Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk niet te duur toestel kan dienen als range extender ?

Pagina: 1
Acties:

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-10 16:19
Ik heb er hier op het forum al veel over gelezen maar wat is de beste oplossing voor mij ?
Wanneer ik bij mijn ouders op bezoek ga heb ik alleen internet van de buren(die ook familie zijn) als ik in de veranda ga zitten. Ik log dus op hun Belkin N450 DN wireless N router in. Wanneer ik dan bij mijn ouders in de keuken ga heb ik al bijna geen signaal meer. Ik wil liefst bij hen zelf niets extra plaatsen dus zag ik als optie om bij mijn ouders in de veranda een draadloze router te plaatsen die dan werkt als ontvanger en daarnaast ook kan uitzenden om zo min mogelijk signaal te verliezen. Het is vooral om af en toe eens de mails te bekijken en wat te surfen en voor de kids hun tablet.
Een internetverbinding bij mijn ouders is geen optie omdat ik daar maar eens in de weekeinden internet gebruik of als de kids er op bezoek zijn.

De afstand tussen de Belkin N450 DN en de veranda is +- 10 meter.
Kunnen jullie mij enig advies geven wat de beste kant klare oplossing is ?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02
Als je er maar af en toe bent kan het toch ook gewoon via je mobiele telefoon? Tenzij je geen data in je abonnement hebt natuurlijk. En is het echt erg om even geen internet te hebben? Heb je standby dienst bijvoorbeeld?
Edit: Overheen gelezen, wat emails en tablets voor de kids dus. Zet er een spel op dat ze offline kunnen spelen?

[ Voor 28% gewijzigd door sig69 op 06-11-2016 22:22 ]

Roomba E5 te koop

• laurens0619
  • Laatst online: 14:47
Haal een dual band repeater als de netgear ac750. Goedkope singleband alternatieven hebben het probleem dat je snelheid door de helft gaat. Met dual band kun je dit voorkomen (let wel op, vaak krijg je wel mix van 2.4 en 5 Ghz verbindingen)

CISSP! Drop your encryption keys!

• karine1
De data verbinding is daar minimaal vandaar geen telefoon.
Ik lees vooral negatieve dingen over repeaters, is het niet beter om een router in te schakelen als repeater ?
Denk bij aan de Asus RT-AC51U.

[ Voor 8% gewijzigd door karine1 op 06-11-2016 23:09 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 21:30
De beste optie die je dan kunt nemen is een wireless bridge systeem,

Dit is een accespoint die je als "client bridge" kunt instellen (die verbind met het netwerk van de buren), vervolgens sluit je een normale wireless router aan op de client bridge.

Zijn dus 2 apparaten met een utptje er tussen, werkt veeeeel beter dan een repeater

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shure-fan schreef op maandag 07 november 2016 @ 00:11:
De beste optie die je dan kunt nemen is een wireless bridge systeem,

Dit is een accespoint die je als "client bridge" kunt instellen (die verbind met het netwerk van de buren), vervolgens sluit je een normale wireless router aan op de client bridge.

Zijn dus 2 apparaten met een utptje er tussen, werkt veeeeel beter dan een repeater
Yup.

Reden dat het veel beter werkt is vooral dat je de bridge op de beste plek ervoor kunt plaatsen (in dit geval ws: op de veranda buiten) en vervolgens de AP op de beste plek daarvoor kunt plaatsen (ergens binnen lijkt me).

Je meldt niet waar muren en/of ramen van je ouders van gemaakt zijn, maar zeker als er HR++ glas in het spel is kom je met signalen van buiten, ongeacht of ze bij de buren of vanaf eigen balkon komen, echt niet ver.

Trouwens, even terzijde maar ouders zonder internet? Al zien zij niet in waarom dat een probleem is, het wordt steeds lastiger dingen (vnl bankzaken en nagenoeg alles dat met overheid te maken heeft) offline te regelen. Allicht handig om niet vanuit jouw belang maar hun belang te werken aan een verbinding en desnoods aan cursus (geheid gratis bij buurtcentrum oid te krijgen) om hen online wegwijs te maken.

Oslik blyat! Oslik!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:54
Ik zou is kijken naar een engenius ens200ext, prima als client bridge en zelfs als repeater werken ze vrij goed.

