Mijn computer gaat soms niet aan

Pagina: 1
Acties:

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06-2025
Hallo tweakers,

Mijn computer gaat soms niet aan. Wanneer ik de power on knop druk blijft hij uit. Wanneer ik de reset knop ingedrukt hou gaat de power on lamp knipperen alsof hij in slaap stand staat. In de handleiding van mijn mobo staat dat 3 seconde de reset indrukken bedoeld is voor update van bios (via een van de usb poorten). Wanneer ik de stekker eruit trek en na een half uurtje hem weer erin doe, dan lukt het wel om de PC aan te doen.

Om het verhaal compleet te maken... Ongeveer 2 maanden geleden had ik bijna hetzelfde probleem. Verschil was dat stekker eruit trekken niet hielp. Ik heb toen alle HD's, dvd speler, fans (behalve cpu fan) losgekoppeld (advies via google gevonden). Toen startte de PC wel. Daarna een voor een aangesloten om te kijken welke het probleem veroorzaakte. Maar hij deed nadat ik alles had aangesloten. Tot enkele dagen geleden.

Ik heb getwijfeld of het aan Windows 10 lag (problemen enkele maanden na upgrade), maar wanneer de computer na een nette shutdown niet opstart lijkt het mij toch een hardware issue.
Ik heb via google gezocht (geen links bewaard). Er wordt gesuggereerd dat het aan mobo, cpu of voeding kan liggen. 2 maanden geleden heb ik mijn oude voeding aangesloten, maar dat maakte niets uit (de PC bleef uit). Pas nadat ik e.e.a. had losgekoppeld (zoals hierboven beschreven) ging de PC aan. Ik wil het liefst niet zomaar onderdelen vervangen, het liefst wil ik vinden wat de boosdoener is.

Alle advies om de veroorzaker te vinden is welkom.

Mijn configuratie:
Mobo: Asus H87-PRO
Proc: Intel / i5-4670
Geheugen: Corsair / Vengeance CML8GX3M2A1600C9
Voeding: Be-Quiet / Straight Power E9 450W
DVD: LG / GH24NS95 GH24NS95.AUAA10B
SSD: Crucial M4 128GB 2.5" SATA3
HDD: 2x Hitachi / 5K3000 2TB (in Raid 0)
HDD: 2x Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
Case: Fractal Design / Define R4

• Jean luc Picard
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-01 13:10
Heb ik recent ook gehad. Voeding uiteindelijk gestorven. Maak je toevallig gebruik van een stekkerdoos met schakelaar of klik aan klik uit? Dit kan namelijk een hoge piekstroom veroorzaken bij het inschakelen
Hierdoor zal je voeding het op den duur begeven. Ik gebruik nu geen schakelaar meer om alles uit te schakelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jean luc Picard op 03-11-2016 23:57 . Reden: Typo ]

• MadSaid
Nee, de computer is direct op een wand contactdoos aangesloten.

Iets anders wat mij nu te binnen schiet: wanneer ik de computer aan doe, dan hoor ik een hard geblaas (2 a 3 seconde). Ik heb geen idee welke fan dat is. Dit is altijd zo geweest. Is dit normaal?

[ Voor 3% gewijzigd door MadSaid op 04-11-2016 07:57 . Reden: kleine aanvulling ]

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 22:42
Ik heb op een van mijn pc's van een tijdje terug dat ze ook even hard blazen, en in een andere zit een oude gpu die dat ook voor een paar tellen doet.

Probeer een hele nieuwe voeding ergens vandaan te halen.
Al vermoed ik dat je na als een voedingswap te hebben gedaan het probleem ergens anders ligt.
Kun je misschien je huidige voeding op een oude pc aansluiten?

