Vreemd probleem met 2 HD's en Be6-II

Pagina: 1
Acties:

• Da_Jackal
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-08 17:15
Een paar dagen geleden wilden m'n HD's 't niet meer doen op m'n mobo. Bij de POST komt de melding: "detecting IDE drives..." en herkent m'n harde schijven ineens niet meer. Ook de CD-romspeler pakt ie niet eens (HD's op IDE1 master + slave, CD-rom op IDE2 master).

Nu heb ik gelukkig nog een 540 mb HD'tje hier liggen. Die erin gezet en win98 geinstalleerd en daarmee ben ik nu aan 't surfen.
Alleen pakt ie nu in de bios m'n CD-romspeler niet meer, maar wel in Win98 (na 't laden van mscdex en aoatapi.sys alleen, niet laden = geen CD-rom).

Nu heb ik 1 van de HD's als slave ernaast gezet, maar windhoos geeft wel de d: (zonder volumenaam overigens) aan, maar als ik erop klik dan geeft ie aan: 'the device is not ready' (Zelfde melding als je geen CD in je romspeler doet).

Weet iemand wat 't probleem kan zijn. En/of wat de oplossing is zonder de HD's te moeten formatteren (5,2 Gb 'backup').

Oh ja, de HD's zijn een IBM 8,4 Gb en een WD 15,3 Gb. CD-romspeler is een Aopen 40x.
Probleem deed zich van de ene op de andere dag voor, zonder hardwareveranderingen. Dus eerder heeft deze combo wel gewerkt.

Verwijderd

Heb je nog wel even in SoftMenu kunnen kijken of al je BIOS parameters nog goed stonden; voordat dat je die andere schijven er in hing.

Heb zelf sinds 2 maanden een BE6-2 mobo. Op zich goed mobo, maar lijkt soms wel een ongeleid projectiel. Rebooten gaat bijv. niet altijd even soepel.

Verwijderd

Het zou evt wel kunnen dat 1 van de 2 HD's kapot is . Probleem had ik ook toen ik een 20 Gb IBM naast mijn Quantum 20 Gb zette , toen de IBM na 1 week kapot ging startte de PC niet eens meer op . CD-rom wordt bij mijn broer ook niet gevonden als je in het Bios niks aangeeft , maar wel in Windows . Verder kan ik je zo 1-2-3 niet helpen , maar je kunt altijd eerst bij me langskomen als je toch hier naar Mycom moet Jordy .

• Da_Jackal
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-08 17:15
Heb vandaag de P133 eens van de zolder gehaald en de HD's daar eens in gehangen.

Met de Seagate 540 MB HD als C: en de WD 15,3 GB ernaast liep 't allemaal prima. Ik kon bij beide schijven komen en was nix aan de hand. Maar als de IBM 8,4 GB erin komt naast de 540 MB dan zien de Bios en Win98 'm gewoon niet (dit alles in de P133).

Doe ik de WD en de Seagate op de Be6-II dan pakt zowel de Bios en Win98 alleen de Seagate (540 MB). De WD is wel als D: beschikbaar, maar zoals hierboven staat (3e alinea) kan ik geen toegang krijgen.

Als ik de WD als master zet, dan pakt de Be6-II 'm ook niet.

CD-rom doet 't iig wel, al zie ik 'm niet bij de POST verschijnen.

Hoop wazig gedoe, ik hoop dat jullie er nog wijs uit komen. Iig bedankt voor de hulp, Atreides en PeeJee.