Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

voeding van mijn oude IBM valt uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een IBM 5170 die eigenlijk nooit problemen heeft.
Laatst heb ik er een nieuwe geluidskaart ingezet en dat werkte direct.
Sinds die kaart er in zit valt de computer soms uit en de laatste dagen valt hij bij het booten al uit of restart hij telkens.
Vrijwel direct daarna gaat hij ook niet meer aan en komt er een heel raar geluid uit de voeding, net of er vonk overslag in de voeding optreedt.
Ik heb nu de kaart eruit gehaald en het lijkt inderdaad aan die kaart te liggen.
Omdat ik wel gecharmeerd ben van het opl3 geluid wil ik toch graag met deze geluidskaart blijven werken.
Wie weet wat de oorzaak kan zijn van dit probleem?

Zelf denk ik dat de voeding niet voldoende vermogen kan leveren voor de pc plus kaart, maar aan de andere kant, zo veel stroom zal dat kaartje toch ook niet gebruiken? En zo raar was het in die tijd toch ook niet om er een geluidskaartje in te hebben lijkt mij.

Op de kaart zelf zit wel een oscillator met een roestplekje, zou dat de boosdoener kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: http://fruityweb.nl/wp-content/uploads/2016/11/WP_20161104_14_21_50_Rich.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fruityweb.nl/wp-content/uploads/2016/11/WP_20161104_14_21_16_Rich.jpg

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:37:
Ik heb een IBM 5170 die eigenlijk nooit problemen heeft.

Wie weet wat de oorzaak kan zijn van dit probleem?

Zelf denk ik dat de voeding niet voldoende vermogen kan leveren voor de pc plus kaart, maar aan de andere kant, zo veel stroom zal dat kaartje toch ook niet gebruiken? En zo raar was het in die tijd toch ook niet om er een geluidskaartje in te hebben lijkt mij.
Ik denk dat de computer(voeding) na meer dan 30 jaar (!) wel enigszins versleten is.

We do what we must because we can.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Fris ziet het er inderdaad niet uit, de vlekken in de omgeving daarvan doet het vertrouwen ook geen goed. Sowieso zou ik het crystal vervangen, of eigenlijk de kaar niet gebruiken.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

ResuCigam schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat de computer(voeding) na meer dan 30 jaar (!) wel enigszins versleten is.
Als hij het zonder de kaart verder prima doet hoeft dat niet. Toen maakten ze nog dingen die niet bedoeld waren om snel weer obsolete te worden ;).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik volg hier het verhaal niet helemaal - er zou een raar geluid uit de voeding komen, maar je hebt het probleem tot de geluidskaart herleid...

In ieder geval was anno 1985 een geluidskaart helemaal geen sinecure, de PC speaker *beep* was voor verreweg de meeste toepassingen voldoende. Deze kaart is dan ook zeker jaren jonger dan dat, ik meen op een van de chips een datumcode uit 1994 te zien, en de CDROM interfaces die erop zitten maar niet geimplementeerd zijn (al die niet-geimplementeerde pins aan linkerkant van het kaart) wijzen erop dat dit van na de multimedia-spec (1993) is en zelfs na het moment waarop IDE-interfaces standaard op een moederbord zaten; ik denk dat die kaart uit 1995 zal zijn, typisch low-end SoundBlaster-compatible geval uit die era. Hoe dan ook dit ding verbruikt vrijwel niets, dus het lijkt me erg sterk dan geluidskaart er al dan niet in de voeding over z'n vermogen heen kan helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:39:
Ik volg hier het verhaal niet helemaal - er zou een raar geluid uit de voeding komen, maar je hebt het probleem tot de geluidskaart herleid...
Volg je mijn verhaal niet of kun je niet thuis brengen wat het euvel is?

Met kaart erin geeft een raar geluid in de psu en laat de pc rebooten of helemaal uitvallen(in dat geval blijft de psu knetteren als of het kortsluiting is), Zonder kaart is er niets aan de hand.
Dit gebeurde de eerste week dat ik die kaart gebruikte misschien 1 keer per 2 a 3 uur en later werd de interval steeds korter.
Inmiddels kan ik de kaart helemaal niet meer in de pc laten zitten want dan gebeurt het al direct na het booten.

Het lijkt mij vrij logisch om het probleem tot de geluidskaart te herleiden met deze constatering.

Dat kaartje werd oorspronkelijk als oem bij een packardbell 60 geleverd.
Aztech sound-calaxy-pro-16-II

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2016 08:57 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een oude PC voeding leverde onder andere 2 negatieve spanningen, maar deze werden bijna niet gebruikt: eigenlijk alleen voor de seriële poort en voor de geluidskaart. De seriële poort is meestal nog prima te gebruiken als de negatieve spanning het niet doet, dus normaal gesproken is de geluidskaart het enige waar je aan merkt dat dit gedeelte van je voeding kapot is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Verwijderd

Topicstarter
aawe mwan schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:05:
Een oude PC voeding leverde onder andere 2 negatieve spanningen, maar deze werden bijna niet gebruikt: eigenlijk alleen voor de seriële poort en voor de geluidskaart. De seriële poort is meestal nog prima te gebruiken als de negatieve spanning het niet doet, dus normaal gesproken is de geluidskaart het enige waar je aan merkt dat dit gedeelte van je voeding kapot is.
Daar kan ik wat mee, bedankt voor de tip!
Ik ga de voeding eens doormeten en kijken of hier het probleem zit.
Klinkt in ieder geval heel aannemelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 08:53:
[...]

Volg je mijn verhaal niet of kun je niet thuis brengen wat het euvel is?

Met kaart erin geeft een raar geluid in de psu en laat de pc rebooten of helemaal uitvallen(in dat geval blijft de psu knetteren als of het kortsluiting is), Zonder kaart is er niets aan de hand.
Dit gebeurde de eerste week dat ik die kaart gebruikte misschien 1 keer per 2 a 3 uur en later werd de interval steeds korter.
Inmiddels kan ik de kaart helemaal niet meer in de pc laten zitten want dan gebeurt het al direct na het booten.
OK, dat was mij niet helemaal helder. Zowel link met geluidskaart als voeding duidelijk zo.
Het lijkt mij vrij logisch om het probleem tot de geluidskaart te herleiden met deze constatering.
Inderdaad.
Dat kaartje werd oorspronkelijk als oem bij een packardbell 60 geleverd.
Aztech sound-calaxy-pro-16-II
Ha, that brings back memories - lang geleden heb ik gewerkt op de helpdesk van Packard Bell, sterker nog, dat is waar ik me op Tweakers aangemeld heb. Heb dus support geleverd op deze dingen. Die oude Pentium 60 bakken waren - in tegenstelling tot vrijwel alle andere zooi van rond die tijd - bulletproof, althans qua hardware. Als je de toen meegeleverde modems onder Windows 98 aan de praat wilde krijgen, werd dat een ander verhaal :+

Ben trouwens erg benieuwd of de -12V/-5V lijnen er iets mee te maken hebben. Wist niet dat die ook in ISA geluidskaarten gebruikt werden...

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 05-11-2016 09:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1