Vraag

• RemmyDZ
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 12-08 15:38
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een kleine twee jaar de eigenaar van een Huawei Y530.
Dit is mijn eerste smartphone en ik was er lange tijd heel tevreden mee.
Echter, naarmate ik steeds meer met mijn telefoon doe/wil doen vertoont het toestel een aantal belangrijke gebreken.
Ten eerste het RAM geheugen; slechts 512MB.
Elke keer als ik een redelijk zware app open (bv. YouTube) en ik gebruik de Home toets, moet alles opnieuw geladen worden. Mijn launcher is dan als het ware uit het geheugen gezet om ruimte te maken voor de draaiende app(s) (Tenminste, dat is mijn theorie).
Daarnaast krijg ik sinds een paar weken de melding dat sommige systeemfuncties niet (goed) meer werken omdat er een gebrek is aan interne opslagruimte.
Ik heb wel een SD-kaart, maar niet alle apps kunnen naar de SD-kaart worden gezet.
Door dit gebrek aan opslagruimte loop ik met veel apps ook al achter wat betreft updates, simpelweg omdat ik ze door te weinig opslagruimte niet meer kan updaten.

Ik heb daarom besloten voor een nieuw toestel te gaan kijken.
Gisteren ben ik even wezen kijken in de winkel en toen kwam ik twee toestellen tegen:

Huawei Y5 II
Alcatel Pop 3 5.5

Na wat research op internet was ik niet helemaal overtuigd.
Wat betreft specificaties overtreffen ze mijn huidige toestel (1GB RAM vs 512MB en Quad Core vs Dual Core).
Echter, ik ben (zei het met een gelimiteerd budget) wel op zoek naar een toestel dat een paar jaar vooruit kan, en met de bovengenoemde toestellen denk ik niet dat dat doel daarmee bereikt kan worden.
Nu heb ik weinig verstand van smartphones, vandaar dit topic.
Na een tijdje verder zoeken kwam ik op dit toestel:

Lenovo K5

Dit toestel heeft 2GB RAM en een Octa Core processor.
Daarnaast beschikt het toestel over 16GB interne opslag, zodat ik naar mijn idee niet hoef in te zitten over gebrek aan opslagruimte, bijvoorbeeld met updates van apps (media zet ik altijd op mijn SD-kaart).
Dit toestel kost wel wat meer, dus bij deze mijn vraag:
Is de meerprijs het waard?

Nog even op een rijtje wat ik van mijn nieuwe toestel verwacht:
- Snel navigeren/switchen van apps zonder dat de launcher uit het geheugen gezet wordt, ook met zware apps.
- Soepel kunnen werken, komt overeen met het punt hierboven, maar ik heb er een hekel aan als het navigeren (swipen naar links/rechts op het homescreen) schokkerig/laggy aanvoelt.
- Voldoende opslagruimte zodat ik geen updates van apps hoef te missen.
- Geschikt zijn voor de toekomst, dat wil zeggen dat het toestel ook nog mee kan komen over een jaar of twee, als apps veeleisender worden.

Dingen waar ik weinig waarde aan hecht:
- Camera
- Geluidskwaliteit van speakers (ik gebruik voor muziek koptelefoon en ik neem aan dat elke speaker, hoe slecht dan ook, goed genoeg is voor het voeren van een telefoongesprek)

Ik hoop dat ik mijn vraag goed genoeg heb beschreven.
Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Remmy :)

Alle reacties

• fl1mpie
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:46
RemmyDZ schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:47:
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een kleine twee jaar de eigenaar van een Huawei Y530.
Dit is mijn eerste smartphone en ik was er lange tijd heel tevreden mee.
Echter, naarmate ik steeds meer met mijn telefoon doe/wil doen vertoont het toestel een aantal belangrijke gebreken.
Ten eerste het RAM geheugen; slechts 512MB.
Elke keer als ik een redelijk zware app open (bv. YouTube) en ik gebruik de Home toets, moet alles opnieuw geladen worden. Mijn launcher is dan als het ware uit het geheugen gezet om ruimte te maken voor de draaiende app(s) (Tenminste, dat is mijn theorie).
Daarnaast krijg ik sinds een paar weken de melding dat sommige systeemfuncties niet (goed) meer werken omdat er een gebrek is aan interne opslagruimte.
Ik heb wel een SD-kaart, maar niet alle apps kunnen naar de SD-kaart worden gezet.
Door dit gebrek aan opslagruimte loop ik met veel apps ook al achter wat betreft updates, simpelweg omdat ik ze door te weinig opslagruimte niet meer kan updaten.

