[Car] Aansluiten subwoofer op versterker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb op dit moment twee subwoofers in mijn auto zitten van die 250 rms aan kunnen per stuk deze zijn 4ohm. Nu leverd mijn versterker maar 125 watt rms op 4 ohm. nu is mij verteld als ik mijn twee subwoofers parallel schakel dat ik een schakeling krijg van 2 ohm dit kan mijn versterker aan. Als het goed is verdubbelt mijn RMS dan ongeveer. Mijn versterker kan ook 2 ohm aan.

Nu was mijn vraag is het mogelijk om dus mijn twee uitgangen te bruggen en dan mijn subwoofers parallel te zetten. zodat ik dus mijn volle RMS over mijn twee subwoofers krijg.

En kan dit kwaad aangezien het normaal 4 ohm subwoofers zijn maar nu 2 ohm geschakeld staan kunnen ze hier door kapot gaan.

Graag hoor ik of dit kan en anders graag andere oplossingen of tips die mij mogelijk kunnen helpen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 04-11-2016 11:38)

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

- als je versterker 2 ohm aan kan, kan je zonder poblemen je speakers parallel aansluiten. Check je versterker specs voor de zekerheid.
- het door de versterker uitgestuurde vermogen zal hoger zijn, maar waarschijnlijk niet exact het dubbele. Wat staat er op je versterker?
- beide speakers zullen de helft van het uitgestuurde vermogen te verwerken krijgen. Dus bij een totaal van 180 W zal ieder 90 W 'voor zijn kiezen krijgen'.
- je speakers blijven 4 ohm, alleen voor je versterker lijkt het een belasting van 2 ohm

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

- als je versterker 2 ohm aan kan, kan je zonder poblemen je speakers parallel aansluiten. Check je versterker specs voor de zekerheid.
- het door de versterker uitgestuurde vermogen zal hoger zijn, maar waarschijnlijk niet exact het dubbele. Wat staat er op je versterker?
- beide speakers zullen de helft van het uitgestuurde vermogen te verwerken krijgen. Dus bij een totaal van 180 W zal ieder 90 W 'voor zijn kiezen krijgen'.
- je speakers blijven 4 ohm, alleen voor je versterker lijkt het een belasting van 2 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn versterker geeft alleen aan dat hij bij 4 ohm 125 rms leverd en dat hij 2 ohm independent is.
meer weet ik niet en het RMS verdubbelt zover ik weet ook niet presies maar is wel een richtlijn zal denk zo 220 watt kunnen vragen.

bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:31:
mijn versterker geeft alleen aan dat hij bij 4 ohm 125 rms leverd en dat hij 2 ohm independent is.
meer weet ik niet en het RMS verdubbelt zover ik weet ook niet presies maar is wel een richtlijn zal denk zo 220 watt kunnen vragen.

bedankt voor je reactie
Ehm, 2 ohm independent betekend waarschijnlijk dat elk kanaal 2ohm load kan hebben en in bridged mode 4 ohm.

Ik durf verder geen uitspraken te doen zonder de specs te zien, maar maak niet zomaar aannames dat dan 2 ohm wel kan in dit geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 10:55
Ik heb pasgeleden een 8 ohm sub paralel aangesloten om 4 ohm te krijgen.
Dat ging goed totdat ik de volume te hoog zette en de sub eraan ging.

Het was een oude sub, dus niks aan de hand, en de versterker mankeerd gelukkig niets want dat is wel een dure.

Het beste lijkt mij om een 4 ohm monoblok te koppelen aan een 4 ohm sub die met elkaar matchen.