Game-PC op budget, 600-700 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-06-2018
Dag allemaal,

Ik ga voor het eerst een nieuwe PC bouwen, en zou ieder advies over de aankoop zeer op prijs stellen. Ik heb de afgelopen twee BBGs gelezen, op logicalincrements.com rondgeneusd en verder wat gegoogled over sommige onderdelen.

Ik ga er op gamen, dat zal het zwaarste zijn wat ik doe. Spellen die ik er nu op zou willen spelen zijn Dark Souls, Civ 6 en The Witness, en de zwaarste spellen die ik kan vinden die ik in de toekomst misschien wil spelen zijn The Witcher 3, Shadow of Mordor en Dark Souls 3. Hoogste settings hoeven niet noodzakelijk, richting de 60 FPS op 1080 is wel mooi.

Het budget ligt niet vast, maar ik hou het het liefst tussen de 600 en 700 euro. Ik heb nog geen scherm of toetsenbord, dus die moeten er bij. Het zou mooi zijn al het systeem een tijdje mee kan. Een PC is natuurlijk nooit future-proof, en zeker niet binnen dit budget, maar wat mooi zou zijn is dat ik hier twee jaar fatsoenlijk op kan spelen, en het systeem dan met bijvoorbeeld een nieuwe GPU (of juist CPU) weer twee jaar goed zit. Wat ik wil zeggen: als een upgrade nu meer kan besparen op termijn wil ik dat overwegen.

Antwoorden op de vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Computerspelletjes. Dark Souls, Civ 6 en The Witness, en het zou mooi zijn als ik The Witcher 3, Shadow of Mordor en Dark Souls 3 met 60 FPS op 1080 kan draaien, hoewel niet op max settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop het tussen de 600 en 700 euro te houden, maar heb geen harde bovengrens.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen muis en speakers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast met alles er in, een monitor die het allemaal aankan en een basaal toetsenbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Iedereen lijkt blij met Intel's CPUs, dus ik denk dat ik een Intel CPU wil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Liever geen behuizing met moeilijke lampjes, en minder energieverbruik is mooi meegenomen.

Ga je overklokken?
Nee, zeer waarschijnlijk niet. Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat dat ook niet efficiënt is op dit budget.

Wat verwacht je van ons?
Allereerst natuurlijk of ik grove fouten maak, of ik betere keuzes kan maken, en of alles wel past. Ik ben dat nagegaan voor zover ik kon (CPU past op mobo, genoeg slots op mobo voor GPU, alles DDR4) maar het zou zomaar kunnen dat blijkt dat iets niet past in iets anders.
Verder zit ik veel meer in de bang-for-buck-hoek dan de geld-speelt-geen-rol-hoek, en heb ik wat vragen over specifieke keuzes, dus eerst het build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,60€ 116,60
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,80€ 81,80
1Gigabyte GeForce GTX 1050 D5 2G€ 129,-€ 129,-
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 36,51€ 36,51
1AOC i2269Vwm Zilver, Zwart€ 109,-€ 109,-
1Dell KB-522 (Qwerty US)€ 20,-€ 20,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 43,-€ 43,-
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 69,14€ 69,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,-

CPU: Intel Core i3-6100 Boxed
Hier zit ik het hardst over te twijfelen: i3-6100 lijkt mooi, maar er wordt ook wel veel gezegd dat binnenkort die 4 kernen echt belangrijk gaan worden, en je wat future-proofen dus toch voor een i5 moet gaan. Maar dat is dan wel een stukje duurder.

Mobo: Gigabyte GA-B150M-D3H
Ik ben hier voor een wat duurdere gegaan, omdat de hieronder genoemde GTX 1050 twee PCI-e x16 slots nodig lijkt te hebben. Als dat niet zo is dan liever een goedkopere.

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1050 D5 2G
Ik heb hier twee vragen over: ten eerste, er zijn heel veel uitvoeringen van de GTX 1050. Maakt het uit welke ik koop? (Behalve 1050 vs 1050 ti, wat geloof ik 2gb vs 4 gb is.) En ten tweede, hebben alle kaarten die twee PCI-e x16 slots nodig, en moet ik daarom voor het duurdere moederbord gaan?
Ik heb voor de GTX 1050 gekozen omdat hij een stukje sterker uit de benchmarks kwam dan de RX 460, en de RX 470 bijna €100 duurder is, dus dit leek me de beste bang-for-buck keuze. Het voelt een beetje raar dat de nieuwste kaart ook de beste koop is (als iemand zonder verdere ervaring met PCs bouwen).

