Receiver + JBL speakers afstellen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een paar jaar geleden een reveiver + speakers gekocht, alleen nooit goed ingesteld, geen verstand van en geen geduld voor. dit is mijn set;

Onkyo TX-NR626

2x JBL ES90B
1x JBL ES25C
1x JBL ES150P
2x JVC SX-XDS33 (surround)

Heb het reeds al afgesteld met de audyssey alleen klinkt dat voor geen meter, misschien dat ik de microfoon niet goed had staan, heb toen handmatig alles veranderd, naar wat voor mij goed leek en na wat dingen te hebben gelezen.

Front en center op full-band + doubble bass. surround op 40hz, Sub LFE crossover op max (150hz) en op de receiver 80hz. en Phase 0. en sub staat op 75db.

Ik weet dat het voor mij goed moet klinken, maar ik heb liever dat het juist is ingesteld en goed klinkt.

Zouden jullie aub je mening willen geven en willen helpen, tot waar kan.

Groetjes,

Stephan.

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-11-2016 11:29)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Ik kan je uitleggen wat je "verkeerd" hebt gedaan, maar je hebt geen geduld om je er in te verdiepen, dus dan maar even een tutorial hoe het beter zou moeten zijn;

1. reset alles naar fabrieksinstellingen
2. sub op luisterpositie (ja op de bank/stoel) en speel een liedje met bass
3. kruip rond om te luisteren waar het het beste klinkt.
4. daar komt de sub te staan
5. sub gain op 50%, phase op whatever het hardste klinkt, crossoverknop op max.
6. nieuwe audyssey run, microfoon op luisterpositie op oorhoogte (bij voorkeur op statief). de overige posities zitten rondom de luisterpositie (in een straal van max 30cm), eerst links, rechts, dan voor. evt nog achter indien je niet tegen een muur zit.
7. check het sub-volume in de receiver, deze staat idealiter ergens tussen -4 en +4. Als die hoger of lager staat, moet je nieuwe audyssey run doen, maar met gain knop resp. iets lager of hoger.
8. speakers in receiver op small (allemaal)
9. crossovers speakers fronts 60-80 (kwestie van proberen wat goed klinkt, alles onder de ingestelde waarde gaat naar de sub, die het meestal beter kan).
10. crossover center 90-120 (kwestie van proberen)
11. crossover surround 120-150 (lager kun je proberen, maar deze zijn echt de zwakste schakel in de set)
12. lpf for lfe 120hz

Dat zou een aardig uitgangspunt moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Ik kan je uitleggen wat je "verkeerd" hebt gedaan, maar je hebt geen geduld om je er in te verdiepen, dus dan maar even een tutorial hoe het beter zou moeten zijn;

1. reset alles naar fabrieksinstellingen
2. sub op luisterpositie (ja op de bank/stoel) en speel een liedje met bass
3. kruip rond om te luisteren waar het het beste klinkt.
4. daar komt de sub te staan
5. sub gain op 50%, phase op whatever het hardste klinkt, crossoverknop op max.
6. nieuwe audyssey run, microfoon op luisterpositie op oorhoogte (bij voorkeur op statief). de overige posities zitten rondom de luisterpositie (in een straal van max 30cm), eerst links, rechts, dan voor. evt nog achter indien je niet tegen een muur zit.
7. check het sub-volume in de receiver, deze staat idealiter ergens tussen -4 en +4. Als die hoger of lager staat, moet je nieuwe audyssey run doen, maar met gain knop resp. iets lager of hoger.
8. speakers in receiver op small (allemaal)
9. crossovers speakers fronts 60-80 (kwestie van proberen wat goed klinkt, alles onder de ingestelde waarde gaat naar de sub, die het meestal beter kan).
10. crossover center 90-120 (kwestie van proberen)
11. crossover surround 120-150 (lager kun je proberen, maar deze zijn echt de zwakste schakel in de set)
12. lpf for lfe 120hz

Dat zou een aardig uitgangspunt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

En mocht je er dan nog niet uitkomen, moet je even klinken op de link in mijn signature.

[ Voor 12% gewijzigd door Lip op 05-11-2016 01:11 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reageren hoeft niet altijd...

