Voip centrale "huren" of kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -weenie-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 12:17
Heren,

Voor mijn werkgever ben ik alle telefonie/it zaken aan het nalopen en waar te verbeteren. Maar ik zou graag wat meningen willen horen van gebruikers / beheerders. En niet zo zeer van verkopers ;-).

Huidige situatie:

Er zijn 5 externe telefoon nummers, ondergebracht bij een online PBX centrale. Daar kunnen we eenvoudig regeltjes aanmaken voor doorschakeling, overloop, queues etc.
Meestal gaat het goed, maar soms zijn er wel wat storinkjes ( wegvallende gesprekken, dode lijnen na het opnemen ). Daarnaast vind het het support compleet ruk. Ik sta elke keer 10 minuten in de wacht en mijn vragen worden naar mijn gevoel niet goed beantwoord ( niet juist toegelicht ).

Ze bieden een LDAP telefoon boek, maar dat werkt alleen op de toestellen die zijzelf in de handleiding hebben staan.

Huidige belkosten schommelen tussen de 400 - 800 euro per maand.
Ruwweg de helft van de telefoontjes gaat naar kpn-mobiel. Een klein deel ook naar duitsland/polen/belgie.

Er zijn op het moment 3 toestellen actief, en in de nabije toekomst komen er daar nog 3 bij.

Er is 24/7 dienst verlening.

Vragen:

Is LDAP niet juist een standaard waardoor je het op alle toestellen met LDAP koppeling moet kunnen laten werken? Ik heb het zelf getest met JExplorer/LDAP Admin Tool. Maar krijg alleen maar credentials invalid. Support vanuit de pbx-leverancier krijg ik niet, want niet ondersteund.

Zijn er eenvoudige tools om een eigen (openldap) in te richten (slapd heb ik al even naar gekeken)?

Zou het interessant zijn om een eigen centrale in te richten?
Wat zijn goede online partijen om de boel onder te brengen?
Belangrijk zijn uiteraard stabiliteit, maar zeker ook kosten, met name de startkosten van gesprekken.

Eventueel andere dingen waar ik niet aan heb gedacht?

Gr

Winus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

- Maak een lijstje wat je nu hebt,
- Daarnaast de diensten die je wilt, doorschakelingen etc ..
- Wat je nu niet wilt (of je huidige missende service/onmogelijkheden)
- berekend de geminste inkomsten aan de hand van wat je huidige pbx centrale (en tijd dat je het niet kon gebruiken)

En ga met dat lijstje bij voip diensten langs.

Zelfbouw of een onsite centrale heeft + en - punten .. (onderhoud).

Als ik "online partij A zeg" heeft er altijd iemand wel slechte ervaring ermee of juist hele goeie. dit is onderzoek wat je zelf zal moeten doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:47:
Zelfbouw of een onsite centrale heeft + en - punten .. (onderhoud).
Wat zijn zo ongeveer de voor/nadelen van een eigen VOIP-centrale? :)
Hele tijd geleden iets gelezen over Asterix, maar je hebt dan nog altijd een provider nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HollowGamer schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:53:
[...]
Wat zijn zo ongeveer de voor/nadelen van een eigen VOIP-centrale? :)
Hele tijd geleden iets gelezen over Asterix, maar je hebt dan nog altijd een provider nodig.
Een voor/nadeel is het beheer erover, de fleixibiliteit, de prijs, toestelkeuze(s) om er een paar te noemen.

Asterix is een product net zoals samsung, hoe je het gebruikt is aan jou.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -weenie-
vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:47:
Als ik "online partij A zeg" heeft er altijd iemand wel slechte ervaring ermee of juist hele goeie. dit is onderzoek wat je zelf zal moeten doen.
Juist daarom vermeld ik niet waar we nu zitten :-)

We hebben nu 3 verschillende toestellen staan, is dat een probleem?
Ze ondersteunen allemaal voip/sip.

Het enige is dat 1 van die toestellen geen LDAP ondersteund voor adres boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

-weenie- schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:32:
[...]

Juist daarom vermeld ik niet waar we nu zitten :-)

We hebben nu 3 verschillende toestellen staan, is dat een probleem?
Ze ondersteunen allemaal voip/sip.

Het enige is dat 1 van die toestellen geen LDAP ondersteund voor adres boek.
Tja probleem is nogal overdreven, het mag wel duidelijk zijn dat je 3 uitdagingen hebt staan.
Hoe minder diversiteit hoe rendabeler het voor je werkgever is om de zooi te onderhouden,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Toevallig kwam dit artikel langs een maand geleden op mijn linkedin: https://www.bien.nl/Hosted_VoIP_of_een_eigen_centrale.blog .

Hoop niet dat het als spam/reclame wordt aangemerkt, het is een bedrijfsblogje maar somt alles even kort samen op over waar je rekening mee dient te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -weenie-
vso schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:38:
[...]

Tja probleem is nogal overdreven, het mag wel duidelijk zijn dat je 3 uitdagingen hebt staan.
Hoe minder diversiteit hoe rendabeler het voor je werkgever is om de zooi te onderhouden,
Daar heb je gelijk in.
LinuX-TUX schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:56:
Toevallig kwam dit artikel langs een maand geleden op mijn linkedin: https://www.bien.nl/Hosted_VoIP_of_een_eigen_centrale.blog .

Hoop niet dat het als spam/reclame wordt aangemerkt, het is een bedrijfsblogje maar somt alles even kort samen over waar je rekening mee dient te houden.
Interresant ! Dat is nu inderdaad de overweging die we moeten maken.

Wel handig dat dit in de basis al is berekend. Hoewel de prijzen wellicht niet exact overeenkomen met de werkelijkheid klopt het idee wel.

Overigens is het ook zo dat we van alle gesprekken opnames maken, mocht er een calamiteit plaatsvinden moeten we deze kunnen overhandigen aan een andere partij. Dat is ook iets wat we mee moeten nemen in het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drum_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 18:36
Kijk eens naar 3CX (http://3cx.com). Denk dat het doet waar je naar op zoek bent.
En het is nu mogelijk om de VoIP centrale op een windows of een linux omgeving te installeren.

Als je meer info wil, laat me maar iets weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Is LDAP niet juist een standaard waardoor je het op alle toestellen met LDAP koppeling moet kunnen laten werken? Ik heb het zelf getest met JExplorer/LDAP Admin Tool. Maar krijg alleen maar credentials invalid. Support vanuit de pbx-leverancier krijg ik niet, want niet ondersteund.

Het enige wat je kunt doen, is zelf gaan reverse engineeren in de toestellen, echter een password ga je daar (hopelijk) niet plaintext in aantreffen. Heeft de provider geen mogelijkheid om een eigen adresboek aan te maken die je mogelijk op basis van outlook kunt vullen ?

Zijn er eenvoudige tools om een eigen (openldap) in te richten (slapd heb ik al even naar gekeken)?

Er zijn diverse tools te vinden, echter als je het mij vraagt is een LDAP inrichten enkel voor telefoonboek echt de verkeerde manier. Het mooie van een directory ( AD, LDAP, E-Directory ) is dat daar alle gegevens al in staan van gebruikers, en toevallig ook de telefoonnummers ( al is het soms met een schema update ). Je kunt die data dus raadplegen vanaf externe bronnen. Een directory opzetten enkel als telefoonboek is onnodig veel overhead.

Zou het interessant zijn om een eigen centrale in te richten?

Dat is afhankelijk van een aantal heel belangrijke factoren welke ik hierboven nog niet allemaal gehoord heb.
1. Redundantie, waar zet je de centrale neer, hoe ga je updates doen zonder uitval enz.
2. Beheer en onderhoud, als je zelf een PBX host heeft die dagelijks beheer nodig ( niet veel, maar het is er wel ). Hoe zit het met het kennisniveau als er eens een keer iets niet werkt? Nu kun je terugvallen op je leverancier.
3. Kosten, een goed argument, maar een partij die reeds geinvesteerd heeft in een PBX en je hier een deel van aanbied is meestal goedkoper dan het zelf aanschaffen van de apparatuur/licenties.

Wat zijn goede online partijen om de boel onder te brengen?

Er zijn echt teveel aanbieders, Zelf bied ik heel kleinschalig diensten aan, voornamelijk voor bevriende ondernemers. Er zijn tal van online leveranciers te vinden die SIP trunks, Externe nummers, Virtuele PBX'en kunnen leveren. Als je het mij vraagt is zoeken op dit soort forums naar referenties een goede start.

Belangrijk zijn uiteraard stabiliteit, maar zeker ook kosten, met name de startkosten van gesprekken.

Ja, duidelijk! Een virtuele PBX heeft nadelen indien "in de cloud"( haat aan het woord cloud, "its just somebody elses pc") gehost. Bij uitval van internet heb je geen telefonie meer.

Eventueel andere dingen waar ik niet aan heb gedacht?
Ja, Ben/voel jij je verantwoordelijk voor deze omgeving ? Als er reeds een beheerder is voor dit soort dingen, probeer het management er dan van te overtuigen dat er mogelijk een traject gestart moet worden voor de vervanging van de telefonie/voip omgeving. Vervolgens kun jij dan met de hier opgedane kennis natuurlijk een voorselectie maken van leveranciers ( zowel hosted als self-hosted ). een goede kosten/baten analyse is natuurlijk de perfecte voedingsbodem voor een interne discussie/overleg wat de beste oplossing moet zijn.

Zorg wel dat je ALLE eisen van te voren op tafel hebt zodat je niet halverwege je uitvraag nog een mailtje moet nazenden "omdat fax 2 email" ook nog erbij moet.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -weenie-
Het enige wat je kunt doen, is zelf gaan reverse engineeren in de toestellen, echter een password ga je daar (hopelijk) niet plaintext in aantreffen. Heeft de provider geen mogelijkheid om een eigen adresboek aan te maken die je mogelijk op basis van outlook kunt vullen ?
Die is er helaas niet.

