Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Hallo beste laptop-experts (waar ik mijzelf zeker niet onder kan rekenen)

Ik heb een aantal dagen geleden (nog op één hand te tellen) een defect ultrabookje/notebookje van iemand over genomen voor een klein bedrag.

Nu zeurde deze een beetje door 100% schijfgebruik en getik, dus hier een SSDtje in gezet en het is een fijn ding. Probleem alleen is dat het defect waar hij voor verkocht is niet bij mij is opgetreden.

Laptop waar het om draait:
Asus RQ301LA i5 touch 4GB RAM met nu een 120GB Samsung 840 erin.

Het probleem zou zijn dat om de zoveel tijd het scherm op 'zwart gaat'.
Nu heb ik hier hélemaal niks van gemerkt, zelfs niet toen de HDD er nog in zat :D

De vraag is, hoe kom ik erachter of dit probleem nog bestaat? Ik heb hem al een redelijke tijd gebruikt en zit eigenlijk na te denken om het ding te verkopen om een Dell XPS 13 of iets dergelijks te kopen (IPS scherm, gaat wat langer mee ed) maar dan moet ik wel zeker weten dat ik geen kat in de zak verkoop (zo ben ik niet)

Ik heb geen flauw idee hoe laptops werken en waardoor dit probleem kan worden veroorzaakt 8)7

Dingen die veranderd zijn sinds de vorige eigenaar: AC adapter (nieuwe gekocht) & SSD erin gepropt.

Daarbuiten natuurlijke de magische liefde die hardware af en toe nodig heeft.

Ik wil dus eigenlijk weten; is deze laptop nog defect en hoe kom ik daar achter?

Gelinkte laptop is ongeveer dezelfde maar dan met i5 en touchscreen.

[ Voor 3% gewijzigd door wout123 op 06-11-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Het eerste wat in mij opkomt is de verkoper nog eens benaderen en vragen of hij/zij kan vertellen wanneer het probleem exact optrad en wat er precies bedoeld wordt met "op zwart gaan". We kunnen wel random oorzaken gaan noemen voor zwarte schermen, maar wellicht kan de verkoper je direct vertellen wat daar aan de hand was.

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 06-11-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
br00ky schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:49:
Het eerste wat in mij opkomt is de verkoper nog eens benaderen en vragen of hij/zij kan vertellen wanneer het probleem exact optrad en wat er precies bedoeld wordt met "op zwart gaan". We kunnen wel random oorzaken gaan noemen voor zwarte schermen, maar wellicht kan de verkoper je direct vertellen wat daar aan de hand was.
Hey Br00ky, dit heb ik ook allang gedaan, verkoper zegt dat het totaal willekeurig is en zelf ook de laptop maar kort heeft gehad en het 3 keer heeft gezien maar geen tijd er voor had.

Dus daarom is hij in mijn handen gekomen

Aan jouw reactie te merken is er niet echt een manier om dit te testen of hier achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Je kunt natuurlijk van alles proberen, waarvan een nieuwe adapter wellicht iets doet, al verwacht ik dan eerder dat de hele laptop uitvalt als de oude brak was. Wellicht is een verbinding van het scherm wat lam, waardoor het alleen gebeurt als die in een bepaalde hoek staat, of als je het scherm anderszins manipuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Ja, haalt (gelukkig) allemaal niks uit :)
Berichtje van vorige eigenaar zei dat hij het één keer na 15 minuten had en twee maal na 3 uur gebruik (na de vorige).

Geen flauw idee dus, in ieder geval is hij door mij al langer gebruikt dan al het bovenstaande opgeteld...

Bedankt iig voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

wout123 schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:22:
[...]

Hey Br00ky, dit heb ik ook allang gedaan, verkoper zegt dat het totaal willekeurig is en zelf ook de laptop maar kort heeft gehad en het 3 keer heeft gezien maar geen tijd er voor had.
Dus in plaats van garantie te claimen verkoop hij hem gewoon defect door?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Wim-Bart schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:08:
[...]

Dus in plaats van garantie te claimen verkoop hij hem gewoon defect door?
Ik denk dat hij hem zelf ook tweedehands heeft gekocht maar geen tijd er voor bleek te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar op "zwart.." als in hij gaat zwart en reageert nergens meer op of anders?
doettie het ook met een extern scherm? volgens de specs zit er een HDMI aansluiting op :?

