Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• axe0
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03-2024
Hoi allemaal,

Sinds 3 weken nadat ik mijn systeem had gebouwd, eind mei dit jaar heb ik mijn systeem gebouwd, bevriest mijn systeem erg plots.

Het heeft mij maanden gekost om erachter te komen dat het een hardware probleem is, vandaar dat ik nu pas hier post.

Ik heb even naar de CPU gekeken en zou graag willen weten of dit er in orde uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/s7Ddy/1914e258e9.jpeg

Socket:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/s7Dd4/66533e3c30.jpeg

Voor geïnteresseerden, een link naar een topic wat ik tussentijds heb gedaan in de maanden.

UPDATE:
Clean installs
Kortweg gezegd is er het volgende gedaan om tot de conclusie te komen dat het probleem een hardware probleem is:
Meerdere clean installs op mijn SSD en HDD, bij iedere clean install is de port gewijzigd.
Bij de eerste clean install op mijn HDD duurde het 64 uur voor het systeem bevroor, maar na een reboot bevroor het systeem na een 11 uurtjes. Enkele rebootjes later is dit uiteindelijk een paar minuten geworden, tussentijds is de tijd variërend van een paar minuten tot 2 dagen.
Bij mijn SSD kwam het niet verder dan 1 dag, meestal duurde het maximaal 12u voor het systeem bevroor.

Opnieuw bouwen
Ik heb vorige week het systeem opnieuw in elkaar gezet, tot mijn verbazing waren er 2 schroefjes op het moederbord verdwenen, deze schroefjes zaten er een paar daagjes eerder wel in. Tussentijds is er niemand aan mijn systeem komen.
Ik heb het systeem opnieuw in elkaar gezet nadat ik erachter was gekomen dat er 2 schroefjes ontbraken.
Er zijn 5 schroefjes die mijn moederbord vast maken, 1 in iedere hoek en 1 in het midden aan de linker kant, aan de rechterkant is er geen mogelijkheid om een schroefje te plaatsen.
De schroefjes die ontbraken waren de schroefjes aan de rechter boven en onder hoek.

RAM
Nadat mijn systeem gebouwd was, en een paar keer gecontroleerd was op ontbrekende onderdelen, heb ik de GPU eruit gehaald en 1 stick van andere RAM gebruikt dat gegarandeerd werkt (omdat het door familie is gebruikt die geen problemen heeft ondervonden met het gebruik van de RAM)

Mijn RAM model: BLS8G4D240FSB
Familie RAM model: BLS4G4D240FSA

Een paar weekjes voor het opnieuw bouwen heb ik MemTest86+ gebruikt om 1 stick van 8GB RAM te testen, de stick dat ik lange tijd heb gebruikt voor het testen.
MemTest86+ is na een nachtje tot een 11-13 passes gekomen zonder enige errors.

Moederbord
Op verzoek van Gigabyte heb ik aida64 gebruikt voor ongeveer 3 dagen, deze test heeft geen problemen gevonden met standaard instellingen.

GPU
Ik heb geen (groot) vermoeden dat mijn GPU een mogelijk probleem is, omdat de GPU een paar maanden na het bouwen van m'n systeem is aangeschafd.

CPU
Mijn CPU is getest met Intel Processor Diagnostics Tool. De laatste keer dat het werd gebruikt gaf het aan dat mijn CPU problemen had, maar na het bekijken van de documentatie bleek dat deze utility mijn CPU niet ondersteunt?
Daarnaast is mijn CPU met Prime95 getest met alle beschikbare opties, iedere optie een paar dagen waarna er iedere keer geen problemen ondervonden waren.
De temperatuur van mijn CPU is overigens nooit boven de 65C gekomen.

UPDATE:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,50€ 85,50
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 329,-€ 329,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 83,95€ 83,95
1Fractal Design Define S€ 71,-€ 71,-
1Iiyama ProLite XB2483HSU-B2 Zwart€ 169,90€ 169,90
1Cooler Master TX3 i€ 19,95€ 19,95
1Func KB-460 (MX Red)€ 85,10€ 85,10
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 81,95€ 81,95
1Corsair RM550x€ 95,-€ 95,-
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 145,43€ 145,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.376,68

[ Voor 102% gewijzigd door axe0 op 06-11-2016 13:59 . Reden: Systeem informatie toevoeging ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04
Wat is die wit/grijze streep op het moederbord? Gemorst met koelpasta?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• axe0
Jep, het zat op wat meer plaatsen en heb het weggehaald.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
Veel koelpasta zijn ook elektrisch geleidend. Niet handig dus.

CPU en socket valt weinig aan te zien.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op basis van alleen een paar foto's kan niemand met zekerheid zeggen waar je vastlopers vandaan komen. Daarvoor moet je de handen uit de mouwen steken, zie hier: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ga daar eens mee aan de slag en post de resultaten hier, dan kunnen we je verder helpen.