Helaas geen 5ghz

• karine1
Ouders zijn +70, dus niet echt een optie.
Is gewoon dubbel glas van vroeger dus zal wel meevallen.
Om even te besluiten.
Zijn er toestellen die de twee zaken in één hebben, dus werken als client bridge en terwijl het signaal ook hetzelfde doorsturen.
Zo niet, welk 2 goedkope toestellen(ap + router, makkelijk in te stellen) raden jullie dan aan ? (kan je ook niet gewoon 2 acces points gebruiken dan ?

Toch nog even andere mogelijkheid voorstellen als dit zou mogen.
Hun Telenet modem/router staat in de kelder aan de muur die het meest dicht bij de veranda staat. Daar is ook een verluchtingsopening aanwezig. Ik zou eventueel een Access Point - Outdoor daarop kunnen aansluiten.
https://www.webstore.be/p...300mbps-highpower-wireles
Wat denken jullie daarvan ?

[ Voor 59% gewijzigd door karine1 op 07-11-2016 10:02 ]

• shure-fan
Ik gebruik zelf een tplink wa801nd als client brigde, en daarachter een cisco wireless router van €50 bij mediamarkt vandaan

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

karine1 schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:48:
Ouders zijn +70, dus niet echt een optie.
Mijn grootvader is vlak voor z'n 97e overleden 9 jaar geleden tijdens het emailen met een van z'n kleinkinderen over achterkleinkind die op komst was, en over hoe z'n WiFi te verbeteren :o Er is niets dat zegt dat ouderen uitgerangeerd moeten worden, maar hoe langer je wacht des te moeilijker het wordt om dingen te leren en tegelijk des te lastiger het wordt om in de maatschappij mee te draaien zonder toegang tot internet, tot email etc.

Maar goed, dit is offtopic, maar welgemeend advies.
Is gewoon dubbel glas van vroeger dus zal wel meevallen.
Om even te besluiten.
Zijn er toestellen die de twee zaken in één hebben, dus werken als client bridge en terwijl het signaal ook hetzelfde doorsturen.
Ja, dat heet een repeater.

Nadeel is dat ze je bandbreedte halveren (eigenlijk: de drukte op je WiFI netwerk verdubbelen) maar bovenal ook dat je zoals ik eerder aangaf nog steeds met WiFI door muur/glas heen probeert te komen.
Zo niet, welk 2 goedkope toestellen(ap + router, makkelijk in te stellen) raden jullie dan aan ? (kan je ook niet gewoon 2 acces points gebruiken dan ?
Vaak wel. De ene moet als media bridge in te stellen zijn, de andere als gewone AP. Iedere AP kan dat laatste, media bridge kunnen genoeg apparaten wel. Als kosten een issue zijn, neem goedkope 2e hands routers, flash er DD-WRT op en stel de ene in als bridge, de andere als AP.
Toch nog even andere mogelijkheid voorstellen als dit zou mogen.
Hun Telenet modem/router staat in de kelder aan de muur die het meest dicht bij de veranda staat. Daar is ook een verluchtingsopening aanwezig. Ik zou eventueel een Access Point - Outdoor daarop kunnen aansluiten.
https://www.webstore.be/p...300mbps-highpower-wireles
Wat denken jullie daarvan ?
Kan licht verbetering geven, maar fundamentele probleem - buitengevel van jouw ouders - blijft.

Maar... dit apparaat kan ook als "client", wat synoniem is voor "media bridge" werken. En dan zou het prima juist op jullie balkon kunnen staan.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
Een repeater is niet per definitie slecht. Zolang je een repeater hebt met 2 losse radios dan heb in je principe hetzelfde effect als 2 aps aan elkaar knopen en de ene in client mode zetten en de andere in accesspoint mode. Enige voetnoot is dat een dual radio repeater vaak bv client is op de 2.4 en host op de 5 (of vice versa). Een dual radio repeater die client en host kan zijn op bv de 2.4 zie je niet zo vaak (dus op verschillende kanalen!).

Grootste voordeel van2 apparaten is wat dion_b ook al beschrijft: Je kunt ze beter positioneren.
De beste oplossing zou daarom ook zijn om bv een Ubiquiti Nanostation als client in te zetten en op een optimale plek te zetten (wellicht buiten). Daarna met een utp naar aan accesspoint wat binnen staat.

Maar aangezien je vraag ging over een niet te duur toestel kwam ik met een dual radio repeater zoals de netgear:). Reden waarom je er veel slechte verhalen over hoort is omdat veel mensen goedkope meuk kopen met singleband radio/slechte antennes of hem als singleband radio instellen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:19:
[...]

