Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-05 11:32

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Binnenkort ga ik het schuine dak van mijn zolder isoleren (huis uit 1948). Momenteel kijk ik tegen het dakbeschot aan en is er een haast open verbinding naar buiten.

Ik heb al andere delen van het schuine dak geïsoleerd zoals dat eigenlijk op de sites staat van de isolatiematerialen leveranciers als Isover. De diverse lagen zijn aangebracht en het isoleert goed.
Zoiets als:
Afbeeldingslocatie: https://www.isover.nl/sites/isover.nl/files/styles/isvr_default/public/assets/images/hellend-dak-met-comfortpanel-vario.png

Op mijn zolder heb ik verder geen ramen zitten. Als ik de zolder ga isoleren is er zo geen beluchting meer mogelijk. Naar buiten toe is het luchtdicht alleen via kieren van de vlizotrap zou dan enige beluchting kunnen plaatsvinden.

Is het nodig om hier wel iets in te gaan voorzien? Bijvoorbeeld door actieve beluchting naar buiten? Of op een andere manier. Dan wel zo dat het niet ten koste gaat van isolatie/vocht et cetera.

Heeft iemand hier tips voor?

[ Voor 8% gewijzigd door ChUcKiE op 06-11-2016 13:18 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ventilatie is altijd noodzakelijk. Zeker op zolder, daar het vocht van beneden altijd naar boven trekt met de warmte. Ventilatie zal helaas altijd ten koste gaan van je warmte of je moet met een WTW gaan werken maar dat zal je een enorme investering kosten.

Heb je nu al eens gemeten wat de vochtigheid daar is? Voor 2 tientjes koop je een Cresta metertje waarmee je zowel temperatuur als vocht kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-05 10:24
hoe beter de isolatie de noodzakelijker het word om te ventileren. >:)

maar actief is wel het hele andere uiterste.
het hangt een beetje af van hoe de zolder word gebruikt.

is dat niet veel(opslag kerst spullen b.v.) dan is een pijpje met een afsluitbaar rooster ook al genoeg (liefst een beetje hoog in de nok).
hangt er een cvketel + wasmaschiene + droger(cq waslijn) + kantoortje/hobbie ruimte, dan heb je wel meer nodig. ;)

edit:
het is wel een leuk moment om even goed na te denken hoe ga ik heel het huis ventileren.
nu kun je er nog goed rekening mee houden, hoe je dat wil gaan doen.
een WTW of een inventum ecolution etc etc etc.....

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 06-11-2016 13:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Het is puur een ruimte voor de kerstspullen, carnavalsspullen, zomer/winter kleding en een paar verhuisdozen met meuk.
Maar een te vochtige ruimte is dus niet goed. Ik verwacht overigens niet dat er erg veel vocht van binnenuit naar boven zal trekken, omdat de onderliggende verdieping ook erg goed geïsoleerd is.

Maar op zich een pijpje kan wellicht wel, moet ik er wel een goed rooster bij hebben, want nu hebben we ook last van die trage vliegen die zich in de winter op zolder vestigen. Nu komen ze door het dakbeschot binnen en na isolatie moet dat wel over zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ChUcKiE schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:17:
Het is puur een ruimte voor de kerstspullen, carnavalsspullen, zomer/winter kleding en een paar verhuisdozen met meuk.
Maar een te vochtige ruimte is dus niet goed. Ik verwacht overigens niet dat er erg veel vocht van binnenuit naar boven zal trekken, omdat de onderliggende verdieping ook erg goed geïsoleerd is.

