Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Printer problemen

Pagina: 1
Acties:

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 16:14
Dag Tweakers,

Sinds enkele tijd hebben wij onze standaard ziggo-modem aangevuld met een asus rt-n66u. Over het algemeen ben ik goed te spreken over de snelheid van de router maar er zijn 3 apparaten in huis die niet zo goed bevriend zijn met de router.

Deze drie apparaten zijn:
- Chromecast
- BROTHER DCP-375CW
- HP Photosmart 5522

De chromecast heeft als probleem dat hij niet meer automatisch de tv inschakeld als we er een filmpje naar toe sturen. Handmatig de chromecast aan doen en dan casten werkt wel.

De beide printers worden lastig gezien door de pc's in het netwerk. De brother is nu middels een static-ip in te stellen wel altijd "online" maar ontvangt maar halve bestanden en ontvangt dan geen gegevens meer. Onze HP is net nieuw en die wordt ook lastig gezien in het netwerk.

Mijn eigen gegoogle heeft mij aangezet tot verdenking van onze router, ergens zit iets niet lekker omdat zowel de chromecast als de printers er last van hebben.

Graag hoor ik van jullie of mijn verdenking juist is en hoe ik deze verdachte kan aanpakken. Bij voorbaat dank van een licht geïrriteerde wannabe-tweaker.

P.S.
Ik ben op de hoogte van het bestaan van MerlinWRT en als de standaard firmware het probleem niet kan verhelpen wil ik overwegen Merlin te installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranzai op 06-11-2016 10:20 ]

• Noordamski
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-01 14:23

Noordamski

yibbedi yibbeda

kun je meer informtie geven? Hoe heb je het netwerk opgezet (schematisch), gebruik van vaste ip adressen en zo ja welke apparaten etc...?

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

• Cranzai
Het apparaat van ziggo staat in de bridge-modus. De asus zendt twee netwerken uit (2.4 GHz en 5.0 GHz). Ik heb de ip-pool voor dhcp beperkt van 2 tot 252 omdat 192.168.1 voor de router is (standaard) en ik naast de brother met static-ip ook een raspberry pi als ontwikkelingswebservertje gebruik. Deze apparaten gebruiken respectievelijk 192.168.1.253 en 192.168.1.254. Mijn desktop en raspberry delen een unmanaged networkswitch die verbonden is aan de router. Naast de switch zitten er nog een sonos-bridge, slimme thermostaat en zonnepanelen-ding bekabeld aan de modem.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Bizar, zijn het enkel deze apparaten? of heeft je telefoon/tablet/laptop er ook soms last van?
Heb je per toeval geen heel smalle ip-range in je DHCP, gecombineerd met een heel korte lease tijd? Misschien dat die apparaten elkaars IP continue stelen. Of er zo wel heel sterke stoorzender in de buurt moeten zijn (maar dan hebben al je apparaten er last van)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Cranzai
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3rVRjt8HaByVClAnNQqxi14g/full.png

Bovenstaand zijn de dhcp settings.

[ Voor 11% gewijzigd door Cranzai op 06-11-2016 10:54 ]

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Ik ken verder de printers niet en heb ze ook niet opgezocht, maar zijn ze mogelijk via WiFi aangesloten?
Zo ja, dan zou het best eens kunnen dat je een of ander WiFi probleem hebt, stoorzender van het één of ander of gewoon weg afstand te groot...

Zoals je zegt "sinds enige tijd" geeft te denken dat het voorheen wel goed was, wat is er dan veranderd waardoor er nu problemen zijn ontstaan?

Tweakers Discord

• Cranzai
De printers zijn inderdaad via Wi-Fi aangesloten, maar deze staan op de bovenverdieping praktisch boven de router. Een simpel testje met de app Wifi-Analyzer gaf aan dat het netwerk niet uitzonderlijk zwak was op de plek van de printer. Voorheen toen ons ziggo-apparaat zowel modem als router was hadden we geen probleem met de chromecast en de printer. De nieuwe router heeft echter bereik dan die van ziggo maar het kan goed zijn dat er ergens een setting niet goed staat, de pest is alleen dat er zo veel settings zijn |:(

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:52
Je DHCP pool moet kleiner om dubbel IP adres op je netwerk te verkomen.

• Cranzai
plizz schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:11:
Je DHCP pool moet kleiner om dubbel IP adres op je netwerk te verkomen.
Zou je mij kunnen uitleggen hoe dat zit? Ik dacht altijd dat meer ip's in de DHCP pool betekende dat er meer apparaten een uniek ip konden krijgen.

Echter twijfel ik of dit probleem met DHCP te maken heeft, het lijkt haast alsof het verkeer tussen mijn computer en de printer halverwege afgekapt wordt.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:52
Geef je printer een IP adres buiten je DHCP scope. Bijvoorbeeld: 192.168.1.2. Je scope begin dan op 192.168.1.10 t\m 192.168.1.254. Andere netwerk apparaten die static IP adres krijgen .3 \tm .9 .

• Cranzai
Juist, dat heb ik gedaan voor de printer en mijn raspberry. De printer heeft ip-adres 192.168.1.253 nadat ik dit ingesteld had en de software v/d printer ook op het static-ip had ingesteld wordt hij wel altijd gezien maar worden bestanden niet volledig verstuurd naar de printer.

Verwijderd

Gebruik in ieder geval GEEN 192.168.1.254 adres. vaak (bij sommige modems / routers) wordt deze in combinatie met 192.168.1.1 gebruikt.

Begrens je DHCP scope op .10 t/m .200. Alle VASTE IP's geef je op .201... .202 etc....

Zat adressen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:06
Uiteraard moet je alle devices die je wilt bereiken (dus printer en bijvoorbeeld een NAS) een vast ip adres geven anders loop je de kans dat het ipadres verandert en kan je pc ze niet meer vinden.

Verder klinkt het als een slecht wifi bereik.
Je hebt een andere router gekocht en die waarschijnlijk ergens anders neer gezet dan waar je ziggo router stond. en daardoor slecht bereik.

Je maakt de klasieke fout door te denken dat goede signaal ontvangst hetzelfde is als een goed connectie.
De connectie is net zo goed afhankelijk van of je router jouw device (de printer dus) kan zien en die heeft waarschijnlijk een veel slechter bereik (geen antenne).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cranzai
Hartelijk dank allen, vanavond tijd gevonden alles in te stellen en vooralsnog werkt alles weer naar behoren.
Pagina: 1