Kast: AOC i2269Vwm Zilver, Zwart
Ziet er goed uit, kost niet te veel en stond in de BBG.

RAM: Crucial CT8G4DFD8213
Eén plakje 8GB DDR4 uit de BBG gehaald, zodat het nog uitbreidbaar is. Vraagje: bij een eventuele uitbreiding, is het ook belangrijk dat de twee modules DDR4 hetzelfde zijn wat betreft grootte (in GB), maker of snelheid?

Voeding: Corsair CX450M
Overgenomen uit de BBG.

SSD: Crucial MX300 2,5" 275GB
Grootste SSD in deze prijsklasse. HDD komt later wel.

Monitor: AOC i2269Vwm Zilver, Zwart
Ik heb de goedkoopste IPS 1080-monitor gepakt die een paar goede reviews had.

Toetsenbord: Dell KB-522 (Qwerty US)
Lijkt me prima, andere mag ook zolang het niet te duur is.

Eigenlijk is bij alles (behalve CPU en GPU) ook vooral de vraag of het gaat bottlenecken de komende 4 jaar.

Dat is het, veel dank als je het allemaal gelezen hebt en sorry dat het zo lang is. Alle opmerkingen en antwoorden zijn erg welkom.

(Stukje feedback, weet nog niet waar dat moet: bij de laatste vraag, Wat verwacht je van ons?, staat de [i] op dezelfde regel, misschien willen jullie dat veranderen? Ik zag ik een vorig topic al een [i] staan ergens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een GTX 1050 en GTX 1050 Ti zijn beide een slechte keuze als gamekaart. Ze zijn alleen interessant als je weinig andere opties hebt doordat je anders met een te hoog stroomverbruik komt te zitten. Bij een normale PC met normale ATX voeding vervalt dat voordeel echter en kun je dus beter kijken naar een RX 460 of RX 470 voor een game PC.

Als voeding is de Vengeance 400W van Corsair beter door de hogere kwaliteit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-09 22:33
CPU:
Het is inderdaad wel aan te raden om een i5 te nemen voor gaming vooral nu steeds meer spellen DX12/Vulcan gebruiken waardoor werk nog beter over alle kernen verspreid kan worden. Als het kan zou ik je aanraden een i5-6400 te halen. Het is inderdaad een stukje duurder maar wel een stuk beter.

RAM:
Dual channel is beter dan single channel. Als je voor 8 GB gaat dan kun je beter 2 sticks van 4 GB halen. Als je later gaat uitbreiden is het inderdaad een must om dezelfde grootte, fabrikant en serie te gebruiken. Dus als je nu 2x4GB sticks van Crucial dan moet je later ook 2x4GB van dezelfde sticks nemen.

Voeding:
Zou ik inderdaar zoals Mask zegt een Corsair Vengeance 400 watt halen. Betere kwaliteit condensators.

GPU:
De1050ti is een beetje een zwakke kaart voor zijn prijs het is niet echt zo geweldig als het op papier lijkt. Een RX470 is toch beter naar mijn mening. Die zal wel 60fps in de Witcher 3 op high bij 1080p aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:30:
Een GTX 1050 en GTX 1050 Ti zijn beide een slechte keuze als gamekaart. Ze zijn alleen interessant als je weinig andere opties hebt doordat je anders met een te hoog stroomverbruik komt te zitten. Bij een normale PC met normale ATX voeding vervalt dat voordeel echter en kun je dus beter kijken naar een RX 460 of RX 470 voor een game PC.

Als voeding is de Vengeance 400W van Corsair beter door de hogere kwaliteit.
Tim2010 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:55:
CPU:
Het is inderdaad wel aan te raden om een i5 te nemen voor gaming vooral nu steeds meer spellen DX12/Vulcan gebruiken waardoor werk nog beter over alle kernen verspreid kan worden. Als het kan zou ik je aanraden een i5-6400 te halen. Het is inderdaad een stukje duurder maar wel een stuk beter.

