Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAkS1
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-09 11:28
Goedenavond tweakers,

Ik wil mijn 2.0 stereo systeem langzaam upgraden. Nu heb ik een Pioneer VSX-D814 met 2 JBL Northridge E80 speakers via Bi-wire eraan hangen. 12 jaar geleden tegelijk gekocht en tot nu toe van genoten, maar het is tijd voor verbetering.

Na reviews te hebben gelezen wil ik allereerst de Pioneer vervangen door een Cambridge Audio CXA60, mede vanwege de geprezen DAC waar ik mijn Chromecast audio optisch op wil aansluiten. Te zijner tijd wil ik de speakers vervangen door de Q Acoustics 3050.

Mijn vraag: zijn mijn huidige speakers goed genoeg om het verschil tussen de Pioneer en de Cambridge te benutten, of kan ik beter met de speakers beginnen?

Ik vraag het omdat ik er niet veel verstand van heb, maar wel heel erg kan genieten van mooie geluidskwaliteit. Als je voor deze prijsklasse een andere suggestie hebt, sta ik daar voor open.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk heel eerlijk dat je het niet echt gaat merken. Weet niet of je nu analoog of digitaal aangesloten hebt ook trouwens, indien analoog kun je sowieso testen met digitaal natuurlijk.
Waarom niet gaat merken: het begint bij de bron. Wat jij naar de chromecast stuurt is streaming, en dat zal echt geen high quality materiaal zijn. Dus dan heb je oneerbiedig gezegd, een beetje garbage in garbage out. Evt verschillen zullen miniem zijn. Het zou wel kunnen dat een Arcam je JBL's makkelijker aan kan sturen, maar of je dat met streaming echt hoort is ook maar de vraag.

Grootste verschil zit hem in het geluid van de speakers natuurlijk. Daar zou ik eerder meer geld aan uitgeven voor iets moois dan aan een duurdere versterker. Denk persoonlijk ook dat je huidige JBL's die Q Acoustics verslaan qua geluid. En je Pioneer is redelijk zwaar dus prima in staat om flinke speakers als de JBL aan te sturen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAkS1
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De Chromecast audio is nu analoog aangesloten, optische kabeltje is nog in bestelling, ik vraag me echter af of de DAC in mijn Pioneer beter is dan die van de Chromecast Audio. De kwaliteit van een Spotify stream is volgens mij niet zo slecht als jij stelt, of mis ik iets?

Voor zover ik heb gelezen zouden de Q aucoustics zeer goed moeten zijn? Gezien het verschil in prijsklasse verwacht ik eigenlijk dat ze vele malen beter zijn dan de JBL die ik nu heb? Of mis ik wederom iets?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Spotify stream is goed genoeg om prima te klinken maar slecht genoeg om geen high end DAC te vereisen. Het is een stream, dus compressed audio per definitie. Sluit eerst je GC maar eens digitaal aan, kijken of je verschil hoort tussen pioneer en GC dac. Wel ff zorgen dat je op het zelfde referentievolume draait anders vertekent het nog.

Wat je bij de speakers mist is gaan luisteren. Ik heb KEF en B&W gehoord die kwalitatief veel beter waren dan mijn huidige Klipsch speakers, maar voor mij persoonlijk voor geen meter klonken. Speakers moet je horen voor je ze bestelt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAkS1
Hoi Eagle, bedankt voor jouw inzichten. Ik wacht het resultaat van digitaal aansluiten nog even af. Het is ook niet dat mijn huidige set voor mij slecht presteert, integendeel, maar soms gaat het gewoon kriebelen als je leest over en kijkt naar elektronica producten. Ik ben benieuwd of ik me zal kunnen inhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAkS1
Ter info: CCA optisch aangesloten en om en om een paar keer gewisseld tussen optische en analoge aansluiting: de DAC in de CCA blijkt veel beter dan die in de Pioneer. Veel voller gedetailleerder geluid. Bedankt voor de tip.
Pagina: 1