Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IT Studente zoekt advies over welke laptop ze moet kopen

Pagina: 1
Acties:

• Kiragi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-11 12:10
Hoi mensen. Ik zal even uitleggen in welke situatie ik nu zit. Je mag dit gedeelte gerust overslaan en doorskippen naar mijn vragen :P

Ik doe de opleiding MBO-4 ICT-beheerder, en daarvoor ben je een redelijk krachtige laptop nodig. Deze had ik in het verleden, namelijk de Asus G74Sx (i7 2630QM, 8GB RAM en een GTX 560M GPU), alleen nu is deze laptop door een defect total loss geworden.

Vanzelfsprekend ben ik wel een vervanger nodig. Mijn school raad tenminste een i5 aan met 8GB RAM, maar hun voorkeur ligt bij een i7, 16GB RAM en enig soort van Flash opslag i.v.m VM's. Een dedicated GPU is dus geen must.

Maar nu het probleem. Ik wil een krachtige en compacte laptop van goede bouwkwaliteit en indien mogelijk upgradebaar. Ook is de design-factor redelijk belangrijk. Ik heb al naar veel laptop's gekeken. De Dell XPS 13 en 15, de Asus Zenbook Pro, de Dell Inspirion Gaming, de Asus GL502, HP Pavilion 15, Gigabyte Aero 14.. Er zijn zoveel laptops die mij wel aanspreken, alleen heeft elke weer zijn voor/nadelen. Zo vind ik de Dell XPS een slechte bang voor je buck, aangezien ik 1500 euro zou betalen terwijl de Dell Inspirion Gaming 15 dit aanbied voor minder. Ook ben ik eigenlijk meer fan van de XPS 13 zijn formaat, maar ik weet niet of de ULV i7 voldoende is voor mijn eisen.

De Asus GL502 vind ik wat hebben, maar ik heb horrorverhalen gehoord van Asus zijn RMA, en persoonlijk heb ik ook geen goede ervaringen met hun klantenservice. De HP Pavilion 15 is goed, alleen het design is niet spectaculiar.. En dan de Gigabyte Aero 14, maar aangezien Gigabyte nog weinig reputatie met laptops heeft + deze laptop is niet makkelijk te verkrijgen binnen NL vind ik het nog niet een instabuy.

En dan nu nog wat. Ik was eigenlijk niet van plan om een gamelaptop te nemen. Echter, alle bovengenoemde laptops hebben allemaal een 950M of hoger (sommigen zelfs een 1060!), wat de prijs weer omhoog jaagt. Mijn originele plan was namelijk om een desktop voor gaming er naast te bouwen, maar als ik kijk naar de 10-series die net uit is... Het is wel verleidelijk om een laptop met zo'n 10 series GPU te nemen. (Aangezien ik er minimaal 3 jaar mee moet doen, en in die tussentijd waarschijnlijk niet genoeg geld heb voor een desktop..)

Zucht. Weet je wat, ik vul het vragenlijstje maar in en ik kijk waar jullie Tweakers mee op komen :D

Wat ga je met je laptop doen?
Schoolwerk, incidenteel gamen, incidentele video-editing en Photoshop. De zwaarste applicatie die ik voor school gebruik is VMWare, waar ik vaak 2-3 VM's tegelijkertijd op run (Windows Server 2012, 2 DC's en een client side). Gaming doe ik eens in de zoveel tijd, en dan voornamelijk Overwatch (al zijn er wel games die ik nog wel spelen zoals de nieuwe Tomb Raider, maar dit hoeft echt niet op super high settings te runnen.)

Verder werk ik ook vaak met een Wacom tablet (Digital Art) dus Photoshop word veel gebruikt, en een Video Editing software voor de occasional shitpost/gameplay video. Een beetje redelijk scherm is dus ook wel lekker. (Minimaal 1920x1080, en als het kan IPS :) )

Wat is je budget?
Dit varieert. Als ik al mijn geld op een laptop ga gooien (maar dit houd in dat hij het zeker 3 jaar moet doen en hopelijk nog meer), dan mag 1500-2000 euro. (Minder is natuurlijk wel beter!). Als het echter raadzamer is om geld te sparen voor een desktop qua gaming, dan zo'n 1000-1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dagelijks. Hij moet dus licht en portable zijn. Ook moet de batterijduur lekker zijn (Als het kan tussen de 5-8 uur) zodat ik hem niet ieder lesuur aan de lader hoef te leggen. Ook is een stevige laptop een must (dus misschien zoiets als het aluminium van de XPS?). Ik doe er wel voorzichtig mee (Sleeve en alles) alleen het is en blijft een gebruiksvoorwerp dus ik wil wel dat het tegen transport kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeuren, en geen bias. Enige eisen zijn dat het merk goede support verleend, goede RMA heeft voor het geval dat er iets mis is en dat ze kwaliteit leveren. Al moet ik wel zeggen dat ik de meeste HP laptops en Lenovo laptop's niet bepaald mooi vind, maar het gaat uiteindelijk om het innerlijk O+

Ik denk dat dit het wel zo'n beetje is. Mijn excuses voor het lange verhaal!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Een I5 u is al genoeg :) Om simpele vm's te draaien, een huidige I5 u is ongeveer net zo sterk als jou laptop ( Iets minder) :) Kwa bouwkwaliteit ik type dit op een HP Pavillion DV6 en die valt compleet uit elkaar. Ondanks dat ik er gewoon heel goed mee om ben gegaan. :) Dus dit zal ik persoonlijk niet zo snel weer kopen. De Dell XPS Is erg solide gebouwd maar het meeste betaal je voor het scherm, en die dunne schermraden zorgen ook ervoor dat je laptop minder makkelijk tegen een klap kan mocht je hem laten vallen met het scherm open ofzo.. Je kan ook nog kijken naar een microsoft surface 4 of een surface book. :) De beste RMA en bouwkwaliteit vind je bij een macbook, echter zijn deze wel erg duur. Toch kan je ook dat nog overwegen.:)

Virtuele machines hebben vooral baat bij snelle storage, en als je die vm's beide 2 GB ram geeft en je client 1 GB :) Dan is het meer dan voldoende.

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:37
Al naar de Dell lattitude serie gekeken? deze kun je met allerlei opties kiezen. De meeste modellen komen met een ULV processor, maar er is ook een model met een I5 HQ processor. Deze is 14 inch wat hem dus ook nog compact houdt. Het ram geheugen is 8gb, maar dat is vrij goedkoop en eenvoudig om zelf te upgraden. Ik heb zelf de 5000 serie, erg tevreden over en er is ook de 7000 serie. Het design is misschien niet het meest mooie, maar de bouwkwaliteit is van beide series erg degelijk. Qua service komt die standaard met 1 jaar next business day on site garantie.

http://www.dell.com/nl/be...e5470-laptop/pd?ref=PD_OC

Succes!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Een GPU is onbelangrijk, maar dan zeg je ineens Photoshop te gebruiken en Overwatch te spelen? :? Dan heb je een GPU nodig. Photoshop vereist officieel volgens Adobe een dedicated GPU. Overwatch zal dit nodig hebben om speelbare fps neer te zetten.

Ga je geen spelletje spelen koop dan deze: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V50ET
HP Zbook 15 G3. Solide bouwkwaliteit, kan tot 64GB DDR4 geheugen hebben (geweldig voor VM's) en heeft een stevige i7. Je opslag is wel een 500GB harde schijf, maar SSD's zijn duur bij HP. Deze laptop heeft een M2 PCI-e slot voor NVME SSD's dus je kan achteraf eentje inbouwen. De 2,5 inch slot kan je dan een data schijf van maken. Het is een zakelijk exemplaar dus je hebt standaard de 3-3-3 garantie van HP erop zitten. Dit exemplaar zal een Quadro M1000M hebben, je kan er wat op gamen maar het zal niet geweldig zijn. De drivers van de kaart zijn daar niet voor gemaakt.

Deze laptop heeft wel een zware kont, weegt in de praktijk 4,5kg. Accu is meer een veredelde UPS, bij aardige belasting haal je daar zo'n 3 uur op. Onderhoud is makkelijk, alles kan je vinden onder de klep aan de onderkant. Je kan zo bankjes geheugen bij prikken indien nodig. Het is een van de beste workstation laptops op de markt naar mijn mening.

Zoek je het meer in de consumenten/gaming hoek dan is er ook voldoende te vinden:
pricewatch: HP Pavilion 15-bc035nd
pricewatch: HP Omen 15-ax025nd

Beide laptops hebben een Core i7-6700 HQ, GTX 960/965M videokaart en 8GB DDR4 geheugen wat je kan uitbreiden. Ze hebben ook een 256GB SSD in combinatie met een 1TB gewone schijf voor opslag. Kan je prima op Photoshoppen en ook Overwatch zou het prima moeten doen. In benchmarks zal Overwatch tot 1920*1080 op High/Ultra nog goed speelbare fps geven.

MSI en ASUS maken ook dergelijke laptops, maar die hebben een wat opvallender uiterlijk. Denk aan LED lampjes en meer van dat soort uiterlijkheden. Het ligt aan je smaak of je dat mooi vindt of niet. Misschien is voor op school een laptop met een rustig uiterlijk beter.

• Kiragi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-11 12:10
sjenk schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:22:
Al naar de Dell lattitude serie gekeken? deze kun je met allerlei opties kiezen. De meeste modellen komen met een ULV processor, maar er is ook een model met een I5 HQ processor. Deze is 14 inch wat hem dus ook nog compact houdt. Het ram geheugen is 8gb, maar dat is vrij goedkoop en eenvoudig om zelf te upgraden. Ik heb zelf de 5000 serie, erg tevreden over en er is ook de 7000 serie. Het design is misschien niet het meest mooie, maar de bouwkwaliteit is van beide series erg degelijk. Qua service komt die standaard met 1 jaar next business day on site garantie.

http://www.dell.com/nl/be...e5470-laptop/pd?ref=PD_OC

Succes!
Hoi! Ik heb wel eens naar de Dell Latitude serie gekeken, alleen wat mij opvalt is dat de prijs heel hoog is voor wat je krijgt. Voor de prijzen van het topmodel (wat dus een i5 U heeft) kan ik haast een gaminglaptop voor kopen. Ik kon er persoonlijk niet achter komen waarom dat is, misschien omdat de kwaliteit veel hoger is vergeleken bij consumenten laptops?

En dan nog de kwestie van een i5 ULV voor VM's. Heb je toevallig enige benchmarks of iets dergelijks wat dit aantoont? Ik hoor dit argument namelijk vaker, maar als ik op het internet kijk word er tenminste een normale i5 aangeraden voor VM's. (En ook mijn school raad dit ook tenminste aan dus.. :? )
johanneslol schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 22:40:
Een I5 u is al genoeg :) Om simpele vm's te draaien, een huidige I5 u is ongeveer net zo sterk als jou laptop ( Iets minder) :) Kwa bouwkwaliteit ik type dit op een HP Pavillion DV6 en die valt compleet uit elkaar. Ondanks dat ik er gewoon heel goed mee om ben gegaan. :) Dus dit zal ik persoonlijk niet zo snel weer kopen. De Dell XPS Is erg solide gebouwd maar het meeste betaal je voor het scherm, en die dunne schermraden zorgen ook ervoor dat je laptop minder makkelijk tegen een klap kan mocht je hem laten vallen met het scherm open ofzo.. Je kan ook nog kijken naar een microsoft surface 4 of een surface book. :) De beste RMA en bouwkwaliteit vind je bij een macbook, echter zijn deze wel erg duur. Toch kan je ook dat nog overwegen.:)

Virtuele machines hebben vooral baat bij snelle storage, en als je die vm's beide 2 GB ram geeft en je client 1 GB :) Dan is het meer dan voldoende.
Hoi! Ondanks dat de i5-U volgens benchmarks ongeveer hetzelfde is (iets minder) dan mijn huidige CPU, wou ik er niet graag op achteruit als het om performance gaat. Deze laptop moet ik namelijk minstens 3 jaar gebruiken, dus als ik dan iets koop wil ik niet dat de CPU mogelijk een factor word waardoor deze laptop het slechter bij kan benen. +, ik heb nog geen benchmarks van i5 ULV's kunnen vinden betreffende VM-performance, dus ik ben nog een beetje afwachtend. (Bovendien, mijn school geeft ook voorkeur aan HQ processors, dus een ULV is volgens hun ook te zwak/traag..)

Betreffende de MS en Apple laptops, ik heb er zeker naar gekeken. Vooral de MS Surface Book vond ik wel wat hebben, aangezien deze ook een pen bijlevert waardoor het een tekentablet-achtig iets word. Alleen ik ben niet iemand die persé profijt zou hebben van een hybrid, en dus weet ik niet of de extra smak geld mij dat waard is (+een ULV processor, waar ik mijn twijfels bij heb zoals ik eerder heb benoemd.) :S

De Apple kant heb ik me heel kort in verdiept. Heel kort. Want de prijs was me eigenlijk te hoog voor wat ik zou krijgen, en ook hou ik niet van Apple zijn policy om alles dicht te timmeren. Nieuwe SSD er in? Vergeet het maar, etc.

En tot slot de snelle storage. VM's nemen heel veel ruimte in, over het algemeen 80-100 GB bij mij. Raad jij een externe HDD aan of zou ik wat meer geld moeten spenderen op een interne SSD?
CMD-Snake schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:50:
Een GPU is onbelangrijk, maar dan zeg je ineens Photoshop te gebruiken en Overwatch te spelen? :? Dan heb je een GPU nodig. Photoshop vereist officieel volgens Adobe een dedicated GPU. Overwatch zal dit nodig hebben om speelbare fps neer te zetten.

Ga je geen spelletje spelen koop dan deze: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V50ET
HP Zbook 15 G3. Solide bouwkwaliteit, kan tot 64GB DDR4 geheugen hebben (geweldig voor VM's) en heeft een stevige i7. Je opslag is wel een 500GB harde schijf, maar SSD's zijn duur bij HP. Deze laptop heeft een M2 PCI-e slot voor NVME SSD's dus je kan achteraf eentje inbouwen. De 2,5 inch slot kan je dan een data schijf van maken. Het is een zakelijk exemplaar dus je hebt standaard de 3-3-3 garantie van HP erop zitten. Dit exemplaar zal een Quadro M1000M hebben, je kan er wat op gamen maar het zal niet geweldig zijn. De drivers van de kaart zijn daar niet voor gemaakt.

Deze laptop heeft wel een zware kont, weegt in de praktijk 4,5kg. Accu is meer een veredelde UPS, bij aardige belasting haal je daar zo'n 3 uur op. Onderhoud is makkelijk, alles kan je vinden onder de klep aan de onderkant. Je kan zo bankjes geheugen bij prikken indien nodig. Het is een van de beste workstation laptops op de markt naar mijn mening.

Zoek je het meer in de consumenten/gaming hoek dan is er ook voldoende te vinden:
pricewatch: HP Pavilion 15-bc035nd
pricewatch: HP Omen 15-ax025nd

Beide laptops hebben een Core i7-6700 HQ, GTX 960/965M videokaart en 8GB DDR4 geheugen wat je kan uitbreiden. Ze hebben ook een 256GB SSD in combinatie met een 1TB gewone schijf voor opslag. Kan je prima op Photoshoppen en ook Overwatch zou het prima moeten doen. In benchmarks zal Overwatch tot 1920*1080 op High/Ultra nog goed speelbare fps geven.

MSI en ASUS maken ook dergelijke laptops, maar die hebben een wat opvallender uiterlijk. Denk aan LED lampjes en meer van dat soort uiterlijkheden. Het ligt aan je smaak of je dat mooi vindt of niet. Misschien is voor op school een laptop met een rustig uiterlijk beter.
Oh, oke :F , ik kan niet geloven dat ik dat niet aangepast had. Foutje vanaf mijn kant.. :o

De HP ZBook die jij stuurt heeft wel wat, alleen betwijfel ik of ik die 64GB RAM ga gebruiken, en of ik dan aan het einde van mijn semester nog wel een rug heb. Mijn oude laptop weegde al 4.3 KG, dus ik wou in ieder geval iets wat lichter dan dat was.. Dus dit valt denk ik al af ;w

Betreffende de HP laptops die jij mij stuurde, deze heb ik allebei al op mijn spreadsheet gezet. Ik vind ze allebei wel wat hebben, al vind ik het uiterlijk van beide laptops wat minder..

En MSI en Asus, inderdaad, maken wat "schreeuwendere" laptops. Het grootste probleem echter wat ik met deze 2 merken heb is de RMA/Garantie/Reperaties etc. Een klasgenoot van mij had een best dikke MSI, ding had 3 x een beeldscherm defect en iedere keer als die laptop na 3 weken terugkwam precies hetzelfde gezeik. Asus heb ik in het verleden gehad, maar ik weet niet of ik het nog een keer aandurf als ik zie hoe slecht Asus met hun klanten omgaat af en toe.. (Reddit horrorstories..)

In ieder geval ga ik alles nog even goed nakijken :). Heel erg bedankt iedereen!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Een hele interessant SSD van over de 500GB heb je al voor rond de ~120 euro. De crucial mx300:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Ulv cpu's zijn echt een stukje trager dan de (oudere generatie) hq cpu's. Ik denk dat je er prima vm's mee kan draaien overigens (snel icm ssd) en een sloot geheugen (16GB). Voor photoshop en videoeditting heb je echt geen dedicated GPU nodig, werkt prima op de ulv en met 8/16GB aan ram en SSD.

Kijk eens naar de
serie: ThinkPad T460p

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 06-11-2016 15:14 ]

• CMD-Snake
Kiragi schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:40:
De HP ZBook die jij stuurt heeft wel wat, alleen betwijfel ik of ik die 64GB RAM ga gebruiken, en of ik dan aan het einde van mijn semester nog wel een rug heb. Mijn oude laptop weegde al 4.3 KG, dus ik wou in ieder geval iets wat lichter dan dat was.. Dus dit valt denk ik al af ;w
Het gelinkte exemplaar heeft 8GB DDR4 geheugen. Als je de ZBook bestelt met 64GB ben je wel wat meer kwijt. ;) Maar 16GB DDR4 in de Pricewatch is heel betaalbaar. Het belangrijkste bij het bestellen is dat de CPU en GPU aanwezig zijn die je wil hebben. De rest als de SSD en het geheugen kan je zelf vervangen en is vaak goedkoper dan het bij de fabrikant kopen.

Het gewicht wat veel fabrikanten opgeven moet je met een korreltje zout nemen. De laptops vallen in de praktijk zwaarder uit. Je zoekt een flinke laptop qua kunnen, daar hoef je geen ultrabooks tussen te verwachten. Het zullen laptops zijn die een kilootje meer wegen.

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 08:46
voordat ik begin: ik ben Dell fan.

gezien je wensen, (licht, portable, accu duur, looks soms games) zou ik je de XPS 13 aanraden. Ik heb zelf de xps 13 gehad, erg fijn aparaat, en je kan er meer mee dan je zou denken. Overwatch mee spelen zou echter teveel zijn.

Als je wilt gamen, zou ik dan de XPS 15 willen aanraden. Het beste zou zijn, als je geen haast zou hebben en je nog even kon wachten tot XPS `5 ook nieuwe CPU en 10 serie DGPU krijgt. (zal in het nieuwe jaar worden denk ik).

Het klopt dat je voor goedkoper de Inspiron gaming kan halen (heb ik voor mijn zus en haar man besteld 4 maanden geleden -- super machine) maar de inspiron heeft geen thunderbolt. De XPS 15 wel, dus je zou nog later een extern GPU erop aansluiten (tegen de tijd dat de DGPU van de XPS het niet meer zou trekken, dan zijn er meerdere E-GPU op de markt verwacht ik). Dus de inspiron raad ik je niet aan. En hij is een stuk zwaarder dan de XPS 15, en groter ook.

Ook is er het volgende, ongeacht wat voor laptop je haalt, zal er (denk ik) niet genoeg geld voor je overblijven zodat je een desktop zou kunnen kopen met een 1070 GPU er in. Je zou dan voor een 1060 moeten gaan (wat nog erg goed is)... maar gezien dat de prestaties van de laptop varianten van de 10 serie GPU's zo dichtbij liggen met die van de desktop varianten, dan zou ik willen aanraden om gewoon je budget te gebruiken een voor een goede laptop te gaan met een 1060 of zelfs een 1070 kaart er in.

voor 1880 euro kan je een Alienware laptop halen metr een 1070 kaart erin... daar kan kom je echt je benodigde 3 jaar mee rond. heeft geen SSD en 1x 8 gig stick aan RAM, dus je kan na enkele maanden beetje gespaard te hebben een extra SSD in doen en wanneer het nodig is een stick RAM. Het is een stuk steviger en heeft beter lucht koeling dan de XPS 15, wel een kilo zwaarder.

Macboek zou ik niet doen, want voor een stuk goedkoper kan je een XPS15 halen met zelfde specs (die ook nog eens een touch screen heeft)

Latitude zou ik niet doen, omdat het een heel stuk duurder is dan een XPS 13 (en vergeet niet dat de latitude prijzen ex-btw zijn)

surface pro 4 zou ik je alleen aanraden als je grafisch werk doet ed, anders is het zonde... want dan benut je de apparaat niet. (mijn vader heeft er trouwens 1, vandaar dat ik het zeg... het is een geweldig machine)

Andere merken ben ik zelf geen fan van omdat ik er slechte ervaringen mee gehad heb.

Mijn advies kort samen gevat:

- XPS 13: als je niet kan wachten, beste accu duur wilt, het kleinst en het lichtst (1,7 kilo volgens mij)
- Alienware 15: als je niet kan wachten, ok accu (5-6 uur als je niet speelt), super GPU, het grootst en zwaarst. (3 kilo)
- XPS 15: als je nog enkele maanden kan wachten, heel goede accu duur, goed GPU, redelijk in formaat en gewicht (2 kilo)

• CMD-Snake
teddy270us schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:28:
- XPS 13: als je niet kan wachten, beste accu duur wilt, het kleinst en het lichtst (1,7 kilo volgens mij)
Een XPS 13 is een leuke laptop, maar heeft te weinig vermogen denk ik zo. Bij de XPS 13 kan je het geheugen en de SSD niet vervangen, deze zitten vast gesoldeerd. TS moet dan af-fabriek alles al bestellen. De exemplaren met een 512GB SSD en 16GB RAM, het maximum wat Dell levert, kosten al snel 2000 euro inclusief de BTW.

En dan maar hopen dat die externe GPU's ooit nog iets worden, dat is ook een component in deze 'berekening'. Op de XPS 13 valt eigenlijk niet de te gamen op de Intel HD.

Als je Dell aanbeveelt zou ik kiezen voor de Precision workstation laptops. Ook zware laptops qua gewicht, maar wel met uitstekende bouwkwaliteit en voldoende aan te passen voor de opleiding van de TS. De 15 inch versie van de 7000 serie is een zeer goede laptop.

• johanneslol
  • Niet online
[...]

Hoi! Ondanks dat de i5-U volgens benchmarks ongeveer hetzelfde is (iets minder) dan mijn huidige CPU, wou ik er niet graag op achteruit als het om performance gaat. Deze laptop moet ik namelijk minstens 3 jaar gebruiken, dus als ik dan iets koop wil ik niet dat de CPU mogelijk een factor word waardoor deze laptop het slechter bij kan benen. +, ik heb nog geen benchmarks van i5 ULV's kunnen vinden betreffende VM-performance, dus ik ben nog een beetje afwachtend. (Bovendien, mijn school geeft ook voorkeur aan HQ processors, dus een ULV is volgens hun ook te zwak/traag..)

Betreffende de MS en Apple laptops, ik heb er zeker naar gekeken. Vooral de MS Surface Book vond ik wel wat hebben, aangezien deze ook een pen bijlevert waardoor het een tekentablet-achtig iets word. Alleen ik ben niet iemand die persé profijt zou hebben van een hybrid, en dus weet ik niet of de extra smak geld mij dat waard is (+een ULV processor, waar ik mijn twijfels bij heb zoals ik eerder heb benoemd.) :S

De Apple kant heb ik me heel kort in verdiept. Heel kort. Want de prijs was me eigenlijk te hoog voor wat ik zou krijgen, en ook hou ik niet van Apple zijn policy om alles dicht te timmeren. Nieuwe SSD er in? Vergeet het maar, etc.

En tot slot de snelle storage. VM's nemen heel veel ruimte in, over het algemeen 80-100 GB bij mij. Raad jij een externe HDD aan of zou ik wat meer geld moeten spenderen op een interne SSD?

[...]
Ik doe zelf hbo-ict een I5U is echt meer als zat. De lijstjes van de school zijn amper geupdate en die zeggen maar dat je hele dure hardware moet. Dit is echt onzin, Ik heb nu een oude laptop die ongeveer dezelfde prestaties heeft als die machine en dat werkt prima. Het grootste probleem bij virtuele machines is echt storage. Zelf zal ik gewoon meer geld spenderen aan de interne SSD. Deze interne ssd in die nieuwe macbooks zijn echt bizar snel :) dus dat moet geen probleem zijn. Ik heb zelf heel veel virtuele machines gehad, en zolang je niet elke 2 seconden gaat snapshotten worden ze echt nooit meer dan 100 GB.

Staar je niet blind op een I7 want die hoeft echt niet beter te zijn voor wat je doet.

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:37
[...]

Hoi! Ik heb wel eens naar de Dell Latitude serie gekeken, alleen wat mij opvalt is dat de prijs heel hoog is voor wat je krijgt. Voor de prijzen van het topmodel (wat dus een i5 U heeft) kan ik haast een gaminglaptop voor kopen. Ik kon er persoonlijk niet achter komen waarom dat is, misschien omdat de kwaliteit veel hoger is vergeleken bij consumenten laptops?
Ik bedoelde de Latitude versie met i5 HQ, dat is het 9de model in de rij (een na laatste). Deze heeft dus een quad core processor ipv de ULV processor dat de rest heeft. Daarnaast heeft dit model ook een extra AMD R7 M360 2gb dedicated card. Niet een heel erg bijzondere kaart, maar iets beter dan de standaard intel graphics.

Wat betreft de prijs geef ik je volkome gelijk, de Latitude (of xps) kost 1119 euro ex. btw en daarvoor kun je ook een grafisch betere game laptop kopen. Alleen weegt de latitude (of XPS 13/15 die hier vaker wordt aangegeven) een stuk minder. Ik meen rond de 1.8 kilo. Dit maakt het natuurlijk een stuk comfortabeler om mee te nemen. Verder betaal je bij de lattutide en xps voor de service natuurlijk en de degelijke constructie (zelfde geld ook voor de Zbook, elitebook of precision modellen).

• CMD-Snake
johanneslol schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:35:
Het grootste probleem bij virtuele machines is echt storage. Zelf zal ik gewoon meer geld spenderen aan de interne SSD. Deze interne ssd in die nieuwe macbooks zijn echt bizar snel :) dus dat moet geen probleem zijn. Ik heb zelf heel veel virtuele machines gehad, en zolang je niet elke 2 seconden gaat snapshotten worden ze echt nooit meer dan 100 GB.
Opslag en geheugen zijn het grootste probleem als je VM's draait. Het ligt aan hoeveel VM's je hebt, maar die 100GB kan je wel halen zonder snapshots. Een virtuele schijf met Windows Server erop is toch snel 30GB groot. En dan moet je nog misschien iets installeren. Je kan dit eventueel opvangen met differencing disks. Als je meerdere VM's draait kan het ook soms hard gaan met geheugen. Vooral zaken als database servers zullen meer nodig hebben.

Je noemt een Macbook, maar let wel dat VMWare Workstation er niet is voor OS X, dan moet TS VMWare Fusion gebruiken wat een andere licentie is.

• johanneslol
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:38:
[...]

Opslag en geheugen zijn het grootste probleem als je VM's draait. Het ligt aan hoeveel VM's je hebt, maar die 100GB kan je wel halen zonder snapshots. Een virtuele schijf met Windows Server erop is toch snel 30GB groot. En dan moet je nog misschien iets installeren. Je kan dit eventueel opvangen met differencing disks. Als je meerdere VM's draait kan het ook soms hard gaan met geheugen. Vooral zaken als database servers zullen meer nodig hebben.

Je noemt een Macbook, maar let wel dat VMWare Workstation er niet is voor OS X, dan moet TS VMWare Fusion gebruiken wat een andere licentie is.
Klopt maar 2 Gb ram voor een normale server is gewoon goed. Op school heb je echt geen constante 100% workload. :)Een virtuele windows server is inderdaad aardig wat, maar ik heb zelf windows server 2012 gedraait en alle servers geinstalleerd die er was.( Microsoft boek uitgewerkt. ) Deze was zonder snapshots 100 GB. :) Als je 256 Gb hdd hebt wil dat prima ook als je een tweede server hebt die als backup dient. Hou er verder rekening mee dat os x minder ram verbruikt dan windows. :) En kwa licentie een school bied ze vaak beide aan... :)

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:41
Heb je ooit gedachten aan het zelf samenstellen van je laptop dan?
Zelf heb ik een paar keer voor wat klanten vrij specifieke laptop eisen gehad waarbij ik uitkwam op een BTO laptop.

https://www.bto.eu/bto-u-book-15cl24.html

bijvoorbeeld deze 15 inch kan je zelf samenstellen met hoe je 't wilt,
-15.6" mat full hd IPS
- i7 6500u
-16gb ddr3
- 512gb plextor m7v

zit je op €1110. Enige nadeel zelf van BTO vind ik dat je geen echte inschatting krijgt van de eventuele accuduur. Garantie is daarentegen prima geregeld en de features zijn meestal prima (wel 5ghz band, mogelijkheid tot 2e HDD, uitbreiding werkgeheugen)

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-11 14:09
Heb je ooit gedacht van neem een gewone gemiddelde laptop.
Via teamviewer neem je een server over met voldoende geheugen storage en Cpu kracht.
Daar draai maal je je vm etc.
Je lan je lab gewoon remote op een server draaien . Zolang je er vanaf school bij kan. Dan hoef je minder uit te geven aan een dure laptop. Gewoon xeon server goedkoop kopen . ESXi of Windows server 2012 erop en je kan aan de slag.

<GOT>DrOPje #2516

• CMD-Snake
johanneslol schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:00:
Klopt maar 2 Gb ram voor een normale server is gewoon goed.
Ligt eraan. Mijn virtuele domain controller heeft inderdaad maar 1 core en 2GB RAM gekregen omdat ik zelden tot nooit inlog op het ding. Andere servers hebben vaak 4GB omdat ze ook iets naast het Windows OS moeten draaien. Mijn SQL Server voor studie/ontwikkelwerk heeft 8GB zelfs om SQL Server lekker te laten werken.
osseh schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:33:
Heb je ooit gedachten aan het zelf samenstellen van je laptop dan?
Zelf heb ik een paar keer voor wat klanten vrij specifieke laptop eisen gehad waarbij ik uitkwam op een BTO laptop.
Let wel dat de bouwkwaliteit van BTO heel sterk wisselt.

Elke gaming georiënteerde laptop voldoet eigenlijk al aan de wensen van de TS. Voldoende rekenkracht voor de VM's en ook een GPU om Overwatch lekker te laten draaien.

Deze laptop had ik al eerder genoemd: pricewatch: HP Pavilion 15-bc035nd en bevat eigenlijk alles wat nodig is. Een SSD voor snel starten, een 1TB data disk voor de VM's en ander spul plus 16GB geheugen vanuit de fabriek. Er is ook een GPU aanwezig waarop Overwatch prima kan draaien. Het uiterlijk is neutraal voor een gaming laptop.

Als je echt nog de VM's ook op een SSD wil zitten zou je de data disk nog kunnen vervangen met deze: pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB. Een mooi geprijsde 960GB SSD. Blijft TS met het totalte aanschaf bedrag geloof ik nog onder de 1500 euro.

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11 13:01
Ik zou persoonlijk weg blijven van U/ULV processors.
Op mijn werk had de IT afdeling Lenovo laptops besteld (voor developers) met daarin een U processor (i7 variant). Ding was, ondanks andere krachtige hardware, niet vooruit te branden. Spelen van muziek vroeg 20% CPU (Linux) / 10% CPU (Windows). Als de virusscanner draaide was de laptop onbruikbaae om op te developen. Ze zijn dan ook vervangen geweest.

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Snobbieh schreef op maandag 07 november 2016 @ 06:51:
Ik zou persoonlijk weg blijven van U/ULV processors.
Op mijn werk had de IT afdeling Lenovo laptops besteld (voor developers) met daarin een U processor (i7 variant). Ding was, ondanks andere krachtige hardware, niet vooruit te branden. Spelen van muziek vroeg 20% CPU (Linux) / 10% CPU (Windows). Als de virusscanner draaide was de laptop onbruikbaae om op te developen. Ze zijn dan ook vervangen geweest.
Het spelen van een mp3 stream vraagt op mijn laptop via winamp (128/192KB/s) slechts 1-3%. En dat is een i5-5200u broadwell generatie. Én de frequentie is op die momenten 800-1100 MHz. Dus dat is een heel andere ervaring. De uitgangskwaliteit van Windows audio apparaat staat daarbij wel op 48000hz / 44Khz, op de hoogste stand (iets van 192000 / 92) stijgt het gebruik naar 5-6% op diezelfde lage CPU frequenties.

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 07-11-2016 07:26 ]

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:41
[quote]Kiragi schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:52:
.....
Ik doe de opleiding MBO-4 ICT-beheerder, en daarvoor ben je een redelijk krachtige laptop nodig. ...

Kan nu met grote zekerheid zeggen dat je uit Salland komt en in Zwolle studeert.

Zelf heb ik een laptop *lenovo y700* met een gtx960m kaartje. Kan qua games alles tot nu toe nog aan, maar niet meer op high. Witcher 3 doe ik medium / high en arma 3 ook .

de 1060 is een mega grote stap voorwaarts en zeker meer future proof.

Onlangs verschenen er berichten over de 1050Ti kaart in laptops, die zouden ' betaalbaar' moeten zijn en een betere performance hebben dan een gtx970m, maar iets minder dan de 1060.

Ik vermoed dat deze rond de 1000 euro gaan kosten aangezien je al een 1060 laptop kan vinden voor 1200-1300 euro. Wellicht is het verstandig verdere berichten af te wachten?
Als je niet langer kan wachten, omdat je huidige laptop is overleden, dan zou ik wat meer geld gaan betalen en de 1060 nemen. Prima game systeem ook.

15,6 inch scherm voor de draagbaarheid / gewicht. Zelf kan ik lenovo wel aanraden, maar je kan ook kijken bij MSI bekend merk, maar betaal je dan ook weer voor.

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:42
Een tijdje terug heb ik mijn broertje de Asus GL502 aangeraden hij heeft de versie met 8GB aan ram gekocht en een enkele 1tb hdd hier heeft hij nog 16gb aan ddr4 bij gedaan en een 500gb Samsung 850 evo.
De gtx 960m doet het prima maar iets als assasin's creed unity en nieuwer draait niet zo lekker games als GTA 5 draaien dan wel weer prima. De garantie bij asus was prima (eerste model zat een gele vlek in het scherm en dat is binnen 2 weken opgelost) Bij MSI heb ik vaker problemen gehoord met garantie (als je extra geheugen erbij prikt doet MSI al moeilijk want dan heb je het garantie zegel al verbroken). Ik weet niet of asus de actie 100% zekerheids garantie nog heeft maar dat is dan wel interessant (aankoop bedrag terug als hij binnen een jaar toch een defect heeft)

IT Guru :)

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 12:04
Ik zou even een kijkje nemen bij de Lenovo Y700-15 series, zijn laptops volledig van aluminium en stevig van bouw en met naar keuze i5 6600hq of i7 6700hq, zijn makkelijk upgrade baar met m2 slot en de i7 ondersteund tot 32gb ram (2 x 16gb) wat ook wel handig is met VM's. Daarnaast zit er een GTX 960M met 2/4 gb video geheugen in. Kun je makkelijk spellen als GTA 5 op medium-high spelen met 60 fps dus voor games is deze ook goed geschikt. Alleen het design moet je aanstaan.

serie: IdeaPad Y700-15ISK

zelf heb ik deze pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV011EMB 200 euro erin gestoken voor een snellere NVMe SSD en 32 GB ram

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

johanneslol schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:35:
Staar je niet blind op een I7 want die hoeft echt niet beter te zijn voor wat je doet.
i7 ivm hyperthreading, lust VMWare pap van. :) Dus kan het wel begrijpen als daarvoor gekozen wordt, aangezien ts geregeld meerdere VM's tegelijkertijd gaat draaien. Meer RAM is dan ook wel lekker, dus 16GB is dan eigenlijk wel minimaal.
Kiragi schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:52:
De Asus GL502 vind ik wat hebben, maar ik heb horrorverhalen gehoord van Asus zijn RMA, en persoonlijk heb ik ook geen goede ervaringen met hun klantenservice.
Ik heb zelf enkel positieve ervaringen met de RMA van Asus, maar dat is ook alweer de nodige jaren geleden.

Aan de andere kant; de RMA van Asus nooit direct aanspreken. Je hebt immers een koopovereenkomst met een ander strakjes en die is verantwoordelijk voor een deugdelijk product, ook voor garantie en RMA afhandelingen. Zij schakelen dan vaak Asus ook in en sturen dan meestal UPS langs om de laptop op te halen (was bij mij destijds zelfs op afspraak en ze waren er stipt! Ook voor het terugbrengen, ging op afspraak en UPS was wederom stipt).

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 07-11-2016 09:04 ]

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:31
Ik heb even snel gekeken in de prijsvergelijker en ik kom ook uit op Lenovo Y700-xxx model.

Als ik u was zou ik nooit processor nemen met U variant (zuinige) want performance is echt vreselijk slecht in vergelijking met HQ reeks. Had vorige jaar gewerkt bij een bedrijf waarvan ik een laptop had van 2000€ met i7 u variant en ik kan u zeggen dat mijn oude pc i5-750 die zowat al 6 jaar oud zou zijn veel sneller is.

Ik zou zoeken met eisen die vast staan anders blijf je rond zoeken.

Processor: i5 of i7 HQ
Geheugen: 16GB ofwel 8 maar dan zelf uitbreiden.
HDD van minstens 500GB
SSD: mocht er geen zijn, steek zelf erbij (goedkoper)
Scherm: 1080p ips

Met deze eisen komt ik onderstaande model als best uit qua prijs/performance.

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV00SVMH

Ik heb zelf een Lenovo y500 met I7 HQ met gt650m. Wat ik daarover kan zeggen is dat CPU erg lang meegaat maar dat de GPU gaat vrij snel achteruit met de jaren zoals op de pc.

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11 13:01
ToFast schreef op maandag 07 november 2016 @ 07:14:
[...]

Het spelen van een mp3 stream vraagt op mijn laptop via winamp (128/192KB/s) slechts 1-3%. En dat is een i5-5200u broadwell generatie. Én de frequentie is op die momenten 800-1100 MHz. Dus dat is een heel andere ervaring. De uitgangskwaliteit van Windows audio apparaat staat daarbij wel op 48000hz / 44Khz, op de hoogste stand (iets van 192000 / 92) stijgt het gebruik naar 5-6% op diezelfde lage CPU frequenties.
Eigenaardig... Nu, het verschil blijft echter wel groot. De toen gebruikte U-processor deed er 2 min30sec om onze applicatie op te starten, de huidige HQ doet er zo een 50 seconden over. Ikzelf zou, zeker met het werk van OP, geen U-processor nemen.

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

• RoffaboyS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Je kan het beste een HP of Dell nemen met een goede videokaart dat zijn de juiste laptops voor de ICT.

SSD 265 of 512 GB of HDD 500GB

GTX 980+

Minimaal 8GB ram en je zit goed.

Budget ligt bij jouw :).

[ Voor 23% gewijzigd door RoffaboyS op 07-11-2016 10:32 ]

https://www.twitch.tv/roffaboys

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

RoffaboyS schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:30:
Je kan het beste een HP of Dell nemen met een goede videokaart dat zijn de juiste laptops voor de ICT.

SSD 265 of 512 GB of HDD 500GB

GTX 980+

Minimaal 8GB ram en je zit goed.

Budget ligt bij jouw :).
Ik lees veel kort door de bocht hier. Bij HP en Dell zul je ook moeten oppassen dat je dan wel de zakelijke lijn koopt. De consumentenlaptops zijn vergelijkbaar met acer of asus, zowel qua hardware als garantie. De zakelijke lijnen zijn zeer degelijk.