Er zijn diverse tools te vinden, echter als je het mij vraagt is een LDAP inrichten enkel voor telefoonboek echt de verkeerde manier. Het mooie van een directory ( AD, LDAP, E-Directory ) is dat daar alle gegevens al in staan van gebruikers, en toevallig ook de telefoonnummers ( al is het soms met een schema update ). Je kunt die data dus raadplegen vanaf externe bronnen. Een directory opzetten enkel als telefoonboek is onnodig veel overhead.

Ik wilde het dan breder trekken, dus ook outlook contact erin zetten. Dat is nu allemaal per pc geregeld en totaal niet handig natuurlijk.

Dat is afhankelijk van een aantal heel belangrijke factoren welke ik hierboven nog niet allemaal gehoord heb.
1. Redundantie, waar zet je de centrale neer, hoe ga je updates doen zonder uitval enz.
2. Beheer en onderhoud, als je zelf een PBX host heeft die dagelijks beheer nodig ( niet veel, maar het is er wel ). Hoe zit het met het kennisniveau als er eens een keer iets niet werkt? Nu kun je terugvallen op je leverancier.
3. Kosten, een goed argument, maar een partij die reeds geinvesteerd heeft in een PBX en je hier een deel van aanbied is meestal goedkoper dan het zelf aanschaffen van de apparatuur/licenties.

Vooral uit het oogpunt van support vind ik het zelf interessanter om online te houden, en niet in eigen beheer.
Ik kan natuurlijk niet 24/7 paraat staan voor storingen.

Er zijn echt teveel aanbieders, Zelf bied ik heel kleinschalig diensten aan, voornamelijk voor bevriende ondernemers. Er zijn tal van online leveranciers te vinden die SIP trunks, Externe nummers, Virtuele PBX'en kunnen leveren. Als je het mij vraagt is zoeken op dit soort forums naar referenties een goede start.

Ik heb op dit moment een lijntje uitstaan bij een online provider, gewoon om eens te praten over de mogelijkheden etc. Kijken waar het schip strand.

Ja, duidelijk! Een virtuele PBX heeft nadelen indien "in de cloud"( haat aan het woord cloud, "its just somebody elses pc") gehost. Bij uitval van internet heb je geen telefonie meer.

"In the cloud" is een bijzondere term inderdaad, het kan "somebody elses pc" zijn. Maar ook dat kan redundant uitgevoerd worden natuurlijk. Dat is iets waar we over moeten praten met de online providers.
In de planning staat om ook een 2e internet lijn erbij te nemen, gewoon simpel dsl erbij. Internet is echt een absolute noodzaak hier, snap ook niet dat het er nog niet is! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat is je huidige mobiele aanbieder ? Vaak hebben die ook een all-in-one oplossing (vast mobiel integratie).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 12:00

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Kijk voor de lol eens naar Askozia. Dat is een gemakkelijk te beheren eigen VoIP centrale. Daarvoor hoef je dan alleen nog maar VoIP trunks te hebben voor die telefoonnummers.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

denk ook goed na over je redudantie. askozia is een mooi product maar wat als de host of machine overlijdt

hoe doen jullie de 'rest' intern? hebben jullie eigen servers of ook in de cloud?
Zelf zou ik kijken naar je eisen en wensen, 3 tot 5 partijen uitzoeken en daarmee een PoC houden.

Wegvallen van gesprekken e.d. kan ook aan de interne infrastructuur liggen, kijk hier ook goed naar! (QoS, bekabling, langzame / onstabiele internet verbinding) Hebben jullie een redudante internet verbinding? Nee dan is een cloud oplossing juist een voordeel, niet bereikbaar op vast doorschakelen naar mobiel, Eigen server is dan niet bereikbaar dus euhmmmm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -weenie-
Interne bekabeling/hardware was ook een probleem, inmiddels al wat goedkope / 10 jaar oude apparatuur vervangen door professionele hardware, met QoS / SIP voorrang regels etc.
Vastlopende router geen probleem meer in ieder geval.

Ik heb voorlopig voldoende informatie waar ik mee uit de voeten kan.
Dank jullie allemaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 01:10
  • 5 externe nummers
  • 6 toestellen
  • 400-800 euro belkosten p/m
  • NL mobiel en DE, BE, PL
Heel kort door de bocht zijn er voor dat bedrag andere alternatieven.

XS4All:
XS4All heeft (in combinatie met internet) een bellen pakket met onbeperkt bellen buitenland (EU)
https://cdn.xs4all.nl/con...rktBuitenland_2016_07.pdf

Met de FritzBox van XS4All krijg je een simpele belcentrale meegeleverd.

KPN één:
Of voor flexibiliteit KPN één
https://www.kpn.com/zakelijk/mkb/kpn-een/vast-bellen.htm
(Vaste tarieven nationaal bellen, variabel buitenland)

Andere VoIP provider:
Diverse andere mogelijkheden....

P.S. De meeste providers hebben natuurlijk maar handleidingen voor een beperkt aantal toestellen.
Dus voor je 'eigen' keuze is het uitzoeken hoe het een en ander te koppelen is.

Misschien wel zo handig aan te geven welke 'HW' je gebruikt om te bellen.
Pagina: 1