Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raar ingewikkeld netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-11 17:36
Ik heb sinds kort glasvezel van caiway 500/500, dus aan download en upload snelheid geen tekort.

Maar nu zit ik met het volgende probleem, ik heb mijn hele netwerk setup omgegooid van een standaard sitecom wlr-4004 naar het volgende.

Router/firewall

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X7SPA-H€ 194,-€ 194,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,-

Met 4gb geheugen.

Switch

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Procurve 1410-16G€ 220,85€ 220,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,85

Wireless acces point

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link Archer C7€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 79,99

Maar als ik mijn pc aansluit op de switch heb ik een verbinding van 10Mbp/s. Ik heb bij mijn instellingen van de onboard ethernet kaart de instelling op 1.0 Gbp/s gezet bij speed & duplex. Maar toch dat hij dan de snelheid op 10 Mbp/s heeft staan. Dit werd iets beter toen ik de ethernet kabel aansloot op de tp-link router, Maar daar werd zelfs maar 100Mbp/s aangegeven. Dus na vaak proberen dacht ik dat de gloednieuwe kabel slecht moest zijn. Maar omdat ik de oude router nog had (sitecom) heb ik deze in "bridge mode" gezet met wifi uit. aangezien deze 1Gbp/s is.Deze heb ik vervolgens aangekoppeld aan mijn hp switch en daarna de pc op de bridged router. Dit gaf als resultaat dat hij zich niet kon identificeren, zelfs na meerdere keren ethernet adapter opnieuw opstarten en switch/router opnieuw op te starten. Ik heb vervolgens de oude router/switch aan de tp-link gehangen. Dit werkt dus blijkbaar en ik krijg nu ongeveer 380/420 in download/upload. Wat mij verteld dat de kabel dus waarschijnlijk goed is, Maar omdat er nu denk ik een bottleneck ontstaat door router/switch/switch/switch, wil ik toch gewoon graag rechtstreeks op mijn hp switch terecht kunnen.

De nood switch voor gbit verbinding

#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom Wi-Fi Gigabit Router N300 - WLR-4004€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,-

Nou heb ik geprobeerd om de instellingen van de router/pc en 2 router/switch zo in te stellen dat het werkt maar dat lukt me niet zo goed.. 8)7

Zo is het nou, maar zou graag het rode stippel lijntje werkend willen hebben.

http://hetpand.net/netwerk.png

Dus heeft iemand hier een idee van wat het probleem zou kunnen zijn?
Ik vermoed zelf de hp switch, deze heeft de functie om zelf te bepalen met wat voor verbinding die te maken heeft. Maar daar gaat dan iets mis.

In ieder geval alvast bedankt voor de moeite.

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kabels zelfgeknepen toevallig?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wimpo
Nee zijn allemaal zo gekocht, waarbij de kabel die naar de pc loopt bij het caiway pakket in zat (25m).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En dat is een kabel met 8 aders erin? Die kabels die je van ISPs krijgt zijn vaak goedkopere met maar 4 aders.

• wimpo
Nee het lijken wel gewoon 8 aders. Laten deze 8 aders wel die ~400 Mbp/s door dan?
Ik Bedoel wanneer ze 4 aderig zouden zijn, Zijn snelheden van ~400Mbp/s wel haalbaar dan?

[ Voor 37% gewijzigd door wimpo op 06-11-2016 19:53 ]

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 22:01
Volgensmij zijn de procurves managed switches. Heb je al ingelogd in de switch om te kijken of alles goed staat ingesteld? Is je dhcp ook op orde?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wimpo schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:52:
Nee het lijken wel gewoon 8 aders. Laten deze 8 aders wel die ~400 Mbp/s door dan?
Ik Bedoel wanneer ze 4 aderig zouden zijn, Zijn snelheden van ~400Mbp/s wel haalbaar dan?
Vieraderige kabels gaan maar max tot 100Mbps met normale apparatuur. Er is een standaard voor 1000Mbps (1000BASE-TX) maar die wordt nauwelijks gebruikt.
kubuksa schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:57:
Volgensmij zijn de procurves managed switches. Heb je al ingelogd in de switch om te kijken of alles goed staat ingesteld? Is je dhcp ook op orde?
Nee de 14xx zijn unmanaged.

