Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade kit PC

Pagina: 1
Acties:

• Khundrag
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Hallo Tweakers! Ik zit momenteel met een verouderd systeem die ik graag zou willen upgraden! Momenteel heb ik de volgende onderdelen:

Moederbord: Asus M4A78LT-M
Processor: amd phenom ll x4 955
Grafische kaart: EVGA GTX 580
Ram: 4gb ddr3
HDD: 500GB
Voeding: Cooler master G550M
WI-FI: Qualcomm Atheros AR922X Wireless Network Adapter (Deze wil ik graag weer gebruiken in een nieuw systeem dit ivm de plaatsing van de computer)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik voor school o.a. de volgende programma's SolidWorks, Adobe pakket, Office pakket daarnaast game ik ook, veelal spellen als MMORPG's zoals WOW, GW2 maar ook games als LOL CSGO en ik zou ook graag weer games als BF1 willen spelen, dus een systeem die het school en vrije tijdsgebruik kan hanteren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op het moment heb ik een budget van +-€600. Het upgraden heb ik eigenlijk verdeeld in twee mogelijkheden, kijkend naar mijn huidige systeem ben ik persoonlijk van mening dat ik het geld stop in alles zonder de graka en deze op een later moment ga aanschaffen of dat ik het huidig systeem blijf gebruiken met een nieuwe graka

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat hierom een pc upgrade, dus randapparatuur is gewoon aanwezig, verder wil ik de Qualcomm Atheros AR922X Wireless Network Adapter meenemen, aangezien ik dit persoonlijk erg handig vindt daarnaast ben ik van plan om een SSD aan te willen schaffen en deze zodoende uit te breiden met mijn HDD en uiteraard de voeding een coolermaster G550M

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de afgelopen tijd tweakers, youtube en het internet afgezocht en ik ben voor mijzelf tot het volgende gekomen, om toch weer een systeem te hebben voor de komende 5 jaar(afhankelijk van het gebruik en natuurlijk dat je nooit weet wat de toekomst brengt) kies ik voor een I5 6500 of een i5 6600K deze processoren zullen voor mijn gebruik het meeste bang for the bucks geven op prestatievermogen. Daarnaast ben ik dus van plan om op een gegeven moment mijn graka te vervangen voor een 1060 6gb aangezien ik geen intentie heb in 4k gaming en full hd op high/ultra wil kunnen spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, het moet gewoon een goede combinatie zijn aan componenten

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een systeem die ik zowel voor school als vrije tijd optimaal kan gebruiken en toch zeker minimaal 5 jaar mee zal gaan.

Ga je overklokken?
Hangt van de prestatie verschillen af tussen de i5 6500 en de i5 6600K, met een z170 moederbord is een 6600k makkelijk te overclocken(heb hier geen ervaring mee dus hoe makkelijker hoe beter) en zal dus ook sneller werken.(denk ik) ik weet dus niet of ik hier een meerwaarde aan ga hebben..

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag feedback willen krijgen op mijn verhaal en mijn gekozen set-ups, let wel de graka komt nog _/-\o_ alleen op een later moment, ik zou graag van de mede tweakers willen horen of het verschil tussen de i5 6500 en i5 6600k dermate groot is dat ik toch meer geld uit zal moeten geven voor de meeste prestatie en of ik hiermee op de juiste weg ben om mijn pc weer nieuw leven in te blazen! _/-\o_

Gevonden bij Megekko.nl:

i5 6600K set:
Moederbord: Asrock Z170 PRO4 € 114,95
Ram: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15 € 94,95
Waterkoeler: Corsair Hydro Series H45 € 49,95
Processor: Intel Core i5 6600K € 255,00
SSD: Samsung SSD 750 EVO 250GB € 75,95

Totaal: 594 euro

i5 6500 set:
Moederbord: Asrock Z170 PRO4 € 114,95
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15 € 94,95
Processor: Intel Core i5 6500 € 215,00
SSD: Samsung SSD 750 EVO 250GB € 75,95

Totaal: 504 euro

De reden voor een z170 moederbord bij de i5 6500 is o.a. de mogelijkheden van het bord zelf en de overclock functie van een non-k processor(dit is wat ik heb gezien op youtube) en het feit dat er hier RAM in kan met meer mhz dus in dit geval de corsair 16gb 3000mhz en daarnaast lijkt mij de z170 futureproof(voor zover dit te zeggen valt).

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Voor recente games ga je wss ook nog een nieuwe gpu nodig hebben. Ook heb je helaas niet je voeding gepost. Dit is juist de meest belangrijke onderdeel om te vermelden en niet op te bezuinigen, aangezien een slechte voeding de rest van je mee het graf in kan nemen als die sterft.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Mobo is zeker niet "future proof", als je aan upgraden toekomt zitten we weeral op een nieuwe socket.

Meer Mhz RAM ga je amper merken. Als je met een krap budget zit zou ik al beginnen met 8GB

Overclocken is zowiezo dubieus met een beperkt budget en op zich al beperkt nuttig kwa gamen...

pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
snel zat... deze dus +mobo in de 70-80€ price range. Welke mogelijkheden heb je nodig van dat dure mobo misschien?

voeding heb je ook nodig, een uit een oude PC kan maar dan moet je toen wel een kwalitatieve gekocht hebben.

Crucial MX300 SSDs bieden iets meer bang for buck.

Met wat besparingen heb je dus al een deel budget vrij voor een nieuwe GPU.
Ideaal voor 1080p gaming zijn de GTX1050Ti, GTX1060 of AMD R470, R480

[ Voor 3% gewijzigd door Inrage op 04-11-2016 15:25 ]

• Khundrag
Ardjee schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:19:
Voor recente games ga je wss ook nog een nieuwe gpu nodig hebben. Ook heb je helaas niet je voeding gepost. Dit is juist de meest belangrijke onderdeel om te vermelden en niet op te bezuinigen, aangezien een slechte voeding de rest van je mee het graf in kan nemen als die sterft.
Klopt, ik ben ook van plan een gpu aan te gaan schaffen, dit zal ik alleen op een later moment doen. Ik heb mijn post aangepast, ik heb afgelopen jaar nog een nieuwe voeding gekocht, een coolermaster G550M

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Ik zou voor de tweede optie gaan.

Als je op een budget zit zou ik namelijk overklokken laten zitten, de prestatiewinst is namelijk toch een beetje sober (als je op budget zit!). Verder zou je het ook met maar 8 GB kunnen doen, 16 GB is toch een beetje te voor een budget build.

Verder zou ik nog een Corsair RM550x erbij doen want je laat niet je PSU zien maar dat is toch wel een erg belangrijk component. Vooral als je later een beetje redelijke videokaart erin wil stoppen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tim2010 op 04-11-2016 15:27 ]

• Khundrag
Inrage schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:24:
Mobo is zeker niet "future proof", als je aan upgraden toekomt zitten we weeral op een nieuwe socket.

Meer Mhz RAM ga je amper merken. Als je met een krap budget zit zou ik al beginnen met 8GB

Overclocken is zowiezo dubieus met een beperkt budget en op zich al beperkt nuttig kwa gamen...

pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
snel zat... deze dus +mobo in de 70-80€ price range. Welke mogelijkheden heb je nodig van dat dure mobo misschien?

voeding heb je ook nodig, een uit een oude PC kan maar dan moet je toen wel een kwalitatieve gekocht hebben.

Crucial MX300 SSDs bieden iets meer bang for buck.

Met wat besparingen heb je dus al een deel budget vrij voor een nieuwe GPU.
Ideaal voor 1080p gaming zijn de GTX1050Ti, GTX1060 of AMD R470, R480
Oke, dus in dat opzicht kan ik alweer bezuinigen op de mobo? Snap ook wel dat het niet compleet future proof kan zijn, maar als het voor 5 jaar werkt ben ik helemaal blij! Ja dat had betrekking op het RAM geheugen omdat daar meer mhz uit gehaald kan worden, maar als dat verschil minimaal is tijdens gaming oid dan zal ik inderdaad ook voor een goedkopere mobo kunnen gaan.. wat betreft de i5 6400 hier heb ik ook naar gekeken maar volgens mij is het kwa prijsverschil minimaal met de i6 6500 en ik lever daar 500mhz aan snelheid op in dus dat doe ik liever niet.

