Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Isoleren niet verwarmde vliering van schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de (opslag) vliering van mijn (onverwarmde) schuur gaan isoleren, reden hiervan is dat de schuur in directe verbinding staat met ons huis en alleen is afgesloten middels een schuifdeur. In de winter komt er dus veel kou vanuit de vliering het huis binnen.
De huidige constructie is van buiten naar binnen: dakpannen – panlatten – dakbeschot – gordingen.
Het dakbeschot bestaat uit 15 cm brede latten waar veel kieren tussen zitten, maar niet zodanig dat je naar buiten kan kijken. De gordingen zijn 15,5 cm diep.
Gezien de geringe stahoogte zou ik liefst kiezen voor materiaal met hoogste isolatiewaarde (PIR platen), maar twijfel nog of 15 cm glaswol tussen de gordingen ook niet prima zal zijn (in elk geval veel goedkoper). Ik overweeg dus nog beide varianten. Uiteindelijk streef ik naar een Rc waarde van rond de 4 aan. Dat lijkt met 15 cm glaswol of 9 cm PIRplaten realistisch.
Qua afwerking aan de binnenkant kies ik voor zo dun mogelijke plaat multiplex, aangezien dit puur ter bescherming van de isolatie is, geen esthetische eisen hieraan.

Mijn vragen zijn:
- Is het noodzakelijk (bijv. i.v.m. vocht) om de kierende dakbeschot van binnen eerst nog netjes af te werken met een laag multiplex of is dit overbodig ?
- Moet er een dampopen laag tussen het dakbeschot en de isolatielaag worden aangebracht, maakt dit nog uit of ik daar kies voor de PIR platen of voor glaswol ?
- Moet er een luchtlaag blijven tussen het dakbeschot en de isolatie of juist de isolatielaag direct tegen het dakbeschot (en evt dampopenlaag), met name over dit punt lees ik veel verschillende meningen. Ook hier benieuwd of het nog een verschil is of ik kies voor PIR platen of voor glaswol ?
- Moet er een dampremmende/dichte laag worden aangebracht aan de binnenkant tussen de isolatielaag en de multplex afwerking, aangezien de vliering zelf niet verwarmd zal worden twijfel ik of dit noodzakelijk is ?

...

Alle reacties

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 21:31
Mooiste is om tussen beschot en panlatten dampopen folie aan te brengen. Moeten wel de pannen er even af.....
Dan verder: multiplex is niet nodig.
Ik zou wel een dampopen folie toepassen
Isolatie direct op het beschot en
Waarom multiplex aan de binnenzijde? Gipsplaat voldoet ook en is veel goedkoper.
Kijk hier ook even : https://www.isover.nl/oplossingen/schuin-dak

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 03-11-2016 23:07 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Volgens mij kun/moet je dampdichte isolatie gebruiken aan de binnenzijde.
Glaswol moet dus aan de binnenkant worden afgesloten met dampdichte folie.
Anders zal vocht condenseren tussen dakbeschot en isolatie, hierdoor gaat je dakbeschot rotten.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
Volgens mij hoeft er niks geen dampopen of dicht iets. Je verwarmd de ruimte immers niet en het is ook geen ruimte waar verder alles potdicht zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Oxellaar
  • Niet online
Als je gaat isoleren zal de temperatuur op de zolder stijgen, ook als je niet verwarmd.
Vocht uit de warme lucht zal door glaswol heen gaan en condenseren op het koude dakbeschot.

Aan de warme kant altijd dampdicht afwerken.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Met een gewenste isolatiewaarde van Rc=4 kan er een vrij groot binnen-buiten temperatuurverschil ontstaan en kan je dus in de situatie terecht komen dat er condensatie optreedt.
Condensatie is absoluut ongewenst, het vermindert de isolatiewaarde van je isolatiewol en kan zorgen voor schimmels en houtrot. Bij dak isoleren aan de binnenzijde wordt dus altijd een dampdichte laag aangebracht.

Hoe groot zijn de kieren in het dakbeschot en hoe groot is de kans op vocht intrede via de buitenkant (inregenen met harde wind/stuifsneeuw)? Glaswol mag niet nat worden namelijk. PIR kan er wel tegen.

Een luchtlaag of spouw tussen isolatie en dakbeschot/gevel is voornamelijk om vochtdoorslag te voorkomen, zodat de isolatie droog blijft. Met PIR maakt dat niet zoveel uit en bij glaswol is het niet nodig wanneer je een ersatz-onderdak (dampopen folie tussen dakbeschot en isolatie) plaatst.

Door de kieren in het dakbeschot moet je, in geval van PIR of glaswol met ersatz-onderdak, er nog wel rekening mee houden dat er vocht door het dakbeschot zou kunnen komen en dit vocht dient afgevoerd te worden op een goede manier.

Voor meer info:
http://www.livios.be/nl/b...zonder-onderdak-isoleren/

[Specs]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:30

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oxellaar schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:41:
Als je gaat isoleren zal de temperatuur op de zolder stijgen, ook als je niet verwarmd.
Vocht uit de warme lucht zal door glaswol heen gaan en condenseren op het koude dakbeschot.

Aan de warme kant altijd dampdicht afwerken.
Of dit daadwerkelijk dan tegen het beschot zal condenseren is aan veel factoren onderhevig.
Het kan maar het hoeft niet.

Betwijfel of in een onverwarmde schuur (met niet geïsoleerde muren?) er daadwerkelijk zoveel temperatuur verschil zal ontstaan waardoor de vochtigheid zo veel hoger wordt t.o.v van het dauwpunt bij de lagere buitentemperatuur.
Condensatie komt meestal pas voor bij een temperatuurverschil van 10 graden bij dezelfde relatieve vochtigheid. Immers de schuur zal toch regelmatig open gaan en zal geen groot verschil hebben met de relatieve vochtigheid buiten.

Leuk 10 minuten grafiekje hiervan.
http://www.weer.nl/weerstation/Woensdrecht/6340/

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik heb wat kosten op een rij gezet en dacht dat glaswol veel goedkoper zou zijn, maar met alle afwerkingen die je daarna nog moet doen, neig ik nu toch naar PIRplaten waarop al gipsplaat is bevestigd. Redelijk kant en klaar dus, alleen nog op juiste maat (en hoek) snijden.
Ik ga er dan vanuit dat die platen tussen het gips en de PIR een dampdichte folie hebben toch ?
Ik denk dat dampdichte laag aan de binnenkant in elk geval wel moet, better save then sorry tenslotte, mede met oog om de schuur als geheel ook te isoleren.
Als ik voor PIR platen ga, dan kunnen die dus direct tegen het dakbeschot ?
Moet daar dan nog een dampopenfolie tussen, ben vooral bang dat dakbeschot last gaat krijgen van condensatie/vocht, mede gezien de kieren die er in zitten.
wederom denk voor jullie meningen

• Oxellaar
  • Niet online
ollie1965 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:33:
[...]

Of dit daadwerkelijk dan tegen het beschot zal condenseren is aan veel factoren onderhevig.
Het kan maar het hoeft niet.

Betwijfel of in een onverwarmde schuur (met niet geïsoleerde muren?) er daadwerkelijk zoveel temperatuur verschil zal ontstaan waardoor de vochtigheid zo veel hoger wordt t.o.v van het dauwpunt bij de lagere buitentemperatuur.
Condensatie komt meestal pas voor bij een temperatuurverschil van 10 graden bij dezelfde relatieve vochtigheid. Immers de schuur zal toch regelmatig open gaan en zal geen groot verschil hebben met de relatieve vochtigheid buiten.

Leuk 10 minuten grafiekje hiervan.
http://www.weer.nl/weerstation/Woensdrecht/6340/
Wat je zegt zal in theorie zeker waar zijn, maar waarom het risico nemen.

En je zegt.... Bij dezelfde relatieve vochtigheid.... Wanneer is de rv van buiten gelijk aan binnen?
Sowieso zegt die grafiek niets. Dat gaat om het dauwpunt buiten, met de rv van buiten.

Het dauwpunt achter de isolatie gaat om de temperatuur buiten, met het dauwpunt van binnen.

In de TS staat dat de schuur een open verbinding heeft met het huis. Dus er kan best meer dan 10K verschil optreden tussen binnen en buiten.

Als je alles afwerkt kun je het maar 1x goed doen, daarom altijd dampdicht afwerken werken aan de warme zijde.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 04-11-2016 16:21 ]

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:02:
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik heb wat kosten op een rij gezet en dacht dat glaswol veel goedkoper zou zijn, maar met alle afwerkingen die je daarna nog moet doen, neig ik nu toch naar PIRplaten waarop al gipsplaat is bevestigd. Redelijk kant en klaar dus, alleen nog op juiste maat (en hoek) snijden.
Ik ga er dan vanuit dat die platen tussen het gips en de PIR een dampdichte folie hebben toch ?
Ik denk dat dampdichte laag aan de binnenkant in elk geval wel moet, better save then sorry tenslotte, mede met oog om de schuur als geheel ook te isoleren.
Als ik voor PIR platen ga, dan kunnen die dus direct tegen het dakbeschot ?
Moet daar dan nog een dampopenfolie tussen, ben vooral bang dat dakbeschot last gaat krijgen van condensatie/vocht, mede gezien de kieren die er in zitten.
wederom denk voor jullie meningen
Ik verwacht ook dat het isoleren met PIR een stuk sneller gaat.
Er zit inderdaad tussen de PIR en het gips een aluminium folie.
Kijk hier eens voor een duidelijk installatie filmpje: YouTube: Isoleer zelf je zolder in enkele stappen met Recticel Comboprime Home

Als je geen risico wilt lopen van water intreding vanaf de buitenzijde, dan moet je een ersatz-onderdak plaatsen.
Alle pannen en panlatten eraf en een dampopen-folie aan de buitenzijde over het dakbeschot blijft het ideaalst natuurlijk. Maar ook veruit het meeste werk :)

[Specs]

Pagina: 1