• wimpo
De procurves zijn unmanaged dus ik kan er niet op inloggen,

Professionele switch voor zakelijk gebruik
16 Gigabit Ethernet-poorten (10/100/1000)
512 kb packet buffer
Automatische kabeldetectie (MDI/MDIX)
Plug and play
Energiebesparende functies
Quality of Service (QoS)
Fanless design

Verder heb ik alleen DHCP op de pfsense router
Met ip 192.168.1.1/24 en met een range van 192.168.1.100/192.168.1.200

De tp-link heeft dhcp uit staan en heeft het ip adres op 192.168.1.2
De sitecom heeft ook DHCP uit staan en ip adres heb ik op 192.168.0.1

ipv6 heb ik uitstaan op al het netwerk apparatuur.

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Kun je verklaren waarom je 2 subnetten gebruikt?
Is dit ingesteld op de Pfsense bak, of heb je op de sitecom zomaar een ip adres toegekend?

(Je schrijft voor de Sitecom ip adres 192.168.0.1 terwijl je dhcp uitdeelt op 192.168.1.0/24)

[ Voor 25% gewijzigd door wizai op 06-11-2016 20:17 ]

Anjunabeats

• wimpo
Ik begrijp je niet helemaal, maar als je de range bedoelt van de pfsense router dan bedoel ik 192.168.1.100 tot 192.168.1.200

Maar als je de ip adressen van de routers/switches bedoelt.
Deze zijn bewust buiten de ip range van de pfsense router geplaatst, dit heb ik gedaan naar aanleiding van een tutorial waar uitgelegd werd dat dhcp uit moest staan en het ip adres buiten de range van de pfsense router moest liggen. Het fijne weet ik er ook niet van, maar het lijkt me dat er dan geen adres aan een client word toegewezen die mischien dan ook gebruikt word door 1 van de switches?

• wimpo
Verder is de sitecom er pas als laatste tussen gekomen, het is de bedoeling dat de sitecom er juist tussen uit gehaald word. En dat de ethernet kabel gewoon op de hp switch aangesloten kan worden.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je probleem zit nu dus tussen je computer en je switch?

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Kun je de pc even rechtstreeks op de Pfsense aansluiten? Zo sluit je de switch namelijk uit.
Let er ook op dat de ipv4 instellingen op de pc wel op dhcp staan.

Anjunabeats

• wimpo
Oh sorry, ik heb een fout gemaakt in het plaatje.
http://hetpand.net/netwerk.png

Zo heb ik het nu aangesloten....

maar het is dus de bedoeling dat het roze lijntje weg gaat en het gestreepte lijntje de werkende verbinding word.

nogmaals excuses

• wimpo
Oke weer een vreemd iets, ik had de computer nu rechtstreeks met diezelfde 25m kabel rechtstreeks op de pfsense router aan gesloten. maar er was helemaal geen verbinding. Zelfs de indicatie lampjes op de de ethernet poorten lichten niet op. Ik heb vervolgends de sitecom er bij tussen gehangen en nog steeds geen verbinding. Nu heb ik het weer zoals op het plaatje omdat ik anders geen internet heb. Zou het dan toch de kabel kunnen zijn of zou het mijn etherrnet poort op het moederbord kunnen zijn?

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:01

ongekend41

Division Brabant

wimpo schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:27:
Ik begrijp je niet helemaal, maar als je de range bedoelt van de pfsense router dan bedoel ik 192.168.1.100 tot 192.168.1.200

Maar als je de ip adressen van de routers/switches bedoelt.
Deze zijn bewust buiten de ip range van de pfsense router geplaatst, dit heb ik gedaan naar aanleiding van een tutorial waar uitgelegd werd dat dhcp uit moest staan en het ip adres buiten de range van de pfsense router moest liggen.
Buiten de DHCP-Range inderdaad, niet buiten het subnet. Alles zit op 192.168.1..x behalve de Sitecom die ineens op 192.168.0.x zit. Dat is ws niet enkel het probleem maar het maakt het er niet makkelijker op de oorzaak/oplossing te vinden

nope

• wimpo
oke dit heb direct zo overgenomen van de tutorial waarbij de het ip ook 192.168.1.1 was van de router en de switch dus 192.168.1.2 werd. Het is dus verstandig om dit sowieso te veranderen. De sitecom is op 192.168.0.1 gekomen omdat 192.168.1.3 niet bleek te werken. 192.168.0.1 is het standaard adres wat de sitecom heeft.