Ik heb daarom besloten voor een nieuw toestel te gaan kijken.
Gisteren ben ik even wezen kijken in de winkel en toen kwam ik twee toestellen tegen:

Huawei Y5 II
Alcatel Pop 3 5.5

Na wat research op internet was ik niet helemaal overtuigd.
Wat betreft specificaties overtreffen ze mijn huidige toestel (1GB RAM vs 512MB en Quad Core vs Dual Core).
Echter, ik ben (zei het met een gelimiteerd budget) wel op zoek naar een toestel dat een paar jaar vooruit kan, en met de bovengenoemde toestellen denk ik niet dat dat doel daarmee bereikt kan worden.
Nu heb ik weinig verstand van smartphones, vandaar dit topic.
Na een tijdje verder zoeken kwam ik op dit toestel:

Lenovo K5

Dit toestel heeft 2GB RAM en een Octa Core processor.
Daarnaast beschikt het toestel over 16GB interne opslag, zodat ik naar mijn idee niet hoef in te zitten over gebrek aan opslagruimte, bijvoorbeeld met updates van apps (media zet ik altijd op mijn SD-kaart).
Dit toestel kost wel wat meer, dus bij deze mijn vraag:
Is de meerprijs het waard?

Nog even op een rijtje wat ik van mijn nieuwe toestel verwacht:
- Snel navigeren/switchen van apps zonder dat de launcher uit het geheugen gezet wordt, ook met zware apps.
- Soepel kunnen werken, komt overeen met het punt hierboven, maar ik heb er een hekel aan als het navigeren (swipen naar links/rechts op het homescreen) schokkerig/laggy aanvoelt.
- Voldoende opslagruimte zodat ik geen updates van apps hoef te missen.
- Geschikt zijn voor de toekomst, dat wil zeggen dat het toestel ook nog mee kan komen over een jaar of twee, als apps veeleisender worden.

Dingen waar ik weinig waarde aan hecht:
- Camera
- Geluidskwaliteit van speakers (ik gebruik voor muziek koptelefoon en ik neem aan dat elke speaker, hoe slecht dan ook, goed genoeg is voor het voeren van een telefoongesprek)

Ik hoop dat ik mijn vraag goed genoeg heb beschreven.
Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Wat is je budget?

• RemmyDZ
Bedankt voor de snelle reactie!
Mijn budget is €180 maximaal.

Het mooie aan deze Lenovo K5 is dat er bij de MediaMarkt een cashback actie geldt van €30.

• RemmyDZ
Whoops, geen quote gebruikt!

• fl1mpie
RemmyDZ schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:57:
Bedankt voor de snelle reactie!
Mijn budget is €180 maximaal.

Het mooie aan deze Lenovo K5 is dat er bij de MediaMarkt een cashback actie geldt van €30.
180,- is moeilijk.
Ik zou opletten met van die cheapo telefoons, goedkoop is vaak ook écht duurkoop.

Ik zou je aanraden om voor iets als product: General Mobile Android One 4G te gaan. Krijgt updates van Google, is dus in principe een Nexus telefoon.

Ook aan te raden is een 2dehands Moto G/Moto X.

Mocht je een hobbyist zijn, ga dan voor een 2dehands Nexus 5 en zet een een custom ROM op.

• RemmyDZ
Flippylosaurus schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:12:
[...]

180,- is moeilijk.
Ik zou opletten met van die cheapo telefoons, goedkoop is vaak ook écht duurkoop.

Ik zou je aanraden om voor iets als product: General Mobile Android One 4G te gaan. Krijgt updates van Google, is dus in principe een Nexus telefoon.

Ook aan te raden is een 2dehands Moto G/Moto X.

Mocht je een hobbyist zijn, ga dan voor een 2dehands Nexus 5 en zet een een custom ROM op.
Wederom bedankt voor je reactie.

Ik heb eens gekeken naar de Android One, maar vanuit mijn onervaren oogpunt is het enige (grote) verschil tussen de K5 en de Android One de processor; Snapdragon 415 Octa-Core vs Snapdragon 410 Quad-Core.

Nogmaals, ik heb hier weinig verstand van, maar ik denk dat ik dan beter af ben met de Snapdragon 415?

Wat betreft updates maak ik me niet zo'n zorgen, Lenovo heeft aangekondigd een update naar Android 6.0 uit te brengen (huidige versie op de K5 is 5.1).

Op mijn huidige toestel heb ik 4.3, dus alles is in dit geval een vooruitgang.

Wat zou in dit geval trouwens de goedkoop duurkoop zijn?
Ligt dat aan de bouwkwaliteit, de software, of wellicht iets anders?

Met vriendelijke groet,
RemmyDZ schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:57:
Dat is gewoon een landelijke actie.

Met zo'n budget zou ik kiezen voor een Wileyfox Spark+ / Swift 2.
Snel, prima hardware, Cyanogen software en gewoon dikke prima.

Of een Honor 5C.. Nagenoeg zelfde software als dat je nu gebruikt.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• fl1mpie
RemmyDZ schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:33:
[...]

Wederom bedankt voor je reactie.

Ik heb eens gekeken naar de Android One, maar vanuit mijn onervaren oogpunt is het enige (grote) verschil tussen de K5 en de Android One de processor; Snapdragon 415 Octa-Core vs Snapdragon 410 Quad-Core.

Nogmaals, ik heb hier weinig verstand van, maar ik denk dat ik dan beter af ben met de Snapdragon 415?

Wat betreft updates maak ik me niet zo'n zorgen, Lenovo heeft aangekondigd een update naar Android 6.0 uit te brengen (huidige versie op de K5 is 5.1).

Op mijn huidige toestel heb ik 4.3, dus alles is in dit geval een vooruitgang.

Wat zou in dit geval trouwens de goedkoop duurkoop zijn?
Ligt dat aan de bouwkwaliteit, de software, of wellicht iets anders?

Met vriendelijke groet,
Quad-Core, Hexa-Core, Octa-Core en dergelijke zijn vaak marketing buzzwords. 9/10 keer zegt het helemaal niets over de snelheid. Ik ben zelf daar niet heel erg bekend in maar ik kan je met zekere zekerheid zeggen dat je niet (veel) snelheidsverschil zal zien.

Duurkoop is meestal dat de bouwkwaliteit wat slechter is, en je krijgt vaak onvoldoende softwareupdates. Nu weet ik ook niet zeker of je met het General Mobile toestel naar 7.0 en dergelijke updates krijgt, maar je krijgt _sowieso_ veiligheidsupdates. Bij cheapo toestellen is dit vaak niet zo.

• RemmyDZ
Flippylosaurus schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:38:
[...]

Quad-Core, Hexa-Core, Octa-Core en dergelijke zijn vaak marketing buzzwords. 9/10 keer zegt het helemaal niets over de snelheid. Ik ben zelf daar niet heel erg bekend in maar ik kan je met zekere zekerheid zeggen dat je niet (veel) snelheidsverschil zal zien.

Duurkoop is meestal dat de bouwkwaliteit wat slechter is, en je krijgt vaak onvoldoende softwareupdates. Nu weet ik ook niet zeker of je met het General Mobile toestel naar 7.0 en dergelijke updates krijgt, maar je krijgt _sowieso_ veiligheidsupdates. Bij cheapo toestellen is dit vaak niet zo.
Mijn theorie was dat steeds meer apps gebruik maken van meerdere cores op een processor en dat ik daardoor beter op de toekomst voorbereid zou zijn met een 8-core processor, vandaar de vraag.

Om daar nog wat meer informatie over te geven, dit zijn de apps die ik veruit het meeste gebruik:

- YouTube
- Twitch
- Reddit
- Google Chrome (tenminste, mijn huidige mobiel loopt er vaak door vast)

Daarnaast zou ik graag af en toe een game willen spelen, en om maar even een zwaargewicht te noemen, GTA Vice City (Google Play: Grand Theft Auto: Vice City zou fijn zijn.

Met vriendelijke groet,

• fl1mpie
RemmyDZ schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:50:
[...]

Mijn theorie was dat steeds meer apps gebruik maken van meerdere cores op een processor en dat ik daardoor beter op de toekomst voorbereid zou zijn met een 8-core processor, vandaar de vraag.

Om daar nog wat meer informatie over te geven, dit zijn de apps die ik veruit het meeste gebruik:

- YouTube
- Twitch
- Reddit
- Google Chrome (tenminste, mijn huidige mobiel loopt er vaak door vast)

Daarnaast zou ik graag af en toe een game willen spelen, en om maar even een zwaargewicht te noemen, GTA Vice City (Google Play: Grand Theft Auto: Vice City zou fijn zijn.

Met vriendelijke groet,
De apps die je noemt zullen wel kunnen. GTA VC weet ik niet 100% zeker, maar moderne toestellen kunnen dat waarschijnlijk wel hebben.

• RemmyDZ
Flippylosaurus schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:54:
[...]

De apps die je noemt zullen wel kunnen. GTA VC weet ik niet 100% zeker, maar moderne toestellen kunnen dat waarschijnlijk wel hebben.
En gaat het switchen tussen de genoemde apps ook op acceptabele snelheid?
Daarnaast, is 2GB RAM voldoende om niet de launcher uit het geheugen te verliezen, zoals het geval met mijn huidige toestel?

PS: Ontzettend bedankt voor alle snelle reacties!

Met vriendelijke groet,

• fl1mpie
RemmyDZ schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:01:
[...]

En gaat het switchen tussen de genoemde apps ook op acceptabele snelheid?
Daarnaast, is 2GB RAM voldoende om niet de launcher uit het geheugen te verliezen, zoals het geval met mijn huidige toestel?

PS: Ontzettend bedankt voor alle snelle reacties!

Met vriendelijke groet,
2GB is meer dan voldoende imo. Mijn 5x heeft ook 2GB, ik merk zelf weinig-geen keren dat het geheugen vol zit.

• RemmyDZ
Flippylosaurus schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:03:
[...]

2GB is meer dan voldoende imo. Mijn 5x heeft ook 2GB, ik merk zelf weinig-geen keren dat het geheugen vol zit.
Super bedankt!

Ik denk dat ik voorlopig voldoende weet, bedankt voor alle snelle reacties!

Nog één vraag dan, omdat ik het niet kan laten :P

Ik heb net wat artikels gelezen over Quad-Core vs Octa-Core, en het blijkt dat een Octa-Core meestal bestaat uit 2 Quad-Cores, eentje met een lagere kloksnelheid dan de andere, en deze zou ervoor zorgen dat er efficiënt met energie omgegaan wordt.

Mijn vraag is dan als volgt:
Snapdragon 410 vs 415; zijn ze wat prestaties ongeveer gelijk aan elkaar of is er een duidelijke winnaar?

Met vriendelijke groet,

• Mark22
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19:44
Alleen met GTA VC zul je denk ik wat verschil merken. Voor dingen als YouTube en Twitch is de SD410 goed genoeg, maar de SD415 is met 8 cores meer toekomstbestendig.
Is anders dit toestel interessant? pricewatch: Alcatel One Touch Pop 4S Grijs

[Voor 34% gewijzigd door Mark22 op 05-11-2016 15:29]

• RemmyDZ
Mark22 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:23:
Alleen met GTA VC zul je denk ik wat verschil merken. Voor dingen als YouTube en Twitch is de SD410 goed genoeg, maar de SD415 is met 8 cores meer toekomstbestendig.
Is anders dit toestel interessant? pricewatch: Alcatel One Touch Pop 4S Grijs
Bedank voor de reactie!

Die Alcatel is een prachtig toestel, maar ik heb wel wat problemen met het scherm (5,5").
Ik wil graag mijn telefoon in mijn broekzak dragen en ook met mijn duim bijna overal op het scherm kunnen reiken, ik denk dat 5,5" dan ietsje te groot is.
Wat betreft overige specificaties is het wel een prachtig ding, eerlijk is eerlijk.

Met vriendelijke groet,
Al gekeken naar:
CLB schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:38:
Met zo'n budget zou ik kiezen voor een Wileyfox Spark+ / Swift 2.
Snel, prima hardware, Cyanogen software en gewoon dikke prima.

Of een Honor 5C.. Nagenoeg zelfde software als dat je nu gebruikt.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:33

P_Tingen

omdat het KAN

Probleem van veel el cheapo spul is ook dat er veel bloatware op staat (eigenlijk niet eens alleen van de el cheapo modellen trouwens). De wileyfox is een cyanogen android en dus erg clean.

Goedkopere modellen zijn vaak na een jaar zo traag als dikke $%$% in een trechter en daar helpt maar een ding tegen en dat is weggooien. Met een budget van 180 euro moet je wel iets redelijks kunnen kopen, dat valt volgens mij niet meer onder el cheapo

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee