Hallo mede-tweakers. Ik ben een tijdje geleden een projectje begonnen waarbij ik een arduino pro micro kloon wil aansluiten op 5 capacitive touch sensoren die ik zelf heb gemaakt. Ik heb een glazen bureau waar mijn PC op staat en ik wil graag de sensoren onder de glazen plaat plakken, zodat ik alleen het glas aan hoef te raken om een bepaalde knop te activeren. Het idee is dan dat de pro micro een toetsencombinatie naar mijn PC stuurt. 5 externe hotkeys als het ware. Als extraatje heb ik in elke toets ook een mat wit LEDje gemaakt, zodat de toetsen kunnen oplichten als ik erop druk bijvoorbeeld.
Hieronder wat foto's en een klein filmpje van hoe het tot nu toe werkt. Ik gebruik aluminiumfolie voor de touchpads en een papieren behuizing voor de LEDs, waar de aluminiumfolie op is geplakt.

In het filmpje is te zien hoe ik 2 van de 5 knoppen al onder mijn desk heb geplakt en die ook indruk. Bij elke geregistreerde aanraking toggled er een LEDje. Ik heb het systeem hier tijdelijk draaien op een Arduino Uno en ik heb deze zo geprogrammeerd dat hij alle knoppen ontdenderd en dat hij vervolgens bij meerdere aanrakingen tegelijk alleen de knop toggled die het meeste wordt aangeraakt.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AMPTw-TWkOE]
Zoals jullie kunnen zien ben ik al een aardig eind. Echter heb ik nog wel wat problemen en dat is de rede dat ik hier nu een post aanmaak.
Ik maak in mijn C++ programma op de Arduino gebruik van de CapacitiveSensor library en heb eigenlijk klakkeloos het voorbeeld wat ze bij die library geven overgenomen en geimplementeerd in mijn programma
. Nu is het volgende aan de hand. Ik moet doordat ik door glas capaciteitsverschillen moet meten, een flink gevoelige sensor hebben. Dat is gelukt, zoals te zien in het filmpje. Maar het programma werkt alleen in de eerste paar minuten van het runnen. Als ik de waardes uitlees die de CapacitiveSensor library mij geeft (aantal milliseconden tussen een uitgaande en binnenkomende puls van de Arduino) dan zijn die normaliter tussen de 90 en 150 en bij aanraking boven de 180. Over tijd stijgen de waardes langzaam naar 300. En of ik de knoppen dan aanraak of niet, de waarde past zich niet meer aan.
Hier een afbeelding van hoe één sensor is aangesloten. Alle andere sensoren zitten op dezelfde manier op andere poorten aangesloten. Als er verbeterpunten zijn hoor ik het graag, ik heb weinig ervaring met elektrotechniek.

Hebben jullie enig idee wat dit kan veroorzaken? Zou het kunnen dat de sensoren zich langzaam "opladen" en vervolgens onbruikbaar worden?
Hieronder wat foto's en een klein filmpje van hoe het tot nu toe werkt. Ik gebruik aluminiumfolie voor de touchpads en een papieren behuizing voor de LEDs, waar de aluminiumfolie op is geplakt.

In het filmpje is te zien hoe ik 2 van de 5 knoppen al onder mijn desk heb geplakt en die ook indruk. Bij elke geregistreerde aanraking toggled er een LEDje. Ik heb het systeem hier tijdelijk draaien op een Arduino Uno en ik heb deze zo geprogrammeerd dat hij alle knoppen ontdenderd en dat hij vervolgens bij meerdere aanrakingen tegelijk alleen de knop toggled die het meeste wordt aangeraakt.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AMPTw-TWkOE]
Zoals jullie kunnen zien ben ik al een aardig eind. Echter heb ik nog wel wat problemen en dat is de rede dat ik hier nu een post aanmaak.
Ik maak in mijn C++ programma op de Arduino gebruik van de CapacitiveSensor library en heb eigenlijk klakkeloos het voorbeeld wat ze bij die library geven overgenomen en geimplementeerd in mijn programma
Hier een afbeelding van hoe één sensor is aangesloten. Alle andere sensoren zitten op dezelfde manier op andere poorten aangesloten. Als er verbeterpunten zijn hoor ik het graag, ik heb weinig ervaring met elektrotechniek.

Hebben jullie enig idee wat dit kan veroorzaken? Zou het kunnen dat de sensoren zich langzaam "opladen" en vervolgens onbruikbaar worden?