RAM:
Dual channel is beter dan single channel. Als je voor 8 GB gaat dan kun je beter 2 sticks van 4 GB halen. Als je later gaat uitbreiden is het inderdaad een must om dezelfde grootte, fabrikant en serie te gebruiken. Dus als je nu 2x4GB sticks van Crucial dan moet je later ook 2x4GB van dezelfde sticks nemen.

Voeding:
Zou ik inderdaar zoals Mask zegt een Corsair Vengeance 400 watt halen. Betere kwaliteit condensators.

GPU:
De1050ti is een beetje een zwakke kaart voor zijn prijs het is niet echt zo geweldig als het op papier lijkt. Een RX470 is toch beter naar mijn mening. Die zal wel 60fps in de Witcher 3 op high bij 1080p aankunnen.
Dank voor jullie reacties.

Voeding:
Ok, aangepast.

CPU:
Daar was ik al bang voor. Ik zal het goed gaan overwegen, de i5-6400 is zo'n €60 duurder maar misschien is dat het waard als het een stuk langer mee kan.

RAM:
Als ik voor een ander moederbord ga wil ik de optie om uit te breiden naar 16GB denk ik wel openhouden, maar als het een moederbord met 4 RAM-slots blijft zal ik inderdaad voor de 2x4GB gaan.

GPU:
Is de RX 460 echt beter dan de GTX 1050? Uit de previews (bijvoorbeeld op Tweakers en Tom's Hardware) lijkt de 1050 het beter te doen dan de RX 460, behalve bij Total War en Hitman bij Tweakers, en Doom bij TH. Dat zijn dan wel games die op nieuwere engines draaien, dus weegt dat dan zwaarder? Ik dacht dat een GTX 1050 de €20 meer wel waard was, maar misschien valt dat wel mee.
De RX 470 is meteen wel €80 duurder (nu €130 vs €210 op Pricewatch) dus ik weet niet of ik zo ver wil gaan.

Wat betreft het moederbord:
Ik zie nu dat in het Instapgamesysteem van september een GPU heeft met "Aantal slots 2x", maar dat er maar één PCI-e 3.0 x16 slot op het bijbehorende moederbord zit, dus ik denk dat ik verkeerd heb begrepen wat dat Aantal slots (uitleg: Hoeveel slots neemt de videokaart in beslag) betekent. Is het zo dat het gaat om slots die worden afgedekt, en iedere GPU in principe in één slot gaat? Dan passen de 460, de 1050 en de 470 allemaal bijvoorbeeld in een Gigabyte GA-H110M-S2H, en dat zou wel weer helpen om een paar tientjes van de prijs af te schaven.

In ieder geval erg bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
S1m0 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:28:
[...]

Is de RX 460 echt beter dan de GTX 1050?
Nee, waarschijnlijk is de GTX 1050 iets sneller, als ik hier een overgeklokte versie pak is die zo'n 11% sneller als een niet overgeklokte RX 460 4GB. Alleen de goedkoopste GTX 1050 is op dit moment zo'n 150 euro, terwijl een RX 460 vanaf 115 euro te krijgen is. De goedkoopste GTX 1050 Ti is op dit moment dan 170 euro en dat terwijl een RX 470 al vanaf 200 euro te krijgen is. De keuze lijkt mij dus simpel, RX 460 of RX 470, waarbij de laatste de beste koop is.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/MSI/GTX_1050_Gaming_X/images/perfrel_1920_1080.png
https://www.techpowerup.c...GTX_1050_Gaming_X/27.html
Ik zie nu dat in het Instapgamesysteem van september een GPU heeft met "Aantal slots 2x", maar dat er maar één PCI-e 3.0 x16 slot op het bijbehorende moederbord zit, dus ik denk dat ik verkeerd heb begrepen wat dat Aantal slots (uitleg: Hoeveel slots neemt de videokaart in beslag) betekent. Is het zo dat het gaat om slots die worden afgedekt, en iedere GPU in principe in één slot gaat? Dan passen de 460, de 1050 en de 470 allemaal bijvoorbeeld in een Gigabyte GA-H110M-S2H, en dat zou wel weer helpen om een paar tientjes van de prijs af te schaven.
Een videokaart heeft altijd maar één PCI Express aansluiting nodig. Al eens een videokaart gezien in het echt? :p Dat een koeler iets groter is betekend alleen dat een eventueel PCI Express of PCI slot eronder niet bereikbaar meer is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je haalt "moeten" en "aanbevolen" door elkaar.
2*4gb corsair + 2*8gb kingston gaat prima werken hoor.
Heck, zelfs 1*4gb corsair + 1*8gb kingston gaat het mobo niet moeilijk over doen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar aan de andere kant kan twee reepjes geheugen van dezelfde fabrikant met zelfs dezelfde naam wel problemen geven. Aantal jaar later is een Kingston ValueRAM 4GB DDR4 2133MHz niet hetzelfde geheugenreepje als degene die je jaren daarvoor nieuw kocht. Fabrikanten als Kingston en Corsair maken namelijk niet de geheugenchip maar kopen ze, specs daarvan veranderen over tijd. Hierdoor kunnen twee geheugenreepjes welke hetzelfde lijken toch totaal verschillend zijn, wat problemen in dual-channel kan veroorzaken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:28
Switchie schreef op zondag 06 november 2016 @ 01:07:
[...]