Post aub alle relevante info ook in dit topic, niet in een link naar externe fora :o

Oslik blyat! Oslik!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ben ook wel benieuwd op grond van welke testen je concludeert dat het een hardware probleem moet zijn.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De processor mist geen componenten, de socket heeft geen overduidelijke scheve pinnen. Als je overigens overal koelpasta hebt zitten heb je volgens mij een halve tube leeggeknepen op het spul. Een erwtje/rijstkorrel is al voldoende ;)

Maar inderdaad kunnen we nog niet bepalen waar het door komt dat je PC vastloopt. Voordat alle hardware gecheckt is. Wat ik zo lees in je link is dat je nog niet getest hebt met het geheugen. Om dat uit te kunnen sluiten zal je een nachtje Memtest86+ moeten draaien. Als je geheugen het probleem is dan merk je dat snel genoeg :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• axe0
Ik heb nooit meer dan een erwtje gebruikt en altijd goed opgelet dat de tube niet lekt om dit soort problemen te voorkomen.
De laatste keer dat de koelpasta was aangebracht heeft mijn broer wat extra aangebracht, omdat hij vond dat ik te weinig had aangebracht. Ik breng nooit meer dan een klein erwtje aan.

Zojuist heb ik een update geplaatst in mijn eerste post met kleine beschrijvingen van wat er ongeveer is gedaan.

Zo dadelijk zal ik mijn PSU testen volgens de instructies van Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:03
Ik heb een jaar geleden ook van deze onverklaarbare freezes gehad. Zelfs na een herinstallatie van Windows had ik hier last van.
Na een hoop proberen een testen bleek het probleem toch software matig te zijn. Het probleem was bij toen opgelost door Adobe Flash te updaten en oudere videokaart divers te gebruiken.

• axe0
@JappieR,
Zoals deels beschreven, na meerdere clean installs op m'n SSD en HDD en zonder enige vorm van software installatie blijft het probleem voorkomen.
Als dit een software probleem was, zou er geen probleem moeten zijn na een clean install zonder software installaties.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je het BIOS al geüpdatet naar de laatste versie?

• axe0
BIOS is versie F3, nieuwste stabiele versie. Geüpdatet een dagje nadat het systeem voor het eerst was gebouwd, eind mei.

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 00:07
Je hebt een Crucial MX100 SSD?
Dan firmware updaten.
Ps. Bij zelfs de laatste firmware versie kreeg ik hangers. Heb er nu een Samsung in zitten.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:07

Emiel1984

Made in NL

Beschik je over een andere voeding die je er 'tijdelijk' in zou kunnen zetten ?
Misschien zorgt de voeding af en toe voor een verstoring. Omdat je dit elke 3 a 4 uur krijgt en daarna direct na een ~5minuten en dan weer 3 a 4 uur. Het enige wat je namelijk niet echt reset is de voeding. Wat gebeurt er als je na de 3 a 4 uur vastloper je voeding ook lostrekt en een aantal minuten wacht zodat deze ook 'blanco start' (en dat dat elke keer als hij vastloopt) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 06-11-2016 13:13 ]

[LTS][MTS][HTS]

• vanaalten
  • Nu online
axe0 schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:15:
Zo dadelijk zal ik mijn PSU testen volgens de instructies van Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Hou er rekening mee dat de problemen die jij ondervindt mogelijk door de PSU worden veroorzaakt, maar niet zo maar meetbaar zijn. De troubleshooter geeft bijvoorbeeld aan de spanning op de diverse lijnen te meten, met wat tolerantiewaardes erbij, maar met standaard meetapparatuur ga je geen incidentele drops of spikes detecteren.

Ik heb enkele jaren terug in elk geval een soortgelijke ervaring gehad: een PC die incidenteel bevroor dan wel reboot - en uiteindelijk bewezen dat het aan de voeding lag door een andere voeding (maar exact zelfde merk/type) er in te zetten. Dus inderdaad, wat Emiel1984 al schrijft in Emiel1984 in "Systeem vriest plots": probeer een andere voeding.

• axe0
Zojuist heb ik een RMA aangevraagd bij Megekko voor de PSU.

• vanaalten
  • Nu online
Eh... want je weet al zeker dat het aan de PSU ligt?

• axe0
Nieuwe bevinding:
Na een PSU reset start het systeem pas op nadat er een paar reboots zijn geweest. In deze reboots gaat alleen de case een paar seconde draaien, muis, toetsenbord en monitor gaan niet aan, daarna sluit ie af, na een seconde begint de routine weer.

Nadat dit achter de rug is, gaat Windows bevriezen na 4-6u, daarna na 2-3u, daarna 1u en daarna binnen 30min.

• Keiichi
Is dat met de nieuwe of de 'oude' CPUPSU?

Kun je met de zelf in elkaar gezette PC niet naar de shop waar je het gekocht hebben waar ze er misschien met een kundig oog naar kunnen kijken? Die zouden evt ook onderdeel voor onderdeel kunnen testen zodat de oorzaak beter bekend is.
over de SSD heb je ook nog gereageerd. Ben bang dat het zo allemaal niet duidelijker voor ons op wordt.

[ Voor 1% gewijzigd door Keiichi op 07-11-2016 22:21 . Reden: te weinig caffeine ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• axe0
Ik heb geen oude CPU.

Ik heb alles online besteld, ken overigens geen shop redelijk in de buurt die onderdelen zou kunnen testen.