Een HDD kan ECHT niet meer, zeker niet met het draaien van VMs. Dat doet alle andere specs teniet qua performance.

Voor geheugen zul je gewoon snel even moeten googelen: Kan ik er makkelijk bij? Zo ja, maak je er zelf 16GB van. Dan is het ook handig om te kijken of de laptop standaard geleverd wordt met 1x8GB of 2x4GB. Bij de eerste optie hoef je maar 1x8GB bij te kopen. In het tweede geval zul je 2x8GB bij moeten kopen.

Allemaal afhankelijk van het budget uiteraard, maar ook de draagbaarheid: hoeveel waarde hecht je aan het formaat en gewicht?

Verwijderd

Ik heb momenteel bijna dezelfde laptop met gt555-m en de vervanger die bij mij in de smaak viel is de nieuwe alienware 13 met 1070gtx, i7 en 16gb geheugen met SSD.
Het enige waar ik over twijfel is het 13 inch scherm. Nu heb ik 17inch maar dat is mij persoonlijk eigenlijk een beetje te groot als je hem voor je hebt staan. Hij schijnt erg stevig te zijn en is relatief licht. De accuduur is zo'n 4 uur dat is wel wat aan de lage kant.
reviews: Alienware 13: gamelaptop met externe videokaart

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
CH40S schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:57:
[...]
i7 ivm hyperthreading, lust VMWare pap van. :) Dus kan het wel begrijpen als daarvoor gekozen wordt, aangezien ts geregeld meerdere VM's tegelijkertijd gaat draaien. Meer RAM is dan ook wel lekker, dus 16GB is dan eigenlijk wel minimaal.
[...]
Hier sluit ik me bij aan. Sommige services van Windows server kunnen geheugen slurpen en hebben een minimum aantal gb nodig om te installeren. Tja, je komt er dan bij installatie achter dat je niet genoeg hebt :/ Opslag gaat zeker ook nodig zijn. Met die Zbook kun je 2x een m.2 insteken en dan is er ook ruimte voor een 2,5" schijf. Ruimte genoeg dus.

De omen is ook een geweldig ding met een nieuwe 10x grafische kaart erin. Die heeft ook zeker genoeg kracht en is ietsje dunner> minder lomp dan die zbook. Al vind ik dat ook geweldige machines.

Ik heb les gehad van iemand die meewerkte aan Windows server en die gaf ons best pittige opdrachten om te doen en daarmee dus ook intensief voor de laptops.
Met 8gb ga je niet genoeg hebben, misschien het eerste half jaar wel maar als ze de diepte in gaan is dat niet genoeg. Ik zou daarom zeker 16gb aanbevelen als minimum. Die Sandisk ultra is een mooie SSD voor opslag. Moet ik zelf ook eens naar gaan kijken :)

De MBP is inderdaad een mooie machine, maar kwa aansluitingen niet 'it-beheerder' waardig. Om het bot te zeggen. Helaas, want persoonlijk vind ik het ook erg mooie laptops. Een numpad is ook erg handig als je veel nummertjes moet intikken. Daarnaast heeft Apple een net iets anders toetsenbord en loop je dus te zoeken naar sommige tekens. Zeker in Linux had/heb ik dat probleem ondervonden :o

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Ik zou de zaken splitsen (laptop/desktop), of in ieder geval goed kijken wat de prioriteiten/belangrijkste wensen en bijbehorende opties zijn. Zeker nu je goed moet letten op de "tweak-baarheid" van laptops. Altijd leuk als het geheugen vast blijkt te zijn gesoldeerd.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Verwijderd

HP & Acer raad ik je af. Het zijn laptops die overhitten. Als jij niet langer dan 1-2 uurtjes erachter zit dan is het wel prima te doen.

Als je geduld kan hebben zou ik wachten. De GTX 1050 kaarten komen binnenkort in laptops.

Dit betekend dunne laptops met kracht. Dan hoef je geen oude model te kopen. Dit gaat veel langer mee.

Just saying.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:31:
Ik heb momenteel bijna dezelfde laptop met gt555-m en de vervanger die bij mij in de smaak viel is de nieuwe alienware 13 met 1070gtx, i7 en 16gb geheugen met SSD.
Het enige waar ik over twijfel is het 13 inch scherm. Nu heb ik 17inch maar dat is mij persoonlijk eigenlijk een beetje te groot als je hem voor je hebt staan. Hij schijnt erg stevig te zijn en is relatief licht. De accuduur is zo'n 4 uur dat is wel wat aan de lage kant.
reviews: Alienware 13: gamelaptop met externe videokaart
Ik moet helaas mededelen dat ik me heb vergist :'( Er is het een en ander op te merken aan deze laptop.

Het is een 1060GTX geen slechte videokaart natuurlijk.
Het goedkoopste model heeft een resolutie van 1366 x 768 , ik ben absoluut geen 4K promotor maar dat is toch wel aan de lage kant, shame on you Dell :F

Wil je een i7 met 1060GTX en 16GB geheugen met 180GB M.Sata SSD op 1920 x 1080 dan betaal je maar liefst
€ 1.892,74

De laptop heeft 2 SO-DIMM geheugen slots, dus je kunt voor 8 of 16GB kiezen en er later nog wat bij prikken, mocht je te kort komen.

Qua opslag is het wat aan de mindere kant, ik kan er niet echt uit halen of je er ook een 2,5" HDD bij kunt stoppen, alle upgrade opties bestaan namelijk uit extra SSD's.
Er is dus in ieder geval plek voor 2 SSD's.

Best wel veel geld. Als je net zoals mij niet veel waarde hecht aan het alles op ultra settings willen spelen kun je er zeker 4 - 5 jaar meer vooruit.

Mijn GT555 is nu wel out of date voor de nieuwere spellen, ik heb er dan wel 5 jaar mee gedaan en toen koste deze laptop "maar" 950 euro, wellicht kun je het iets langer volhouden met een 1060GTX.
Wellicht kun je nog even wachten op de 1050 kaarten :)
Pagina: 1