Je haalt "moeten" en "aanbevolen" door elkaar.
2*4gb corsair + 2*8gb kingston gaat prima werken hoor.
Heck, zelfs 1*4gb corsair + 1*8gb kingston gaat het mobo niet moeilijk over doen
Dan heb je geluk, 7 van de 10 keer gaat het ergens wel mis variërend van slechte performance tot BSOD en soms gewoon een PC die weigert op te starten.

Die overige 3 van de 10 gaat het prima, mij te grote gok, je gaat toch ook niet 2 totaal verschillende schijven in RAID zetten?

Nou dus, hetzelfde met RAM, je boft meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Voor dual channel zou ik het inderdaad van harte aanbevelen maar de "winst" van dc, zeker bij een systeem met dedicated gpu, is volgens mij echt marginaal.
Daarnaast genoeg systemen die met 6gb ram worden geleverd terwijl ik nog nooit van 3gb c.q. 6gb reepjes heb gehoord.
Long story short, ging me er puur om dat de term "must" een tikkeltje overtrokken is
je gaat toch ook niet 2 totaal verschillende schijven in RAID zetten?
Je ziet mij ook nergens adviseren om 2 verschillende rams in dc te draaien
Dus als je nu 2x4GB sticks van Crucial dan moet je later ook 2x4GB van dezelfde sticks nemen.
Slaat overigens nog steeds als een tang op een varken. Mobo kan prima overweg met verschillende reepjes in slot 1 + 3 en 2 + 4

[ Voor 37% gewijzigd door Switchie op 06-11-2016 03:06 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
-The_Mask- schreef op zondag 06 november 2016 @ 00:58:
[...]
Nee, waarschijnlijk is de GTX 1050 iets sneller, als ik hier een overgeklokte versie pak is die zo'n 11% sneller als een niet overgeklokte RX 460 4GB. Alleen de goedkoopste GTX 1050 is op dit moment zo'n 150 euro, terwijl een RX 460 vanaf 115 euro te krijgen is. De goedkoopste GTX 1050 Ti is op dit moment dan 170 euro en dat terwijl een RX 470 al vanaf 200 euro te krijgen is. De keuze lijkt mij dus simpel, RX 460 of RX 470, waarbij de laatste de beste koop is.
Ok, duidelijk. Op pricewatch staan twee GTX 1050 voor rond de €130, maar wel preorder/lange levertijd. Die worden dan in principe niet meegerekend? En zou je, als het verschil €15 is, wel een GTX1050 over een RX460 aanraden?
-The_Mask- schreef op zondag 06 november 2016 @ 00:58:
Een videokaart heeft altijd maar één PCI Express aansluiting nodig. Al eens een videokaart gezien in het echt? :p Dat een koeler iets groter is betekend alleen dat een eventueel PCI Express of PCI slot eronder niet bereikbaar meer is.
Ha, guilty as charged :D Maar dank voor de uitleg en geruststelling.

Over de RAM:
Jullie zouden dus niet aanraden om één module van 8GB te kopen, met eventuele uitbreiding later? En is dit nog relevant voor een moederbord met 2 slots voor RAM? (Of juist dan relevant.)

