GTX 750 TI OC, ik loop nog niet tegen een limiet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Ik heb sinds kort een instapmodel GeForce GTX 750 TI OC van Gigabyte, puur en alleen om BF1 te kunnen spelen (vorige kaart was een 4890). Daarbij ben ik een beetje aan het kijken naar een iets snellere clocksnelheid van zowel de core als het geheugen.

Ik ben alles behalve een hele fanatieke gamer, maar niet kunnen spelen (DX11.1 eis) en natuurlijk een speelbare framerate is wel fijn. Zelf ben ik geen ster en daarom helpen alle technische beetjes haha.

Met FurMark en Gigabyte OC Guru II draai ik enkele minuten een test en hou ik artifacts en de temperatuur in de gaten. Ik zit inmiddels op core +180MHz en memory +1300MHz en ik zie nog niets vreemds en zit ik op 69 graden na 5, en 70 graden na 13 minuten, dit met een framrate van 54.

Ik heb overigens geen voltage aanpassingen gedaan en FurMark draait met standaard instellingen na installatie (dus geen fullscreen bijv.).

Ik vond dit al aardig veel, maar het einde is nog niet echt in zicht heb ik het idee. Doe ik iets verkeerd wellicht? Wel draai ik de fan in manual mode en deze draait op 100% vanaf een graad of 65, iets waar ik mij niet aan stoor.

Overige setup (indien van toepassing):
I5 3470S (stock 2.9) @3.6GHz
MoBo: MSI B75MA-P45
16Gb ddr3 @ 533MHz
GTX750 TI OC van Gigabyte
Boost/Base stock 1059/1137 en nu OC 1239/1317.
Memory stock 5400 en nu OC 6700MHz @69 graden celcius.
Voeding is een 750 watt versie van Antec.

Beste antwoord (via sanscorp op 04-11-2016 11:38)

• argemadon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-12-2023
beste sanscorp,

dit is al een aardige overclock die je op het moment hebt dus is er niet echt een goede reden om verder te gaan (oke ik geef toe het is leuk om het aller uiterste uit je kaart te halen)
Wat je op dit punt kan gaan doen is: het voltage op de core iets hoger zetten (doe dit wel in kleine stappen om te voorkomen dat je kaart opeens kapot is)
En steeds een klein beetje je kaart verder overclocken en na elke aanpassing een paar rondes met FurMark laten draaien om te kijken of het nog stabiel is.

Wat ook kan als je echt stoer wilt zijn zet je er een andere BIOS op die ervoor zorgt dat je core weer iets hoger kan, maar doe dit ECHT NIET zomaar.
En natuurlijk de verder je gaat de groter de kans wordt dat het een keer mis gaat en dat zit je met gebakken peren dus blijf altijd voorzichtig
Kijk ook eens op internet wat andere behaald hebben.

Ik hoop je hierbij gehoolpen te hebben en veel plezier met je 750ti!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• argemadon
beste sanscorp,

dit is al een aardige overclock die je op het moment hebt dus is er niet echt een goede reden om verder te gaan (oke ik geef toe het is leuk om het aller uiterste uit je kaart te halen)
Wat je op dit punt kan gaan doen is: het voltage op de core iets hoger zetten (doe dit wel in kleine stappen om te voorkomen dat je kaart opeens kapot is)
En steeds een klein beetje je kaart verder overclocken en na elke aanpassing een paar rondes met FurMark laten draaien om te kijken of het nog stabiel is.

Wat ook kan als je echt stoer wilt zijn zet je er een andere BIOS op die ervoor zorgt dat je core weer iets hoger kan, maar doe dit ECHT NIET zomaar.
En natuurlijk de verder je gaat de groter de kans wordt dat het een keer mis gaat en dat zit je met gebakken peren dus blijf altijd voorzichtig
Kijk ook eens op internet wat andere behaald hebben.

Ik hoop je hierbij gehoolpen te hebben en veel plezier met je 750ti!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Dat is zeker behulpzaam :)
Op internet kom ik veel lagere snelheden tegen, vandaar dat ik sceptisch was en twijfelde of ik iets verkeerd deed.

Bios ga ik maar niet aan beginnen en ik ben blij met de fps die ik nu gemiddeld heb.

Ik ben trouwens nog naar 190 MHz gegaan, dit ging goed in furmark maar in bf1 liep de pc er op vast. Dus ik denk dat 170 of 180 nog kan maar niet beel hoger.

Geheugen heb ik nog niet verder geprobeerd dan +1,3GHz. Ik vind duurzaamheid ook wel belangrijk, als ik geld zat had zat wr namelijk wel een andere kaart in en geen instapmodel van 150 euro.

Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door sanscorp op 04-11-2016 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argemadon
een overclock van 170 a 180 MHz is inderdaad een goede en als je verder gaat kan je inderdaad tegen problemen aanlopen, zoals je nu al merkte.

Ik zou wel wille aanraden om te kijken of je geheugen gekoeld wordt (met b.v. een heatsink), als dat niet het geval is kan het wel eens heel warm worden en daardoor een stuk sneller slijten
En dat zal je dan wel merken je het over een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb er niet naar gekeken (sink er van af gehaald) en op internet vind ik zo snel geen voorbeelden of themal graphs of foto's.

Sowieso is het de Windforce versie met een grote heatsink en 2 fans. Maar ik gok zo dat de gpu hoger is dan de 4 geheugenchips en daarmee de heatsink dus geen contact maakt met het geheugen.

De heatsink valt over het hele pcb heen, dus een extra heatsink plaatsen is geen optie. Hooguit zou je met thermal pads de chips op kunnen hogen tot ze contact maken met de heatsink. Maar dan word de weerstand best hoog en ik vraag mij af of het helpt.

Verder loopt deze kaart standaard erg koel vergeleken met andere kaarten, 45 graden tov 65 bij gelijkwaardig spul. Maar zitten er vervolgens geen sensoren voor het geheugen op wat temperatuur betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door sanscorp op 04-11-2016 09:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Laatst online: 11-09 12:59
je zegt sinds kort in je start waarom heb je eigenlijk niet gewacht op de 1050TI?..

en daarbij wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic? een betere OC of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik weet wel iets van computers en hardware, maar hou het niet bij qua ontwikkelingen. Daarnaast zit ik met een burnout thuis, heb ik vroeger heel fanatiek bf2 en bf 2142 gespeeld en had ik zin om af en toe eens een potje te knallen.

Spel met een beetje te veel impuls gekocht en toen besefte ik dat de videokaart niet geschikt was. Wil toch graag spelen maar het budget liet niets meer dan 150 euro toe. Dus voor zover mogelijk gekeken en ik dacht dat dit de beste keuze was welke ook nog eens op voorraad was bij hardware outlet in mijn woonplaats.

Het doel is om advies te vragen zodat ik veilig gebruik kan blijven maken van mijn videokaart en toch zo veel mogelijk fps kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster34
sanscorp schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:41:
Ik weet wel iets van computers en hardware, maar hou het niet bij qua ontwikkelingen. Daarnaast zit ik met een burnout thuis, heb ik vroeger heel fanatiek bf2 en bf 2142 gespeeld en had ik zin om af en toe eens een potje te knallen.

Spel met een beetje te veel impuls gekocht en toen besefte ik dat de videokaart niet geschikt was. Wil toch graag spelen maar het budget liet niets meer dan 150 euro toe. Dus voor zover mogelijk gekeken en ik dacht dat dit de beste keuze was welke ook nog eens op voorraad was bij hardware outlet in mijn woonplaats.

Het doel is om advies te vragen zodat ik veilig gebruik kan blijven maken van mijn videokaart en toch zo veel mogelijk fps kan halen.
kan je toevallig een specefieke datum geven?
want als het nog in je retour dagen zit dan zou je dus nog een 1050TI kunnen krijgen voor dat zelfde geld waardoor je FPS beter is en ook lagere stroom kosten heeft in vergelijking (misschien moet je wel iets extra er bij stoppen kwa geld maar ik denk dat dat het wel waard zou moeten zijn) dus als je een klein beetje moeite kan en zelf wilt doen kan je waarschijnlijk langer genieten van je GPU

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G als eventuele keuze (als je het zelf ook wilt natuurlijk).

[ Voor 8% gewijzigd door Rockster34 op 04-11-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
24 oktober gekocht, maar ik weet niet wat de return policy is. 139 betaald overigens, niet de goedkoopste aanbieder maar voor een paar euro meer wel direct die dag nog kunnen spelen. Als de 1050 aangeboden word voor 150 euro zal dst wel online of niet in de buurt van Almere zijn gok ik :) ga eens kijken.

Edit: Azerty verkoopt hem voor 163 euro. Da's toch weer 30 euro meer. Daarom blijf ik vaak twijfelen. "Voor maar een paar tientjes meer heb je een veel betere" en dan geef je weer 200-250 euro uit want er is steeds een iets betere te krijgen haha.

[ Voor 29% gewijzigd door sanscorp op 04-11-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
sanscorp schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:48:
24 oktober gekocht, maar ik weet niet wat de return policy is. 139 betaald overigens, niet de goedkoopste aanbieder maar voor een paar euro meer wel direct die dag nog kunnen spelen. Als de 1050 aangeboden word voor 150 euro zal dst wel online of niet in de buurt van Almere zijn gok ik :) ga eens kijken.

Edit: Azerty verkoopt hem voor 163 euro. Da's toch weer 30 euro meer. Daarom blijf ik vaak twijfelen. "Voor maar een paar tientjes meer heb je een veel betere" en dan geef je weer 200-250 euro uit want er is steeds een iets betere te krijgen haha.
de 1050TI geeft wel een performance boost T.o.v de 750TI voor die 3 tientjes extra zou het nog steeds een bang for your bucks zijn uiteindelijk

Refrences:
http://gpuboss.com/gpus/G...Ti-vs-GeForce-GTX-1050-Ti
http://hwbench.com/vgas/g...-ti-vs-geforce-gtx-750-ti
YouTube: GTX 750 Ti Vs GTX 1050 Ti | Is It Worth Upgrading? (vind deze het duidelijkste voor de mensen die niet veel van pc's weten want hij geeft mooie FPS getallen zoals vergelijking)

maar natuurlijk als je het zelf niet wilt ik stop je niet.

offtopic:
als je reageert op mij gebruik de quote alsjeblieft dan kan ik namelijk sneller reageren <3

[ Voor 4% gewijzigd door Rockster34 op 04-11-2016 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Tja de verleiding is groot, maar bij azerty al niet leverbaar (10 werkdagen volgens de site) en elders flink duurder. Plus nu terugbrengen en dan 10 werkdagen geen vga hebben is ook geen optie :)

Het is wel een veel betere kaart... ik moet maar eens goed kijken hoe of wat. Budget speelt ook nog steeds een grote rol, ja het is maar 30 euro (op zijn best).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
sanscorp schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:03:
Tja de verleiding is groot, maar bij azerty al niet leverbaar (10 werkdagen volgens de site) en elders flink duurder. Plus nu terugbrengen en dan 10 werkdagen geen vga hebben is ook geen optie :)

Het is wel een veel betere kaart... ik moet maar eens goed kijken hoe of wat. Budget speelt ook nog steeds een grote rol, ja het is maar 30 euro (op zijn best).
dat was trouwens de eerste beste kaart die ik kon vinden in de pricewatch die meer sites hadden er zullen wel meer kaarten zijn maar die zijn waarschijnlijk duurder

en waarom zo graag bij azerty als Sicomputers hem ook heeft? of een Afuture het zijn allebij goede winkels :P

[ Voor 7% gewijzigd door Rockster34 op 04-11-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Precies, die komen meer in de buurt van 200 euro namelijk ;) maar de clocksnelheid verschilt al niet eens veel meer met die van mij op dit moment, alleen 4gb ipv 2. Ja die andere kaart kan je weer veel verder pushen maar zoals ik zei, je blijft bezig haha.

Ik denk dat, gezien het budget, de 750 geen hele verkeerde keuze is geweest. Ik kan bf spelen, soms dippen de fps iets, maar spelen op een resolutie van 1920x1080, mesh quality op medium (rest low) met een gemiddelde fps van 80 is niet verkeerd denk ik zo.

[ Voor 33% gewijzigd door sanscorp op 04-11-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
sanscorp schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:08:
Precies, die komen meer in de buurt van 200 euro namelijk ;) maar de clocksnelheid verschilt al niet eens veel meer met die van mij op dit moment, alleen 4gb ipv 2. Ja die andere kaart kan je weer veel verder pushen maar zoals ik zei, je blijft bezig haha
Moet toch iets te doen hebben right?

maar als je via Afuture of Sicomputers gaat is het waarschijnlijk gewoon mogelijk om hem Maximaal volgende week maandag/dinsdag binnen te hebben (ivm weekend etc). voor die 30 euro is het echt het wel waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik snap je punt wel ;) ga er ook nog even serieus over nadenken mits het bij 30 euro blijft.

Ik heb mijn vorige post ook nog iets bewerkt trouwens ;)

[ Voor 24% gewijzigd door sanscorp op 04-11-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
en games worden uiteindelijk ook meer demanding en gaan meer snelheid willen en dan kom je al snel tegen de 750TI bottleneck aan aangezien die kaart gewoon al oud aan het worden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
De 4890 heeft het ook vanaf 2009 volgehouden :)

Ik ben ook geen fanatieke gamer he. Bf 2142 was de laatste keer, zo af en toe wil ik wel een spelletje spelen. Dat zijn allemaal dingen die ik meeneem in mijn redenering.

Want eigenlijk is mijn cpu ook niet ideaal. Dus nieuw mobo, cpu, geheugen etc.

Maar nogmaals, A ga ik evrn kijken of hardware outlet hem nog terug neemt en B of ik op korte termijn de 1050 voor maximaal 164 euro kan krijgen.
Pagina: 1