• wimpo
maakt het nog uit als ik een cat6 kabel er bij tussen heb zitten? De kabel wat van de glasmodem naar de pfsense router loopt is cat6 en de kabel tussen de tp-link en switch is volgens mij ook cat6. De rest is cat5-e.

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 22:01
wimpo schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:41:
maakt het nog uit als ik een cat6 kabel er bij tussen heb zitten? De kabel wat van de glasmodem naar de pfsense router loopt is cat6 en de kabel tussen de tp-link en switch is volgens mij ook cat6. De rest is cat5-e.
Cat5e en cat6 zou niet uit moeten maken, allebei zouden ze gigabit aan moeten kunnen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Koop gewoon een andere kabel. Je kabel is gewoon niet goed. Overigens je kaart op fixed zetten maakt het alleen maar erger omdat je daardoor auto negotiate uitzet en de auto MDI/MDI-X detectie uit zet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of je netwerkkaart is brak of heeft nieuwe drivers nodig. Maar dan nog is dit gedrag niet iets wat je verwacht van een netwerkaansluiting zonder juiste drivers.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je installatie van PFsense is wel helemaal goed en ook de config?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• wimpo
Ja daar ben ik vrij nieuw in, dus dat weet ik eigenlijk niet zeker. is er een duidelijke reden voor dat het via de 2 andere routers wel goed gaat dan?

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-10 14:22
Wat ik zou doen (en volgens mij al eerder min of meer gezegd is):

Switch (de HP) loskoppelen van de rest en de PC op de HP aansluiten en kijken of hij dan 1000Mbit/s aangeeft als link snelheid. Dit vervolgens met alle devices testen (Archer -> pc erop, wat is de snelheid e.d.). Is wat werk, maar naast de kabel (wat een probleem kan zijn), is het echt een kwestie van uitsluiten.

• controll24509
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-07-2023
Jongens wat een spaghetti verhaal voor een probleem wat maar in 1 domein kan plaatsvinden.

De verbinding draait op 10mbps vanwege een issue in het domein tussen de HP en de PC. De oorzaak van dit issue ligt ook in dit domein en niet in het network erom heen.

Probleem kan liggen aan:
- defecte kabel --> Vervang kabel voor zekerheid voor een nieuwe
- Speed mismatch omdat bv 1 kant auto geconfigureerd staat en andere kant fixed. Ik zou de PC sowieso op auto laten staan.

Heb je de kabel vervangen en de PC kant op auto staan en werkt het nog steeds niet. Steek dan de kabel aan de switch kant eens in een andere poort om te testen of er iets mis is met de poort.

Werkt het dan nog steeds niet. Sluit eens een ander device aan op de kabel (laptop) en kijk of dit hetzelfde problem geeft. Werkt deze dan wel dan is er iets mis aan de PC kant (instellingen, fysieke NIC, driver etc)

• controll24509
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-07-2023
Frogmen schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:02:
Je installatie van PFsense is wel helemaal goed en ook de config?
En op welke layer vind de speed autoneg plaats volgens jou?

Heel goed u gaat door voor de wasmachine: Layer1 ! (domein tussen de HP switch en de PC)

En op welke layer werkt de PFsense? Layer3, de network layer... daar waar de frames packets worden en een mooi IP krijgen.

Nu moet je even uitleggen hoe die settings de linkspeed in een ander segment op Layer1 kunnen beinvloeden 8)7

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Niets ingewikkelds aan... Je hebt een veel te dure switch gekocht die nog niet eens managed is...Zoals Controll hierboven aangeeft ligt het aan je link tussen je switch en pc.

- je Switch is unmanaged dus geen configuratie instelling maar wellicht een defecte poort dus eens testen met andere devices op deze poort en/of kabel of deze wel 1gbps geven.
- Kabel kan niet goed zijn
- PC netwerkkaart en/of drivers niet goed of een verkeerde instelling naar 100mbps?

