MicroSD met wear leveling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 14:55
Voor gebruik in een Raspberry PI3 probeer ik een geschikte microSD kaart te vinden. Omdat er een Linux-OS op komt te draaien zou het wel fijn zijn als die kaart wear leveling ondersteunt, om te voorkomen dat er (write) hotspots ontstaan. Dit is bij SSD's heel gebruikelijk, maar in combinatie met (micro)SD kaartjes kan ik er bar weinig over vinden.
Wie kent merk/types microSD-kaartjes waarvan bekend is dat die wear leveling ondersteunen?

Computers follow your orders, not your intentions.

Alle reacties

Verwijderd

Wear levelling is niet het punt, het punt is Write Amplification. Als je SD-kaart een megabyte moet schrijven om één sector van 512 bytes weg te schrijven, dan ga je enorm snel door je write cycles heen. Een SSD heeft een heel operating system met RAM geheugen en een quadcore CPU om dit allemaal efficiënt te kunnen doen, een flashkaartje heeft een heel simpele controller die dergelijke complexiteit ontbeert.

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 14:55
Klopt, je hebt een punt. Maar dan ben ik dus op zoek naar een microSD-kaartje waarvan de write amplification binnen de perken blijft EN die wear leveling ondersteunt. Want zelfs als de WA minimaal is, dan is het steeds opnieuw schrijven van dezelfde sectoren killing zonder WL.
Ben bang dat je dan in de 'industrial grade' klasse terecht gaat komen. Maar ik heb best €50,- over voor een 16GB kaartje over als de betrouwbaarheid daarvan een stuk beter is. Het punt is alleen: ik zie het nergens bij de specificaties staan. Zou kunnen betekenen dat het gewoon niet bestaat i.c.m. (micro)SD.
<edit>Kijk eens aan: http://nl.mouser.com/new/...sbit-industrial-SD-memory. De prijs is alleen boven de €100,- voor een 8GB exemplaar.</edit>

[ Voor 47% gewijzigd door Big Mama op 05-11-2016 16:01 ]

Computers follow your orders, not your intentions.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Of je stapt over op een single board computer met eMMC-geheugen, bijvoorbeeld de Odroid C2. eMMC heeft beter flashmanagement waardoor het betrouwbaarder en veel sneller is dan sd. Een 8GB eMMC-module voor de C2 kost maar 18 dollar (en het bordje zelf is 40 dollar):
http://www.hardkernel.com....php?g_code=G145457216438

Andere voordelen ten opzichte van de RPi 3: twee keer zoveel ram, gigabit ethernet en hogere kloksnelheid van 1,5GHz.

Ik heb laatst een 256GB microSDXC-kaartje van Samsung door onze ssd-benchmarks gehaald (met traces van desktop en gaming apps en Photoshop + Lightroom) en de prestaties zijn om te huilen. Binnenkort ga ik hetzelfde maar eens proberen met een 64GB eMMC-module van Hardkernel.

Verwijderd

Dat is een *erg* leuk bordje, Femme! :9~

Wel jammer dat er nog geen FreeBSD ondersteuning is; voor de C1 al wel en ARMv8/ARM64 gaat ook best hard op FreeBSD, bijna tier1.

@Big Mama: als alternatief voor eMMC: waarom niet gewoon een normaal SD-kaartje om van te booten (read-only) en read-write mounten doe je dan op een USB stick. Er zijn USB sticks die best goed met random writes om kunnen gaan.

Je kunt zelf op 'jacht' naar een goede USB stick voor random writes - dus als je het als OS gaat gebruiken. Kenmerkend is namelijk de goede 4K random write prestaties van ongeveer 1MB/s wat overeenkomt met een standaard hardeschijf. Andere USB sticks doen het tot 1000 keer slechter met 0,001MB/s. Die laatste groep behaalt zo'n belabberde score door de enorm slechte Write Amplification (WAf). Kortom, als je USB stick 1MB/s haalt voor 4K write, dan kun je er ook vanuit gaan dat de WAf binnen de perken blijft en dat je USB stick dus zeker wel een jaar blijft werken.

Dit is bijvoorbeeld een optie: pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart