Welke SSD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Hallo,

Ik wil mijn laptop van 2012 graag wat nieuw leven in blazen en de HDD vervangen voor een SSD.

Ik lees op verschillende plekken op internet dat je in een laptop het snelheidsverschil niet zo zal merken, dus ben geneigd om voor een goedkope noch kwalitatieve SDD te gaan maar wil geen kat in de zak kopen en daarom vraag ik jullie advies.

Ik twijfel tussen de Crucial MX300, Samsung 750 EVO of de 850 EVO. Welke volgens mij prijs/kwalitatief de beste keuzes zijn.

Natuurlijk is de 850 EVO de beste, maar is deze werkelijk merkbaar sneller/beter dan de twee andere goedkopere opties?

PS: het gaat om een Samsung np300e7a-s03nl. Kan zo snel niet vinden of deze over SATA600 beschikt. Weten jullie dit?

Alle reacties

Verwijderd

Samsung 750. Gewoon goed.

Als ik ff google zit deze HD er in = 300

pricewatch: Samsung SpinPoint M8 HN-M500MBB, 500GB

Als je HD nog goed is, lekker laten zitten. Goedkoopste en je wint er vind ik weinig mee, behalve snel opstarten.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2016 20:32 ]

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-02 09:20
Ze zijn alle drie goed. Ik zou persoonlijk voor de goedkoopste gaan.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:05
Crucial MX300. Gewoon goedkoper.

Aangezien ze allemaal goed zijn, en je de onderlinge verschillen tussen deze SSD's echt niet gaat merken.

[ Voor 63% gewijzigd door Nat-Water op 03-11-2016 20:31 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• wantsome
@ musicmasters
Dat er een SATA300 HDD in zit wil niet zeggen dat de controller dat ook is, dat kan ik helaas zelf nergens vinden.

@ all
Zo te zien word de 850 EVO wat te hoog geprezen, 3 personen die aangeven dat ik net zo goed voor de goedkopere MX300 of 750 EVO kan gaan... dat is duidelijk dan. Nu alleen nog kiezen tussen deze 2 :)

• wantsome
De MX300 heeft nieuwere technieken (dezelfde als de 850 EVO) dan de 750 EVO als ik mijn onderzoek goed heb gedaan. Voor de MX300 maar gaan dan?

• Nat-Water
Laat ik het zo zeggen. Er is een reden dat overal op het forum hier de Crucial wordt aanbevolen. Vergeleken met de Samsung 750 (ik heb even de 500gb gepakt, aangenomen dat je dezelfde hoeveelheid opslag wil als nu) krijg je 25GB meer opslag voor 10 euro minder, terwijl de prestaties vergelijkbaar zijn.

Een miskoop doe je sowieso niet. Elke SSD zal rondjes rennen om je huidige harde schijf heen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 03-11-2016 20:47 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
wantsome schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:39:
De MX300 heeft nieuwere technieken (dezelfde als de 850 EVO) dan de 750 EVO als ik mijn onderzoek goed heb gedaan. Voor de MX300 maar gaan dan?
Ik zou blind voor Samsung gaan wegens de zeer goede harddisk clone software. Mijn ervaring is dat andere merken veel meer problemen geven. Een naar trekje is wel dat de software vaak gekoppeld is aan het merk. Snelheidsverschillen in de hardware zijn verder enkel theoretisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart2005 op 03-11-2016 20:54 ]

• Nat-Water
Bart2005 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:51:
[...]
Ik zou blind voor Samsung gaan wegens de zeer goede harddisk clone software. Mijn ervaring is dat andere merken veel meer problemen geven. Een naar trekje is wel dat de software vaak gekoppeld is aan het merk. Snelheidsverschillen in de hardware zijn verder enkel theoretisch.
Buiten dat je natuurlijk gewoon beter je Windows opnieuw kan installeren, kan je anders gewoon Minitool partition wizard gebruiken. Werkt als een trein, en heeft ook een handleiding

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Nat-Water schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:55:
[...]

Buiten dat je natuurlijk gewoon beter je Windows opnieuw kan installeren, kan je anders gewoon Minitool partition wizard gebruiken. Werkt als een trein, en heeft ook een handleiding
Ik vind het niet voor de hand liggend dat je "beter" Windows opnieuw kan installeren. Dat is kapitaalvernietiging qua tijd. Je moet vervolgens als je programma's en instellingen ook weer installeren. Dat idee is behoorlijk achterhaald m.i. Het biedt weinig voordelen en veel nadelen qua tijdverlies. Ik vind het juist mooi als het naadloos overgaat. Het is volstrekt hetzelfde maar dan alleen veel sneller. En binnen een half uur ben je weer up and running binnen de vertrouwde omgeving.

[ Voor 4% gewijzigd door Bart2005 op 03-11-2016 21:01 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan er veilig vanuit gaan dat je laptop sata2 heeft. Maar maakt niet veel uit, de snelheid van een ssd zit hem daar niet in, maar in de lage toegangstijd.

Crucial, Samsung, allebei goed. Neem die waar jij je het lekkerst bij voelt.

• wantsome
Besturingssysteem opnieuw installeren wil ik sowieso doen. Ondervind wat probleempjes dus dacht een mooi moment om eindelijk eens na een SSD te gaan kijken want irriteer me al langere tijd aan de traagheid van de HDD.

Even voor de duidelijkheid, prijs is voor mij niet zo van belang, ik wil gewoon een goede koop doen. Las net even een review over de MX300 en voor zijn prijs is het de beste keuze, maar schijnbaar is hij niet zo snel. De 750 EVO maakt van een oudere techniek gebruik en de levensduur zou daardoor korter zijn (geen 3d nand). Dus ik kom toch uit op de 850 EVO nu. Heb je deze review al bekeken? In de conclusie geven ze aan dat ze meer hadden verwacht van de snelheid: https://nl.hardware.info/...angers-voor-budgetprijzen

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik kan je een paar dingen vertellen;

je zal geen enkel verschil in snelheid merken tussen de crucial, samsung evo of pro.

Een verschil in levensduur zal je ook niet merken. Er is wel een verschil in het aantal schrijfacties die de ssds aankunnen.
Bij gemiddeld gebruik (en bij een laptop zal het zelfs laag gebruik zijn) zal de pro inderdaad 2 keer meer kunnen schrijven. Reken je dat om naar je gemiddeld gebruik, zal een EVO slechts 50 jaar meegaan, de pro 100 jaar. Maar de SSD gaat natuurlijk veel eerder kapot, gewoon door ouderdom. Of je gaat over 3 jaar een andere laptopje kopen, waar dan een 10 keer snellere M2 inzit.

Verwijderd

Move OT->CAA
Pagina: 1