Dit is wat ik nu heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,60€ 116,60
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 55,95€ 55,95
1Sapphire Radeon RX 460 2G D5€ 115,25€ 115,25
1AOC i2269Vwm Zilver, Zwart€ 109,-€ 109,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 44,95€ 44,95
1Corsair Vengeance 400W€ 64,30€ 64,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,70

En dan misschien nog van i3-6100 naar i5-6400.

Heel erg bedankt voor alle feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
S1m0 schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:10:
[...]

Ok, duidelijk. Op pricewatch staan twee GTX 1050 voor rond de €130, maar wel preorder/lange levertijd. Die worden dan in principe niet meegerekend?
Nou ja iets wat je niet kan krijgen reken ik niet mee nee.
En zou je, als het verschil €15 is, wel een GTX1050 over een RX460 aanraden?
Ligt eraan welke GTX 1050 en welke RX 460.
Jullie zouden dus niet aanraden om één module van 8GB te kopen, met eventuele uitbreiding later? En is dit nog relevant voor een moederbord met 2 slots voor RAM? (Of juist dan relevant.)
Voorkeur zou zijn om nu direct 16GB te halen, prijzen gaan de laatste maanden ook nogal hard omhoog, dus voordat het weer goedkoop wordt zullen wel meer dan een jaar verder zijn. Is natuurlijk ook sneller om twee reepjes te hebben, door dual-channel. Maar als je het nu liever niet uitgeeft kan 1x8GB ook.

Misschien zou je trouwens ook eens naar een FreeSync scherm kunnen kijken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmdeZwaan
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-06 19:18
Ik heb zelf pas een pc configuratie voor een vriend van me gemaakt met een iets hoger budget, misschien leuk om die te vergelijken met wat je al hebt en te kijken wat de mogelijkheden zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1Palit GeForce GTX 1060 Dual 6GB€ 281,49€ 281,49
1BitFenix NOVA Zwart Window€ 31,50€ 31,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 740,93

Gekozen voor 1 reepje 8 GB ram om deze in de toekomst uit te kunnen breiden, maar met deze setup heb je wel een GTX 1060 wat toch heel wat performance meer levert dan de RX460.
Om dit te behalen lever je in op de behuizing en het moederbord. Het is maar wat je graag wilt.
De 275 GB SSD kun je eventueel ook later uitbreiden. Het moet goed uit te houden zijn voor een tijdje met 275 GB, gewoon geen onnodige dingen erop zetten.

I came, i saw, i conquered. ~ Julius Caesar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
-The_Mask- schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:37:
Ligt eraan welke GTX 1050 en welke RX 460.
Ok, dat sluit ook aan op een vraag die ik had: maakt het veel uit welke uitvoering van een kaart je koopt, en wat zou je aanraden om verschillende uitvoeringen te vergelijken?
-The_Mask- schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:37:
Misschien zou je trouwens ook eens naar een FreeSync scherm kunnen kijken.
Ok, dat zal ik doen. Zoeken op pricewatch geeft de eerste IPS-monitor rond €100, de eerste FreeSync rond €125, en de eerste met beide op €280, wat boven mijn budget ligt. Zou je, als ik voor een AMD kaart ga, eerder een monitor met FreeSync dan met IPS aanraden? Ik heb over beide wat gelezen, maar heb geen ervaring met beide, dus ik vind zo iets heel lastig in te schatten.

Oh en heel erg bedankt dat je mijn vragen blijft beantwoorden.
HarmdeZwaan schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:59:
Ik heb zelf pas een pc configuratie voor een vriend van me gemaakt met een iets hoger budget, misschien leuk om die te vergelijken met wat je al hebt en te kijken wat de mogelijkheden zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Palit GeForce GTX 1060 Dual 6GB€ 281,49€ 281,49
1BitFenix NOVA Zwart Window€ 31,50€ 31,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 740,93

Gekozen voor 1 reepje 8 GB ram om deze in de toekomst uit te kunnen breiden, maar met deze setup heb je wel een GTX 1060 wat toch heel wat performance meer levert dan de RX460.
Om dit te behalen lever je in op de behuizing en het moederbord. Het is maar wat je graag wilt.
De 275 GB SSD kun je eventueel ook later uitbreiden. Het moet goed uit te houden zijn voor een tijdje met 275 GB, gewoon geen onnodige dingen erop zetten.
Ziet er goed uit, dank voor de input :) Ik koop er ook een monitor bij, dus een 1060 zit iets boven mijn budget. Ik denk inderdaad dat ik het met 275GB moet redden de eerste tijd, op een gegeven moment komt er dan wel een HDD bij denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
S1m0 schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:24:
[...]

Ok, dat sluit ook aan op een vraag die ik had: maakt het veel uit welke uitvoering van een kaart je koopt, en wat zou je aanraden om verschillende uitvoeringen te vergelijken?
Bij zulke kaarten zijn vaak alleen de goedkoopste versies interessant. Neem je namelijk de duurste versie dan kun je waarschijnlijk voor hetzelfde geld wel weer een videokaart vinden met een snellere GPU.
Ok, dat zal ik doen. Zoeken op pricewatch geeft de eerste IPS-monitor rond €100, de eerste FreeSync rond €125, en de eerste met beide op €280, wat boven mijn budget ligt.
Als je alleen naar IPS kijkt dan kijk je alleen naar monitoren met een LG paneel. IPS is namelijk een techniek van LG. Samsung heeft iets vergelijkbaars en dat heet PLS. Dan zijn er ook nog verschillende VA types van bijvoorbeeld AU Optronics en Sharp. Dus staar je niet blind op alleen IPS er zijn meerdere goede beeldschermpanelen.
Zou je, als ik voor een AMD kaart ga, eerder een monitor met FreeSync dan met IPS aanraden? Ik heb over beide wat gelezen, maar heb geen ervaring met beide, dus ik vind zo iets heel lastig in te schatten.
Ik denk idd dat het een groot voordeel voor jouw gaat zijn. Voordeel van FreeSync is dat je met een relatief lage frame rate toch een vloeiend beeld kan krijgen. Aangezien je voor een relatief budget videokaart gaat, gaat FreeSync een mooi voordeel zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
-The_Mask- schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:12:
Ik denk idd dat het een groot voordeel voor jouw gaat zijn.
Ok, ik ben hierop uitgekomen na een avond naar monitoren kijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,87€ 178,87
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 55,95€ 55,95
1XFX Radeon RX 460 2GB€ 112,51€ 112,51
1LG 24MP68VQ Zwart€ 157,51€ 157,51
1Corsair Vengeance 400W€ 59,53€ 59,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 733,02

Ik heb ook nog even naar moederborden gekeken, maar het tweede moederbord dat ik had gevonden (zonder de onnodige tweede PCI-e x16 poort) leek het beste te passen. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen, of heb ik nog iets over het hoofd gezien en gaat iets niet op iets anders aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ziet er prima uit. :)

Ik verwacht dat de Sapphire die je eerst had trouwens stiller is, maar als je dat niet uitmaakt dan lijkt het mij zo perfect.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinSteve
  • Niet online
Bedenk wel dat je voor €35 meer een systeem met i3 6100 + RX 470 hebt welke echt heel veel beter presteert dan wat je nu hebt. In dit filmpje wordt Witcher 3 gespeeld met een i5 6400 + RX 460 combo op low/medium settings en wordt er 40-45 FPS gehaald. In dit filmpje wordt er gespeeld met de i3 6100 + RX 470 combo wat op high settings 75 FPS oplevert en op ultra 50-55 FPS.

Ik zou dan ook aanraden om voor dit lijstje te gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,65€ 116,65
1Asus ROG STRIX-RX470-4G-GAMING€ 206,-€ 206,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 75,23€ 75,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 767,38

[ Voor 0% gewijzigd door PenguinSteve op 08-11-2016 18:46 . Reden: FPS op ultra aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
-The_Mask- schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:52:
Ik verwacht dat de Sapphire die je eerst had trouwens stiller is, maar als je dat niet uitmaakt dan lijkt het mij zo perfect.
Ja dan doe ik dat ook hoor :)
Trouwens, ik zie nu dat de Corsair Vengeance 400W geen winkels meer heeft in de Pricewatch. Komt dat meestal wel weer terug, of moet ik op zoek naar een alternatief of een alternatieve winkel?
PenguinSteve schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:43:
Bedenk wel dat je voor €35 meer een systeem met i3 6100 + RX 470 hebt welke echt heel veel beter presteert dan wat je nu hebt. In dit filmpje wordt Witcher 3 gespeeld met een i5 6400 + RX 460 combo op low/medium settings en wordt er 40-45 FPS gehaald. In dit filmpje wordt er gespeeld met de i3 6100 + RX 470 combo wat op high settings 75 FPS oplevert en op ultra 50-55 FPS.

Ik zou dan ook aanraden om voor dit lijstje te gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,65€ 116,65
1Asus ROG STRIX-RX470-4G-GAMING€ 206,-€ 206,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 75,23€ 75,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 767,38
Ja, daar zat ik ook al over na te denken.
Mijn redenering is: ik wil nu een PC kopen met onderdelen die of een tijd meegaan, of het nu goed genoeg doen en die ik dan over ongeveer twee jaar kan vervangen. Een i5 en een 470 is dan waar ik op uit wil komen, maar mijn budget is niet groot genoeg voor beide. Dus mijn overweging was: óf een i3 en een 470, en dan wanneer de 4 kernen echt nodig worden een quadcore en waarschijnlijk een nieuw moederbord kopen; óf een i5 met een 460, en dan op termijn een kaart op het niveau van de 470 kopen.
Een i5+460 is nu goedkoper (hoewel niet heel erg, zoals je zei), en zou met prijzen van nu op termijn minder geld kosten (dat "met prijzen van nu" is natuurlijk wel een aanname, net als wat ik nodig ga hebben). Aan de andere kant geeft i3+470 nu wel een stuk betere prestaties, zoals je aangaf.
Denk je dat mijn redenering hier (i5+460 past beter in mijn uitbreidingsplan) steekhoudend is?

Verder, dat moederbord ziet er interessanter uit dan wat ik had; het enige is dat het maar één 3.5mm uitgang heeft. Misschien een heel domme vraag, maar is zoiets makkelijk te verhelpen?

Ten slotte, ook aansluitend op mijn vraag hierboven over alternatieve winkels: zijn er buiten de Pricewatch andere winkels waar ik moet kijken, ook in het buitenland? Elders op het forum werd naar mindfactory.de verwezen (waar ik de Corsair Vengeance 400W al zag staan, en alles een stukje goedkoper lijkt), en amazon.de kwam ook al langs. Loont het in het algemeen om buiten Nederland te kijken, en zo ja, hebben jullie nog tips en goede/slechte ervaringen met sommige winkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kan de voeding bij MaxICT halen of in Duitsland en anders is de CX450M als tweede keus er nog. Verwachte levensduur van deze voeding is echter korter door de lagere kwaliteit, ga bij de CX450M uit van iets van 7 jaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
-The_Mask- schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:48:
Je kan de voeding bij MaxICT halen of in Duitsland en anders is de CX450M als tweede keus er nog. Verwachte levensduur van deze voeding is echter korter door de lagere kwaliteit, ga bij de CX450M uit van iets van 7 jaar.
Ok, dank. Heb je ervaring met mindfactory.de? Ik ben nu even aan het kijken op hun site, en bijna alles lijkt er goedkoper. Daar komen dan wel wat extra verzendkosten bij, maar dat zou het misschien nog wel waard zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik persoonlijk niet, maar dat is één van de grootsten en bekendsten in Duitsland.

http://geizhals.eu/corsai...-9020106-de-a1405270.html
Comtech lijkt mij trouwens een stuk goedkoper door de lagere verzendkosten.

[ Voor 50% gewijzigd door -The_Mask- op 09-11-2016 17:05 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinSteve
  • Niet online
S1m0 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:31:
[...]

