Windows 10 repareren na een vastloper in het update proces

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik vraag niet snel om hulp, maar in dit geval lukt het mij niet om een boot-loop met een Windows 10 installatie te repareren.

Het betreft een laptop met de volgende specificaties:

ASUS K73SV-TY80V
Intel Core i5 2410M Dual-Core 2.3 GHz
4 GB SDRAM 1333 MHz
NVIDIA GeForce 610M 2GB
500 GB HD
Upgraded van Windows 7 Home premium naar Windows 10 een half jaar geleden

De laptop is in een boot-loop geraakt na een vastloper in het Windows update proces.
De laptop start Windows 10 op, probeert de update de voltooien (zie heel kort 30% staan) maar reboot vervolgens.

Ik heb reeds een Windows 10 installatie USB disk gemaakt met behulp van Rufus. Het betreft een Windows 10 64-bit installatie disk.

Ik kan de installatie starten vanaf de USB stick. Het installatieprogramma meldt vervolgens dat er een upgrade(?) aan de gang is. Deze kan worden voltooid door op 'Ja' te klikken en de USB disk te verwijderen (systeem zal rebooten). Of ik kan 'Nee' klikken om een nieuwe Windows 10 installatie te starten.

Ik krijg dus niet de optie om Windows 10 te repareren. Doe ik iets fout?

P.s. de laptop is van mijn ouders. Ik wil graag Windows 10 repareren en op een later moment een schone installatie uitvoeren, nadat ik de nodige bestanden gekopieerd heb naar een externe schijf.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Beste antwoord (via Joach1m op 06-11-2016 16:59)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 22:18
Windows repareren is echt om een punthoofd van te krijgen, je krijgt het met sfc/scannow wel aardig op pijl maar als het niet te repareren is geeft hij de optie om de bestanden dan zelf weer van een windows iso af te halen, nou ga er maar aan staan als je +500 corrupte bestanden hebt. Dan kan je hem beter opnieuw instaleren.

In jou geval zijn er nog opties, een rollback bijv, met systeem herstel,(f8)
En met dos een update proces stoppen (dvd erin en dan op "computer repareren klikken" of bij het booten van de dvd shift+f10 ingedrukt houden, dan kom je ook een eind) Google even op "update proces stoppen"

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 05-11-2016 13:20 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat hij bij 30% voltooid opnieuw opstart is normaal. Na het opnieuw opstarten moet het proces na een tijdje gewoon weer verdergaan, waarbij staat 35% voltooid etc naar de 100.

Ik begrijp echter dat hij vervolgens hangt. Wat gebeurd er dan precies zeg 10 minuten na het opnieuw opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Niet online
Ik begrijp dat normaalgesproken het proces wordt voltooid na een reboot (30->100%). Na het Windows logo flikkert het scherm echter snel en laat het even 30% zien. Daarna direct een reboot. Dit is ondertussen al 10-15 keer gebeurd dus duidelijk een loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Windows in safe mode opstarten lukt niet? Toetscombinatie weet ik niet, zou ALT F2 kunnen zijn tussen de opstartpogingen indrukken.
Na 3 misgelopen pogingen zou de pc in automatisch repair moeten komen.

Of opstarten met de usb, en daar kijken of je de optie "repair windows" krijgt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Windows repareren is echt om een punthoofd van te krijgen, je krijgt het met sfc/scannow wel aardig op pijl maar als het niet te repareren is geeft hij de optie om de bestanden dan zelf weer van een windows iso af te halen, nou ga er maar aan staan als je +500 corrupte bestanden hebt. Dan kan je hem beter opnieuw instaleren.

In jou geval zijn er nog opties, een rollback bijv, met systeem herstel,(f8)
En met dos een update proces stoppen (dvd erin en dan op "computer repareren klikken" of bij het booten van de dvd shift+f10 ingedrukt houden, dan kom je ook een eind) Google even op "update proces stoppen"

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 05-11-2016 13:20 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Niet online
Windows in safe mode opstarten lukt niet (door middel van F8 of ALT-F2). Ik vraag mij überhaupt af of Windows 10 nog een safe mode optie heeft.

SHIFT+F10 ingedrukt houden bij het opstarten van de installatie (via USB) haalt niks uit.

