Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC ouders basis systeem

Pagina: 1
Acties:

• BerendjD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11 16:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn ouders zijn hun oude en trage pc zat, dus aan mij de taak om een nieuwe voor ze uit te zoeken... ;) Ze zullen hem vooral gebruiken voor browsen, mailen en het een en ander downloaden en simpele programma's draaien. Ze hebben wel graag dat die toekomst bestendig is en dat ze er dus nog even meer vooruit komen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk voor de hele setup zo'n 700 euro, dus inclusief monitor en toetsenbord muis..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, maar wel eventueel een hdd als extratje

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen losse videokaart nodig lijkt me, intel hd 530 zal wss voldoen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
niet perse

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
beetje still is wel een pro, maar heel erg is een beetje geluid nou ook weer niet..

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
ik heb nu een beetje een samenstellingje gemaakt. graag wat feedback hierop..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,-€ 182,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 55,95€ 55,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1Phanteks Eclipse P400S Zwart€ 73,-€ 73,-
1HP 24es Zilver, Zwart€ 159,-€ 159,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 42,95€ 42,95
1Antec VPF Series 450W€ 53,49€ 53,49
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 69,14€ 69,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 685,52

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Kijk eens hoeveel opslag ze nu gebruiken, waarschijnlijk is die HDD helemaal niet nodig. Eventueel een MX 300 525 GB die is €/GB ook iets voordeliger.

De rest van het systeem is eigenlijk allemaal overkill...

Neem als basis het systeem uit de BBG van Juli en gooi daar je grotere SSD in en je zit meteen goed.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2016

Buiten de lagere prijs is het extra voordeel ook de afmeting. Om even de groote te vergelijken, de case uit BBG = 15l, jouw keuze 45l. Het grootste deel van die case is dus leeg en nutteloos.

Deze is ook toekomst bestendig voor huis tuin en keuken gebruik.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
In principe eens met Inrage hierboven. Mocht je het hier zelf niet mee eens zijn let dan even op dat het moederbord maar 1 fan aansluiting heeft en de kast met 2 fans komt.

• Elwin93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-09 17:11
Systeem is inderdaad redelijk overkill zoals hierboven al meerdere keren beaamd.

Zoveel toekomstbestendinger is een i5 niet over een i3 voor het gebruik van je ouders.
Bovendien heb je een micro ATX moederbord in een werkelijk enorme case gestopt.

Of je nou je eigen build wilt aanhouden of de BBG van Juli erbij pakt. Misschien moet je eens kijken naar de pricewatch: Cooler Master Silencio 352 als een stille case de grootste eis is. Bovendien heb je nu ook de kans een eventuele cd-drive in te bouwen. Weet niet hoe technologisch ik je ouders mag verwachten. ;)

Edit: na nog een keer die BBG doorlezen, besef ik me nu dat het een mini-ITX build is. wat nog een stap kleiner is. Daarom wat extra tips voor je eigen build: Neem een pricewatch: MSI H110M ECO ipv jouw eigen keuze ivm de extra case fan header.
Voor de voeding zou een pricewatch: Corsair CX450M ook niet misstaan. Deze wordt vaak aangeraden en is semi-modulair voor een half eurotje minder. Heb je ook niet meteen een enorme kabelboom in je behuizing.
Ook al zou je zelfs genoeg hebben aan een 350W voeding zonder grafische kaart. Kan je er tenminste nog 1 bijprikken indien nodig.

[ Voor 45% gewijzigd door Elwin93 op 03-11-2016 23:12 . Reden: extra tips ]

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-11 21:38
Niet goedkoop, maar dit is wel een leuk toetsenbord en muis setje. Afgelopen week in mijn handen gehad, muis moet je niet teveel van verwachten, maar doet gewoon zijn taken. Maar het toetsenbord is werkelijk fantastisch, en niet onbelangrijk, relatief stil:

pricewatch: Microsoft Designer Bluetooth Desktop

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

1. Zoek een leuke (goedkope) micro atx kast. Kun je weinig fout in doen.
2. Pak de goedkoopste uatx mobo met ddr4 sloten. Zolang er een hdmi /dvi, een ethernet poortje en een groen poortje voor de speakers op zit hebben je ouders waarschijnlijk voldoende functies.
3. Leuk i3 processortje erop. (kun je echt jaren mee vooruit)
Zelfs een 10 jaar oude cpu voldoet nog prima voor hedendaags office werk. Probleem van "traagheid" zit hem vaak in stukje geheugen en een trage hardeschijf.
4. 1 reepje a 8gb ram (ruim voldoende voor de komende jaren en anders prik je er over 4 jaar nog 8 bij)
5. Kwalitatief 300w voeding gaat normaal gesproken >5 jaar mee en heeft meer dan genoeg power om indien gewenst, een casual videokaart ala de 1050 of 460 toe te voegen op den duur
6. Ssd'tje... Tja, hoeveel opslag heb je nodig? Voor paar programma's a la office zit je met 128gb goed. Bulk kan op ouderwetse (goedkopere) opslag aangezien je relatief weinig snelheidswinst pakt bij het openen van een mp3tje
7. Pak een instap logitech / Microsoft toetsenbord/muis setje a 20 euro bij de lokale mediamarkt. Voor een half uurtje surfen per dag is dit prima.
8. Monitor is 22 a 23 een leuk formaat. Fhd resolutie en hdmi/dvi aansluiting zouden mijn voorkeur genieten. Verder niet al te spannend

[ Voor 32% gewijzigd door Switchie op 04-11-2016 04:16 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• BerendjD
Bedankt voor alle reacties, ik ga jullie feedback meenemen :)

• BerendjD
Oke, dit is het lijstje met de feedback er in verwerkt.. Ik heb de case inderdaad veranderd, deze is iets goedkoper maar nog steeds stil wat ze wel een pluspunt zullen vinden denk ik. de i5 naar een i3 geswitched, en de 2x 4gb ram naar 1x 8gb. ook nog een grotere ssd en mooi toetsenbordsetje uitgezocht.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,60€ 116,60
1MSI H110M ECO€ 50,99€ 50,99
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1Cooler Master Silencio 352€ 58,91€ 58,91
1HP 24es Zilver, Zwart€ 159,-€ 159,-
1Microsoft Wireless Desktop 900 (Qwerty)€ 40,95€ 40,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15S8K2/8€ 36,50€ 36,50
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,89

• Inrage
HDD lijkt me nog steeds overbodig. Case is leuk en goed, maar kan een pak kleiner, systeem gaat zowiezo still zijn en genoeg airflow hebben want geen GPU en CPU gaat amper onder load komen voor basic gebruik.

• BerendjD
ja, ik heb het al aan ze gevraagd, maar ze hebben liever nog wat exta storage voor foto's video's etc. dus die laat ik er maar tussen zitten. wat betrefd de grootte van de case maakt het ook niet erg veel uit aangezien die in een soort kastje onder het bureau zal komen te staan...

• Inrage
Kopen dan, gaan ze jaren plezier aan beleven!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:29
Inrage schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:39:
HDD lijkt me nog steeds overbodig. Case is leuk en goed, maar kan een pak kleiner, systeem gaat zowiezo still zijn en genoeg airflow hebben want geen GPU en CPU gaat amper onder load komen voor basic gebruik.
Aan wat voor een kleinere case zat jij te denken? (Ik ben namelijk van plan hetzelfde systeem te kopen alleen dan zonder HDD en randapparatuur. Tevens voor de ouders.)

Verwijderd

Crasheeee schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:40:
[...]

Aan wat voor een kleinere case zat jij te denken? (Ik ben namelijk van plan hetzelfde systeem te kopen alleen dan zonder HDD en randapparatuur. Tevens voor de ouders.)
pricewatch: ASRock DeskMini 110

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
nadelen:
geen sata poorten en geen ruimte voor een hdd
mini-stx mobo kan je niet vervangen want niet los verkrijgbaar
maar 4 usb poorten

met een normaal mITX moederbord en de pricewatch: Antec ISK 110 Vesa heb je die nadelen niet. Is natuurlijk wel 2x zo groot maar 2L of 4L is allebei erg klein

Verwijderd

Tja, de ISK 110 moet het enkel doen met USB2.0 in het front. Erg outdated.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:29
Thanks mensen. Altijd fijn als anderen willen helpen.

Ik ga denk toch maar voor een iets wat grotere kast. (Vanwege oude HDD's overzetten, dvd-drive en USB 3.0 Front) 80% kans dat toch de eerder genoemde Cooler Master wordt. (Tenzij ik nog een redelijk geprijsde Fractal Design kan vinden.)

[ Voor 6% gewijzigd door Crasheeee op 10-11-2016 20:08 ]

Pagina: 1