Zwakstroomdraad hergebruiken voor iPad-oplader??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 21:33
Vooropgesteld: ik ben redelijk handig met elektronica en computer-achtige hardware, maar van elektriciteit heb ik weinig kaas gegeten.

Tot voor kort had ik in de woonkamer een thermostaat. Het signaal naar de ketel op zolder ging via een simpel draadje dat volledig was weggewerkt in de woning. Nu heb ik een draadloze thermostaat en heeft het draadje dus geen functie meer.

Mijn plan is nu om op de plaats van de oude thermostaat een iPad (1) op te hangen en die te gebruiken als bedieningspaneel voor mijn domotica (verlichting etc). Het mooist is het om die plat tegen de wand te schroeven, zonder zichtbare draden naar de oplader (waar hij permanent aan zou moeten hangen). Mijn idee is om een iPad-oplaadsnoer in tweeën te knippen, de aansluiting met de iPad in de woonkamer te bevestigen aan de oude thermostaatdraad, en de accu-zijde op zolder waar de thermostaatdraad uit de muur komt en daar in een stopcontact te duwen.

- Is het veilig om de thermostaatdraad daarvoor te gebruiken?

Nu zit er ergens in huis een kroonsteentje weggewerkt waarbij de aansluiting beneden en de aansluiting naar boven gekoppeld zijn. Ik kan niet dus niet met zekerheid zeggen of het rode draadje beneden ook het rode draadje boven is.

- Maakt het uit welk draadje ik aan welk draadje verbind? Ik neem zelf aan van wel, aangezien we het over gelijkspanning hebben.
- Hoe kan ik het testen zonder voltmeter?

En tot slot:

- Zien jullie verder nog problemen op de loer liggen (qua elektriciteit)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee. Je hebt bovendien 4 draadjes nodig om het laadvermogen aan de iPad te kunnen melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
- Is het veilig om de thermostaatdraad daarvoor te gebruiken?
Dat hangt af van de dikte van de draad.

- Maakt het uit welk draadje ik aan welk draadje verbind? Ik neem zelf aan van wel, aangezien we het over gelijkspanning hebben.
Ja.

Simpel. De iPad laad op, of hij gaat kapot.

Nog een ander probleem is dat de draadjes mogelijk te dun en te lang zijn om een iPad te kunnen voeden.
De weerstand is te hoog, en daardoor blijft er van de 5.2V aan de bovenkant te weinig over aan de onderkant. Eventuele oplossing daarvoor is om een autolader bij de ipad, en een 12V (of 15/24V) bron boven te gebruiken. Als de 12V inzakt tot 10, is dat niet erg, de autolader kan daar nog steeds mee overweg.

En natuurlijk bovengenoemde ID draadjes probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 23:42

BasilFX

BasilFX

Het is geen probleem zo lang de bestaande kabel niet te lang is en voldoende lage weerstand heeft. Zie o.a. hier hoe de lengte/dikte van een 'slechte' kabel zich verhoud t.o.v. de zogehete voltage drop bij een bepaalde stroom (deze is ongeveer 1 tot 2 ampère voor een iPad die oplaadt). Meet je aan het begin nog netjes 5V, aan het einde misschien nog maar 4V.

Een kroonsteentje kan voor een slechte verbinding zorgen, waardoor je contactweerstand krijgt, en dus meer voltage drop.

[ Voor 20% gewijzigd door BasilFX op 03-11-2016 14:05 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Lijkt me persoonlijk handiger als je gewoon een langere iPad kabel besteld. en die gewoon netjes weg werkt.
Veel minder gekloot. en 100% zeker veiliger.
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 12:22
coolbvrobin schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:06:
Lijkt me persoonlijk handiger als je gewoon een langere iPad kabel besteld. en die gewoon netjes weg werkt.
Veel minder gekloot. en 100% zeker veiliger.
Succes
Ipad kabels zijn denk ik niet in deze lengtes te krijgen. Voornamelijk door het probleem wat BasilFX aanhaalt. Met zo'n dunne draadjes kakt het voltage gewoon te snel in.

Enige oplossing die ik zie is aan de andere kant de muur iets maken met een stopcontact

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

BasilFX schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:57:
Het is geen probleem zo lang de bestaande kabel niet te lang is en voldoende lage weerstand heeft. Zie o.a. hier hoe de lengte/dikte van een 'slechte' kabel zich verhoud t.o.v. de zogehete voltage drop bij een bepaalde stroom (deze is ongeveer 1 tot 2 ampère voor een iPad die oplaadt). Meet je aan het begin nog netjes 5V, aan het einde misschien nog maar 4V.

Een kroonsteentje kan voor een slechte verbinding zorgen, waardoor je contactweerstand krijgt, en dus meer voltage drop.
Dit dus. Ik heb zelf ooit eens een usb verlengkabel van een paar meter geprobeerd met een ipad om die op te laden. Het werkte niet (weigerde te laden). Een korte kabel (< 1m) werkte dan weer wel. Al met al verwacht ik niet dat het werkt.

Alternatief: breng 12 volt naar beneden over die kabel en gebruik daar dan usb auto--sigaretten-plug-stekker-converter voor. Dat netjes wegwerken in een lasdoos. D'r zijn zeker wel wat haken en ogen aan de veiligheid in zo'n geval. Ook auto-converters kunnen oproken kan ik je uit ervaring melden :+

oh, en:
doe maar niet. Een simpele 8 euro multimeter is soms je beste vriend.

[ Voor 5% gewijzigd door GemengdeDrop op 03-11-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Okee mensen, blijkbaar niet zo simpel als gehoopt. De kabel is alles bij elkaar een meter of 10 lang denk ik (weet niet eens precies hoe hij loopt) en er zit op zeker een kroonsteentje tussen, ergens halverwege. Het is een vrij dik draadje aan de de woonkamer-zijde (beetje zoals 220V elektriciteitskabels), terwijl het aan de zolderkant een dun draadje is dus ik neem aan dat vanaf het kroonsteentje de helft dun en de helft dik is.

We gaan voor Plan B: een andere locatie in de woonkamer, grenzend aan een gangkast waar ik zonder al te veel problemen doorheen kan boren. Die plaatsing is wat minder ideaal vanuit gebruikersoogpunt, maar dat moet dan maar.

Bedankt voor de reacties.
Simpel. De iPad laad op, of hij gaat kapot.
Dat is eerlijk gezegd niet het beste advies dat ik de laatste jaren heb gekregen. "Hoe kan ik het testen" is wat anders dan "Hoe kom ik erachter" ;)

[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 03-11-2016 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

TechSmurf schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:43:
Okee mensen, blijkbaar niet zo simpel als gehoopt. De kabel is alles bij elkaar een meter of 10 lang denk ik (weet niet eens precies hoe hij loopt) en er zit op zeker een kroonsteentje tussen, ergens halverwege. Het is een vrij dik draadje aan de de woonkamer-zijde (beetje zoals 220V elektriciteitskabels), terwijl het aan de zolderkant een dun draadje is dus ik neem aan dat vanaf het kroonsteentje de helft dun en de helft dik is.

We gaan voor Plan B: een andere locatie in de woonkamer, grenzend aan een gangkast waar ik zonder al te veel problemen doorheen kan boren. Die plaatsing is wat minder ideaal vanuit gebruikersoogpunt, maar dat moet dan maar.

Bedankt voor de reacties.
nouja, als je nu echt wil kan je natuurlijk ook gewoon zoiets als dit gaan plaatsen:
https://www.busch-jaeger....rs/usb-netvoedingssokkel/
Heb je het ook netjes. Is een kwestie van geld en inspanning. Of die ipad dat slikt weet ik niet. Moet je er nog wel een manier vinden om daar 230 volt heen te krijgen. Maargoed, misschien moet je daar een vakman voor vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Of met 12 of 24V over de thermostaat draden voeden en dan achter de ipad een DCDC converter naar 5V gebruiken.

Bijvoorbeeld : http://www.banggood.com/1...uck-Module-p-1057536.html

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:37

StapelPanda

PB0MV

Zit er een inbouwdoos achter de thermostaat? zo ja, dan past hier met gemak een USB oplader voor in de auto achter. Boven kan je de voeding van een oude switch/router/... er aan hangen, deze zijn veelal 12V.
Als beneden het lampje brand van de oplader, dan kan je veilig je iPad aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Ja, dat is ook nog wel een mooi idee, van 12v naar 5v. Zit geen inbouwdoos achter, maar een beetje hakken daar kan niet zo veel kwaad. Misschien dat dan toch maar. Als ik er aan denk zal ik de eindoplossing nog wel eens hier neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Let wel op. Je moet een specifieke spanning aanbieden op de D+ en D- van de USB kabel om de lader te identificeren zodat de iPad gaat opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Volgensmij kon je tegenwoordig ook de datalijnen doorverbinden om de PadPad op te laten laden. Dan hoef je niet te rommelen met weerstanden en zo :p

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
jeroen3 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:03:
Let wel op. Je moet een specifieke spanning aanbieden op de D+ en D- van de USB kabel om de lader te identificeren zodat de iPad gaat opladen.
Hm, is dat zo? Mijn iPad laadt ook op als ik 'm in een willekeurige USB charger duw (mits die voldoende power biedt). Althans, ik heb altijd gedacht dat dat een willekeurige USB charger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

TechSmurf schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:51:
[...]
Hm, is dat zo? Mijn iPad laadt ook op als ik 'm in een willekeurige USB charger duw (mits die voldoende power biedt). Althans, ik heb altijd gedacht dat dat een willekeurige USB charger was.
Je weet niet zeker wat die willekeurige lader op de datalijnen doet he. Open laten ('floaten'), doorverbinden of met weerstanden spanningen er op zetten. Dit weet je pas zeker zodra je het meet of de lader open maakt.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Pagina: 1