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 18:36
Aangezien je dit probleem al vaker hebt, en de voeding al vervangen is, is het missc toch je Mobo of je RAM of vgakaart omdat het na een 1 minuut of langer stroomloos(bios batterij er ook uit) geweest te zijn, weer werkt
Zijn de ram en mobo compatibel? is 1 van de vragen
En hou de temps in de gaten van je kaart en cpu en (maar ik denk niet dat het hier in dit geval speelt)

De rest is testen
Ik zou met je ram en vga kaart beginnen te testen, het liefst in een ander Mbord, als die het daar goed doen dan kan je naar je bord kijken, mits het compatibel ram is, (want dan kan dat het ook zijn)
zoek dat even op de asus mobo site, en is er voor je Mbord een bios update beschikbaar?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Jean luc Picard
Zitten alle voedingstekkers goed op je mb en videokaart? Anders doet ie namelijkhet ook niet.

• MadSaid
Mensen, bedankt voor het meedenken _/-\o_ Keep it comming!
Basilange schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:08:
Kun je misschien je huidige voeding op een oude pc aansluiten?
Ik heb nog mijn oude kast, inclusief mobo (asus p5b), ram liggen. Dat is wel een behoorlijke klus, maar ik zou dit wel kunnen proberen. Dan kan ik iig uitsluiten of het de voeding is.
mell33 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:24:
Aangezien je dit probleem al vaker hebt, en de voeding al vervangen is, is het missc toch je Mobo of je RAM of vgakaart omdat het na een 1 minuut of langer stroomloos(bios batterij er ook uit) geweest te zijn, weer werkt
Zijn de ram en mobo compatibel? is 1 van de vragen
En hou de temps in de gaten van je kaart en cpu en (maar ik denk niet dat het hier in dit geval speelt)

De rest is testen
Ik zou met je ram en vga kaart beginnen te testen, het liefst in een ander Mbord, als die het daar goed doen dan kan je naar je bord kijken, mits het compatibel ram is, (want dan kan dat het ook zijn)
zoek dat even op de asus mobo site, en is er voor je Mbord een bios update beschikbaar?
Deze mobo heeft intern vga, bedoel je dat? Ik heb de voeding niet vervangen. Volgens mij zijn ram en mobo compatible. Ik dacht dat ik gekozen had uit de QVL, maar ik ga dit voor de zekerheid controleren.
Deze PC had ik 3 jaar geleden (sep 2013) in elkaar gezet. Alle onderdelen, behalve de 250 MB HD's, toen nieuw gekocht. Ik kan idd een bios update doen. Al begrijp ik nu niet wat voor invloed dit kan hebben op aan gaan van PC zelf. Probleem is dat hij gewoon uit blijft.
Jean luc Picard schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:23:
Zitten alle voedingstekkers goed op je mb en videokaart? Anders doet ie namelijkhet ook niet.
Volgens mij zitten ze er goed in. De PC heeft het bijna 3 jaar lang goed gedaan. 2 maanden geleden heb ik wel alles los gekoppeld en opnieuw (1 voor een) aangesloten.

• Jean luc Picard
Wil je de volgende twee zaken even controleren?

1. Op je moederbord zitten twee leds, wat doen deze als je de computer probeert te starten.

Zie pagina 1-7 van de handleiding, Check bij opstarten de Led's bij 7 en 15.
Zie ook Hfdstk 1.2.7 en 1.2.8.
http://dlcdnet.asus.com/p...1148.267762440.1468761734

2. Heb je een voltmeter?
Probeer dan eens te meten op 1 van de power rails. Als je geen voltmeter hebt, kun je met je voeding naar een onderdelen centrum in de buurt, zij hebben meestal wel een universeelmeter en kunnen dit zo even voor je controleren.

Succes.

• MadSaid
Jean luc Picard schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:16:
1. Op je moederbord zitten twee leds, wat doen deze als je de computer probeert te starten.
Wanneer de stekker eruit is dan is alles uit, lijkt me logisch :)
Wanneer ik de stekker erin doe gaat de power led aan (groen)
Wanneer ik de aan knop van de PC indruk knippert de DRAM led 1x, daarna uit. Power led blijft groen.

