Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:24
Ik heb al jaren een HTPC in de woonkamer, maar heb de laatste tijd wat problemen met mijn setup. De verandering erin is de komst van de Onkyo TX-NR616 receiver, die het prima deed tot onlangs.... Wat er dan anders is geworden? Ik kom er zelf niet achter. Wat is het probleem?

Mijn HTPC heeft een Nvidia GTX970 videokaart. Ik gebruik de HDMI van daaruit naar de Onkyo, die naar mijn Samsung TV beeld geeft. Wat er nu gebeurt is dat het geluid niet alleen maar uit de receiver komt, maar gelijktijdig uit de TV ook. Met een lichte vertraging, dus een echo. Natuurlijk kan ik het volume op 0 zetten van de TV, maar tot een paar dagen terug werkte het ook zonder die handeling prima. Op de PC wordt aangegeven (Windows 10) dat het geluid over de receiver gaat.

Nog een probleem, maar al wat langer bestaand, is dat bij tijd en wijle er geen geluid meer wordt weergegeven. Dan moet ik de PC opnieuw opstarten om weer geluid te krijgen. Vaak ook wordt het volume van de PC gemute, terwijl wij dat niet zelf doen.

Zoektochten op google voor deze problemen leveren veel vermeldingen op, maar die gaan over andere zaken. Bijvoorbeeld voor mensen die juist willen bereiken dat het geluid over beide apparaten wordt weergegeven. Iemand ervaring met de combinatie met een Onkyo receiver? Omdat ik tot een maandje of twee geleden een Samsung 5.1 set gebruikte en deze problemen niet had, verwacht ik dat de boosdoener de Onkyo is. Of.....?

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vwb eerste probleem: Samsung TV toevallig een update gehad? Weet niet of je per HDMI bron het geluid in kunt stellen. If so moet je daar ff checken of ie de interne of extrne speakers pakt. Die laatste wil je uiteraard hebben ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
The Eagle schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:01:
Vwb eerste probleem: Samsung TV toevallig een update gehad? Weet niet of je per HDMI bron het geluid in kunt stellen. If so moet je daar ff checken of ie de interne of extrne speakers pakt. Die laatste wil je uiteraard hebben ;)
Nee, TV heeft al jaren geen update meer gehad. De TV zelf kijk ik altijd met geluid niet over de receiver. Is altijd goed gegaan. Net wel even de geluidsinstellingen van de TV gereset, to be sure, maar helaas hielp het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Resetten alleen gaat niet helpen nee. Check die instelling ff ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
The Eagle schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:09:
Resetten alleen gaat niet helpen nee. Check die instelling ff ;)
Nee, want ik wil niet dat de externe speakers gebruikt worden. Als ik gewone televisie kijk, dan wil ik het geluid over de speakers van de tv zelf horen. Als ik mijn htpc gebruik, dan wil ik het geluid over de receiver horen. Zo werkte het altijd, maar nu niet meer. Ik verdenk inmiddels de nieuwe Nvidia drivers, dus ik ga nog even een oudere versie installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:50
De meeste Onkyo receivers hebben een optie om de inkomende audio over HDMI niet naar de TV te sturen.

De optie heet iets van "Audio TV Out" en zit onder de HDMI-opties in het setup-menu.
Pagina: 1