display.html

" The problem was, that waking up sleep in BIOS was disabled for mouse and keyboard. I was tweaking my BIOS settings and noticed that. Changed it to "allow to wake up" and the problem is gone, thanks for everything." : http://www.tomshardware.c...turn-turning-display.html

Hoor het wel

Verwijderd

Niet flauw bedoeld maar ''Put the computer to sleep --> never'' dus zoals je zelf net dus ook zegt laat je hem een dag of meerdere dagen gewoon aanstaan.

Alleen je beeld staat dan '' uit ''

Dus de redenering van je is een beetje krom.

Als jij je zo'n zorgen maakt dat je pc dan niet meer zolang meegaat, waarom laat je dan wel je pc meerdere dagen gewoon aanstaan?

Dan had je hem ook gewoon in slaapstand laten gaan ( hoewel ik nooit de turn of display en vooral niet slaapstand aanraad omdat er nog wel is problemen zijn dat je display/pc geen signal of wil doorstarten etc )

Als je echt zo'n zorgen maakt dat het dan niet meer zo lang meegaat, zet je pc dan gewoon uit wanneer je bevoorbeeld slaapt en de pc niks zit te doen ( hey aanlaten staan als je grote bestanden moet downloaden of edditen etc oke dan doet je pc wat )

Zet hem gewoon uit wanneer je hem niet gebruikt voor langer dan 30+ min ofzo dat zal de levenduur beter verbeteren dan je pc aanlaten staan dagenlang ookal staat je display dan wel uit.

Ookal is het zo dat veel hardware wat geen fabrieksfouten heeft minimaal 5-6 jaar meegaat heb nog steeds een platte pc scherm van like 14 inch die 16+ jaar oud is voor een server die nog steeds niet stuk is.

En ook met memory leaks beter gewoon is uitzetten.

Marja jouw logica is niet logisch

Rant over >.<

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2016 04:42 ]

• Mastakilla
Heb intussen DVI kabel vervangen, DVI poort op de GPU en DVI poort op de LCD gewisseld.
Nu ff afwachten of het nog gebeurt...

Ivm Scott91 zijn rant:
'S nachts laat ik em idd alleen aanstaan als ie iets aan het doen is.
Overdag staat ie aan omdat ie alle HDDs met de media voor het mediacenter bevat en wake-on-lan heb ik nooit fatsoenlijk aan de praat gekregen.

En er is nog een verschil tussen slijtage van een computer omdat ie heel de tijd aan staat (voor sommige onderdelen is dat zelfs beter, bv HDD), als voor een LCD (backlight is na een aantal uren gewoon op)

Verwijderd

Naja makelijkste oplossing is dan gewoon het beeldscherm uit/aan drukken alleen hopen dat je beeldscherm de knoppen niet zodanig zijn gemaakt om juist snel lam/kapot te gaan.

Marja hopen dat het lukt maar het zou ook altijd de aansluiting van het beeldscherm kunnen zijn of de gpu waar je hem insteekt.

• Mastakilla
En gisterenavond had ie het weer... :'(

Het is dus niet de DVI kabel, niet de DVI poort aan de GPU en niet de DVI poort aan de monitor...

• Mastakilla
blijft nog over: videokaart hardware, videokaart driver of monitor hardware...

Aangezien citomaster hetzelfde probleem heeft sinds hij een 280X heeft en ik het probleem eigenlijk ook pas heb enkele weken nadat ik mijn 5870 door 280x heb vervangen, vermoed ik 1 vd eerste 2 (gpu of driver)

• Mastakilla
Sinds 9 november heeft ie het niet meer gehad, maar zonet weer wel :'(

Het is maw nog steeds niet opgelost
Pagina: 1