Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software voor het moderne boekhoudkantoor

Pagina: 1
Acties:

• Karelvanhoof
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-06-2022
Ik ben opzoek naar een degelijk softwarepakket voor een boekhoudkantoor.
Een van de zaken dat ik belangrijk vind is dat er een online platform is voor de uitwisseling van informatie tussen de klant en de boekhouder (vb. Winbooks Connect) en een oplossing voor de automatische herkenning van facturen (vb. Winbooks Virtual Invoice, Clearfacts,...).

Zelf dacht ik aan Winbooks of Adsolut.

Exact Online heeft niet de optie om een forfaitaire boekhouding te voeren en valt hierdoor af.

Iemand ervaring met de automatische herkenning en codering van facturen?
In hoeverre is dit in praktijk realiseerbaar?
Yuki was hiermee een van de pioniers, maar denk niet dat dit qua volledigheid te vergelijken is met een Kluwer Expert/M of Winbooks?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap wat je wilt, maar je vliegt het op de verkeerde manier aan :)
Klein stappenplannetje:
1) Maak een lijst met eisen en wensen. MosCoW criteria, dus must have could have would have. Budget zit hier ook in. Maak daar echter geen harde grens van
2) Maak een longlist van pakketten en hun mogelijkheden
3) Ga afstrepen op je lijstje. Zo hou je een shortlist over met max 4 paketten.
5) evalueer demo's en pick one :)

Automatische herkenning en codering van facturen kan, maar kost je flink wat. Iets met inscannen, textherkenning en dan de variaties in type, plaats op de factuur, al dan niet aanwezig, foutafhandeling etc. En je moet het inleren. Wil je dat inhouse doen, kost je vziw tonnen. Maar het kan :)
Ik weet dat er een bedrijf is dat dit voor je kan doen. Dan zitten er in lage lonenlanden mensen gewoon facturen in te kloppen voor je en krijg je je data aangeleverd. Ben de naam kwijt, maar daar moet je in duiken. Vziw is er geen boekhoudprogramma dat het ingebouwd heeft.

Wat jij denk ik moet doen is je engelse termen bijspijkeren en naar zaken als invoice processing zoeken. Niet bang zijn om een buitenlands systeem te zoeken. Ik neem aan dat je voor meerdere bedrijven de boekhouding doet. Dat zal prio 1 zijn: meerdere boekhoudingen tegelijk ondersteunen, en tegelijkertijd makkelijk een extra bedrijf toevoegen of inactiveren (niet verwijderen!).

Last: ik weet niet wat je budget is. Maar het gaat niet goedkoop zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:27
Puur voor het verwerken/coderen/scannen van facturen zou je eens naar Trifact365 kunnen kijken. Kostentechnisch interessant omdat je per document kunt afrekenen en dus niet met investeringen op voorhand zit.

Even wat achtergrond/disclaimer: ik weet niks van boekhoudsoftware. Ik ben eigenaar van 2 BV's en vanuit die rol heb ik als eindgebruiker natuurlijk wel te maken met boekhouding. Mijn accountant gebruikt Afas software en sinds 1 jaar Trifact365 voor het geautomatiseerd inlezen van in- en verkoopfacturen. Zolang je van alles een digitale variant hebt (PDF), werkt dit erg prettig. Je kunt zowel je facturen direct naar een specifiek emailadres sturen als ook handmatig uploaden. Vervolgens moet je ze allemaal accorderen. Is voor mij in totaal 30 minuten werk per maand (ongeveer 50 facturen). Ik heb geen idee hoe dit verder werkt vanuit de kant van de accountant (want dat is feitelijk wat jij wilt gaan doen).

Er zitten ook nadelen aan. Omdat je een PDF moet hebben, ben je voor een aantal facturen bezig met het converteren daarvan (foto's van bonnetjes, scans van papieren facturen en print-as-PDF van bijvoorbeeld AppStore aankopen). Is op zich geen halszaak, maar wel een extra handeling voor de eindgebruiker, jouw klant.

[ Voor 71% gewijzigd door mjax op 06-11-2016 11:15 ]