Maar op zich een pijpje kan wellicht wel, moet ik er wel een goed rooster bij hebben, want nu hebben we ook last van die trage vliegen die zich in de winter op zolder vestigen. Nu komen ze door het dakbeschot binnen en na isolatie moet dat wel over zijn!
in dat soort ruimtes heb je geen actieve ventilatie nodig.
een pijpje met een afsluitbaar rooster er voor is genoeg. (of je daar een stukje muggen gaas in doet voor de vliegen mag je zelf weten.)
zo iets dus:
https://www.warmteservice...in-dak-110-700/p/57754035
alleen ik zag laats een aanbieding met een klein zolder raam (met dubbel glas zelfs) voor zo weinig geld dat kan zelfs goedkoper zijn als boven staande oplossing.
het is niet dat je "moet" ventileren, maar als je niet kunt ventileren dan word de lucht daar toch wat muffig en misschien vochtig.
je moet eigenlijk altijd iets kunnen ventileren, dus raampje kan het ook doen.

wil je het echt heel goed doen, dan isoleer je niet het dak, maar de vloer van de zolder.
die zolder verwarmen voegt alleen maar m3's toe aan het huis die eigenlijk niet verwarmt hoeven te worden.
ook het oppervlak word dan een stuk kleiner wat goedkoper is en beter isoleert. ;)

(doe simpel gewoon beide, maar verzin op de vloer iets heel simpels.
laagje platen of kurk op de vloer, of zelfs een vinyl laagje helpt.
maar net wat het makkelijkste te doen is. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

ChUcKiE schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:17:

Zet er gewoon een dakraam in. Heb je licht en in een dakraam zitten affabriek ventilatieroosters.

https://www.karwei.nl/ass...erialen_dakramen_dakramen

Net zo goed als Velux maar goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Op de vloer komen gewoon standaard OSB platen, de rest eronder is goed geisoleerd.
Dakraam had ik eigenlijk ook al aan zitten denken, zal er naar gaan kijken.
bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

ChUcKiE schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:13:
Op de vloer komen gewoon standaard OSB platen, de rest eronder is goed geisoleerd.
bedankt.
Ook lekker in de zomer als de warmte zich ophoopt op zolder. In de nacht lekker open zetten en de warmte in je huis langs boven eruit. Alleen maar voordelen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ChUcKiE schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:13:
bedankt.
zelfde antwoord als Musicmasters etc etc ..

vind allen de prijzen best pittig van zijn site dus gooi ik er deze even in.
http://www.dakraam.nl/?mo...t_naam=Rooflite+dakramen+
(en ja, ik heb ze ook gezien onder de 50€, aanbieding )

voor het isoleren heb je niet meer nodig als zo iets, wil je groter mag dat.
(hou er rekening mee dat je misschien nog pv panelen op zuid wil, dus kies de lokatie goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik heb een kant van het dak waarop ik die ongestoord kan plaatsen. De andere kant komt binnenkort vol met panelen.
Wel is het zo, dat het schuine dak van de zolder maar een beperkte hoogte heeft. Ik kan er net staan en halverwege ligt een draagbalk. Dat wil dus zeggen dat ik alleen de bovenste helft daarvan kan gebruiken. Ik vrees dat ik dan op een dakraam uitkom dat in de lengte ligt (langer dan hoog). Als ik dan nog een stuk onder de nok wil blijven kan het raam maar een hoogte van max 40-50 centimeter hebben.

Op zich zou zo'n eenvoudig dakraampje zoals Migjes voorstelt natuurlijk ook prima zijn alhoewel een ventilatierooster in het raam wel de voorkeur heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door ChUcKiE op 07-11-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ChUcKiE schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:31:
Ik heb een kant van het dak waarop ik die ongestoord kan plaatsen. De andere kant komt binnenkort vol met panelen.
Wel is het zo, dat het schuine dak van de zolder maar een beperkte hoogte heeft. Ik kan er net staan en halverwege ligt een draagbalk. Dat wil dus zeggen dat ik alleen de bovenste helft daarvan kan gebruiken. Ik vrees dat ik dan op een dakraam uitkom dat in de lengte ligt (langer dan hoog). Als ik dan nog een stuk onder de nok wil blijven kan het raam maar een hoogte van max 40-50 centimeter hebben.