Valt niet veel te zeggen over de SSD, ik heb de SSD verwijdert wanneer de OS op de HDD kwam (iets wat ik niet specifiek had beschreven)

• Keiichi
PSU bedoelde ik... mijn fout

• axe0
Met de originele.

We hebben een paar PC's, maar 3 zijn ondertussen jaren oud.

De andere ben ik mee bezig, het is moeizaam om 'm proberen over te halen de PSU tijdelijk af te staan, omdat de eigenaar zijn systeem niet uit elkaar wil halen (omdat dat niet makkelijk gaat).

• axe0
Dit is iets puur voor notitie.
Vandaag zijn er 3 bevriezingen geweest, iedere keer heb ik de PSU gereset en nu zie ik dat de tijd niet goed staat. Dat de tijd niet goed staat is nu de 2e keer in korte tijd gebeurt, de eerste keer was een paar weken terug.

'Wat gebeurt er als je na de 3 a 4 uur vastloper je voeding ook lostrekt en een aantal minuten wacht zodat deze ook 'blanco start' (en dat dat elke keer als hij vastloopt) ?'
De PC kan een paar uur langer draaien wanneer de voeding 10 minuten wordt losgetrokken.

• axe0
Deze post is puur ter informatie.

Na weken m'n computer niet aan te hebben gezet, had ik besloten om 'm op te starten in veilige modus zonder internet o.i.d. en het aan te laten staan in de nacht als een test.
De ochtend erop bleek dat de computer was bevroren 2 uur voor ik wakker was geworden.

Een tijdje na de test ben ik naar ReplaceDirect gegaan, de dichtstbijzijnde shop dat iets doet met computers, in de hoop dat ze ernaar konden kijken. Het blijkt dat ze alleen naar laptops en telefoons kijken, als ik het goed herinner omdat ze niks hebben voor het testen, dus daar had ik helaas niks aan.

Na ReplaceDirect ben ik een RMA gaan voorbereiden voor de moederbord. Terwijl ik keek op de support pagina van Gigabyte zag ik dat er na 8 maanden weer een paar BIOS updates uit waren gebracht, om nieuwe CPU generaties te ondersteunen, maar ik dacht dat het misschien wat effect zou kunnen hebben op mijn probleem. BIOS update gedownload, in de BIOS eerst een backup gemaakt en extern opgeslagen waarna ik de update heb geinstalleerd.

Na de BIOS update ben ik het systeem gaan testen door Windows te booten en normaal te draaien. Helaas was er een nieuw probleem ontstaan, lagging, ik dacht dat dat kwam doordat er een tijdje nergens een update was uitgevoerd. Na verschillende software en Windows updates merkte ik echter dat dat Windows nog altijd veel lagde. Hierom besloot ik om van alle bestanden een backup te maken en een clean install van Windows uit te voeren, de clean install heb ik gisteren uitgevoerd.

Sinds de BIOS update en de clean install van Windows heb ik geen enkel probleem gezien.

• Pc-zetin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-11-2021
Even een vraagje. Ik heb een soortgelijk probleem. Na een kortere tijd dan jij meestal, valt mijn pc ook uit. Het cpu lampje brandt dan. Ik heb daar al een post over geplaatst. Bij mij start hij meestal meteen weer op (of dat probeert ie althans, want hij valt dan meteen weer uit). Heb jij dat ook? Want misschien hebben wij dan hetzelfde probleem. Ik ga vanmiddag de psu in een ander systeem zetten.

• axe0
Iedere keer dat het systeem bevroor moest het afsluiten worden geforceerd, uiteraard wordt er dan niet geprobeerd om opnieuw op te starten.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-11 06:28
Heb je het MOBO en de GPU voorzien van de stroomkabels?

• axe0
Vanwaar die vraag?

Lijkt mij dat zonder kabels de pc niet zou aan gaan en er een totaal ander probleem was.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-11 06:28
Je zal de eerste niet zijn die ze vergeet.

• axe0
Dit topic begon ik met 'Sinds 3 weken nadat ik mijn systeem had gebouwd' en iets later in de zelfde post '...de GPU een paar maanden na het bouwen van m'n systeem...'.

Als ik de kabels voor het moederbord was vergeten had ik vanaf het eerste moment al problemen moeten ondervinden, niet een paar weken later...

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke gpu had je voor de 1060?
Het is misschien stom maar kijk je smart eens na op hoge abnormale error waarden.

RMA van het mobo al gedaan?

[ Voor 65% gewijzigd door Damic op 19-02-2017 14:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• axe0
Voor degene voor wie het niet duidelijk is: na een clean install en een BIOS update heb ik vooralsnog geen probleem gehad.

Voor de 1060 heb ik de iGPU gebruikt.
De SMART van de hard drives zien er goed uit, CDI en HDTunes melden geen problemen.

@Damic, als je het nog niet hebt gelezen, toen ik RMA wilde voorbereiden merkte ik dat er BIOS updates beschikbaar waren. Deze heb ik geinstalleerd en een clean install gedaan, geen problemen sindsdien.
Pagina: 1