Oudere MacBook Pro kopen ipv nieuwe dure MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Afgelopen zomer heb ik tegen een vriend gezegd dat hij nog even moet wachten met de aanschaf van een nieuwe MacBook (ter vervanging van zijn oude 17 inch Windows laptop) aangezien er nieuwe aan zaten te komen.
Hij is een redelijk basic gebruiker dus heeft niet het snelste van het snelste nodig. De computer moet daarnaast wel voor de komende ~7 jaar meegaan. Ik had hem vorig jaar bijvoorbeeld waarschijnlijk een 13" MacBook Air aangeraden. Maar nu de nieuwe prijzen bekend zijn vind ik het lastig om hem iets aan te raden.
Ik gebruik zelf al een jaar of 5 de MacBook Air 13" mid-2011 naar volle tevredenheid (terwijl ik soms een intensieve gebruiker kan zijn) dus ik weet dat de producten lang kunnen meegaan.

- Nu zit ik er dus over na te denken om die vriend aan te raden om hier op vraag & aanbod te kijken naar 15" modellen van rond 2013-2014 die vaak nog redelijk specs (Retina, i7, 8GB RAM, 256GB) hebben voor prijzen rond de 12-1300 euro?

Misschien dat je dan iets sneller een batterij moet vervangen voor 100 euro extra, maar dat heb ik ook wel eens gedaan.
Ik denk dat er meer mensen zijn die hier nu over nadenken gezien de forse prijzen voor de nieuwe Pro's. Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze de basis MacBooks in prijs zouden verlagen zodat dat de nieuwe Air zou worden. Dan was dat een makkelijke aanrader geweest. Maar die zijn nu gewoon nog net te duur voor wat ze geven. Het is gewoon raar dat Apple niks meer in de 1200 range verkoopt. Ik gok ook dat ze dit soort consumenten meer richting de iPad willen duwen.
En ik moet zeggen dat ik het zelf misschien ook een mooie optie vind om mijn Air te vervangen. Zo'n 15" retina scherm ziet er gewoon zo indrukwekkend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er vallen me een aantal dingen op:

- Huidige laptop: 17", de modellen die je voorstelt 13" en 15"? Misschien iets om eerst even vast te stellen.
- Huidige laptop: Windows OS, je voorstellen beide MacOS. Is dit bewust?
- Basic gebruiker, jouw advies een 1200 euro+ laptop. Is dit echt noodzakelijk?

Misschien goed om eerst even de eisen op een rij te zetten en op basis daarvan een shortlist maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:23
Voor een basic gebruiker heb je voor 300 euro ook een hele leuke refurbished laptop, hou je 900 euro in je portemonnee.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
Als je nu een computer koopt waar je 7 jaar mee vooruit kan, mag je wel een hele dure gaan kopen. Of 3 goedkope en elk 2/3 jaar wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Dit waren inderdaad wel bewuste keuzes. Hij wil graag over naar MacOS en houd ook wel van mooie producten volgens mij. Zijn budget ligt dan ook ergens in de MacBook Air range. Hij komt inderdaad van een 17 inch, daarom dacht ik juist hierbij na over een ouder 15 inch model. Wat betreft basis gebruiker had ik misschien wel iets duidelijker moeten zijn. Hij zal hem wel veel gaan gebruiken, maar niet veel grafisch intensief werk als video editten. Dus wel veel meer dan iemand die maar een keer per dag even zijn email bekijkt. Nu zou je inderdaad kunnen zeggen dat hij een oude macbook air kan kopen. Maar ik zou in deze tijd niet snel meer een non-retina model aanraden.

Edit: Ik ben ook iemand die minder snel een ouder product zou aanraden en als er een goed model in de 1200 range zou liggen was dat ook een makkelijke keuze voor de komende 7 jaar. Of misschien wel langer tegenwoordig, aangezien nieuwere modellen steeds minder echt noodzakelijke hardware verbeteringen hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door BamBamBam59 op 05-11-2016 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa2011
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 18:41
Het lijkt mij het handigste hem een keertje beide laptops te laten zien, dit kan al veel invloed hebben op zijn eigen keuze. Een tweedehands macbook zou mooi zijn, waarschijnlijk zal een leuke 13 of 15 inch retina ergens rond de aangegeven prijs wel te vinden zijn. Daarbij ligt het er ook nog eens aan hoeveel hij de macbook gaat meenemen, oftewel laat hem beide modellen in de winkel zien. Meeste winkels hebben nu de oude modellen nog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

sig69 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:22:
Voor een basic gebruiker heb je voor 300 euro ook een hele leuke refurbished laptop, hou je 900 euro in je portemonnee.
En die is al brak en sloom na twee jaar. Kost je 150 euro per jaar en dan heb je een stuk plastic dat uit elkaar dondert.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:23
Waarom denk je dat? Zakelijke HP's zijn aardig bulletproof (die van mij gaat al een jaar of 7 mee), en voor 300 euro heb je een core i5 met 8GB geheugen en een ssd. Kan wel een paar jaar mee denk ik.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:34:
Waarom denk je dat? Zakelijke HP's zijn aardig bulletproof (die van mij gaat al een jaar of 7 mee), en voor 300 euro heb je een core i5 met 8GB geheugen en een ssd. Kan wel een paar jaar mee denk ik.
Mijn vriendin zou wel interesse hebben in een refurb Windows laptop met die specs van rond de 300 euro, waar kan ik zoiets vinden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ik zit zelf nog op de non-Retina MBP uit 2012, het laatste model waar je zelf nog eenvoudig dingen aan kunt passen qua geheugen en opslag. En voor een basisgebruiker zou een degelijke laptop nog ideaal zijn lijkt me. Hooguit de batterij en de harde schijf vervangen en je kunt er nog jaren mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:30
iemand stelt een vraag over een MBP, en er worden allerlei redenen aangedragen om het niet te doen. Dat snap ik niet. Als je apple gaaf vindt, dan koop je toch zo'n ding? heb je het budget niet, koop je tweedehands. No problemo. Macbooks blijven redelijk waardevast, en ook redelijk snel. Ik heb voor mijn zus onlangs een 2009 mbp met core2duo opgeknapt. Nieuwe accu (bij 123accu) voor 69 euro, en voor 20 euro een tweedehands 120 GB SSD erin. Het ding loopt weer heerlijk, voor standaard taken wel te verstaan!

Voor een paar honderd euro heb je zo een leuke macbook. Ga je tussen de 500 en 1000 euro zoeken kom je echt leuke Macbooks tegen. Ik zou iig geen nieuwe kopen.

Wat betreft refurbished Windows laptops, zoek eens op HP Eltitebook. Fantastische dingen voor weinig geld.
Pagina: 1