[ Voor 36% gewijzigd door SMSfreakie op 06-11-2016 21:13 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
SMSfreakie schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:11:
maar op "zwart.." als in hij gaat zwart en reageert nergens meer op of anders?
doettie het ook met een extern scherm? volgens de specs zit er een HDMI aansluiting op :?
Geen flauw idee! Dat is het probleem juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
br00ky schreef op zondag 6 november 2016 @ 19:20:
Je kunt natuurlijk van alles proberen, waarvan een nieuwe adapter wellicht iets doet, al verwacht ik dan eerder dat de hele laptop uitvalt als de oude brak was. Wellicht is een verbinding van het scherm wat lam, waardoor het alleen gebeurt als die in een bepaalde hoek staat, of als je het scherm anderszins manipuleert.
Het probleem is vandaag voor het eerst opgetreden - en wil ook niet meer ophouden -

Na een verse herstart duurt het even voor de eerste keer het scherm op zwart gaat, daarna neemt de frequentie toe, het scherm flikkert even alsof je aan de HDMI/DP kabel van je monitor zit te wrikken. Geluid ed gaat gewoon door, en geen foutmeldingen ontstaan.

Probleem heb ik nog niet kunnen vinden als ik in de BIOS zit, nieuwe herinstallatie van Windows heeft ook niks uitgehaald.

Straks even memtest draaien en eventueel Linux installeren om te kijken of het een Windows gerelateerd probleem is.

Iemand een suggestie wat het probleem is?
Laptop heb ik al open gehaald om te kijken of er iets los zit, is niet het geval. Ik kan (na ruim een uur) geen patroon ontdekken in het bijna flikkeren na een tijdje. Scherm in verschillende posities haalt niks uit, beetje het kabeltje naar het scherm in verschillende posities brengen maakt ook niks uit.

GPU is de Intel HD4400 (iGPU) zou deze dan gesneuveld zijn?
Iemand tips om te ontdekken waar het aan kan liggen?

Het is een projectje, niet mijn werk laptop :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Backlight defect ? Kijk eens met een zaklamp of alles gewoon op het scherm staat en de verlichting niet gewoon uit is. Als alles doorloopt zonder foutmeldingen ligt het niet aan dingen als RAM, moederbord, CPU, videokaart. Het lijkt aan het scherm te liggen waarbij de backlight een grote kanshebber is. Als het niet de backlight is zou ik zeggen dat het aan het scherm zelf ligt. Software zal het ook niet zijn als Windows gewoon netjes blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
PilatuS schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:43:
Backlight defect ? Kijk eens met een zaklamp of alles gewoon op het scherm staat en de verlichting niet gewoon uit is. Als alles doorloopt zonder foutmeldingen ligt het niet aan dingen als RAM, moederbord, CPU, videokaart. Het lijkt aan het scherm te liggen waarbij de backlight een grote kanshebber is. Als het niet de backlight is zou ik zeggen dat het aan het scherm zelf ligt. Software zal het ook niet zijn als Windows gewoon netjes blijft lopen.
Hi bedankt!
Inderdaad nog niet aan gedacht, het lijkt echt op het uitvallen van de 'stroom' in het scherm dus backlight zou inderdaad goed kunnen :)
Ik ga het vanmiddag controleren!

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 17:55
Als je inderdaad met een zaklamp op het scherm wel beeld hebt, kan het ook nog betekenen dat er gewoon een connector ergens net niet helemaal goed zat. Een connector die een beetje scheef zit kan weer recht komen te zitten, zodat het probleem verdwijnt. In dat geval zou het probleem wel weer terug kunnen komen, want zo'n connector drukt zichzelf niet zomaar weer stevig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
thomas_n schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:30:
Als je inderdaad met een zaklamp op het scherm wel beeld hebt, kan het ook nog betekenen dat er gewoon een connector ergens net niet helemaal goed zat. Een connector die een beetje scheef zit kan weer recht komen te zitten, zodat het probleem verdwijnt. In dat geval zou het probleem wel weer terug kunnen komen, want zo'n connector drukt zichzelf niet zomaar weer stevig vast.
Het probleem gisteren totaal niet gehad, vandaag sporadisch, maar het treedt op.
Zaklamp van m'n telefoon (iPhone, redelijke LED iig) erop gehouden er verschijnt weinig in beeld.
Moet ik een krachtigere zaklamp proberen of zou dit overduidelijk moeten zijn?
Het scherm is aangesloten met slechts één ribbon cable, hier een beetje aanzitten haalt niks uit, zou het dan de connector in het scherm zelf zijn?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je goed kijkt kan je het zonder zaklamp ook al zien. Persoonlijk denk ik dat het scherm vervangen zal moeten worden. Je kan dit nog wel prima testen door een ander scherm aan te sluiten. Geeft die normaal beeld als het scherm van de laptop problemen geeft weet je dat de rest van de laptop goed is en dat het in het scherm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 17:55
wout123 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:09:
[...]

