Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulgozer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11-2021
Ik heb een laptopje op het oog voor mijn dochter met een 32gb flash opslag. Er zit een micro-SD slotje in waar een kaartje van max 64GB in kan.

Kan ik de opslag van de laptop uitbreiden met een SD kaart zodat er wat meer programma's op geinstalleerd kunnen worden?

En hoe kan kan ik dat het beste doen?
Het kaartje formatteren als NTFS en een drive letter toekennen?
Of kan ik ook de 32GB flash en 64GB SD kaart combineren tot 1 grotere drive?
Wat is de beste optie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
In principe is het mogelijk, maar verwacht geen hoge prestaties. SD is niet bepaald snel.
Beter is om te kijken of de huidige schijf vervangen kan worden door een grotere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Jimster schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:05:
In principe is het mogelijk, maar verwacht geen hoge prestaties. SD is niet bepaald snel.
Beter is om te kijken of de huidige schijf vervangen kan worden door een grotere.
Mijn ervaring is anders;

Ik heb een Dell Venue Pro 8 tablet met slechts 32GB geheugen.

Om die reden heb ik een 128GB sd-card gekocht en gemount als extra harddisk.

Snelheid maakt niets uit in performance, en ik draai gewoon Office en Photoshop van dat kaartje.

De interne opslag is feitelijk hetzelfde als de 'externe' (flash geheugen) en ik heb nu ruimte zat om programma's te draaien en bestanden op te slaan.

Sterker; ik heb de interne disk geformateerd naar drie losse partities, zodat ik extra 'schijven' heb om rescue / data / backup / etc... op te slaan (en een losse partitie voor Onedrive).

https://www.tecklyfe.com/...a-local-drive-in-windows/

http://superuser.com/ques...manently-inserted-sd-card

Zoekterm: mount sd-card windows tablet.

Ps. Office installeren op de sd-card is wel even gedoe, vanwege hun One Click Installer - maar ook dat valt op te lossen, waardoor je kan forceren dat hij op de gemounte sd-card komt (die feitelijk een folder op je interne schijf is geworden).

Sowieso is 32GB op een laptop niet veel (is het een tablet / laptop - in one?), dus het zal niet het snelste monster zijn. En dan is de vertragende factor vaak de processor / chip-set, etc... maar niet direct je sd-card (zeker als je een wat duurdere / snellere koopt).

[ Voor 18% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 03-11-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:56
Moet je het niet zoeken in een andere hoek?
Dit soort tablets wordt geleverd met een (verhoudingsgewijs) zeer beperkt geheugen. Dat is bedoeld om programma's vanaf te draaien en zeker niet voor dataopslag: voor dataopslag wordt een cloudoplossing meegeleverd, al dan niet gratis.
Wat ik niet uit de TS kan destilleren, is waarom de 32 GB (+ evt. de genoemde 64 GB) te weinig ruimte oplevert. Wat ik vermoed is dat geen cloud wordt gebruikt voor opslag en dat is zonde: door de voorgestelde interne ingreep (SSD plaatsen) verlies je bij een tablet in vele gevallen de garantie en dat is zonde.
Dus mijn vraag is: wat is de oorzaak van je ruimtegebrek als blijkbaar andere gebruikers daar minder/geen last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulgozer
Ik wil een laptopje voor mijn dochter van 11 kopen. Iets betaalbaars en dan kom je al gauw uit op laptopjes met 32GB interne opslag. Het gaat om de Asus R209HA-FD0047T.

Daar staat Windows 10 op. Van die 32 GB hou ik dan 5-10GB over schat ik. Je kunt dan toch nauwelijks of helemaal geen extra software installeren lijkt me?

Als ik daar dan 64GB aan toe kan voegen met een SD kaartje kan ik er ook nog extra software en apps op installeren. Ik vraag me daarom af of dat kan, hoe ik deze storage het beste kan toevoegen aan Windows en of deze oplossing dan snel genoeg is.

Opslag van documenten is geen issue, daar heb ik voldoende oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja dat kan gewoon.

Maar de keuze van de laptop is slecht. Maar als je een klein scherm wil en niet meer dan 250 euro wil uitgeven....

Het machientje mag zich laptop noemen, maar is meer te vergelijken met een instap tablet.
er is gewoon teveel bezuinigd op de specs, zodat het net niet lekker zal werken.

Als ik het vergelijk met een volwaardig model vivoboek, dan krijg je voor pakweg 100 euro meer echt wel veel terug
pricewatch: Asus VivoBook A540SA-DM538T

Er zit 4 GB geheugen in, een echt sterkere CPU en een SSD van 120 GB. Van deze 3 upgrades tov je gekozen model zal je echt veel plezier hebben. En dat voor 100 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-08 08:53
Eens met hierboven, denk ook nog even na over een chromebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:41
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:11:
Snelheid maakt niets uit in performance, en ik draai gewoon Office en Photoshop van dat kaartje.

De interne opslag is feitelijk hetzelfde als de 'externe' (flash geheugen) en ik heb nu ruimte zat om programma's te draaien en bestanden op te slaan.
Interne opslag is zeker niet hetzelfde geheugen als een sd-kaart! Intern is een stuk sneller (of zou dat toch moeten zijn als er niet is op bezuinigd) om 2 redenen; het geheugen zelf is van een ander en sneller type en de bus waar het op aangesloten zit is sneller. Zeker bij I/O operaties kan de performance van een sd-kaart snel in elkaar zakken. Voor simpele dingen kan het inderdaad wel voldoen omdat die tablets zelf ook geen snelheidsmonsters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je lekker goedkoop wil, kan je beter de ibood van vandaag doen. In ieder geval stuk betere specs voor een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulgozer
Ja die had ik ook gezien maar 10 inch vind ik wel heel klein voor een laptop. Wil iets tussen 11,6" en 14".
Ik denk dat ik voor deze ga: pricewatch: Medion Akoya E2215T 64GB (Qwerty toetsenbord) Wit

Die heeft 64GB, dan kun je in ieder geval nog iets installeren. Heeft zelfs een touch screen, zal wel gewaardeerd worden denk ik. Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1