Ik krijg steeds de melding:
"Het lijkt alsof een upgrade is gestart en u hebt opgestart vanaf een installatiemedium. Als u de upgrade wilt voortzetten, verwijdert u het medium uit uw pc en klikt u op Ja. Als u liever een schone installatie wilt uitvoeren, klikt op Nee."

"Ja" zorgt voor een reboot, bij "Nee" start een nieuw installatieproces.

Sowieso vind ik het raar dat het refereert naar een upgrade die gestart is. Het betreft een normale Windows Update die fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
https://arjanlobbezoo.nl/...ompt-sneltoets-shift-f10/
Je moet dan in cmd kunnen komen en daarmee het update proces stoppen (of update verwijderen)met admin rechten toegepast op je geïnstalleerde windows

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 05-11-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Niet online
mell33 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:33:
https://arjanlobbezoo.nl/...ompt-sneltoets-shift-f10/
Je moet dan in cmd kunnen komen en daarmee het update proces stoppen (of update verwijderen)met admin rechten toegepast op je geïnstalleerde windows
Bedankt! Ik kom nu in cmd met Shift-F10 via de Windows 10 installatie USB disk.
Ik heb geprobeerd om het Windows Update proces te stoppen met:
net stop wuauserv
maar dit geeft de melding: Ongeldige servicenaam

Ik ben nu aan het proberen om het systeem te repareren met:
SFC /scannow /offbootdir=c:\ /offwindir=c:\windows

Misschien wordt het probleem veroorzaakt door corrupte systeembestanden. Deze scan duurt even.

EDIT: De scan is klaar en het heeft corrupte bestanden gerepareerd. Het heeft het probleem alleen niet verholpen :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Joach1m op 05-11-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Je moet je even inlezen(google) hoe je de update verwijderd of onderbreekt of uitzet via een boot dvd met cmd
Want je zit nu op de dvd een service uit proberen te zetten
Je moet wel in je windows die service uit zetten

Je windows hoeft geen bestanden te repareren nog windows zelf, in jou geval.
je moet de update ongedaan maken dat is alles.

[ Voor 22% gewijzigd door Mel33 op 05-11-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 09:24
Misschien kan je een opstart forceren door de windows update directory te deleten.
(C:\Windows\SoftwareDistribution\Download)

of b.v. met Rmdir.

Lukt het allemaal niet, kan je dan niet gewoon de hd even ergens anders in prikken en de bestanden dan veiligstellen? Je wilde toch al een schone installatie gaan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de hulp! Ik heb het probleem kunnen verhelpen.

Vanuit de Windows 10 installatie heb je de optie om het huidige besturingsysteem te starten. Toen ik dit deed startte Windows op en ging het wel verder met de installatie van de update (?!) Dit heeft ongeveer 4 uur geduurd.

Na de installatie was het systeem erg traag. Bij een herstart kreeg ik een BSOD met error 'Driver Power State Failure'. Via wat zoekwerk kwam ik er achter dat dit waarschijnlijk aan oude NVIDIA driver lag die niet meer compatible was. Na de-installatie van de driver draait het systeem weer stabiel. Ik moet even de laatste drivers downloaden, maar het systeem draait nu in ieder geval goed op de IGP.

Alle updates zijn goed geïnstalleerd. Het OS zit nu op versie 1607 (build 14393.351).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Joach1m schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:32:
[...]

Ik ben nu aan het proberen om het systeem te repareren met:
SFC /scannow /offbootdir=c:\ /offwindir=c:\windows

Misschien wordt het probleem veroorzaakt door corrupte systeembestanden. Deze scan duurt even.

EDIT: De scan is klaar en het heeft corrupte bestanden gerepareerd. Het heeft het probleem alleen niet verholpen :'(
Dit heeft waarschijnlijk de update gerepareerd waardoor hij toen de update wel kon voltooien, en je weer in je windows zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Niet online
mell33 schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:25:
[...]

Dit heeft waarschijnlijk de update gerepareerd waardoor hij toen de update wel kon voltooien, en je weer in je windows zat.
Ja, dat denk ik ook. Bedankt voor de hulp. Je hebt me de goede richting op gestuurd :)
Pagina: 1