Het probleem gisteren totaal niet gehad, vandaag sporadisch, maar het treedt op.
Zaklamp van m'n telefoon (iPhone, redelijke LED iig) erop gehouden er verschijnt weinig in beeld.
Moet ik een krachtigere zaklamp proberen of zou dit overduidelijk moeten zijn?
Het scherm is aangesloten met slechts één ribbon cable, hier een beetje aanzitten haalt niks uit, zou het dan de connector in het scherm zelf zijn?

Mvg
Als je van dichtbij kijkt met een telefoon-zaklamp erop gericht moet je wel echt wat kunnen zien. Als dat niet zo is, dan is het inderdaad niet het backlight, maar eerder het scherm.

Als het de connector was die scheef zat zou je dat wel moeten kunnen merken als je de aansluiting bekijkt en er aan voelt.

Je kan nog even proberen of het met een extern scherm ook optreedt. Als het probleem op een extern scherm niet optreedt, lijkt het wel vrij zeker dat het scherm vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Connector lijkt mij sterk in dit verhaal, omdat het dan als je het apparaat niet beweegt, niet opnieuw zou moeten optreden.
Misschien is het iets met de voeding / stroomomzetting naar het scherm toe? Of lul ik nu slap.. (lekke elco ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Klinkt als slechte solderingen. Moederboard gewoon even 10 min op 200 graden baken in de oven. Zoek anders hier even op moderboard bakken en braden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
pacificocean schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:18:
Klinkt als slechte solderingen. Moederboard gewoon even 10 min op 200 graden baken in de oven. Zoek anders hier even op moderboard bakken en braden.
"Gewoon even"

Met alle plastic troep die op dit laptop moederbord zit is dat een flink klusje ;)

Het gekke is dat het bij lang niet gebruik een tijd niet optreedt, dan neemt de frequentie langzaam toe, wat niet direct wijst op slechte solderingen. Reflow zou overigens sowieso niet heel slecht zijn voor dit ding, maar ik ben bang dat het probleem in het scherm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Toch even een update plaatsen;

Het probleem is er nog steeds.

HDMI werkt zonder problemen, het laptop scherm gaat uit maar de HDMI blijft gewoon doorgaan. het is niet een backlight probleem; na windows reinstall werd het scherm niet direct herkend als 'laptop scherm' (ingebouwd). (helderheid aanpassen ed werkte niet), het 'zwarte scherm' kwam op en backlight bleef aan, scherm werd wel zwart. Ik hoorde het Windows "unplugged" geluidje en direct daarachteraan weer het positieve plugged in geluidje.

Scherm uit elkaar gehaald en alle connectors zaten er perfect in. Met open scherm alles opgestart en gekeken of beweging van de kabeltjes ed iets uithaalde, niks.

Wat is nu de beste zet om te doen? Reflow?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk eens of zoiets gebeurt terwijl je het scherm verder opent, dichter doet of een klein beetje tordeert. Als het gebeurt bij mechanische veranderingen dan weet je dat er ergens een kabelbreukje of connectorfoutje zit.

Bedrading wil nog wel eens breken door het openen/sluiten van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
sypie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:53:
Kijk eens of zoiets gebeurt terwijl je het scherm verder opent, dichter doet of een klein beetje tordeert. Als het gebeurt bij mechanische veranderingen dan weet je dat er ergens een kabelbreukje of connectorfoutje zit.

Bedrading wil nog wel eens breken door het openen/sluiten van het scherm.
Hi,

Dit heb ik al gedaan, haalt niks uit, gaat even ongecontroleerd verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout123
pacificocean schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:18:
Ik moet het je toch nageven, het blijft een wondermethode. Als 'last resort' toch het moederbord eruit gehaald en gebakken. De CPU/iGPU chip die erop zit zat vastgelijmd (i5 4200U) dus lekker meegebakken.
8 minuutjes goudbruin op 200C en hij werkt weer zonder problemen :+

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik kan je in iedergeval zeggen dat het niet een probleem is met de gpu als je HDMI blijft doorwerken .

Ik heb al een aantal keer laptops gehad waar de gpu een reflow nodig hadden, maar daar deed de HDMI het ook niet van( dat die zit namelijk ook op deze chip)

Ik denk dat je het toch in het beeldscherm moet zoeken , of in de connector ( dat die misschien niet goed vastgesoldeerd zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout123
frankym schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:47:
Ik kan je in iedergeval zeggen dat het niet een probleem is met de gpu als je HDMI blijft doorwerken .

Ik heb al een aantal keer laptops gehad waar de gpu een reflow nodig hadden, maar daar deed de HDMI het ook niet van( dat die zit namelijk ook op deze chip)

Ik denk dat je het toch in het beeldscherm moet zoeken , of in de connector ( dat die misschien niet goed vastgesoldeerd zit)
Hey!

Het is opgelost met een reflow
Pagina: 1