Ja, daar zat ik ook al over na te denken.
Mijn redenering is: ik wil nu een PC kopen met onderdelen die of een tijd meegaan, of het nu goed genoeg doen en die ik dan over ongeveer twee jaar kan vervangen. Een i5 en een 470 is dan waar ik op uit wil komen, maar mijn budget is niet groot genoeg voor beide. Dus mijn overweging was: óf een i3 en een 470, en dan wanneer de 4 kernen echt nodig worden een quadcore en waarschijnlijk een nieuw moederbord kopen; óf een i5 met een 460, en dan op termijn een kaart op het niveau van de 470 kopen.
Een i5+460 is nu goedkoper (hoewel niet heel erg, zoals je zei), en zou met prijzen van nu op termijn minder geld kosten (dat "met prijzen van nu" is natuurlijk wel een aanname, net als wat ik nodig ga hebben). Aan de andere kant geeft i3+470 nu wel een stuk betere prestaties, zoals je aangaf.
Denk je dat mijn redenering hier (i5+460 past beter in mijn uitbreidingsplan) steekhoudend is?
Persoonlijk zou ik bij jouw eisen en budget altijd een systeem voor nu kopen. Mijn idee daarachter is dat games en de vereiste hardware zich alsmaar blijven ontwikkelen. Over twee jaar kan je voor de prijs van een RX 460 een GPU krijgen die krachtiger is dan de RX 470 nu. Hetzelfde geldt echter ook voor de CPU. Tot je upgrade heb je dus een mindere ervaring en als je upgrade is het ook maar de vraag of alleen een GPU upgrade voldoende is.

De enige uitzondering is als je op zeer korte termijn van plan bent een aardige upgrade te doen. Bijvoorbeeld omdat je per se nu al een PC wilt bouwen, maar pas over enkele maanden het geld hebt voor een nieuwe videokaart. Dan kan je nu beter voor de i5 + RX 460 gaan en er dan een RX480 of GTX 1060 ingooien.
S1m0 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:31:
[...]

Verder, dat moederbord ziet er interessanter uit dan wat ik had; het enige is dat het maar één 3.5mm uitgang heeft. Misschien een heel domme vraag, maar is zoiets makkelijk te verhelpen?
Als je de foto's van beide moederborden vergelijkt zal je zien dat ze qua audio aansluitmogelijkheden identiek zijn. Bij de pricewatch: MSI H110M ECO wordt in de specificaties alleen de 3.5mm audio-uitgang geteld terwijl bij de pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H ook de roze microfoon- en lichtblauwe lijningang worden meegeteld. Vandaar het verschil in audio-uitgangen. De pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Zwart heeft aan de voorzijde ook twee 3.5mm in-/uitgangen zitten voor audio en microfoon dus dan heb je van beide twee in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1m0
-The_Mask- schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:03:
Comtech lijkt mij trouwens een stuk goedkoper door de lagere verzendkosten.
Dat is waar, maar als ik verder kijk lijkt mindfactory bijna alles te hebben wat ik zoek, en ze zijn met de meeste dingen wel een stukje goedkoper dan de pricewatch, dus ik denk dat dat wel uit kan.
PenguinSteve schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:11:
Persoonlijk zou ik bij jouw eisen en budget altijd een systeem voor nu kopen. Mijn idee daarachter is dat games en de vereiste hardware zich alsmaar blijven ontwikkelen. Over twee jaar kan je voor de prijs van een RX 460 een GPU krijgen die krachtiger is dan de RX 470 nu. Hetzelfde geldt echter ook voor de CPU. Tot je upgrade heb je dus een mindere ervaring en als je upgrade is het ook maar de vraag of alleen een GPU upgrade voldoende is.

De enige uitzondering is als je op zeer korte termijn van plan bent een aardige upgrade te doen. Bijvoorbeeld omdat je per se nu al een PC wilt bouwen, maar pas over enkele maanden het geld hebt voor een nieuwe videokaart. Dan kan je nu beter voor de i5 + RX 460 gaan en er dan een RX480 of GTX 1060 ingooien.
Ok, dankjewel. Ik ga er over nadenken.
PenguinSteve schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:11:
Als je de foto's van beide moederborden vergelijkt zal je zien dat ze qua audio aansluitmogelijkheden identiek zijn. Bij de pricewatch: MSI H110M ECO wordt in de specificaties alleen de 3.5mm audio-uitgang geteld terwijl bij de pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H ook de roze microfoon- en lichtblauwe lijningang worden meegeteld. Vandaar het verschil in audio-uitgangen. De pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Zwart heeft aan de voorzijde ook twee 3.5mm in-/uitgangen zitten voor audio en microfoon dus dan heb je van beide twee in totaal.
Super, dank voor de heldere uitleg. Twee uitgangen moet voldoende zijn. Dan ga ik voor de MSI H110M ECO.
Pagina: 1