Wat is het beste mountpoint voor mijn NAS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Om mijn NAS te mounten heb ik, als beginner, op elke computer een mountpoint //diskstation aangemaakt.

Pas later realiseerde ik me dat er over directorystructuur van Ubuntu/Linux/Unix al erg goed is nagedacht en dat het in het algemeen niet de slimste oplossing is om er een directory bij te maken in de root. En ook niet om de naam van een mountpoint aan een apparaat te relateren.

Ik gebruik meerdere shares, die ik pas mount als ik ze ga gebruiken:
  • //diskstation/data - een gedeelde share voor mijn data
  • //diskstation/install - een gedeelde read-only share voor installatiebestanden
  • //diskstation/home - een share per computer, voor het wegschrijven van de backup
Ik wil in elk geval voor de datashare data op alle computers hetzelfde mountpoint gebruiken en ik zet het mountpoint liever niet onder ~, want ik heb gemerkt dat Linux GUI software dit vaak vervangt door /home/«usernaam» en dan is een project niet meer te openen onder een andere usernaam. En ik wil natuurlijk bookmarks in Nautilus kunnen maken.

Wat is een betere plek om de shares van mijn NAS te mounten?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 05-11-2016 14:23)

• Thralas
  • Laatst online: 30-09 08:10
Cyphax schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:32:
[...]
Ik heb altijd meer de indruk gehad dat het een erfenis is van de eerste implementaties van het fs, en wel is uitgedacht, maar nooit meer gemoderniseerd.
Of het nu een zooitje is of niet (ik vind van niet), er is een boel over de filesystem layout vastgelegd in de Filesystem Hierarchy Standard
Ik hou altijd bij dit soort dingen een standaard of strategie aan die ik het meest logisch vind, want er is wel een conceptueel verschil tussen /mnt en /media. Als je het handmatig mount, dan in /mnt, automatische mounts gaan in /media (meestal afkoppelbare media als usb-sticks). Maar een verplichting is het niet.
Dat is toevalligerwijs ook ongeveer wat de FHS voorschrijft.
/mnt : Mount point for a temporarily mounted filesystem
This directory is provided so that the system administrator may temporarily mount a filesystem as needed. The content of this directory is a local issue and should not affect the manner in which any program is run.

[...]

/media : Mount point for removable media
This directory contains subdirectories which are used as mount points for removable media such as floppy disks, cdroms and zip disks.
Nu is /mnt zelfs op te vatten als een plek waar je slechts 1 filesystem mount. In die zin is het imo. niet eens zo fout om een (permanent) filesystem direct in de root te mounten. Zelf hanteer ik subdirectories onder /mnt.
thunder7 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:52:
Eén van de punten waar ik nog wel eens de mist in ga met het mounten van een nas of een tijdelijke schijf, is dat dat mountpoint wel of juist niet in de backup meegenomen wordt. Het loont de moeite om dat te controleren....
Ook een goed punt. Tools als locate komen met een default blacklist van paden die hij niet indexeert.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is nou het mooie van Linux. Er is geen beste manier hiervoor. Je bent vrij om je schijven te mounten waar je wilt, zolang het maar niet in de weg zit van de rest van het systeem (niet gaan mounten in /var bijvoorbeeld, of /usr).
Ik heb in het begin ook een /data gemaakt waar ik m'n data partitie op zette. Nu heb ik m'n interne schijven in /media, terwijl anderen weer /mnt gebruiken.

Doe lekker wat je wilt, als het maar geen problemen veroorzaakt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14
aawe mwan schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:06:

Ik wil in elk geval voor de datashare data op alle computers hetzelfde mountpoint gebruiken en ik zet het mountpoint liever niet onder ~, want ik heb gemerkt dat Linux GUI software dit vaak vervangt door /home/«usernaam» en dan is een project niet meer te openen onder een andere usernaam. En ik wil natuurlijk bookmarks in Nautilus kunnen maken.
Hero of Time gaf al een antwoord voor je vraag.
Voor wat de tilde (~) betreft, er wordt in principe niets vervangen en eigenlijk geef je zelf al aan wat de betekenis van de tilde is. De tilde staat voor de home directory van de huidige user.
Dat hoeft overigens geen /home/<username> te zijn maar kan ook een totaal andere directory zijn zoals gedefinieerd in /etc/passwd

[ Voor 8% gewijzigd door ninjazx9r98 op 05-11-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
aawe mwan schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:06:
Pas later realiseerde ik me dat er over directorystructuur van Ubuntu/Linux/Unix al erg goed is nagedacht en dat het in het algemeen niet de slimste oplossing is om er een directory bij te maken in de root. En ook niet om de naam van een mountpoint aan een apparaat te relateren.
Als de directory structuur in linux ook maar iets is, dan is dat niet goed uitgedacht. Het is een zootje en zeker niet uitgedacht maar 'zo gegroeit'
Ik gebruik meerdere shares, die ik pas mount als ik ze ga gebruiken:
  • //diskstation/data - een gedeelde share voor mijn data
  • //diskstation/install - een gedeelde read-only share voor installatiebestanden
  • //diskstation/home - een share per computer, voor het wegschrijven van de backup

Wat is een betere plek om de shares van mijn NAS te mounten?
Dit lijkt mij een uitstekende plek.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Kees schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:19:
[...]

Als de directory structuur in linux ook maar iets is, dan is dat niet goed uitgedacht. Het is een zootje en zeker niet uitgedacht maar 'zo gegroeit'
Ik heb altijd meer de indruk gehad dat het een erfenis is van de eerste implementaties van het fs, en wel is uitgedacht, maar nooit meer gemoderniseerd.

Ik hou altijd bij dit soort dingen een standaard of strategie aan die ik het meest logisch vind, want er is wel een conceptueel verschil tussen /mnt en /media. Als je het handmatig mount, dan in /mnt, automatische mounts gaan in /media (meestal afkoppelbare media als usb-sticks). Maar een verplichting is het niet. Op m'n clients is de mount naar m'n fileserver (wat bij jouw Synology diskstation is) altijd /media/fileserver (als het een linux-installatie is althans. Zou het bij de Windowsmachine nog moeten instellen maar dat gaat standaard nog met zo'n drive letter.

Ik hou wel strikt al m'n mounts in /mnt of /media; als ik daar iets van nodig heb op een andere plek, dan maak ik symlinkjes. Enige uitzondering is automounting door Xfce, dan gaat het in /var/media of /var/run/media ofzoiets... iig niet onder /mnt of /media. Maar dat is automatisch gedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 05-11-2016 11:41 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:50

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Eén van de punten waar ik nog wel eens de mist in ga met het mounten van een nas of een tijdelijke schijf, is dat dat mountpoint wel of juist niet in de backup meegenomen wordt. Het loont de moeite om dat te controleren....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 30-09 08:10
[...]
Of het nu een zooitje is of niet (ik vind van niet), er is een boel over de filesystem layout vastgelegd in de Filesystem Hierarchy Standard
Ik hou altijd bij dit soort dingen een standaard of strategie aan die ik het meest logisch vind, want er is wel een conceptueel verschil tussen /mnt en /media. Als je het handmatig mount, dan in /mnt, automatische mounts gaan in /media (meestal afkoppelbare media als usb-sticks). Maar een verplichting is het niet.
Dat is toevalligerwijs ook ongeveer wat de FHS voorschrijft.
/mnt : Mount point for a temporarily mounted filesystem
This directory is provided so that the system administrator may temporarily mount a filesystem as needed. The content of this directory is a local issue and should not affect the manner in which any program is run.

[...]

/media : Mount point for removable media
This directory contains subdirectories which are used as mount points for removable media such as floppy disks, cdroms and zip disks.
Nu is /mnt zelfs op te vatten als een plek waar je slechts 1 filesystem mount. In die zin is het imo. niet eens zo fout om een (permanent) filesystem direct in de root te mounten. Zelf hanteer ik subdirectories onder /mnt.
thunder7 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:52:
Ook een goed punt. Tools als locate komen met een default blacklist van paden die hij niet indexeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:13:
Voor wat de tilde (~) betreft, er wordt in principe niets vervangen en eigenlijk geef je zelf al aan wat de betekenis van de tilde is. De tilde staat voor de home directory van de huidige user.
Dat klopt, maar ik bedoel wat anders.

Bij GUI programma's komt het wel eens voor dat als ze een verwijzing naar bijvoorbeeld ~/data in een bestand inlezen, ze bij het updaten van dat bestand het pad met de tilde hard vervangen door een absoluut pad. Voor de huidige user is dat geen probleem, maar alle andere users hebben normaal geen toegang tot die directory. Lijkt mij niet goed, maar ze doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Ik begrijp wat je bedoelt maar dat wat jij verwacht/denkt is niet de definitie van de tilde. Wat er nu gebeurt is goed, wat jij verwacht dat er moet gebeuren is niet goed.
~/data betekent dan ook de directory data in de home directory van de huidige user.
Stel user jan heeft als home directory /home/jan en user piet heeft /home/piet.
Voor user jan is ~/data gelijk aan /home/jan/data
Voor user piet is ~/data gelijk aan /home/piet/data
Wat jij verwacht is dat als user jan in de gui ~/data instelt dat user piet die navigeert naar ~/data terecht komt in /home/jan/data en dat is niet hoe het werkt.
Als je user piet ook in /home/jan/data wilt hebben zul je dus een absoluut pad moeten gebruiken en niet ~/data (tenzij je /home/jan instelt als home directory van user piet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enige uitzondering is automounting door Xfce, dan gaat het in /var/media of /var/run/media ofzoiets... iig niet onder /mnt of /media. Maar dat is automatisch gedrag.
Vreemd, want als ik met Xfce een USB stick gebruik en ik laat deze door Thunar mounten dan komt het onder /media/user/$user/$media te staan, niet ergens in /var ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:54:
[...]

Vreemd, want als ik met Xfce een USB stick gebruik en ik laat deze door Thunar mounten dan komt het onder /media/user/$user/$media te staan, niet ergens in /var ofzo.
Misschien een ander mechanisme dat jij hebt geïnstalleerd; ik geloof dat het via gvfs ofzoiets gaat bij mij. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:41:
Wat er nu gebeurt is goed, wat jij verwacht dat er moet gebeuren is niet goed.
Lees alsjeblieft mijn bericht wat beter, want wat jij veronderstelt heb ik helemaal niet geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:19:
[...]

Misschien een ander mechanisme dat jij hebt geïnstalleerd; ik geloof dat het via gvfs ofzoiets gaat bij mij. :)
Gvfs mounts staan buiten de functionaliteit van Xfce en zouden juist per gebruiker moeten zijn in .gvfs van je home.
aawe mwan schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:20:
[...]

Lees alsjeblieft mijn bericht wat beter, want wat jij veronderstelt heb ik helemaal niet geschreven.
Maar wat hij schrijft is wel hoe het werkt. Je zegt letterlijk dit:
Ik wil in elk geval voor de datashare data op alle computers hetzelfde mountpoint gebruiken en ik zet het mountpoint liever niet onder ~, want ik heb gemerkt dat Linux GUI software dit vaak vervangt door /home/«usernaam» en dan is een project niet meer te openen onder een andere usernaam.
Laat dat gedrag nou net zijn uitleg zijn. ~ is niets meer dan een afkorting die volledig wordt ingevuld om zo problemen tegen te gaan met paden die een tilde gebruiken maar escaped worden. Je krijgt hetzelfde als je $HOME gebruikt als locatie voor iets. Denk aan een symlink maken. Maak ik een in /media naar $HOME/muziek, dan kan jij er niet bij omdat het naar mijn home wijst.

Dus, als wat ninjazx9r98 niet is wat jij bedoeld, wat bedoel je dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
aawe mwan schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:20:
[...]

Ik heb je berichten net voor de zekerheid nog een paar keer gelezen maar ik haal daar echt niet iets anders uit dan datgene wat ik eerder ook al las. Ik denk nog steeds dat je niet goed begrijpt wat de tilde precies doet, mocht je toch iets anders bedoelen moet je het denk ik toch duidelijker omschrijven want er zijn nu minstens twee personen die iets anders lezen dan dat wat jij meent te schrijven.

Stel nu dat de tilde niet vervangen wordt door een hard pad maar nog steeds een tilde blijft, dan nog is het resultaat hetzelfde.
De tilde voor de eerder genoemde user jan betekent /home/jan, de tilde voor de eerder genoemde piet betekent nog steeds /home/piet.
Bij gebruik van de tilde zullen ze in principe nooit in dezelfde directory terecht komen en dus ook niet bij hetzelfde project tenzij, zoals ik eerder al aangaf, ze een gemeenschappelijk home directory hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:36:
Dus, als wat ninjazx9r98 niet is wat jij bedoeld, wat bedoel je dan wel?
Ik zal een versimpeld voorbeeld geven:
  1. Jan en Piet hebben allebei de NAS gemount op ~/data
  2. In het configuratiebestand van programma X heb ik "~/data/Y" als werkdirectory geconfigureerd
  3. Jan opent programma X en kan het prima gebruiken
  4. Piet opent programma X en kan het prima gebruiken
  5. Als je nu in het configuratiebestand kijkt, zie je dat er nog steeds "~/data/Y" in staat
  6. Jan opent programma X en slaat de configuratie opnieuw op, vanuit de GUI
  7. Als je nu in het configuratiebestand kijkt, zie je dat er ineens "/home/jan/data/Y" als werkdirectory staat
  8. Piet opent programma X en krijgt nu een foutmelding over een directory waar hij geen rechten heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Dat verhaal is in ieder geval een stuk duidelijker en nu begrijp ik wat je bedoelt. Helaas heb ik maar één (en mogelijk twee) antwoorden voor je, programma X misdraagt zich of er is iets f*cked up met rechten cq je installatie waardoor gebruiker jan de globale configuratie voor alle users mag wijzigen.
Veel zo niet de meeste software zal keurig een configuratie bestand in de home directory van iedere user die het gebruikt zetten en niet werken met een globale configuratie die ook nog eens door een willekeurige gebruiker aan te passen en op te slaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

aawe mwan schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:57:
[...]
Jan opent programma X en slaat de configuratie opnieuw op, vanuit de GUI...
Maar dat betekent ook dat als Jan - ik noem maar iets geks - groene menubalken instelt, Piet ook ineens met groene menubalken zit opgescheept. Kortom: het programma in kwestie is niet echt multi-user aware

Of het programma is wel echt multi-user aware en jij hebt het verkeerd geconfigureerd. Staat er iets in de readme over multi-user omgevingen? Althans, ik kan me niet voorstellen dat je dit probleem bij alle programma's ziet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:41:
Maar dat betekent ook dat als Jan - ik noem maar iets geks - groene menubalken instelt, Piet ook ineens met groene menubalken zit opgescheept. Kortom: het programma in kwestie is niet echt multi-user aware
Sommige instellingen zijn persoonlijk (die staan in je eigen homefolder), maar sommige instellingen wil je juist delen binnen een project. Bijvoorbeeld de plaats van de bronbestanden (op de NAS) in een videoeditor.

Ik realiseer me ineens dat het de tilde als homedirectory normaal alleen bestaat binnen de context van de shell. Dus als ik een pad dat met een tilde begint kan configureren in een configuratiebestand, dan zal het programma zelf steeds bewust het uitruilen van de tilde met de actuele $HOME directory moeten doen.

Conclusie: voor de duidelijkheid een NAS niet mounten onder "~".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, conclusie: als je samen aan een project werkt dat niet in een versiebeheersysteem wordt bijgehouden, het project niet in je home folder bewaren.

Let je ook op de rechten op de betreffende mappen en bestanden? De standaard umask is 022, wat betekend dat alleen de eigenaar alles mag, maar de groep en overig niet mag wijzigen. Wat Jan maakt, mag Piet niet wijzigen. Map gemaakt door Piet mag Jan niet in schrijven. Tenzij je met sticky bits of ACLs gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Hero of Time schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:43:
Nee, conclusie: als je samen aan een project werkt dat niet in een versiebeheersysteem wordt bijgehouden, het project niet in je home folder bewaren.

Let je ook op de rechten op de betreffende mappen en bestanden? De standaard umask is 022, wat betekend dat alleen de eigenaar alles mag, maar de groep en overig niet mag wijzigen. Wat Jan maakt, mag Piet niet wijzigen. Map gemaakt door Piet mag Jan niet in schrijven. Tenzij je met sticky bits of ACLs gaat werken.
Inderdaad, een standaard umask van 002 en sgid directories worden regelmatig gebruikt wanneer er samengewerkt moet worden op eenzelfde machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Na dit alles gelezen te hebben, denk ik dat ik mijn mountpoints ga verplaatsen van //diskstation naar /mnt.

Ik ontdek dat ik ook mountpoints mag hebben die samenvallen met een directory op de NAS.
Dus als straks mijn NAS vol is, kan ik de videodata verplaatsen naar een andere server en als ik die dan mount op /mnt/data/video blijft verder alles gewoon werken.

Pagina: 1