Heb je de pfsense configuratie uberhaupt al eens getest voordat je deze helemaal tussen je internet en netwerk gooit?
Beter is het om je oude setup te handhaven en van achter die ISP router je nieuwe Pfsense netwerk inrichten zonder dat je direct alle andere componenten raakt en je jezelf continu buiten sluit van het internet.

• wimpo
Ik vond 30 euro voor een 16 poorts switch aantrekkelijker dan een 8 poorts el cheapo voor het zelfde geld. dus te duur is hij niet. Alleen lijkt de auto neg functie in dit geval niet zo fijn te werken, aangezien hij bij de andere 2 switches netjes 1Gbp/s aangeeft. En dit ook via dezelfde kabel. Dus waar het in zit weet ik ook niet.

De pfsense geeft netjes 1Gbp/s aan als ik hem rechtreeks aansluit. En de pfsense -> hp switch -> tp-link -> computer geeft ook netjes 1Gbp/s. Alleen Pfsense -> hp switch -> computer geeft maximaal 10Mbp/s.

Dus het zal waarschijnlijk in de switch of computer zitten, of Ik moet een brakke kabel hebben die met de autoneg functie, door teveel weerstand (goedkope cat5-e kabel topic) de verbinding op 10Mbp/s zet. Het vreemde is dat als de verbinding via de tp-link -> sitecom loopt deze wel op 1Gbp/s komt te staan. Maar dan is mijn internet snelheid maximaal 400/400 Mbp/s met speedtest terwijl rechtstreeks op de pfsense de verbinding op ~500/500 komt.

Vanavond haal ik een 24 poorts 1Gbp/s managed switch op, deze is dan eventueel een vervanger voor de hp.

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
wimpo schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:44:
Ik vond 30 euro voor een 16 poorts switch aantrekkelijker dan een 8 poorts el cheapo voor het zelfde geld. dus te duur is hij niet. Alleen lijkt de auto neg functie in dit geval niet zo fijn te werken, aangezien hij bij de andere 2 switches netjes 1Gbp/s aangeeft. En dit ook via dezelfde kabel. Dus waar het in zit weet ik ook niet. hp.
Ik zat gisteren te kijken in de pricewatch en zag een prijs van 200euro (denk dat ik niet helemaal wakker was) maar 30euro is weer erg goedkoop :)
De pfsense geeft netjes 1Gbp/s aan als ik hem rechtreeks aansluit. En de pfsense -> hp switch -> tp-link -> computer geeft ook netjes 1Gbp/s. Alleen Pfsense -> hp switch -> computer geeft maximaal 10Mbp/s.
Even inzoomend op de connectie HP-switch < > computer.
- Is dit op alle/meerdere netwerkpoorten van die HP switch?
- Heb je ook meerdere kabels geprobeerd voor dezelfde connectie?
- Wat voor type kabels zijn het die je gebruikt?
- Heb je nog een ander device (laptop/computer) die je kunt gebruiken voor de test als vervanger van de computer? Zo ja wat is hiervan het resultaat?
Vanavond haal ik een 24 poorts 1Gbp/s managed switch op, deze is dan eventueel een vervanger
Hier ga je je probleem niet vanzelfsprekend mee oplossen, een unmanaged switch zoals je nu hebt moet ook gewoon 1gbps kunnen geven. Managed houdt in dat je specifieke poort-configuratie kunt doen (LACP, Vlan, Trunk etc) dat heb je opzich in je huidige setup niet nodig. Beter is goed kijken naar wat het probleem is (of niet is dmv uitsluiten) een andere switch kan altijd nog gekocht worden mocht blijken dat de HP-switch niet goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door Blankinho op 08-11-2016 08:13 ]

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Waarom heb je een router gekocht puur voor je WiFi? Je had beter iets als een Ubiquiti UniFi AP AC LITE o.i.d. kunnen nemen.

• wimpo
MaxTheKing schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:12:
Waarom heb je een router gekocht puur voor je WiFi? Je had beter iets als een Ubiquiti UniFi AP AC LITE o.i.d. kunnen nemen.
Ik heb alle apparatuur 2e hands gekocht, behalve de sitecom die werd bijgeleverd bij alles in 1 pakket.
Zodoende was ik klaar voor hetzelfde bedrag wat 1 AP van ubiquiti.

Ik heb het probleem nog niet opgelost maar heb wel een tweetal cat5-e kabels gekocht. 1 van 1 meter en 1 van 15 meter. Zo kan ik hopelijk de eventuele foutieve kabel er uit filteren. En ik heb nog 1 pci-e netwerk kaart 1Gbps, zodoende kan ik de ethernet poort van het moederbord uitsluiten. Als het hiermee niet wil laat ik de opstelling zo als die is. Dan maar een extra switch/router er bij tussen, het zij zo.

• wimpo
Oh en om maar met de billen bloot te gaan. De 24 poorts 1Gbps switch die er bij kocht was maar op 2 ethernet aansluitingen 1Gbps, de overige poorten zijn dus 100Mbps. Dat was wel jammer van de centen haha.
Dus de HP switch blijft hoe dan ook 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door wimpo op 21-11-2016 20:17 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:37

3DDude

I void warranty's

wimpo schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:16:
Oh en om maar met de billen bloot te gaan. De 24 poorts 1Gbps switch die er bij kocht was maar op 2 ethernet aansluitingen 1Gbps, de overige poorten zijn dus 100Mbps. Dat was wel jammer van de centen haha.
Dus de HP switch blijft hoe dan ook 8)7
Hahahaha, ik wou al zeggen voor 3 tientjes heb je geen 16 poorts, gigabit. Anders had ik graag gehoord waar je die vandaan had.:)

Je hebt dus 2 uplink poorten :)

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 21-11-2016 20:28 ]

Be nice, You Assholes :)

• wimpo
Nee de 16 poort gigabit heb ik wel voor dat geld, alleen die is unmanaged. Dus toen zag ik een andere switch op mp die werd geadverteerd als "24 poort switch 10/100/1000 managed". Daar had ik een ook een bod op gedaan van 30 euro. de adverteerder ging akkoord, dus ik dacht weer geluk te hebben. Maar toen ik bij zijn huis aankwam zag ik wat op de foto's onduidelijk was dat maar 2 poorten dus 1Gbps waren. Wie a zegt....

Het supermicro bordje heb ik gekocht als complete 1U server. 20,- (voeding was/ging kapot).
De tp-link koste me 30,-
En de HP switch koste me ook 30,-

Dus ik was in de eerste instantie voor 80,- klaar ex. vervoerskosten.

Daar bij op is dus nu 30,- voor de 100Mbps switch gekomen en de 2 kabels ~20,-
Waarbij de 100Mbps switch een miskoop lijkt te zijn, maar je weet maar nooit he.

Ik zit wel vaker marktplaats af te struinen en soms heb je geluk.

meevallers
Een intel 4 poorts Gbps nic voor 20,-
Asrock 970 Extreme3 met AMD FX8350 en 16gb geheugen voor 95,- (was met 8gb geadverteerd dus meevaller).

Tegenvallers
Eaton ups 1000va met kappote accu's voor 30,- (geadverteerd als nieuwstaat).

Maar ik moet ook wel toegeven dat ik er een kick van krijg om zo mijn projectjes aan te pakken, wel toegegeven dat ik soms onder de streep op hetzelfde of zelfs meer kwijt ben als dan ik kwijt was als ik gewoon nieuw had gekocht. Maar dit heeft zijn charmes ook wel weer, en ik denk dat ik zo meer "leer" dan dat ik had gedaan als ik dus gewoon nieuw had gekocht. Weet nu dus wat op uplink poorten zijn haha.

• wimpo
2 x 16 poorts switchen die je eventueel voor dat geld kunt hebben (mits adverteerder akkoord gaat).

http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=19

http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=33

Een 48 poorts 1 Gbps managed switch met een vraagprijs van 90,-. prijs per poort komt op het zelfde neer, alleen is deze dus ook nog eens managed.
http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=35

En dit is dan alleen al bij mij in de buurt.

De man waar ik de server van kocht zij ook dat de servers voor hem al zakelijk afgeschreven waren, dus daarom werden ze verkocht. Dus dan is het natuurlijk t.e.a.b, en doet dit lang niet zo zeer als particulier iets doorverkopen denk ik.
Pagina: 1