Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Hoekhuis, goed geïsoleerd, ongeveer 350m3 inhoud, stortdouche, bad, convectorput (voor zover relevant).

Goed, mijn huidige CV uit 2005 is aan het overlijden. Hij lekt water, hij moet binnenkort weer onderhoud en als ik douche en beneden de kraan opengaat voel je net even wat kou.

Deze combinatie brengt mij er toe om te vervangen in plaats van te repareren. Nu is de grote vraag natuurlijk; waarvoor vervangen. De merkendiscussie wil ik graag achterwege laten, ik ben hier zelf ingedoken en de Remeha Calenta voldoet aan mijn wensen qua prijs en kwaliteit.

Nu is alleen de vraag nog even of ik een CW4 (type 28C) of CW5 (type 40C) installatie neem.

De huidige installatie is een CW3 installatie, die dus net te kort schiet als ik douche en beneden iemand de hete kraan opendraait. Ik wil dit dus wel kunnen zonder comfort verlies. In de toekomst verwacht ik dat dit nog vaker gaat voorkomen.

Nu heb ik de technische specs van de huidige ketel opgezocht; en die zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/331lmpf.png

Als ik dan kijk naar de nieuwe reeks (gaat dan om de 28C en de 40C, deze hebben de volgende waardes:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/308b1aa.png

Gezien de waardes van mijn huidige CW3 installatie ga ik niet meer betalen als ik een CW5 kies, hoogstens minder als ik een CS4 neem. De onderwaarde van de CW3 is ook al relatief hoog.

Waar ik nu benieuwd naar ben, wat bespaar ik als ik een CW4 installatie neem ten opzichte van een CW5? In aanschaf scheelt het namelijk maar €100. De CW5 zal teveel capaciteit hebben voor het verwarmen van het huis. Dus CW4 lijkt beter. Alleen heeft deze nét te weinig capaciteit als ik douche en er tegelijkertijd ergens anders warm water wordt gebruikt.

Als het verschil in gasgebruik gigantisch is wil ik daar wel aan toegeven, maar ik krijg het niet voor elkaar om inzichtelijk te krijgen hoeveel meer (in €) een CW5 verbruikt.

Iemand een inzicht?

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:56

prein2

Monument verduurzamen is leuk

CW5 is zwaar overkill.. Maar het is lastig om daar harde gegevens over te kunnen krijgen. je ketel zal veel gaan pendelen wat de levensduur verkort (of het onderhoud vergroot). overigens bizar dat je ketel nu al stuk is! mijn CV ketel uit '98 doet het nog perfect. (HR ketel CW4)

bij een CW4 heb je 8,2 Liter warm water per minuut. een CW5 heeft 11 liter per minuut. nu heb je 6,2..

Een douche van 10L per minuut is veel. en dat is water van zo'n 38 graden. Met je CW4 ketel heb je 14L per minuut beschikbaar, ruim zat dus om beneden af en toe een keukenkraan open te zetten.

Overigens: als je douche koud wordt dan is dat slechts deels het probleem van je CV ketel. in principe zou je thermostaatkraan dit automatisch moeten terugmengen zodat je er niets van merkt. Met een goede thermostaatkraan in je douche merk je dus enkel dat er minder water uit de douche komt als iemand beneden de warme kraan open zet.

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Topicstarter
Ik vind het opzich niet erg als het overkill is, aanschafprijs verschil is €50. Als ik maar weet wat het mij extra kost. Meer onderhoud, waar moet ik dan aan denken? Tientallen euro's, honderden euro's? Meer energieverbruik? Ook tientallen euro's? Etc.

Opzich ben ik overigens niet echt verbaasde dat de CV nu kapot is, vorige bewoner heeft er in twaalf jaar alleen de eerste twee jaar onderhoud aan uit laten voeren...

[ Voor 10% gewijzigd door Pizzaman op 05-11-2016 17:32 ]

• prein2

prein2

Het is lastig, zo niet onmogelijk om te zeggen hoeveel extra verbruik je gaat hebben. Maar je hebt een goed geisoleerd huis, dat betekent dat je waarschijnlijk 90% van de tijd op minimaal vermogen stookt. Praktisch gezien gaat je ketel dus nooit moduleren, enkel aan/uit in de laagste stand.

ook als je een CW5 ketel hebt en je draait ergens anders een warme kraan open dan wordt de volumestroom minder en is er een grote kans dat je eventjes koud water in je douche hebt.

Zinnig zou zijn om wat zaken te meten:
- hoeveel L/min komt er uit de douche (normale douchetemp)
- hoeveel L/min komt er uit de keukenkraan (koud en warm, dus 2x meten)
- hoveel L/min komt er uit de douche en keukenkraan als je ze tegelijk aanzet

dan kun je een inschatting maken hoe het met een CW4 en CW5 ketel zou zijn..

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Pizzaman schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:30:
Ik vind het opzich niet erg als het overkill is, aanschafprijs verschil is €50. Als ik maar weet wat het mij extra kost. Meer onderhoud, waar moet ik dan aan denken? Tientallen euro's, honderden euro's? Meer energieverbruik? Ook tientallen euro's? Etc.

