Ik ben al een tijdje bezig met een project om eigen verlichting te maken. Dit bestaat uit verschillende armaturen welke allemaal op elkaar doorgelust worden. Aan het begin van de lijn komt een controller te staan, die moet weten welke fixtures in welke volgorde in de lijn zitten. Uiteraard kan ik dit in de software gewoon elke keer opnieuw intypen, maar het is leuker als ik een systeem heb, wat zelf uit kan vinden welke fixtures in de lijn zitten.
Bij de bekabeling die ik gebruik, heb ik 1 ongebruikte ader. Samen de ground die voor de stroomvoorziening gebruikt word, geeft dit dus de mogelijkheid om data te versturen.
De lijn ziet er als volgt uit :
A1 -> A2 -> A3 -> Master
Op de master wil ik een array ontvangen met ongeveer de volgende data. Elke A is een andere fixture
A1:60 , A2:30, A3:80
De afgelopen maanden heb ik een beetje de Chinese webshops doorzocht en een hoop onderdelen gekocht waarbij ik denk dat het mogelijk is om dit te maken.
Als basis heb ik voor € 11 , 5Pcs 3.3V 8MHz ATmega328P-AU Pro Mini Microcontroller Board For Arduino , gekocht. Ik vermoed dat dit dus 5 Arduino Pro Mini zijn. Ze zien er in elk geval op het oog hetzelfde uit al weet ik dus niet zeker wat ik gekocht heb
.
Voor mij is dit eigenlijk het eerste project waarbij ik code ga schrijven zonder dat ik op een beeldscherm het resultaat kan bekijken. Dit topic wil ik gebruiken om te documenteren wat ik aan het doen ben, en hopelijk hulp kan krijgen als ik even vast loop. Hopelijk is Electronica dan ook het juiste forum.
Ook heb ik een hoop extra electronica gekocht welke van pas kan komen bij het maken van mijn identificatie chipjes.
Op onderstaande foto staan alle middelen die ik tot mijn beschikking heb

Wat staat er op de foto :
Bij de bekabeling die ik gebruik, heb ik 1 ongebruikte ader. Samen de ground die voor de stroomvoorziening gebruikt word, geeft dit dus de mogelijkheid om data te versturen.
De lijn ziet er als volgt uit :
A1 -> A2 -> A3 -> Master
Op de master wil ik een array ontvangen met ongeveer de volgende data. Elke A is een andere fixture
A1:60 , A2:30, A3:80
De afgelopen maanden heb ik een beetje de Chinese webshops doorzocht en een hoop onderdelen gekocht waarbij ik denk dat het mogelijk is om dit te maken.
Als basis heb ik voor € 11 , 5Pcs 3.3V 8MHz ATmega328P-AU Pro Mini Microcontroller Board For Arduino , gekocht. Ik vermoed dat dit dus 5 Arduino Pro Mini zijn. Ze zien er in elk geval op het oog hetzelfde uit al weet ik dus niet zeker wat ik gekocht heb

Voor mij is dit eigenlijk het eerste project waarbij ik code ga schrijven zonder dat ik op een beeldscherm het resultaat kan bekijken. Dit topic wil ik gebruiken om te documenteren wat ik aan het doen ben, en hopelijk hulp kan krijgen als ik even vast loop. Hopelijk is Electronica dan ook het juiste forum.
Ook heb ik een hoop extra electronica gekocht welke van pas kan komen bij het maken van mijn identificatie chipjes.
Op onderstaande foto staan alle middelen die ik tot mijn beschikking heb

Wat staat er op de foto :
- 5x Arduino Pro Mini
- 1x 5V 16M Pro Mini Microcontroller Board Improved AtMega328P 328
- 4 cijferig display
- 3 cijferige voltmeter om ergens aan te kunnen soleren
- Voeding + arduino experimenteer plankje
- 180KHz Adjustable Step-Down Power Supply Module Converter DC4-35V 5A For Arduino
- 8 Channel 3.3V To 5V Voltage Convert Module For Raspberry Pi 2&B+
- Assortiment weerstandjes 1/4 W van 2.2 t/m 2.2M ohm
- Raspberry Pi 2
- Normale arduino
- Oude ATX power supply, zodat ik een beschikking heb over verschillende spanningen
- Berg kabeltjes
- Multiemeter
- Soldeerbout
- Uitzoeken wat ik nu precies gekocht heb en hoe de Arduino te programmeren zijn.
Ik heb helaas geen interface gekocht om de printjes aan de pc te kunnen koppelen. Echter heb ik wel een Raspberry Pi welke op 3.3 volt werkt. Deze wil ik gaan gebruiken om programma's op de Arduino te zetten.
Volgens deze https://pay.reddit.com/r/...ng_my_hair_out_trying_to/ post moet het te doen zijn. - Test programma op arduino 1 laden, welke het ledje laat knipperen
- 2 mini Arduino aan elkaar koppelen, en Arduino 2 het ledje van Arduino 1 aan letten zetten
- 4 cijferige display aan grote Arduino koppelen, en een getal erop laten zien.
- Arduino Mini aan grote Arduino koppelen, waarbij de kleine Arduino het getal voor het display bepaald.
- Volledige systeem werkend maken, zodat de grote Arduino weet welke kleine er in welke volgorde aan gekoppeld zitten.
- [optioneel]2 Way communicatie over 1 ader. Ik denk echter dat ik hiervoor extra componentjes nodig ga hebben.[/optioneel]