Ja heb de post aangepast, mijn voeding is een coolermaster G550M en ik zat zelf te denken aan een GTX 1060 6gb op zijn tijd haha :D

• Khundrag
Tim2010 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:27:
Ik zou voor de tweede optie gaan.

Als je op een budget zit zou ik namelijk overklokken laten zitten, de prestatiewinst is namelijk toch een beetje sober (als je op budget zit!). Verder zou je het ook met maar 8 GB kunnen doen, 16 GB is toch een beetje te voor een budget build.

Verder zou ik nog een Corsair RM550x erbij doen want je laat niet je PSU zien maar dat is toch wel een erg belangrijk component. Vooral als je later een beetje redelijke videokaart erin wil stoppen.
De 16gb ram is te budget voor de i5 6500? 8gb kan natuurlijk ook, maar ik heb in mijn achterhoofd nu zitten hoe meer hoe beter hehe 8)7 Ja ik heb nog nooit iets met overklokken gedaan, maar van wat ik heb gelezen zou het zo makkelijk zijn met een i5 6600K icm een z170 moederbord dat daar op prestaties wel wat te halen valt?

• Inrage
On a budget kan je die voeding nog wel gebruiken ;) op eigen risico uiteraard.
Dat van die CPU heb je gelijk in, al zal je GPU zo goed als altijd de bottleneck zijn.

Hij bedoelt dat het teveel is voor een budget build. Ik zie nergens de link met de CPU...

Je doet niks met je CPU waar je met overclocken een voordeel uit zou halen...
Je neemt dan best ook een stevige koeler die zit nu nog niet in je budget.

[ Voor 44% gewijzigd door Inrage op 04-11-2016 15:36 ]

• Khundrag
Inrage schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:33:
On a budget kan je die voeding nog wel gebruiken ;) op eigen risico uiteraard.
Dat van die CPU heb je gelijk in, al zal je GPU zo goed als altijd de bottleneck zijn.

Hij bedoelt dat het teveel is voor een budget build. Ik zie nergens de link met de CPU...
haha op eigen risico, oke dat klinkt gevaarlijk haha :? Wat is er mis met die voeding? te weinig watt? of mert en type wat niet goed zal samengaan?

Zelfs met een 1060?

Ooh zo, ja daar kan ik ook wel ergens mee inkomen, het is ook niet de bedoeling om onnodig geld te spenderen als ik het weer kan gebruiken voor iets anders.

• Inrage
Op eigen risico omdat ik van hier uit niet kan zien wat de conditie is van je voeding.

• Khundrag
Inrage schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:33:
Je doet niks met je CPU waar je met overclocken een voordeel uit zou halen...
Je neemt dan best ook een stevige koeler die zit nu nog niet in je budget.
Oke, nah ja op basis van het opzoeken en bekijken van verschillende youtube videos dacht ik dat een waterkoeler voor de i5 6600k het meeste zou opleveren.

Maar goed, zoals gezegd ik heb mij ook nog nooit bezig gehouden met overklokken en als het niet nodig is dan ga ik daar mijn vingers ook niet aan branden. Als de i5 6500 krachtig genoeg is voor mijn gaming en programma's voor school dan lijkt mij daar de keus al gemaakt haha :9

• Khundrag
Inrage schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:39:
Op eigen risico omdat ik van hier uit niet kan zien wat de conditie is van je voeding.
aah zo, de voeding heb ik nu ongeveer een jaar. Ik heb destijds de gtx 580 gekregen van een vriend van mij alleen had ik niet de juiste voeding daarvoor dus heb ik die moeten vervangen.
Pagina: 1