Energie zuinige UnRaid Server voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• Pearx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02 13:53
Whaddup mede-tweakers,
Ik ben bezig om een zuinige server te bouwen.

#ProductPrijsSubtotaalWaarom?
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,60€ 116,60
3WD Red WD20EFRX, 2TB€ 89,-€ 267,-3 schijfven omdat Unraid 1 parity disk nodig heeft
1Corsair Obsidian 750D€ 139,-€ 139,-Ik vind helemaal mooi
1Crucial Ballistix Sport BLS4G4D240FSA€ 24,99€ 24,994 GB genoeg toch?
1Cooler Master V Series V550€ 94,-€ 94,-staat aangeraden op het grote zuinige server topic
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,51€ 95,51Samsung SSD
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 737,10

live versie: wenslijst: Server

Tip voor een moederbord of gewoon algemene feedback?
Graag!

Ik heb al wat rond gelezen op verschillende sites en op tweakers. (zoals *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?)

Ik zoek een?

Een moederboard die:
- DDR4 slots heeft
- tot maximaal ATX formaat groot is
- zo zuinig mogelijk is (24/7)

In mijn huidige configuratie heb ik 4 sata poorten in gebruik. om ook voor de toekomst voorbereid te zijn wil ik eventueel kunnen uitbreiden naar 6 sata poorten.
Ik zie hiervoor 2 oplossingen:
Oplossing 1:
moederbord met 6 sata poorten en het bovenstaande kan.
Echter zijn deze moederborden vaak Gaming moederborden, waardoor er vaak niet op het stroomverbruik word gelet. :)

Oplossing 2:
"Hey koop gewoon later een PCI-SATA kaart zodra je wilt uitbreiden!"
(zonder raidcontroller want unraid regelt het softwarematig.

Wat is je budget?
€1000 vind ik wel een mooi bedrag inclusief wat ruimte voor:
Unraid $59
USB €10
Wat sata kabeltjes

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
:N waarschijnlijk niet hierbij.
:Y Ik las wel veel over AsRock als het gaat om zuinigheid

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Een server voor mezelf om wat applicaties op te draaien.
Het zal wat open-source alternatieven gaan draaien op bekende services. (zoals Wallabag ipv Pocket)
Daarnaast zal ik het gebruiken als File & backup server
Oh en het draait 24/7 dus ik zou het zo energie zuinig mogelijk willen maken. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Pearx op 05-11-2016 13:06 ]

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Qua moederbord kan ik je niet echt advies voor geven, heb bij mijn Unraid bak niet echt gekeken naar de zuinigheid van de moederbord...

Qua voeding: 550Watt is enorme overkill, Ik heb een be quiet! SFX Power 2 300W (is een 80PLUS Bronze, die Cooler Master is 80 Plus Gold) Dus een stapje lagere Watt is misschien wel beter...

en weet je zeker dat 3x 2TB ruimte (4TB totaal bruikbaar) genoeg is? De Parity disk moet namelijk altijd de grootste capaciteit hebben... beetje file/backup server kan uiteindelijk groot worden (Die van mij is inmiddels al uit de hand gelopen :P )

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Pearx
Qua voeding: 550Watt is enorme overkill, Ik heb een be quiet! SFX Power 2 300W (is een 80PLUS Bronze, die Cooler Master is 80 Plus Gold) Dus een stapje lagere Watt is misschien wel beter...
Ha, zeker ook op het grote server topic gezien :)

De voeding lijkt me een zeer belangrijk onderdeel m.b.t zuinigheid. dus daarop wil ik liever niet besparen.
en weet je zeker dat 3x 2TB ruimte (4TB totaal bruikbaar) genoeg is? De Parity disk moet namelijk altijd de grootste capaciteit hebben... beetje file/backup server kan uiteindelijk groot worden (Die van mij is inmiddels al uit de hand gelopen :P )
Ik heb niet zo veel files :D
Games nemen bij mij de meeste opslag in, daarvan hoef ik ook alleen de save-files te backuppen ;)

Wel wil ik misschien de mogelijkheid hebben om er later nog een SSD en/of 2TB hdd in te zetten.
De Parity disk moet namelijk altijd de grootste capaciteit hebben
Groter dan de grootste actieve disk, dus gelukkig niet totaal :D

• Pearx
FF bij elkaar gezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
3WD Red WD10EFRX, 1TB€ 61,95€ 185,85
3WD Red WD20EFRX, 2TB€ 89,-€ 267,-
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 108,95€ 326,85
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 155,50€ 466,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.246,20

• geenwindows
  • Niet online
Pearx schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:19:
[...]
Ha, zeker ook op het grote server topic gezien :)

De voeding lijkt me een zeer belangrijk onderdeel m.b.t zuinigheid. dus daarop wil ik liever niet besparen.
Nee, kwam 'm tegen tijdens het shoppen en vond hem wel goed voor zijn prijs. na wat review te hebben gelezen heb ik hem dan ook besteld :P
Ik heb niet zo veel files :D
Games nemen bij mij de meeste opslag in, daarvan hoef ik ook alleen de save-files te backuppen ;)

Wel wil ik misschien de mogelijkheid hebben om er later nog een SSD en/of 2TB hdd in te zetten.
[...]

Groter dan de grootste actieve disk, dus gelukkig niet totaal :D
Dat bedoelde ik ook O-) , je parity disk bepaald de grote per disk (2TB parity disk is dus ook max. een 2TB data disk)
Let er op dat ssd in de data parity niet word ondersteund, schijnt problemen te kunnen geven, of ze hebben gewoon nog geen zekerheid gegeven dat het probleemloos werkt.
Ik heb wel één ssd als data disk, gaat nu al ruim 8 maanden prima. (is 24/7 actief -> Docker)
Eens in de tijd ff (btrfs)scrubben ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Pearx
Oei, ik las net wat op de unraid site / wiki.

Ik begreep dat je de SSD in kon stellen als cache en dacht dat ik daarop programma's kan draaien.
Maar nu begin ik te twijfelen of het werkt zoals ik me had voorgesteld.

Aangezien ik ook las dat cache niet beschermd is door de pairty disk :O

bron: https://lime-technology.com/network-attached-storage/

[ Voor 21% gewijzigd door Pearx op 05-11-2016 16:49 . Reden: bron + beter verwoord ]

• geenwindows
  • Niet online
ssd gaat helemaal prima als Cache disk, maar als data disk (dus wordt gesynct met parity) wordt niet ondersteund, maar dat werkt wel (tot nu toe)
Cache disk word idd niet bescherm door de parity, de "mover" zet elke nacht (kun je zelf instellen) de data van cache naar Data Parity, Ik zelf gebruik de cache niet, alles gaat bij mij direct naar Data.

ssd voor Cache gaat helemaal goed.

• Pearx
Bedankt voor de hulp iedereen, het topic is naar mijn inziens gesloten
Pagina: 1