Tot zover lijkt alles OK. Ik heb de PC een paar keer uit en aan gedaan. Hij doet het nog goed. Wanneer hij niet aan wil gaan ga ik weer de leds controleren. Wordt vervolgd...
Jean luc Picard schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:16:
2. Heb je een voltmeter?
Probeer dan eens te meten op 1 van de power rails.
Ik heb geen Voltmeter. Ik denk dat ik een ga bestellen. Ik heb gisteren deze film op youtube bekeken. Denk dat ik deze actie ook ga doen.

Ik heb ook gecontroleerd of het geheugen compatibel is: deze staat op de QVL. Moet dus goed zijn.
Ik ga ook een bios update doen. Ik laat nog weten hoe e.e.a. is gegaan. Ondertussen zijn alle aanvullende suggesties welkom.

• MadSaid
Even een update... Gisteren de Bios update gedaan naar de laatste versie 2104. Nog geen problemen gehad met opstarten. Maar wel met de slaapstand. De PC was zojuist in slaapstand en het lukte niet om hem met toetsenbord te 'wekken'. Via de powerknop (even indrukken en los) leek hij wakker te worden (fans gingen blazen), maar hij bleef in slaapstand. Nogmaals indrukken van powerknop heeft hem uit de slaapstand gehaald. Ik ga dit ook onderzoeken. Tips zijn nog steeds van harte welkom.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
De voeding ondersteunt officieel de diepe slaap state C6 & C7 van de processor niet, daar zou je laatste probleem aan kunnen liggen.

• MadSaid
mitsumark schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:37:
De voeding ondersteunt officieel de diepe slaap state C6 & C7 van de processor niet, daar zou je laatste probleem aan kunnen liggen.
Ik heb in de handleiding van mijn bios gekeken. Deze 2 opties op disabled zetten zou mogelijk moeten zijn, maar de optie om erbij de komen (volgens de handleiding) wordt niet aangeboden in de bios.

CPU C States
Allows you to enable or disable the CPU C states. Conguration options: [Auto]
[Enabled] [Disabled]

Link naar schermafdruk bios. Hoe kan ik nu deze states op disabled zetten?

Daarnaast heb ik geprobeerd om hibernation uit te zetten via: powercfg /h off (link)
Tot mijn verbazing ging de PC toch in slaapstand. Hij werd gelukkig wel gewoon wakker. Toch vreemd dat hij in slaap stand gaat terwijl dat (ook volgens energiebeheer) uit staat.

• mitsumark
Met de + / - toetsen kun je de optie wijzigen.

Je hebt verschillende types slaapstand, wellicht dat een lichte slaap nog gewoon werkt maar een diepe slaap (hibernation) niet.

• MadSaid
@mitsumark, ik begrijp niet wat je bedoeld... Ik neem aan dat je in de bios bedoeld. Ik ben niet zo bekend met de opties die aangeboden worden. Wat ik eigenlijk wilde doen is CPU C states C6/C7 op disabled zetten. Alleen deze opties worden niet aangeboden.

[ Voor 0% gewijzigd door MadSaid op 07-11-2016 20:42 . Reden: type ]

• mitsumark
In het linker printscreen sta je op "power saving level 3 threshold", als je dan op + of - drukt verandert het auto in iets anders (denk ik).
Ik weet niet precies onder welke opties de C6/C7 zitten, maar moet je even kijken wat er tevoorschijn komt.

• MadSaid
Met onderstaande lijkt het probleem niet meer op te treden:
vanuit de commandline als admin volgende statement uitvoeren: powercfg -h off
Ik heb overigens ook een bios update gedaan, zoals aanbevolen. PC draait nu 10 dagen zonder problemen.

Het lijkt erop (zoals door mitsumark aangegeven) dat Windows 10 mijn PC in een hibernate staat zet waaruit de PC niet wakker wordt. Dit probleem had ik niet met Windows 7. Ik heb gekeken of ik drivers issues heb etc. maar ik heb niets gevonden. Maargoed, probleem lijkt opgelost en dat is waar het mij om ging. ;)
Dank allemaal voor de gegeven adviezen _/-\o_
Pagina: 1