Maar aangezien je vraag ging over een niet te duur toestel kwam ik met een dual radio repeater zoals de netgear:). Reden waarom je er veel slechte verhalen over hoort is omdat veel mensen goedkope meuk kopen met singleband radio/slechte antennes of hem als singleband radio instellen
...en omdat ze hem slecht plaatsen (vaak juist op plek zonder enige dekking)

Oslik blyat! Oslik!

• karine1
[b]dion_b schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:07:
Maar... dit apparaat kan ook als "client", wat synoniem is voor "media bridge" werken. En dan zou het prima juist op jullie balkon kunnen staan.
Dus samengevat volgende opties :
1.De TP-LINK CPE210 bij mijn ouders hangen als ontvanger en dan hieraan een simpele acces point koppel als zender ?

2.TP-LINK CPE210 bij de buren en dan bij mijn ouders een acces point of router als ontvanger en hieraan dan een acces point gekoppeld als zender ?

3.Router of acces point bij mijn ouders als ontvanger in de veranda en dan hieraan een acces point gekoppeld als zender ?

• shure-fan
karine1 schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:38:
[...]

Dus samengevat volgende opties :
1.De TP-LINK CPE210 bij mijn ouders hangen als ontvanger en dan hieraan een simpele acces point koppel als zender ?

vervang de tplink in dit geval door een Nanostation loco m2 (reden: kleiner apparaat, minder opzichtig)
En ja, je kunt een accespoint eraan koppelen, mijn voorkeur is toch om er een router aan te koppelen zodat je je eigen netwerk creert,

• karine1
Besluit is genomen en we gaan voor de makkelijkste oplossing want de buren hebben liever niets tegen de gevel en bij mijn ouders zit je dan weer met die kabel naar binnen te krijgen.
Ik ga dus bij mijn ouders in de veranda een acces point als ontvanger zetten en hieraan een router als zender.
Was even aan het kijken op 2dehands.be en kapaza.be daar ik in België woon en dacht dan aan deze :
Deze kan ingesteld worden als ontvanger :
http://www.2dehands.be/co...ter-nog-in-304955736.html
En deze wordt dan de verzender :
http://www.2dehands.be/co...s-n-router-315487418.html
Dan ben ik voor €30 er klaar mee.
Zijn beiden wel single-band (2.4 GHz) maar dat gaat in dit geval niet veel uitmaken denk ik.
Als jullie betere alternatieven zien op 2dehands.be of kapaza.be hoor ik het graag.
Alvast allen bedankt voor het meedenken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nadeel is dat dit beide indoor apparaten zijn, en je probleem zoals meerdere keren gezegd bovenal die gevel is. Ik zou daarom aanraden het apparaat dat verbindt met WiFi van je buren (de termen "verzender" en "ontvanger" slaan de plank mis want WiFi is altijd tweerichtingscommunicatie, beide apparaten zenden en ontvangen dus volop - gebruik liever de termen AP en client of STA als je het helemaal volgens boekje wilt doen) te vervangen door het outdoor TP-Link CPE210 wat je al eerder zelf gevonden had.

Ja, dan moet je kabel naar binnen krijgen, maar dat is echt enige manier dat je het grootste obstakel hier gaat oplossen.

Oslik blyat! Oslik!

• karine1
Ik heb nog snel even een schema gemaakt zodat de situatie duidelijker wordt.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/hsjs7r.jpg
Dus ofwel gaat het met een standaard router en ap lukken ofwel moet ik langs buiten gaan.
Wat denk je ?

• shure-fan
Zolang je het accespoint (de ontvvanger) maar neerzet op een plek waar je met je laptop / ander device een goede verbinding kunt halen.

Persoonlijk zou ik dan de router wat verder weg zetten van het accespoint, dit met reden zodat de router het signaal van het accespoint niet kan wegdrukken.

Verder is het een goede keus kwa apparaten

• karine1
Intussen de bestellingen geplaatst.
De TP-Link WL-WA801ND en de TP-Link CPE210 zijn al onderweg.
Ik heb dan toch maar besloten om op veilig te spelen en voor een outdoor toestel te gaan als client.

