Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:21
Ik heb een vraagje over DDR3 ram. Ik heb momenteel 2x4GB 1600MHz CL9 9-9-9-24 DDR3 ram in m'n pc zitten. Deze dus: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
Ik kwam er achter dat mijn bios dit geheugen standaard op 1333MHZ met command rate 1T zet.
Nu kan ik handmatig dit geheugen via het bios instellen op 1600MHZ, dan zet hij zit automatisch op command rate 2T. Dit kan ik dan zelf ook nog handmatig aanpassen naar 1T.

Ik merk nu alleen (via cpu-z) dat de NB frequency ten alle tijden op 3391,3 MHz blijft staan als ik het ram instel op 1600MHz. Als ik me houdt aan de bios defaults, dus het ram op 1333MHz met command rate 1T, dan zakt de NB frequency naar 789 MHz als de cpu idle is. Alleen als de cpu onder load is stijgt de NB frequency dan ook.

Kan het nu geen kwaad en is het niet raar dat de NB frequency bij 1600MHz altijd zo hoog blijft op 3391,3 MHz? Op 1333MHz klokt de NB dus wel gewoon terug met de cpu load.
En wat is nu de beste instelling? Lekker laten staan op 1333MHz met command rate 1T? Of toch 1600MHz en dan command rate 1T of 2T?

Net even bij mijn huisgenoot gekeken. Als hij zijn geheugen op 1600 MHz 1T zet, zakt zijn NB frequency wel gewoon netjes terug bij lage cpu load.

Heb nu ook gemerkt dat als ik de 1600MHz instel, de uncore frequency op de maximale snelheid blijft hangen. Core 1 t/m 4 van de cpu (i5-4460) clocken wel gewoon netjes terug naar minimum values. Stel ik de ram terug in op 1333MHz, dan clocked de uncore wel netjes terug naar minimum values...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Doe een superPi test en kijk welke het snelst gaat ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Vraag me ook meer af of het wel normaal is en geen kwaad kan dat de uncore / NB frequency continu op max snelheid loopt. Zoals gezegd clocken cpu core 1 t/m 4 wel gewoon netjes terug onder idle, maar de uncore niet. Op 1333 MHz clocked de uncore en ook de NB frequency wel terug onder idle.
Het verschil in prestatie is volgens mij sowieso bijna verwaarloosbaar klein tussen de 1333 en 1600 MHz.

[ Voor 15% gewijzigd door cordonbleu op 04-11-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je geen rare inconsistenties ziet tussen 1T en 2T op het gebied van warmteontwikkeling en stabiliteit zou ik me weinig zorgen maken. RAM snelheid is inderdaad weinig relevant tegenwoordig voor 9/10 toepassingen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het geheugen handmatig op 1600Mhz gezet? Als pricewatch: Asus H97M-PLUS je moederbord is kun je ook een XMP profiel instellen zodat de rest van de CPU instellingen onaangetast blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Dat is inderdaad mijn mobo. XMP heb ik ook al een keer ingesteld, dan stelt de uefi de ram inderdaad zelf op 1600 MHz in, zonder zelf handmatig wat aan de instellingen te veranderen. Het probleem blijft dan echter hetzelfde; de uncore blijft op maximale snelheid draaien (multiplier x34) en de NB frequency blijft op 3391,3 draaien en dit blijft ten alle tijden zo. Dus precies hetzelfde als dat ik xmp niet zou aanzetten en handmatig het ram op 1600 MHz zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Iemand nog een idee?
Pagina: 1