Opzich ben ik overigens niet echt verbaasde dat de CV nu kapot is, vorige bewoner heeft er in twaalf jaar alleen de eerste twee jaar onderhoud aan uit laten voeren...
verschillen tussen kosten vallen wel mee.
ik gok gecalculeerd dat het ongeveer een 50€ per jaar zal zijn, maar dat is al snel 500€ per 10 jaar.
(maar dit kan heel snel uit de hand lopen, in bepaalde situaties. ;) )

meten zoals prien zegt is erg verstandig, geeft je cijfers en snap je de beslissing ook beter die je wil maken.
dus: zet een emmer/soeppan en laat die vol lopen, met een stopwacht er bij.
daarna kun je perfect de liter per minuut(l/m) uit rekenen. ;)

belangrijker als de kosten is het komfoor.
helaas is zwaarder niet altijd comfortabeler. :-(
b.v.: als je ketel niet vergenoeg naar beneden kan moduleren voor je huis te verwarmen, dan heb je maar korte tijden dat de radiatoren warm zijn, dus maar korte komfoor tijden. :-(

ander belangrijk probleem is je afvoerputje van je douche.
ik heb een extra groot putje voor de douche, die kan 27l/m afvoeren.
alleen om dat te doen moet hij brand schoon zijn, een paar haren is de siflon en de afvoer word snel minder.
dus een te zware cw ketel kan ook problemen geven, hellaas.
(zijn wel oplossingen voor te verzinnen, maar daar zijn veel meer gegevens voor nodig.
misschien kun je wat l/m remmers in het systeem zetten waardoor je die problemen een stuk minder hebt.
dat samen met een zwaardere ketel lost soms wel wat problemen op.)

(ik los dit nu op, door eerst de siflon schoon te maken, en daar na pas de zaak op zolder over te schakelen naar extra veel warm water. en dan pas kan ik een keer extra lux douchen.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 06-11-2016 12:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Zonde om nu al over het overlijden van deze ketel te praten. Zijn misschien geen topketels, maar je kunt hem heel erg goed tunen, heeft veel uitlezingen die andere ketels niet hebben. Ik heb hem ook sinds eind 2005, verbruikte met de standaard instellingen zo'n 1500m3 per jaar en na tuning zit ik nu op 800m3. Vaak zijn het hele kleine dingetjes die veel erger lijken (of door een onderhoudsmonteur worden opgeblazen). Lekkages aan deze ketels zijn vaak niet meer dan nieuw ringetjes, welke heel makkelijk te vervangen zijn.

En nog een tip: deze CW3 ketel is 99,9% hetzelfde als een CW4 van hetzelfde type. Het enige wat anders is, is het zgn waterhoeveelheidsregelaar. Een onderdeeltje in de koude toevoerleiding welke slechts 7 euro kost bij WarmteService. De rest van de ketel is dus identiek.

Lijkt me dus meer dan de moeite waard om dit eerst uit te proberen en de kleine lekkage even te verhelpen.

En laat je hem toch vervangen en gaat deze naar de stort, dan wil ik hem wel hebben!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2016 13:40 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een ketel met een hogere CW-klasse ook automatisch een hoger vermogen voor CV-gebruik heeft. Gevolgd daarvan is dat hij ook een hogere ondergrens qua modulatieniveau. Dat is jammer, want een ketel die ver terug kan moduleren kan een stuk langer op een laag pitje blijven branden, wat weer zuiniger is. Als je naar de 28c kijkt, dan zie je dat die een lagere ondergrens heeft dan je huidige Agpo en de 40c in dat lijstje. De 28c kan dus iets verder terug 'schakelen', terwijl de Agpo en 40c dan gaan 'pendelen' (aan/uit/aan/uit/aan) omdat het minimumvermogen anders al meer is dan wat er nodig is om de ruimte op temperatuur te houden. Verwacht geen honderden kuubs besparing door die lagere ondergrens, maar het zal toch een klein beetje schelen. Niet alleen gas, maar ook qua aantal branderstarts en dus slijtage.

Qua stroomverbruik ga je er trouwens ook op vooruit. In rust trekt deze Agpo Econpact 225c bij mij 11-12W uit het stopcontact. Is toch 105 kWh op jaarbasis. Bij een moderne Remeha zal dat <5W zijn. Tijdens gebruiken (stoken/warmwater) zal hij ook zuiniger zijn, de Agpo trekt bij mij dan al gauw 100-150W+ omdat het gewoon een verouderde ketel is. De mijne is in 2003 in m'n huurwoning opgehangen.

Tunen van de installatie (met name 'waterzijdig inregelen') is zeker aan te raden, daar werd deze ketel bij mij ook een stuk rustiger van, maar is voor elke installatie aan te bevelen: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 74% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2016 20:43 ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:22
Even snel; de pomp is ook modulerend in de keuze van de ketel 28c? Ik heb een 40c en erg tevreden, maja idd die 7kw is t min vermogen (ook top isolatie nieuwbouw trouwens hier)... btw is de 40c met CW5 een 19.5 l/min op 40c... en niet maar 11 l/min zoals hierboven is genoemd (of 60graden bedoeld?)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• prein2

prein2

Ik vind die getallen bij 40 graden zo enorm onhandig. Er komt 60 graden water uit de ketel, dus dat is wat telt. Dat je bijmengt en dat er uit je kraan zoveel liter per minuut gemengd water kan komen is prima, maar is geen feature van een ketel en hoeft van mij dus niet vermeld.

maar goed, als antwoord op je vraag: er werd bij 60graden bedoeld..
Pagina: 1