elementary OS installeren op caching ssd / normale HDD combo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 08:34
Ik heb een acer v7-482pg laptop en ben windows inmiddels zat. Ik heb van de week allerlei linux systemen geprobeerd en ik moet zeggen dat elementary OS mij visueel en gebruikstechnisch erg aantrekt. Nu heb ik momenteel elementary OS op mijn HDD geïnstalleerd en de caching SSD (een 24gb) geformateerd.

Mijn vraag is wat is de beste manier om elementary OS te installeren zodat je wel de snelheid krijgt van de SSD voor het opstarten en programma's maar alle data op de HDD?

Als ik google staat er dat het beste is om tijdens de installatie de / dir op de caching ssd te installeren en op de HDD de /home dir. Echter als ik dit doe krijg ik een prompt met betrekking tot de EFI bootloader e.d. Wat is de juiste branching van de file systems per harde schijf, op de SSD de " / " en op de HDD de SWAP (8gb?) en de EFI (100mb?) ook op de HDD en de /home dir op de resterende schijfruimte? Welke moeten dan logical en welke moeten dan primary? Of is er een manier hoe linux, net als bij windows, de caching SSD gebruikt voor bijv. alleen opstarten.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://wiki.debian.org/SSDOptimization
swap gebruik ik niet (ssd snel, en 16gb ram)

[ Voor 37% gewijzigd door himlims_ op 05-11-2016 22:31 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De traditionele oplossing is inderdaad om je /home directory op de grote draaischijf te zetten en het OS op je SSD. Dat is in ieder geval de manier om je OS snel op te laten starten.

Zelf draai ik het om. Mijn OS hoeft niet zo vaak op te starten en ik heb genoeg RAM dat het grootste deel van mijn OS toch wel in RAM staat. Mijn OS staat dus op een langzame schijf.
De bestanden die ik veel nodig heb zijn de bestanden in mijn homedirectory. Die heb ik dus op SSD staan.
Daarnaast heb ik nog een aparte directories met "bulk" data zoals mediabestanden en games. Die staan wel weer op de draaischijf.

Zet je swap op de draaischijf. Moderne PC gebruiken de swapruimte alleen voor suspend-to-disk, daar hoef je geen snelle SSD voor op te offeren.

Waar je EFI-partitie terecht komt maakt in principe niet uit zolang je computer maar van die schijf kan booten, dus zet het maar op de draaischijf, voor die ene seconde per dag dat je die partitie gebruikt is het niet de moeite waard om het op SSD te zetten tenzij je opstarttijd het allerbelangrijkste is.

Onder EFI bestaat er geen verschil tussen primaire en logische partities, ze zijn allemaal hetzelfde.

Ik weet niet of het met Elementary mogelijk is om een cache SSD te gebruiken. Nouja, technisch is het wel mogelijk, maar ik denk niet dat het in de installer zit en dat het handwerk zou zijn. Als beginner zou ik dar niet aan beginnen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 08:34
Bedankt voor de adviezen. Dan laat ik het voor nu voor wat het is, en ga ik mij hier later in verdiepen wanneer mijn LINUX kennis wat uitgebreider is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Ik hoopte eventjes dat we hier bcache ssd/hdd situaties uitgelegd gingen krijgen :D

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Geef gerust een voorzetje hoor ;)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In een apart topic uiteraard, niet hier want dat is topickaping. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Wow, heel toevallig bevat het Nederlandstalig tijdschrift (Linux Magazine), dat gisteren in mijn postbus lag, een uitleg over bcache en dm-cache. Het lichtgewicht md write-mostly scenario wordt wel niet vermeld.
Maar dat kan je googlen :D.
Pagina: 1