Vochtplek in de woonkamer ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb naast de kast een donkere plek in de woonkamer zitten.
Echter kan ik niet geheel duidelijk krijgen wat het is en waar het vandaan komt.

De muur voelt op die plek niet echt vochtig, maar zou het wellicht condensatie kunnen zijn ?
De plek waar het speelt staat een kast ongeveer 10 cm vandaag en ik heb begrepen dat de lucht daar wellicht te koud is.

Iemand een tip wat ik kan doen ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HxNWZsfl.jpg

2250 WP Zuid PVoutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 21:45
Dat ziet er uit als schimmel ja. Er is vast meer dan genoeg te vinden over wat je tegen schimmel zou kunnen doen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
De schimmel zelf is bijzaak. Waar het om gaat is de oorzaak.

Als de oorzaak condensatie is dan zou je kunnen proberen om de betreffende plek beter te laten ventileren.

Is dit trouwens een buitenmuur? Dan is spouwmuurisolatie en/of vloerisolatie wellicht ook nog een optie. De temperatuur van de muren/vloer neemt dan immers toe.

Heb je de temperatuur van de muren al eens gemeten (zwart stuk tape in combinatie met IR-thermometer)?

Vochtmeters aanwezig in huis / in de hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Rukapul schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:06:
De schimmel zelf is bijzaak. Waar het om gaat is de oorzaak.

Als de oorzaak condensatie is dan zou je kunnen proberen om de betreffende plek beter te laten ventileren.

Is dit trouwens een buitenmuur? Dan is spouwmuurisolatie en/of vloerisolatie wellicht ook nog een optie. De temperatuur van de muren/vloer neemt dan immers toe.
De rechter muur (boven) is de buitenmuur.
De andere is de muur tegen de buren aan.
Heb je de temperatuur van de muren al eens gemeten (zwart stuk tape in combinatie met IR-thermometer)?

Vochtmeters aanwezig in huis / in de hoek?
Die heb ik helaas niet

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Staan er normaal meubels in die hoek? Een kast, of gordijen? Dan kan de warmte van de radiatoren daar slecht bij. Als in de hoek de lucht niet opwarmt, krijg je condensatie, en dan is schimmel nog maar een klein stapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
gysman11 schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:22:
Staan er normaal meubels in die hoek? Een kast, of gordijen? Dan kan de warmte van de radiatoren daar slecht bij. Als in de hoek de lucht niet opwarmt, krijg je condensatie, en dan is schimmel nog maar een klein stapje.
Normaal staat er een kast ongeveer 10 centimeter van de muur vandaan.
Waar ik overigens nog aan dacht is om de kast die daar staat iets naar voren te halen zodat de lucht achterlangs en aan de zijkant van de kast kan komen, maar de vraag is of dat zou helpen

[ Voor 19% gewijzigd door MdO82 op 06-11-2016 21:25 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe is de vloer in die hoek ?
Hoe staat de wind en regen tegen de(buiten) muur ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Hackus schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:28:
Hoe is de vloer in die hoek ?
Hoe staat de wind en regen tegen de(buiten) muur ?
Wat bedoel je precies met je eerste vraag ?

De achterkant van de woning waar de plek zit staat op het zuid-zuidwesten
Heel erg nat wordt de muur overigens niet, want de meeste regen wordt tegengehouden door de regenkap van het zonnescherm.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Meubels en/of kasten zijn nooit oorzaken van vochtproblemen, temperatuursverschillen is ook onzin aangezien je meubeltjes niet zorgen voor een significant verschil in temperatuur. Hooguit versterkt het probleem wat, nu nog niet relevant... Zolang de ramen niet condenseren kun je condensatie ook (waarschijnlijk) wel wegstrepen..

Eerste gedachte zou optrekkend vocht zijn, ook vochtdoorslag door de spouw kan een mogelijkheid zijn alsook lekkage in water en/of afvoerleidingen, etc. Is het een spouwmuur en wel/niet geisoleerd? Kruipruimte of vloer op zand, waaruit bestaat de vloer en wanden? Vochtproblemen is een complex iets, iets meer context is nodig om een gericht antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Of de vloer vochtig is

Kan goed een oude plek zijn als het nu droog is zoals je zelf zegt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Heb je de luchtvochtigheid in de kamer al eens in de gaten gehouden? Ik heb namelijk iets soortgelijks en door de slechte ventilatie (oud huis) alaat het vocht neer op de buitenmuur in onze slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
MdO82 schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:32:
[...]

Wat bedoel je precies met je eerste vraag ?

De achterkant van de woning waar de plek zit staat op het zuid-zuidwesten
Heel erg nat wordt de muur overigens niet, want de meeste regen wordt tegengehouden door de regenkap van het zonnescherm.
Hoe lang zit t zonnescherm er op, en hoe lang zit de vochtplek er?

Bij ons had de monteur de bouten niet goed in de buitenmuur bevestigd (schuin naar beneden, en te lang) waardoor t water de spouw in liep, en ook zo'n "mooie" plek gaf...
Opgelost door de boel met goede kit af te kitten, muur blijft nu droog.

Vochtplek behandeld met isolerende laag, morgen schilderen (was al de planning).

Kit is in principe tijdelijke oplossing, ooit de bouten vervangen door chemische ankers.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wij hebben dit op exact dezelfde plek in dezelfde hoek. Ook buitenmuur en muur met de buren. Moet hier ook iets aan doen nog.

Een aantal jaar geleden hebben we dit ook gehad op een slaapkamer boven. Bij ons hebben de buren de ventilatieroosters/gaten in de stenen muur van buitenuit dicht gegooid met van die kleine isolatiebolletjes voor een betere isolatie. Daardoor ventileert het niet meer door van beneden naar boven tussen de muren in, en blijft het vocht zitten.
Sinds ik dit verwijderd heb bij deze stenen roosters/gaten, heb ik er geen last meer van gehad.

Bij de bochtplek die jij zegt, zal er ook zo'n ventilatierooster zitten in de muur gok ik. Wellicht speelt hier hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nog ontwikkelingen MdO82?
Bij ons ziet de foto er nu exact hetzelfde uit namelijk...
Pagina: 1