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 05-11-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 05-11-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
na jullie reactie, ben ik zelf even het internet op gegaan. ben een hoop wijzer geworden en heb de tut van LA-384 gevolgt, ik heb alleen het idee (en dat kan aan mij liggen) dat het geluid nog niet helemaal lekker is, het lijkt soms ook of ik het geluid dubbel hoor als ik op de andere bank zit of als ik voor de tv sta.

kan dat komen door de zwakke surround speakers, de audyssey? of omdat ik een verkeerde audyssey gewend ben.

Dit is wat de audyssey er van gemaakt heeft;

left -7
center -8
right -8
surround R -1
surround L -2
Sub 0

Afstand;

left 4.50m
right 4.50m
center 4.50m
surround R 1.20m
surround L 1.20m
subwoofer 4.50m

p.s mijn excusses dat ik niet eerst zelf ben gaan kijken, en meteen een bericht had geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die surround speakers had ik gewoon in de prullenbak gedaan, omdat het afbreuk doet aan de rest. Niet verkopen of weggeven, want hiermee maak je niemand blij. ;)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zo'n idee had ik ook al hahah.

nou vraag ik me af, dat ik audyssey afstelde zette ik de microfoon alleen op de bank die recht voor de tv staat, 1. midden 2. links 3.rechts en 4,5,6 voor 1,2 en 3 zoals op vele afbeeldingen te zien is. nou heb ik links aan zijkant tegen de muur ook een bank, kan ik daar het beste 4,5en 6 plaatsen?

zorgt dat er voor dat de sub overal goed hoorbaar is? want hoor de sub het beste op positie 3 en als ik op de bank links zit ( daar staat ook de sub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zorgen dat je sub op alle zitplaatsen goed hoorbaar is, kan je op je (bier) buik schrijven. Variaties in het plaatsen van de meetmicrofoon heeft een minimaal effect, in de basweergave en is vooral merkbaar in de hoge tonen en in mindere maten in de midden tonen.

Dat komt omdat alle kalibratie systemen, geen invloed kunnen hebben op de overtollige kinetische energie die vrijkomt bij de weergave van geluidsgolven.

Om een goede strakke bas te krijgen op meerdere zitplaatsen, zul je moeten grijpen naar multi-sub opstellingen, i.c.m een 4-way miniDSP met advanced plugin..

of aan de slag moeten met (veel) absorbtie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Je kunt het niet voor alle plekken goed krijgen, zeker niet de lage frequenties. Met meerdere subs, een apparaatje zoals de minidsp 2x4 en veel geduld, kennis en metingen, kan dit wel.

Het is belangrijk om de audyssey metingen in een zo klein mogelijk gebied te doen. Als er dagelijks meer dan 1 kritische luisteraars/-plaatsen zijn, dan ben je al beperkter in de resultaten. Als er ook plaatsen zijn waar af en toe iemand zit en deze bevinden zich "ver" van de primaire positie, dan kun je het helemaal vergeten. Deze neem je beter niet mee met de audyssey meting. Ze worden ook wel gekscherend Mother-in-law seat genoemd, omdat het geluid hier niet optimaal is ten faveure van de primaire luisterpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk antwoord,

het probleem is alleen, dat er geen plaatsen zijn waar afentoe iemand zit. mijn vrouw zit op de bank waar ik de luister positie heb ingesteld, en ik zit op de bank aan de zijkant. nou heb ik de bas verhoogd met +2 en is redelijk op elke positie hoor baar. is dan nog steeds het beste op de sub crawl toe te passen? en klinkt misschien heel dom, hoe dichter ik bij de sub kom hoe harder het klinkt?

Een 2e sub zou eventueel kunnen, die is er ook. alleen woon ik in een chalet. en heb al meerdere keren me kopjes en glazen van de grond moeten raaapen. hahaha.

en betreft me surround, beste om die los te koppelen en opnieuw audyssey en met de tijd goede surround speakers aanschaffen?

en het kan ook aan mij liggen, maar ik hoor soms het geluid dubbel. eigenlijk nooit last van gehad, nou misschien hoorbaar door een betere audyssey?
Pagina: 1