'Random' bootproblemen nieuw systeem (i5, 1070 GTX, 150B mb)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:19
Lieve vriendelijke tweakers,

Kunnen jullie mij helpen met de volgende boot problemen?

Ik heb afgelopen week een prachtig nieuw systeempje aangeschaft. Prestaties zijn overweldigend en hartverwarmend. Echter heeft de pc veel moeite met booten en lijkt het bovendien erg 'random'. Dat wil zeggen: Soms doet hij het, soms niet. Als het eenmaal werkt, dan presteert het systeem uitmuntend en zijn er totaal geen problemen.

De computer start op, geeft geen gpu output en toetsenbord gaat niet aan. Dan valt alles stil en begint hij opnieuw. Mobo geeft 1 piep als teken dat alles in orde is bij het opstarten (meestal), maar soms ook niet. Soms start hij wel met gpu output op en valt hij bijvoorbeeld in de bios random uit. Soms valt hij in windows laadscherm random uit. Soms gaat hij eindeloos heel even aan en valt hij meteen weer uit.

Wanneer ik de stroom eraf haal, CMOS clear en battery eruit haal doet hij het soms ineens wel, en andere keren werkt dit ook niet. Wanneer hij het wel doet, vervalt de computer in zijn problemen na 'restart' knop.

Ik heb tot noch toe alle basic dingen uitgeprobeerd: zonder gpu, allerlei variaties mbt geheugen reepjes, zonder case fans, BIOS geupdate, alle aansluitingen gecontroleerd, HDD's weg, gekeken dat de case niet het mobo aanraakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,50€ 85,50
1MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC€ 459,-€ 459,-
1Asus VG248QE Zwart€ 280,50€ 280,50
1Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty)€ 99,-€ 99,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,50€ 89,50
1Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset€ 68,-€ 68,-
1Corsair CX400W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.291,40

Mijn vermoedens zijn tot nu toe elke keer onbewezen gebleven. Ik dacht gisteren het probleem te pakken te hebben: Ik had één van de ram reepjes in een specifiek slot gestopt. Toen deed hij het zonder enkele problemen. Hij reboote zonder problemen, zelfs nadat ik cmos clearde en stroom eraf haalde als test. Maar vanmorgen begon het hele circus gewoon weer opnieuw. Nu verdenk ik de voeding, maar het gekke is dat ik bij testen vol vermogen van het systeem heb kunnen aanspreken. Ik heb helaas geen andere voeding tot mijn beschikking op dit moment om te testen.

Ik hoor graag ideeen rn bij voorbaat dank,

Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kans is vrij groot dat het de voeding is. De CX400W was 7-8 jaar geleden een goede voeding voor zijn prijs, maar nu in 2016 is de kans groot dat hij versleten is. Het kan prima zo zijn dat je onder load geen problemen ervaart, maar dat je bij het opstarten/slaapstand e.d. problemen krijgt. Heb dit al vaker gezien, en dan blijken er achteraf lekkende condensatoren aanwezig te zijn in de voeding. Er zitten namelijk condensatoren van OST (welke precies weet ik even niet) in, waarvoor dit prima mogelijk is na 7 jaar. Je zou even de binnenkant van de voeding kunnen checken op lekkende/bol staande condensatoren en eventueel wat duidelijk foto's hier posten (of misschien zie je zo al iets wat niet klopt). Je wilt je nieuwe systeem niet slopen door te hoge ripple wat bij bovenstaande van toepassing is.

Ik neem aan dat je trouwens de videokaart met een verloopje hebt aangesloten?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:39:
De kans is vrij groot dat het de voeding is. De CX400W was 7-8 jaar geleden een goede voeding voor zijn prijs, maar nu in 2016 is de kans groot dat hij versleten is. Het kan prima zo zijn dat je onder load geen problemen ervaart, maar dat je bij het opstarten/slaapstand e.d. problemen krijgt. Heb dit al vaker gezien, en dan blijken er achteraf lekkende condensatoren aanwezig te zijn in de voeding. Er zitten namelijk condensatoren van OST (welke precies weet ik even niet) in, waarvoor dit prima mogelijk is na 7 jaar. Je zou even de binnenkant van de voeding kunnen checken op lekkende/bol staande condensatoren en eventueel wat duidelijk foto's hier posten (of misschien zie je zo al iets wat niet klopt). Je wilt je nieuwe systeem niet slopen door te hoge ripple wat bij bovenstaande van toepassing is.

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen ja, echter: waarom 'ineens' nu vraag ik me af. Oude systeem trok waarschijnlijk evenveel wattage en had daar geen enkel probleem. Dit is één van de redenen dat ik de voeding eigenlijk uitsloot.

Ik ga zorgen dat ik met een andere voeding kan testen, maar zou het vreemd vinden. Zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

Ik heb inderdaad een verloop stekkertje 6pin naar 6+2pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 19:54

rdejongjr

Gnome

Kan ook juist het extreem lage stroomverbruik bij het opstarten zijn, zelfs meerdere nieuwe voedingen gehad welke niet aan bleven bij het opstarten van een skylake systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:39:

Voeding uit elkaar gehaald: niks aan te zien. Ziet er keurig uit wanneer eenmaal de stof eruit was.

Helaas. Had gehoopt dat in tenminste wist wat er loos is. Ga nu, wanneer ik tijd vind, testen met een andere voeding.

Nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja versleten condensatoren zijn niet altijd persé zichtbaar, maar vaak wel. En met OST condensatoren kun je er eigenlijk wel zo goed als vanuit gaan dat ze niet helemaal lekker meer zijn, en zo wel, dan binnen korte tijd niet meer in ieder geval. Zo'n oude voeding welke toen redelijk budget (maar zeker zijn prijs waard) was aan een gloednieuw systeem van deze prijs hangen is niet heel handig; een nieuwe voeding is eigenlijk sowieso aan te raden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Ik had destijds vergelijkbare problemen toen ik een nieuwe 290x in mn systeem had gezet.

Die heb ik uiteindelijk eens heel erg goed aangedrukt (terwijl ik zeker wist dattie al gewoon goed erin zat) en sindsdien zijn de problemen verholpen.

Misschien dat iets vergelijkbaars bij jou aan de hand is?

En ja die GPU zat er imo voorheen ook al goed in en had ik al verschillende keren eruit gehaald om zonder GPU te testen etc etc.

Een keer echt heel erg stevig aandrukken en presto; probleem was verholpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flsh2pwn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 09:36
vosss schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:22:
Ik had destijds vergelijkbare problemen toen ik een nieuwe 290x in mn systeem had gezet.

Die heb ik uiteindelijk eens heel erg goed aangedrukt (terwijl ik zeker wist dattie al gewoon goed erin zat) en sindsdien zijn de problemen verholpen.

Misschien dat iets vergelijkbaars bij jou aan de hand is?

En ja die GPU zat er imo voorheen ook al goed in en had ik al verschillende keren eruit gehaald om zonder GPU te testen etc etc.

Een keer echt heel erg stevig aandrukken en presto; probleem was verholpen. :)
Het stevig aandrukken van de GPU lijkt me in eerste instantie het probleem niet te zijn, aangezien er ook geprobeerd is te booten via de IGPU, waarbij de GPU niet aangesloten was.

Breadboarding zal er uiteindelijk op moeten kunnen wijzen wat het probleem is. Haal je mobo desnoods uit je case, test het in een andere omgeving, hou het daarbij minimaal.

http://www.tomshardware.c...sics-troubleshooting.html

Daarnaast is het natuurlijk onverstandig om een verouderde PSU aan te sluiten op een nieuw high-end systeem. Een nieuwe PSU kost/betreft dan ook maar 5% van je gehele systeem waarde. Hierboven heeft JVradeon het bijvoorbeeld over ripple, wat je hardware uiteindelijk flink kan beschadigen of zelfs het doorbranden van je parts tot gevolg zou kunnen hebben. Ik sluit me er dan ook bij aan dat een "andere", jongere PSU sowieso wijsheid is in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
flsh2pwn schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:03:
[...]

Het stevig aandrukken van de GPU lijkt me in eerste instantie het probleem niet te zijn, aangezien er ook geprobeerd is te booten via de IGPU, waarbij de GPU niet aangesloten was.
TS kan het altijd proberen toch? Bij mij leek het ook totaal niet op de oplossing te zijn, maar dat was het achteraf wel.

Even proberen kost echt 0 tijd en wie weet. Je kan nog van alles gaan testen en je moederbord in een andere kast stoppen of andere voeding aansluiten of weet ik het wat, maar misschien is de oplossing wel heel simpel.

Bij mij was ie dat wel en de problemen waren min of meer vergelijkbaar dacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03:01
Hele grote kans dat je al hardware hebt beschadigd. Ik sluit me aan bij de vorige reacties, zeer onverstandig om zo'n oude voeding aan zo'n krachtig systeem te hangen.
Pagina: 1