Externe HDD foutmelding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobertVDN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-12-2025
Hallo,

Ik heb een 1TB Toshiba externe harddisk. Nu had ik defragmentie van dat ding gestart. Op een of andere manier is de usb tijdens dat proces losgekomen en nu krijg ik de volgende melding als ik de HDD inplug in de usb poort:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1611/196240/R2kc1WAG.png

Wat zijn mijn opties?

Huawei P30

Beste antwoord (via br00ky op 06-11-2016 22:26)

• RobertVDN
Het is opgelost. Ik heb de aan/uit knop op de behuizing van de schijf zelf een keer uitgezet en daarna op weer aan. Toen is de schijf opnieuw opgestart en nu wordt hij weer herkend. Toch weer een opluchting. Dit topic kan dus dicht. Bedankt allemaal.

Huawei P30

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Linux boot cd proberen, kijken of die hem wel kan lezen.
Indows: Openmaken en intern aansluiten, kijken of je je data nog hebt

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RobertVDN
The Eagle schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:54:
Linux boot cd proberen, kijken of die hem wel kan lezen.
Indows: Openmaken en intern aansluiten, kijken of je je data nog hebt
Oke, het is dus niet mogelijk om de defragmentatie op een of andere manier te hervatten zodat de schijf weer herkend word?

Huawei P30

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:22

DarkSide

theres no place like ::1

De melding is het laatste apparaat.
Is windows al geboot? Werkt een USB stick wel. Of werkt de HDD wel op een andere computer?

Maar kan zijn dat tijdens verplaatsen van data dat e.e.a nog niet goed gezet is waardoor windows niet goed raad weet waar de data staat.
Zou dan idd kijken naar een Linux CD

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• RobertVDN
DarkSide schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:36:
De melding is het laatste apparaat.
Is windows al geboot? Werkt een USB stick wel. Of werkt de HDD wel op een andere computer?

Maar kan zijn dat tijdens verplaatsen van data dat e.e.a nog niet goed gezet is waardoor windows niet goed raad weet waar de data staat.
Zou dan idd kijken naar een Linux CD
Ja windows is al geboot. Ik weet zeker dat het niet aan de usb poort ligt want de HDD geeft bij inpluggen op een andere PC precies dezelfde melding.

Bestaat er nog een kans dat de HDD weer werkend word op windows als ik een Linux CD gebruik? Of is dat ding per definitie opgegeven?

[ Voor 10% gewijzigd door RobertVDN op 06-11-2016 21:43 ]

Huawei P30

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:00
Helaas heb ik dat ook een x gehad met een wd black edition 1tb hardeschijf, bleek in RAW mode te staan, maar wel al mijn muziek was om een luchie niet meer terug te krijgen zelfs met Spinryte niet terug te krijgen, dus ben bang van...
Daarom nu al 2jaar een Nas draaien van synlogy met 2x wd red schijven van 6tb in mirrormode, als er 1 de geest wil geven gauw een andere er bij drukken en overzetten dat spul

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• DarkSide

DarkSide

Is de data op de schijf belangrijk?
Via linux heb je wel kans dat je bij de disk kan en opnieuw partitioneren bv.
Volgens mij kan je tegenwoordig niet zomaar een externe disk aansluiten op de Sata poort om te kijken of je er nog bij kan.
Als je een backup hebt, kan je ook wat makkelijker gaan klooien met de disk.
Zo niet, kijken naar wat recovery opties. Maar dan zou hij toch eerst ergens herkend moeten worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Als je die melding wegklikt, wordt de schijf dan wel gezien in het disk beheer (geen idee hoe dat precies heet in windows)?

Zo ja, dan kun je 'm daar formatteren.
Anders is het waarschijnlijk idd het makkelijkst om even van een ubuntu-stick te starten om 'm te formatteren.

• RobertVDN
DarkSide schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:51:
Is de data op de schijf belangrijk?
Via linux heb je wel kans dat je bij de disk kan en opnieuw partitioneren bv.
Volgens mij kan je tegenwoordig niet zomaar een externe disk aansluiten op de Sata poort om te kijken of je er nog bij kan.
Als je een backup hebt, kan je ook wat makkelijker gaan klooien met de disk.
Zo niet, kijken naar wat recovery opties. Maar dan zou hij toch eerst ergens herkend moeten worden.
De belangrijkste data had ik al geback upt voordat ik de schijf ging defragmenteren. Maar goed, het zou opzich wel fijn zijn als dat ding gewoon weer gaat werken. anders moet ik een nieuwe kopen :+

Huawei P30

• RobertVDN
mcDavid schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:51:
Als je die melding wegklikt, wordt de schijf dan wel gezien in het disk beheer (geen idee hoe dat precies heet in windows)?

Zo ja, dan kun je 'm daar formatteren.
Anders is het waarschijnlijk idd het makkelijkst om even van een ubuntu-stick te starten om 'm te formatteren.
Nee hij wordt niet herkend in schijfbeheer.

Huawei P30

• DarkSide

DarkSide

Je kan gewoon multi quoten. Staat wat netter.

Mooi dat de belangrijkste data al veilig is. Dan gewoon kijken of je via Linux er bij kan.
En opnieuw partitioneren. dan zal windows hem ook wel weer herkennen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:12
Windows ziet helemaal niet meer dat het een geldig USB apparaat is. Laat staan een USB harde schijf.
Waarschijnlijk is de USB controller kapot.

Kijk of de schijf kan openmaken, dan kun je wellicht een nieuwe SATA USB behuizing kopen.
pricewatch: Sharkoon Swift Case Pro USB3.0 Zwart

*de schijf moet wel sata hebben*

[ Voor 28% gewijzigd door jeroen3 op 06-11-2016 21:57 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MiskentTalent schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:49:
Helaas heb ik dat ook een x gehad met een wd black edition 1tb hardeschijf, bleek in RAW mode te staan, maar wel al mijn muziek was om een luchie niet meer terug te krijgen zelfs met Spinryte niet terug te krijgen, dus ben bang van...
Daarom nu al 2jaar een Nas draaien van synlogy met 2x wd red schijven van 6tb in mirrormode, als er 1 de geest wil geven gauw een andere er bij drukken en overzetten dat spul
RAW is Windows die zegt: Ik snap er niets van. Meestal is het dan met een tool als GetDataBack nog prima terug te halen. Die NAS is trouwens een prima optie tegen het uitvallen van een schijf, maar niet tegen bliksem of Ransomware. Zeker Ransomware kan er voor zorgen dat alles weg is. Een offline backup is altijd sterk aan te raden.

@TS. Staat er helemaal niets in schijfbeheer of apparaatbeheer ?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
MiskentTalent schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:49:
Je weet dat RAID1 (mirror) geen backup is? Enkel voor uptime zodat je NAS blijft werken wanneer er 1 disk kapot gaat. Zeker met 6TB disks is het niet onwaarschijnlijk dat een tweede disk kapot gaat terwijl je de eerste vervangen hebt en je alsnog alles kwijt bent...

TS: Ik krijg deze melding vaak wanneer een apparaat teveel stroom vraagt dan geleverd kan worden of kortsluiting maakt dus probeer een andere kabel en andere USB poort, mogelijk ook een andere PC om de disk aan te sluiten.

Fixing things to the breaking point...

• RobertVDN
PilatuS schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:57:
[...]

RAW is Windows die zegt: Ik snap er niets van. Meestal is het dan met een tool als GetDataBack nog prima terug te halen. Die NAS is trouwens een prima optie tegen het uitvallen van een schijf, maar niet tegen bliksem of Ransomware. Zeker Ransomware kan er voor zorgen dat alles weg is. Een offline backup is altijd sterk aan te raden.

@TS. Staat er helemaal niets in schijfbeheer of apparaatbeheer ?
Schijfbeheer niks:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2zjdvt0.png

Bij apparaatbeheer wordt hij weergegeven als onbekend apparaat:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/p2lqv.png

Kan evt kiezen voor de optie ''stuurprogramma verwijderen'' en dan de usb opnieuw inpluggen?
jeroen3 schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:56:
Windows ziet helemaal niet meer dat het een geldig USB apparaat is. Laat staan een USB harde schijf.
Waarschijnlijk is de USB controller kapot.

Kijk of de schijf kan openmaken, dan kun je wellicht een nieuwe SATA USB behuizing kopen.
pricewatch: Sharkoon Swift Case Pro USB3.0 Zwart

*de schijf moet wel sata hebben*
Dat ding is 10 jaar oud dus ik ga daar sowieso geen 30 euro meer in investeren.
RGAT schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:58:
[...]

TS: Ik krijg deze melding vaak wanneer een apparaat teveel stroom vraagt dan geleverd kan worden of kortsluiting maakt dus probeer een andere kabel en andere USB poort, mogelijk ook een andere PC om de disk aan te sluiten.
Andere PC al geprobeerd. Zelfde melding. Het lijkt me niet logisch als het de USB kabel is omdat hij gewoon perfect werkte totdat hij losgekoppeld werd tijdens de defragmentatie.

[ Voor 48% gewijzigd door RobertVDN op 06-11-2016 22:12 ]

Huawei P30

• PilatuS
  • Niet online
RobertVDN schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:07:
[...]

Schijfbeheer niks:
[afbeelding]

Bij apparaatbeheer wordt hij weergegeven als onbekend apparaat:
[afbeelding]

Kan evt kiezen voor de optie ''stuurprogramma verwijderen'' en dan de usb opnieuw inpluggen?
Als ie op een andere PC ook hetzelfde doet lijkt het er op dat de USB controller kapot is. Windows snapt het apparaat gewoon niet en kan de boel niet installeren. Dit heeft waarschijnlijk weinig met de schijf zelf te maken. Een nieuwe behuizing is best een goede kans dat het opgelost is. Anders kan de HDD ook los in de PC worden aangesloten, dat zou ook moeten werken.

• RobertVDN
PilatuS schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:12:
[...]

Als ie op een andere PC ook hetzelfde doet lijkt het er op dat de USB controller kapot is. Windows snapt het apparaat gewoon niet en kan de boel niet installeren. Dit heeft waarschijnlijk weinig met de schijf zelf te maken. Een nieuwe behuizing is best een goede kans dat het opgelost is. Anders kan de HDD ook los in de PC worden aangesloten, dat zou ook moeten werken.
Bij andere pc geeft hij nu de volgende melding in apparaatbeheer:

Onbekend USB-apparaat (verzoek voor apparaatdescriptor is mislukt)

Huawei P30

Acties:
  • Beste antwoord

• RobertVDN
Het is opgelost. Ik heb de aan/uit knop op de behuizing van de schijf zelf een keer uitgezet en daarna op weer aan. Toen is de schijf opnieuw opgestart en nu wordt hij weer herkend. Toch weer een opluchting. Dit topic kan dus dicht. Bedankt allemaal.

Huawei P30

• PilatuS
  • Niet online
RobertVDN schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:24:
Het is opgelost. Ik heb de aan/uit knop op de behuizing van de schijf zelf een keer uitgezet en daarna op weer aan. Toen is de schijf opnieuw opgestart en nu wordt hij weer herkend.
Ik zou er persoonlijk niet heel veel vertrouwen in hebben dat het probleem niet meer terugkomt. Je kan de schijf natuurlijk prima blijven gebruiken, maar een backup hebben van alles wat er op staat is wel aan te raden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Dicht doen we niet aan, tenzij men zich niet aan de regels houdt. Hoe dan ook, ik heb er een vraagtopic van gemaakt en jouw post als antwoord aangemerkt (je kunt je eigen reactie niet als beste antwoord aanvinken).

• RobertVDN
PilatuS schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:25:
[...]

Ik zou er persoonlijk niet heel veel vertrouwen in hebben dat het probleem niet meer terugkomt. Je kan de schijf natuurlijk prima blijven gebruiken, maar een backup hebben van alles wat er op staat is wel aan te raden.
Uiteraard. Ga ik doen.

Huawei P30

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Een nas helpt wel bij ransomware, je moet wel file version op je nas hebben, en de nas moet de backup regelen, zodat de gebruiker of ransomware niet alles encrypten kan.

En en externe hd die losgekoppeld is natuurlijk ook noodzakelijk.

• PilatuS
  • Niet online
jan99999 schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:41:
[...]

Een nas helpt wel bij ransomware, je moet wel file version op je nas hebben, en de nas moet de backup regelen, zodat de gebruiker of ransomware niet alles encrypten kan.

Dus je kan een NAS zo instellen dat Ransomware er niet bij kan. De vraag is hoeveel mensen hebben het zo ingestelt. Meestal hebben de gebruikers gewoon volledige lezen en schrijven toegang, dan zal Ransomware alles encrypten. Vaak denken mensen met een NAS en RAID mirror helemaal veilig te zijn qua dataverlies, meestal is dit alleen niet zo. Wel mooi natuurlijk dat het zo in te stellen is dat Ransomware er niet bij kan :)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jan99999 schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:41:
[...]

Hoop ransomware pakt iig op Windows al shadowcopies aan dus redelijke kans dat binnenkort (of nu al?) ransomware je file version service op je NAS ook uitschakelt...

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1