Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 18:04
Beste Tweakers,
De computer van mijn moeder heeft problemen met windows updates en dit begint bijzonder vervelend te worden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om dit op te lossen. Hierbij het probleem:

Computer heeft een schone windows 10 Installatie gekregen na veel problemen. Betreft hier Windows 10 build 1607 in het NL en de 64x uitvoering.
De computer heeft behalve een verse windows installatie helemaal geen programmas er op staan. Nadat de computer een update doet van windows loopt het schijfgebruik na een reboot naar de 100% en reageert het systeem nergens meer op. eens in de 20-30 seconden is het systeem voor 1-2 seconden bruikbaar.

het probleem heb ik weten terug te brengen naar Windows update KB 3197954. Als ik deze update verwijder doet de computer het perfect na een reboot. Maar direct daarna vind de computer dat hij de update moet installeren en is en reboot vereist. Probleem direct weer terug na de reboot.
Ik heb met de ''Show and Hide Updates tool'' van Windows deze update geblokkeerd maar dit heeft niet geholpen. Hij blijft terug komen.

De hardware in het systeem is:
Gigabyte GA-H110M-S2H
Intel Pentium G4400
SSD Sandisk SDSSDA120G
Seasonic G series 360w
Corsair Carbide 88R
Corsair Vengeance LPX 2x4gb ddr4 2133 zwart

Het probleem is dus dat de SSD voor de volle 100% in gebruik is maar de lees en schrijfsnelheden blijven beide op 0 staan. maar hierdoor is het systeem niet in staat om iets anders op de schijf te bereiken waardoor niks meer reageert.
Als test heb ik een SATA HDD erbij geplaatst om eens te kijken of het systeem zich daar misschien druk om kon maken ipv de SSD, helaas zonder positief resultaat.

Wat veroorzaakt dit probleem? Is er iets mis met die update? of zit het toch ergens anders in het systeem?
Als het de update is, is er dan een manier om deze voor eens en altijd te verwijderen?
Is een andere build van Windows 10 misschien een optie? zo ja, welke?
Alles tips zijn welkom, dan kan mijn moeder weer rustig verder computeren (en hoef ik niet ieder weekend dit ding te repareren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Niemand die dit probleem kent? Of een idee heeft hoe/waar ik hier een oplossing voor kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Hoi,

Is er inmiddels geen nieuwe update die het probleem oplost?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

PieterO schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:31:
Niemand die dit probleem kent? Of een idee heeft hoe/waar ik hier een oplossing voor kan vinden?
Heb je memtest gedraaid? Wat zij de smart waardes van de SSD?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.catalog.updat...m/Search.aspx?q=KB3200970

KB3200970 vervangt de KB3197954.
verwijder beide om oude zichtbaar te maken enzo.
en dan installeer de KB3200970.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie ook dat je moederboard komt met een pre installeer stuurprogramma (driver) voor SATA AHCI of RAID controller.
die kun je tijdens een fresh windows 10 installatie installeren vanaf USB stick.
vervolgens je windows 10 installeren.
op deze manier voorkom je SATA mode selectie problemen.

bijvoorbeeld , jij wilt AHCI voor je beiden SSDs/drives in BIOS , maar windows maakt er een knoeiboel van en selecteert RAID mode.

dit kun je voorkomen door die driver tijdens windows installatie er al in te hebben.
jij hebt geluk , jij hebt tenminste een updated Sata AHCI pre installeer driver .
ik zit met oude te werken :)

je kan proberen de Sata controller driver te installeren bij apparaat beheer en de chipset (.inf)
Rapid storage is voor RAIDs volgens mij.
kun je beter uitzetten in BIOS en de driver niet installeren voor AHCI.

ook kun je in de bios selecteren SATA mode AHCI en bij de SSD in de eigenschappen SSD driver selecteren i.p.v. HDD driver. als je die optie hebt in BIOS.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5606#dl

je kan een windows 10 op USB zetten met windows 10 media creation tool
indien je een herstel nodig hebt , of een herstel backup maken met windows 10 backup opties.
voor de zekerheid.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

je kan ook in opdracht prompt als admin intypen:

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

voor startup opties (F8)
safe mode enz .

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 18:12 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
Andre187356354! Dank je voor je antwoord! Ik ga het in ieder geval eerst eens proberen met de nieuwe versie van de update. de problemen spelen al een week of 4-5.
De update waar je naar verwijst bestaat sinds gisteren, goed mogelijk dat dit dus dingen gaan oplossen :)
het verhaal over RAID en het installeren van de driver hiervoor voordat windows erop komt is mij nog niet volledig duidelijk (wel als ik er even voor ga zitten). Maar zou dit ook een probleem moeten zijn met maar 1 SSD zoals ik de computer het liefste zou willen gebruiken?

Ik ga in ieder geval eens proberen die update die je aanraad te installeren en dan kijk ik daarna even verder naar de rest van je tips!
Bedankt voor je hulp alvast, ik laat het uiteraard even weten als er nieuws is :)

• PieterO
Goed nieuws.. De computer doet het weer zoals het zou moeten. Wat een opluchting.
De update vervangen voor KB3200970 heeft inderdaad geholpen denk ik.
Al leek dat eerst niet zo, daarna ben ik nog wat gaan rommelen in de bios in de hoop iets te begrijpen van de tip van Andre187356354, ik denk niet te hebben veranderd maar na een paar keer opnieuw opstarten zijn alle problemen weg.
Dank aan iedereen die tips heeft gegeven!
Pagina: 1