Op zich zou zo'n eenvoudig dakraampje zoals Migjes voorstelt natuurlijk ook prima zijn alhoewel een ventilatierooster in het raam wel de voorkeur heeft.
je kunt de balk ook verstevigen en daarna ook door zagen.
(maar dit is niet een simpel klusje, weet wat je doet, maar dat heb je zelf ook wel bedacht.)
dan past elk raam wat je er in wil hebben.

simpelste oplossing is een paar stukke pvc pijp door de isolatie laten gaan, en vlak onder de dakpannen uit te laten komen, daar op zet je dan een simpele afsluiter, en je hebt ook voldoende ventilatie.
(alleen de zomer warmte blijft dan wel een beetje hangen. ik prefereer een raampje, niet alleen voor de ventilatie. ;) )

het aller simpelste blijft de zoldervloer te isoleren in plaats van het dak.
veel kleiner oppervlak(goedkoper) en een stuk effectiever(minder m3 te verwarmen).
het is maar een slecht bereikbare zolder (vlizo trap) die nog laag is ook.
ik zou er dus niet al te veel geld in stoppen en gewoon de zolder vloer isoleren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ok, maar het gaat me natuurlijk om meer zaken :) dan alleen een warme (winter) of koele (zomer) zolder.

1. beter geconditioneerde opslag van kleding/kerstspullen et cetera, dus met name niet te vochtig.
2. Nettere afwerking, vloer en schuin dak
3. Laatste stukje dak dat nog geisoleerd moet worden, daarna pak ik de buitenkant aan (dakpannen, dakgoot, overstek et cetera), en daarmee heb ik het dak volledig geisoleerd en weer bijgewerkt naar nieuwe maatstaven.
4. Ik wil van de "open" verbinding naar buiten af.

Klopt de balk kan doorgezaagd worden, een stuk ertussenuit en de uiteinden ondersteund worden. Maar dan komt daar een raam dat ongeveer een 50 cm boven de vloer uitkomt. Dat ziet natuurlijk ook niet uit en is niet echt zinvol.

Dus de keuze wordt of PVC pijpjes (wellicht twee plaatsen voor wat trek) of een dakraam. Overigens vind ik de kosten wat minder interessant. Als zo'n raam 250-300 euro of iets meer kost, is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ChUcKiE schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:00:
Ok, maar het gaat me natuurlijk om meer zaken :) dan alleen een warme (winter) of koele (zomer) zolder.

1. beter geconditioneerde opslag van kleding/kerstspullen et cetera, dus met name niet te vochtig.
2. Nettere afwerking, vloer en schuin dak
3. Laatste stukje dak dat nog geisoleerd moet worden, daarna pak ik de buitenkant aan (dakpannen, dakgoot, overstek et cetera), en daarmee heb ik het dak volledig geisoleerd en weer bijgewerkt naar nieuwe maatstaven.
4. Ik wil van de "open" verbinding naar buiten af.

Klopt de balk kan doorgezaagd worden, een stuk ertussenuit en de uiteinden ondersteund worden. Maar dan komt daar een raam dat ongeveer een 50 cm boven de vloer uitkomt. Dat ziet natuurlijk ook niet uit en is niet echt zinvol.

Dus de keuze wordt of PVC pijpjes (wellicht twee plaatsen voor wat trek) of een dakraam. Overigens vind ik de kosten wat minder interessant. Als zo'n raam 250-300 euro of iets meer kost, is dat geen probleem.
ik snap heel goed wat je bedoeld.

wat ik zou doen:
een dunne goedkope isolatie tegen het dak zetten. (met standaard spul isoleer je niet voldoende maar is wel goedkoop.)
er een goedkoop zolder raam in zetten (van +/-80€) en eventueel een PVC pijpje er bij voor standaard ventilatie.
en dan de zolder vloer gewoon volstorten met vlokken/chips etc etc... kost geen drol.

het leuke van dat idee is dat je isolatie dan voor de zelfde kosten, eigenlijk beter is als de standaard. ;)
je kunt dan heel de ruimte die nu zolder heet bij de laag isolatie tellen.
dus een isolatie van +/-2 meter dik. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ondertussen kwam ik deze isolatie tegen:
YouTube: Zolder isoleren met PIR + Gips Zolderisolatie van De Isolatieshop

Een PIR-plaat met gipsplaat erop afgewerkt.
Qua kosten niet eens heel erg duur, eenvoudig te plaatsen en meteen afgewerkt.

Pagina: 1