Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inbouw cat 6 doos aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik zit met de volgende situatie:

in onze nieuwbouw woning loopt een cat 5 ethernetkabel naar de slaapkamer. daar wilde ik graag een inbouw doos op aansluiten, zodat het er mooi uit ziet.

Nu heb ik daarvoor een cat 6 doos geadviseerd gekregen bij de betreffende webshop (want: backwards compatible).

Dus, na een beetje gepriegel met de LSA tang heb ik hem aangesloten...maar, er is geen verbinding. dus er gaat nog iets niet goed met het aansluiten.

Nu heb ik één theorie, die ik graag wil toetsen:

- meterkast is aangesloten volgens schema T568B (door monteur).

- inbouwdoos boven volgens: bruin, wit/bruin, wit/blauw, blauw, groen, wit/groen, oranje, wit/oranje (bron: https://www.klusspullen.n...andcontactdoos-aansluiten) (inbouw doos is Busch-Jaeger)

moet ik boven dezelfde volgorde aanhouden als beneden omdat het om cat 5 / cat6 gaat? ik wil graag uitsluiten dat hier een fout in zit. Anders moet ik nog even andere dingen gaan proberen :)

Alvast bedankt!

de bovenstaande volgorde

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:49
Volgens mij klopt de volgorde in de inbouwdoos niet, groen en groen/wit zitten iig nooit langs elkaar bij T568B.

De volgorde die ik altijd aan houd is: (pin 1 t/m 8 ) oranje/wit, oranje, groen/wit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit, bruin.

Edit: Bovenstaande geldt voor het knijpen van een stekker, niet voor het aansluiten van een inbouwdoos, my bad.

Dit kan trouwens ook afhankelijk zijn van de aansluitingen op de inbouwdoos. Meestal zit bij de klemmen een kleurcodering, deze kan nog wel eens afwijken van bovengenoemde volgorde.

[ Voor 39% gewijzigd door PatrickPR op 04-11-2016 11:16 ]

• Smithkj
Dank! Geldt dat ook voor cat6? Of is dat ook t568b

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:00
568B heeft niets met de categorie van de kabel te maken. Zoals je het beschrijft heb je alles in theorie goed gedaan (B-standaard, zowel in de meterkast als bij de inbouwdoos). Gezien het alsnog niet werkt is het misschien handig om alles nog een keer aandachtig na te lopen, of wat foto'tjes te plaatsen.
PatrickPR schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:09:
Volgens mij klopt de volgorde in de inbouwdoos niet, groen en groen/wit zitten iig nooit langs elkaar bij T568B.
Jawel! Altijd de volgorde zoals aangegeven op de doos zelf aanhouden.
De volgorde die ik altijd aan houd is: (pin 1 t/m 8) oranje/wit, oranje, groen/wit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit, bruin.
Ja, en dat klopt dus alleen voor een RJ45/8P8C-stekker, van onderaf gezien. Niet voor een willekeurige inbouwdoos.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:49
Thralas schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:13:
568B heeft niets met de categorie van de kabel te maken. Zoals je het beschrijft heb je alles in theorie goed gedaan (B-standaard, zowel in de meterkast als bij de inbouwdoos). Gezien het alsnog niet werkt is het misschien handig om alles nog een keer aandachtig na te lopen, of wat foto'tjes te plaatsen.

[...]

Jawel! Altijd de volgorde zoals aangegeven op de doos zelf aanhouden.

[...]

Ja, en dat klopt dus alleen voor een RJ45/8P8C-stekker, van onderaf gezien. Niet voor een willekeurige inbouwdoos.
Klopt, ik zat met het knijpen van een stekker in mijn hoofd. Daarom later ook toegevoegd dat hij op de achterkant van de doos moet kijken, daar staat de juiste kleurcodering bij de klemmen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Volg altijd de volgorde zoals deze op de strip staat genoemd (dus kijk op de sticker bij de B ).
Controleer daarna of de monteur de boel aan de andere kant van de kabel wel goed heeft aangesloten.

Wat je ook altijd kan doen is voor een paar euro een utp tester kopen en kijk welke aders verkeerd/los zitten.

• Smithkj
Thanks! Dan weet ik dat de stekker volgorde ander kan zijn dan de inbouwdoos! En ga ik alles nog even nauwkeurig checken!ndank jullie!

-> Gelukt!

omdat ik wist dat de volgorde op de doos in principe goed is heb ik de adertjes nog even gecheckt...2 zaten bij nader inzien nog niet helemaal goed erin geklikt....

en nu prima 13 mb down per seconden :)

Dank!

[ Voor 46% gewijzigd door Smithkj op 04-11-2016 15:31 . Reden: problee opgelost. ]

Pagina: 1