[ Voor 37% gewijzigd door karine1 op 10-11-2016 01:04 ]

• karine1
Weet iemand of een toestel als de TP-LINK CP210 extra moet geaard worden of met een speciale utp-kabel ?
Er wordt voorgeschreven om een "shielded CAT5e (or above) cable with ground wire" te gebruiken.
Proper grounding is extremely important for outdoor devices.
By using shielded CAT5e (or above) cable with ground wire for the
connection and the provided PoE adapter (method 1 ), you can
effectively eliminate ESD attacks. If you use the general CAT5e cable for
the connection, then it is necessary to connect the grounding terminal
of the CPE to earth ground through grounding cable (method 2 )

Nu is mijn vraag zijn dat gewoon standaard utp-kabels of zijn dat speciale kabels ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staat er toch vrij duidelijk: voor outdoor use wordt shielded Cat5e aangeraden, dus S/FTP, en die hoort inderdaad geaard te zijn. Daar geen zin in? Dan "general CAT5e" oftewel gewoon UTP gebruiken (danwel S/FTP als je het niet geaard hebt - afrader) en de AP zelf aarden. Waar het om gaat is dat electra dat aan weer en wind blootgesteld wordt linksom of rechtsom geaard dient te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• karine1
Vandaag aan het testen gegaan en het was heel vreemd.
Met het AP alleen(ingesteld als repeater) had ik een betere/snellere verbinding dan met het AP gekoppeld aan de outdoor TP-Link CPE210.
Zou het AP dan veel beter door muren gaan dan de outdoor TP-Link CPE210 ?

• laurens0619
Ik ken de kwaliteit van de cpe210 niet maar idd vreemd. Als je de cpe210 via utp direct met je laptop verbind, hoe is de verbinding dan?

Ik neem aan dat je voor de test apparaten op dezelfde locatie hevt staan?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik neem juist aan dat je ze *niet* op dezelfde locatie hebt staan. De CPE210 is een outdoor-oplossing die je ook buiten op moet hangen met kabel naar binnen, de WA801ND is een binnen-AP die allicht grotere, gevoeligere antennes heeft, maar ook veel gevoeliger is voor weer en wind en dus binnen moet staan :o

Oslik blyat! Oslik!

• karine1
Ik had de CPE210 ook buiten opgehangen met een kabel naar de WA801ND.
Ben gisteren hier in de tuin nog eens aan het testen geweest en daar haalde de CPE210 een veel groter bereik dan de WA801ND.
In het weekend ga ik nog eens bij mijn ouders opnieuw proberen.
Ik heb gemerkt dat ik de CPE210 op 27,9 km staan had en dit heb ik nu naar 200 km gezet.

• karine1
Na nog eens uitgebreid getest te hebben heeft de outdoor toch een veel beter bereik dan de gewone ap zelfs wanneer deze binnen ligt. Wanneer deze buiten hangt en de ap erop aangesloten haal ik binnen +- 6mbit.
De antenne buiten geeft twee streepjes van de 4 aan betreft bereik.
Ik zou misschien nog eens kunnen testen met de landcode op US wat volgens sommige het vermogen van 100mW naar 300mW zou opvoeren.

• shure-fan
@karine1 : ten eerste even een tip, je hebt het zendvermogen opgeschroeft, dat is nergens voor nodig op deze korte afstand, zo druk je al het wifi verkeer in de omgeving volledig weg..

Die cpe210 is een richtantenne, en dien je dus uit te richten op het accespoint van je buren.

Als je de wa801nd gebruikt in repeater modes, en het werkt als een trein zou ik het zo laten, en die cpe terugsturen of doorverkopen

• karine1
Nee, met de wa801nd in repeater mode had ik zo goed als geen signaal het was mijn laptop die het signaal oppikte van de buren.
Was een misverstand.
NU met de CPE210 buiten en de wa801nd in de verande getest haal ik 6 Mbit.

• shure-fan
karine1 schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:21:
NU met de CPE210 buiten en de wa801nd in de verande getest haal ik 6 Mbit.
Dit is toch wat je wilde bereiken? Dus lijkt me dat het gelukt is, of zie / lees ik het verkeerd en bedoel je iets anders?

• karine1
Nee hoor, dat is wat ik wilde bereiken inderdaad.
De zaak nu nog deftig ophangen en dan is het klaar.
In ieder geval wil ik hierbij iedereen bedanken voor de goede ondersteuning.

• karine1
Weten jullie misschien of het ook mogelijk is om de CPE-210 te laten inloggen in een free-wifi punt zoals Telenet wifree of Telenet Homespot ?
Pagina: 1